Je laagste verbruik met de Insight?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Re: Je laagste verbruik met de Insight?

Postby EcoDriver » 26 Jul 2017 18:59

Leuk om te horen. Mijn dakkoffer is funest voor het verbruik.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Witte » 06 Jun 2018 18:04

Vandaag toch wel een grote teleurstelling opgelopen in het tankstation.. Sinds de vorige tank gebruik ik nu de display die aangeeft hoe zuinig je rijdt adhv de 2 grijze zones aan weerskanten, en dit leek echt wel zijn effect niet te hebben gemist: wanneer de tankwijzer precies op halfweg stond had ik namelijk gemiddeld gezien 40 km extra kunnen rijden tegenover quasi elke andere tank (460 km), en gaf de MID 3,9 aan.
Ook het tweede gedeelte van de tank de lijn kunnen doortrekken, en voor het eerst het lampje van de tank zien oplichten na 835 km, een verbetering met 58 km van mijn persoonlijk record van 777 km. Uiteindelijk reed ik het tankstation op na 895 km, met 20 km 'voorbij de 0' te hebben gereden, met goede hoop om eindelijk eens voor het eerst onder de 4,0 l/100 km te kunnen duiken (MID gaf 3,8 aan).

Gaat er toch wel niet 37,27 liter in zeker, gelijk ook mijn grootste tank ooit... en dus met 4,14 l/100 km... :( :?: Zo is het zelfs nog niet eens mijn beste tank ooit, terwijl ik, afgaande op de tankwijzerstanden nooit eerder zoveel kilometers gereden had op zowel halfweg tank (steeds tussen 400 en 420 km) als het oplichten van het lampje (725-745 km). Over een anti-climax gesproken :evil: Zeer vreemd.. ik rij vaak tot 30 km door voorbij 0, en de hoogste tank die ik ooit kon vullen was 35,83 (35 km voorbij 0), meestal ligt dit tussen 35 en 35,5 liter.

Hebben jullie ook al zulke ervaringen gehad? En wat zijn jullie gemiddelde kilometerstanden bij halfweg tank, en oplichten van het lampje? Kunnen handige ijkpunten zijn om met te vergelijken, want ik merk dat de wijzer echt wel rare sprongen maakt tussen bepaalde intervallen. Echt gelijkmatig dalen zit er (bij mij toch) niet in.

Greets
Witte

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby Bassez » 07 Jun 2018 06:37

Interessant om te lezen.

Wat ik mij bedacht is, is het mogelijk dat de temperatuur je misschien misleid heeft?
Door de warmte(zo warm was het ook weer niet), de brandstof uitzet...
Je dus theoretisch iets meer in je tank hebt, je dus iets verder zou kunnen rijden, maar stiekem niet kan ;-)
Bassez

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elgance

Postby Witte » 07 Jun 2018 20:20

Bassez wrote:Interessant om te lezen.

Wat ik mij bedacht is, is het mogelijk dat de temperatuur je misschien misleid heeft?
Door de warmte(zo warm was het ook weer niet), de brandstof uitzet...
Je dus theoretisch iets meer in je tank hebt, je dus iets verder zou kunnen rijden, maar stiekem niet kan ;-)

Dat zou mogelijk wel een verklaring kunnen zijn, zijn tenslotte 12 warme dagen geweest. Gaf trouwens een dikke seconde een sissend bij opendraaien van de tankdop, en had sinds lang nog eens de E10 getankt ipv de super 98

Maar zou dat de volle 2 liter meer verklaren :|. Ik volg het sowieso op!
Witte

Postby Witte » 12 Jun 2018 18:14

Zo, we zijn weer halfweg tank, en heb het idee dat ik zelfs nog een 5 à 10 km verder geraakt ben dan vorige keer, opnieuw een record. Nu staat de MID wel iets hoger, op 4,0. Ben eens benieuwd waar we gaan stranden binnen een dag of 5. Temperaturen zijn iets minder gunstig, maar daar tegenover staat wel dat de airco minder gebruikt wordt.
Witte

Postby Witte » 17 Jun 2018 20:32

Opnieuw min of meer hetzelfde gevoel. Ondanks dat het wat mildere temperaturen zijn, lijkt het alsof mijn tank een liter of 2 groter is geworden... Heb 830 km kunnen rijden en 33,69 liter getankt, terwijl ik nog 55 km kon rijden volgens de boordcomputer. Normaal gezien gaat er rond de 33-34 liter in met 0 resterende kilometers te rijden. Opnieuw was het E10 benzine, en opnieuw kwam er heel wat gesis uit de tank bij het opendraaien, misschien dat ik de oorzaak daar zal moeten zoeken..

Toch weer E10 ingegoten, kwestie van hetzelfde fenomeen nog eens te proberen bevestigen en tegelijk de portemonnee wat te sparen.

Al met al wel m'n beste tank ooit, met 4,06 liter/100 km. Hoop toch eens onder de 4 te kunnen duiken, al was het maar eenmalig :)
Witte

Postby MyHCH » 18 Jun 2018 10:50

Goed verbruik! Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn Jazz: ook bij mij sist de tankdop meer dan bij lagere temperaturen. En ik kan 1 a 1,5 liter meer tanken wanneer het lampje aan springt dan in de winter. Ik vermoed dat de onderdruk in de tank ervoor zorgt dat deze iets van vorm verandert en dat deze vormverandering iets doet met de detectie van het brandstofniveau.
Het kan ook nog aan je tankmoment liggen: na een lange afstand rijden is deze meer op onderdruk dan na een heel korte afstand.
Overigens missen de directe injectie en de Atkinson cycle hun uitwerking niet: 1 op 26,45 ofwel 3,78 l/100km over de laatste tank, zonder dat het een hybride is. Me happy :D !
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Witte » 25 Jun 2018 17:57

MyHCH wrote:Goed verbruik! Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn Jazz: ook bij mij sist de tankdop meer dan bij lagere temperaturen. En ik kan 1 a 1,5 liter meer tanken wanneer het lampje aan springt dan in de winter. Ik vermoed dat de onderdruk in de tank ervoor zorgt dat deze iets van vorm verandert en dat deze vormverandering iets doet met de detectie van het brandstofniveau.
Het kan ook nog aan je tankmoment liggen: na een lange afstand rijden is deze meer op onderdruk dan na een heel korte afstand.
Overigens missen de directe injectie en de Atkinson cycle hun uitwerking niet: 1 op 26,45 ofwel 3,78 l/100km over de laatste tank, zonder dat het een hybride is. Me happy :D !

3,78 met een benzinemotor... ongelofelijk mooi! :o 8-)

Had ook al zitten denken aan de warmte en uitzetten/onderdruk van benzine, maar deze tankbeurt was het gemiddeld 20 °, nooit echt heel warm geweest. Voorlopig sta ik nog altijd voor een raadsel. Volgende keer maar weer de pure benzine tanken ipv de E10, wie weet of dat verschil maakt.
Witte

Postby RedDevil » 30 Jul 2018 20:45

Weertje he?

Vrijdagmorgen naar mijn werk:
Image
Vrijdagmiddag ging goed maar niet zo spectaculair als dit; 36 graden en ondanks dat ik uit de garage kwam met recirculatie aan toch de airco nodig gehad. Ik ga niet zitten zweten om 10 cent aan benzine uit te sparen ;)

Vanmiddag, de thuisrit:
Image
Die kon wel zonder airco (in Gouda was het niet zo heel warm, pas bij Utrecht werd het vies heet) en ik had de stoplichten mee.
Hij stond op het laatste stuk al een hele tijd op 3.1 terwijl ik alsmaar elektrisch reed, met tussendoor korte stukjes gas en heel lang EV mode. Maar helaas net geen 3.0.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Witte » 03 Aug 2018 17:08

3,1 - 3,2, dat is echt wel maf :shock:

mijn beste rit ooit ligt voorlopig op 3,6 ... helaas heb ik redelijk wat lichten & licht golvende wegen waarop ik deze bodemgrens steek :)
Witte

Voor het eerst meer dan 1000 km op 1 tank!

Postby RedDevil » 08 Aug 2018 20:22

Image

En hij pakte maar 38,09 liter, ondanks dat ik op een schuin vlak stond te tanken met de dop aan de hoge kant, en ondanks dat ie tot aan de nek vol ging.
Hij heeft een 40 liter tank dus had ik nog 2 liter over. Ik had er makkelijk 55 km meer aan kunnen plakken :ugeek: :lol:
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Voor het eerst meer dan 1000 km op 1 tank!

Postby Witte » 09 Aug 2018 18:37

RedDevil wrote:Image

En hij pakte maar 38,09 liter, ondanks dat ik op een schuin vlak stond te tanken met de dop aan de hoge kant, en ondanks dat ie tot aan de nek vol ging.
Hij heeft een 40 liter tank dus had ik nog 2 liter over. Ik had er makkelijk 55 km meer aan kunnen plakken :ugeek: :lol:

Ongelofelijk straf :o zeker als je bekijkt dat de batterij toch ook al enige ouderdom heeft 8-) 8-)
Witte

Previous

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen