Grille HIH afdekken (aka grill blocking)

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Grille HIH afdekken (aka grill blocking)

Postby Bennink » 13 Jan 2010 08:46

Ik ga dit weekend een poging wagen mijn grille af te dekken. In mijn zoektocht uitgekomen bij het USA forum van de Insight en daar staan leuke voorbeelden:

Zo moet het dus niet:
Image

Dit is al iets structureler:
Image
Leuk detail op bovenstaande foto: zijn afdekkap voor de motor is ook roodmetallic.

Image

Image

Houd dit topic dus in de gaten voor resultaten :-)
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: Grille HIH afdekken (aka grill blocking)

Postby uglymuddah » 13 Jan 2010 09:40

Hier vind je nog meer info. O.a ook foto's van een Civic Hybrid met dichte grill. Het gaat er zich vooral om dat je niet direct de radiator afdekt met karton of zo maar ruimte laat, zodat in elk geval de lucht langs je radiator kan circuleren. Het beste om dan te gebruiken is buisisolatie, in verschillende diktes te krijgen. Geen ty-raps nodig, dat blijft zo zitten.

Een waarschuwing is wel op zijn plaats. Wees voorzichtig met deze tweak want als je niet meet wat aan temperatuur gebeurt dan kan het zijn dat je je motor kookt. Ik heb deze tweak uitgevoerd op basis van tests en een lijstje met aanbevelingen van een aantal techno's in de USA. Ik wist van te voren welk stuk radiator open moest blijven om te garanderen dat de electronica genoeg koeling blijft houden. Apparaatjes als de Scangauge of de OBDKey etc zijn dan wel handig.
Quid Agis, Medici?

ImagePrius III Aspiration, Pearl White, TNS510, parkeersensoren.
uglymuddah

Huidige auto: Prius 3 Aspiration
TNS 510 Navi
parkeersensoren achter
Pearl White

Postby Bennink » 13 Jan 2010 09:45

Je hebt helemaal gelijk, uglymuddah. Ik heb gelukkig zo'n apparaatje in de HIH (heb jij je OBD-tooltje al?), dus houd de temperatuur goed in de gaten. Doe ook niet gelijk alles dichtmaken, maar beetje bij beetje. En de bovenste grille is volgens mij ook helemaal niet dicht te krijgen...
Bennink
Administrator

Postby uglymuddah » 13 Jan 2010 10:42

Ik verwacht de OBDKey begin deze week, ik kijk er met spanning naar uit!
Quid Agis, Medici?

uglymuddah

TNS 510 Navi
parkeersensoren achter
Pearl White

Postby RalfG » 13 Jan 2010 13:44

Vrienden wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen de tubogauge en de OBD key?
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG

Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Postby Bennink » 13 Jan 2010 13:50

De een werkt draadloos en met software op je telefoon, de ander werkt met een snoertje en een speciaal apparaatje. Maar dat is offtopic: uglymuddah, wil je anders een topic aanmaken voor jouw apparaat?
Bennink
Administrator

Postby uglymuddah » 13 Jan 2010 14:41

Die was er al :arrow: OBDKey :lol:
Ik zal een review schrijven zodra ik 'm heb en het apparaatje eens uitgebreid is geprobeerd (met foto's uiteraard :D)
Quid Agis, Medici?

uglymuddah

TNS 510 Navi
parkeersensoren achter
Pearl White

Postby Bennink » 13 Jan 2010 17:25

Ik heb twee van die isolatiebuizen gehaald en in de grille gestopt. Ik zie nu nog niet echt verschil met de intake air temperature en de water temperature. Laat ze even zitten om te zien of ze goed blijven hangen en zal dit weekend eens twee keer een zelfde rondje te rijden om te zien wat de verschillen zijn.
Bennink
Administrator

Postby Bennink » 13 Jan 2010 19:15

Foto's!

Image

Image

Image

De isolatiebuizen dekken niet de gehele onderste grille af. Links en rechts naast het kenteken is nog een open ruimte, maar ook onderin is over de gehele breedte nog ruimte. Ik denk dat ik zo 80 a 90% van het oppervlakte afgedekt heb.
Bennink
Administrator

Postby BlueHCH » 13 Jan 2010 21:32

Dat ziet er prima uit voor bij de huidige temperaturen. Je motor zal sneller op temperatuur zijn, eerder de autostop gebruiken. Je kachel zal ook eerder warm zijn. Afhankelijk van hoe vaak je een koude start maakt zul je toch ook nog wel wat van je verbruik af snoepen. In principe heb je de luchtweerstand van je auto ook verlaagd maar omdat de luchtstroom onder bij de voorbumper rommeliger is dan ter hoogte van de koplampen zou je voor een echte stroomlijn verbetering de grille tussen de koplampen dicht moeten maken en die ondergrille weer iets meer open. Maar daar ging het in eerste instantie niet om. Ik heb bij de HCH de zaak ook redelijk dicht en daardoor loopt 'ie weer een stuk zuiniger. Ben benieuwd wat je inlaattemperatuur doet als gevolg van deze actie.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Bennink » 13 Jan 2010 22:10

Die zal denk ik niet veranderen. Volgens mij zuigt de motor lucht aan via de bovenste grille, daar heb ik dus niks voor gestopt. Zal er morgen ff een fotootje van maken waar de lucht voor de motor in gaat. Ik kan in elk geval controleren wanneer het blauwe lampje van koude motor uit gaat en wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is. Meestal is dat lampje van de motor uit zodra ik tussen de tweede en derde rotonde ben en is de bedrijfstemperatuur bereikt zodra ik accellereer om de snelweg op de rijden.
Bennink
Administrator

Postby Bennink » 14 Jan 2010 08:34

Goed, vanochtend naar kantoor gereden, maar heel veel verschil heb ik niet gemerkt:

De motor is niet eerder op bedrijftemperatuur (tussen 82 en 84 graden) en het koude-motor-lampje gaat ook niet eerder uit (juist het idee dat deze later is uitgegaan). Daar komt nog bij dat de temperatuur vanochtend op 0 stond. Ik heb wel het idee dat het wat sneller warm was in de auto. Het verbruik kan ik niks over zeggen, omdat ik een uur later ben weggereden dan normaal... veel drukker op de weg dus en niet met 130/140 naar Utrecht kunnen rijden.

Hopelijk brengt het ritje dat ik dit weekend twee keer ga maken meer uitkomsten :-)
Bennink
Administrator

Postby waage010 » 05 Apr 2010 10:14

Hier nog een alternatieve bio-methode om de grill af te dekken:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... -autogrill
waage010

Huidige auto: Honda Insight Elegance Polished Metal

Postby Bennink » 05 Apr 2010 15:06

Whaha, dat is ook wat.
Bennink
Administrator

Postby RedDevil » 23 Dec 2012 16:43

Buisisolatie in de grille helpt niet om de motor sneller op temperatuur te krijgen, want de radiateur doet pas mee wanneer het koelwater boven de 80 graden is.
De blokkering laat minder lucht door de motorruimte stromen en meer over en langs de auto. Dat verlaagt de luchtweerstand aanmerkelijk.

Tip: Neem de kleinste diameter buisisolatie; ik heb een te grote maat genomen en dat is gepruts.
Snijd de buizen een beetje in op de plaats van de dwarslamellen, dan blijft het beter zitten en steekt het niet uit.
Spuit ze zwart dan valt het niet zo op.
Image
Ik moet erbij zeggen, na een maand is de verf er al weer aardig af. Ik wacht een warme dag af om ze schoon te maken en opnieuw te spuiten.

Je kan ook de nummerplaat verlagen, vol voor de onderste grille
Je schijnt de plaatdrager ondersteboven te kunnen monteren, al zie ik niet hoe. De achterkant van de plaathouder is gevormd naar de bumper, staat ondersteboven misschien niet zo mooi.
Dit geeft ook meer werk dan de buisisolatie lostrekken en vastdrukken voor en na de zomer.

Voor oververhitting hoef je niet bang te zijn zolang je de radiateur zelf maar niet afdekt; als die te warm wordt gaat de fan aan die de koele lucht aanzuigt. Mits je fan niet stuk is.
Als je airco niet goed meer koelt dan weet je dat het hoog tijd is om de buizen eruit te trekken en de fan te controleren.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen