Afwijkende verbruiks cijfers.

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Afwijkende verbruiks cijfers.

Postby Hoofdnoorman » 26 Apr 2018 23:36

Vandaag getankt met mijn Insight.
Volgens de boordcomputer heb ik, na de laatste tankbeurt, 4,7/100 gebruikt. Dus 1:21,3

Hierna getankt, gaat dus 13,66 liter in. Er is 244 km gereden. Verbruik werkelijk dus 1;17,9

Dat is nogal een verschil en ik zit mij af te vragen hoe de boordcomputer zichzelf calibreert.
Moet ik werkelijk de tank bijna geheel leegrijden?
Vriendelijke groet,
Rudy
Hoofdnoorman

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: Afwijkende verbruiks cijfers.

Postby MyHCH » 27 Apr 2018 16:49

De boordcomputer kalibreert zichzelf niet. Uit ervaring weet ik dat deze meestal 0,3 tot 0,4 l/100km minder aangeeft dan daadwerkelijk verbruikt is. Alleen bij de HCH klopte deze wel zeer goed.
Omdat je nu een korte afstand hebt gereden, is de afwijking bij het tanken juist groter. Hoe vol doe je de tank, wanneer slaat de pomp precies af, was de vorige tank even vol als de huidige? Als je nu 1 liter meer in de tank hebt gedaan dan de vorige keer tanken, dan is het verbruik eigenlijk 1 op 19,3, dus dat scheelt al fors met 1 op 17,9. Ik zou aanraden om bij elke tankbeurt te noteren hoeveel liter je tankt en hoeveel afstand je hebt afgelegd. Neem dan het gemiddelde van het totaal (alle liters en de totale afstand) en je zult zien dat je dan gemiddeld op een bepaalde afwijking uitkomt die kleiner is dan nu.
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 27 Apr 2018 22:23

De Insight is bij het tanken erg gevoelig voor de stand van de wagen.
Bijna altijd loopt de vloer van het tankstation scheef zodat gemorste benzine geen plas vormt maar meteen wegloopt.
Tank je aan de lage kant dan krijg je er zomaar 2 liter minder in. En dat maakt heel veel uit als je tankt met een meer dan halfvolle tank.
Je volgende tankbeurt zal waarschijnlijk een veel beter beeld geven, want nu ben je (uitgaande van een werkelijk verbruik van 5.0 l/100 km) anderhalve liter verder volgetankt dan de vorige keer.
Het kan nog veel erger. Bij mijn ouwe Nissan Almera maakte de stand makkelijk 7 tot 10 liter uit!

Ik tank tegenwoordig vrijwel altijd bij hetzelfde pompstation op dezelfde plek en dan nog zijn er flinke variaties. Wel of geen luchtbel bovenin de tank?

Grosso modo geeft de MID inderdaad een iets gunstiger beeld dan de pomp. Ik kom op gemiddeld 0.2 afwijking, maar uitschieters tot 0.5 of juist negatief komen wel eens voor.

Ik vermoed dat de MID heel precies aangeeft hoeveel brandstof er door de injectors gaat. Echter, een deel van de brandstof verdampt in de tank. Een deel daarvan wordt weer opgevangen door een filter en afgezogen naar de luchtinlaat. Het verschil komt dan dus voor een deel door verlies, voor een deel door tankvariatie en voor de rest door aanvoer buiten de injectors om (namelijk via de luchtinlaat).
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Hoofdnoorman » 29 Apr 2018 11:24

Tsja, ik begrijp dat jullie mij verwijzen naar de stand van de auto en hoever er gevuld gaat worden.

Echter, na 40 jaar een autobedrijf gerund te hebben, weet ik precies hoe ik met het tanken en verbruik om moet gaan. Vanzelfsprekend heb ik ontelbare malen in mijn leven "klachten" gehad over de verbruikscijfers van de, door de klant, aangekochte auto. In mijn woonplaats heb ik daar een vaste route voor van 63 km.
Vanzelfsprekend staat de auto met tanken precies hetzelfde en wordt er tot aan de nek gevuld. Hierbij wordt zelfs niet vergeten de auto even iets te schudden.
Kleine afwijkingen zijn dan best acceptabel. Maar zulke grote niet.

Ik heb jaren lang in mijn Demo auto's de Zemco ZT-4 gebruikt omdat ik altijd precies wilde weten wat mijn persoonlijke verbruik was. Deze was zéér goed te kalibreren door bij het tanken de juiste hoeveelheid brandstof aan te geven.

Volgens mij moet er ergens een kalibratiemogelijkheid zijn. Ik kan hem niet vinden. Ook een kalibratie voor de automatische verlichting heb ik nog niet gevonden. Die gaat mij te laat aan.
Vriendelijke groet,
Rudy
Hoofdnoorman

Postby RedDevil » 29 Apr 2018 20:50

Er is nog een 4e mogelijkheid, al is die erg onwaarschijnlijk. Zie http://www.hondahybridclub.nl/viewtopic.php?f=33&t=1444&p=24317#p24317...
In mijn geval had ik er baat bij, maar het kan ook nadelig uitvallen.

Ik ben i.i.g. benieuwd wat er bij je volgende tankbeurt uit komt.

Mijn verbruik is niet zo gunstig ineens. Haarspeldbochten in de Eifel, jeweetwel :cool: en ik wil graag momentum bewaren door wat minder af te remmen voor de bochten, maar dan komt er veel herrie uit de rechter voorstoel ;) Mijn vrouw las dit net en zei er wat lelijks van :D

Mmm, net de tankbon verwerkt.
Vorige tank was 31,41 liter over 777 km.
Deze tank was 31,43 liter over alweer 777 km. Die bergen hè, dan houd je dat lage verbruik niet vol ;)
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Hoofdnoorman » 12 May 2018 21:27

Hoofdnoorman wrote:Tsja, ik begrijp dat jullie mij verwijzen naar de stand van de auto en hoever er gevuld gaat worden.

Echter, na 40 jaar een autobedrijf gerund te hebben, weet ik precies hoe ik met het tanken en verbruik om moet gaan. Vanzelfsprekend heb ik ontelbare malen in mijn leven "klachten" gehad over de verbruikscijfers van de, door de klant, aangekochte auto. In mijn woonplaats heb ik daar een vaste route voor van 63 km.
Vanzelfsprekend staat de auto met tanken precies hetzelfde en wordt er tot aan de nek gevuld. Hierbij wordt zelfs niet vergeten de auto even iets te schudden.
Kleine afwijkingen zijn dan best acceptabel. Maar zulke grote niet.

Ik heb jaren lang in mijn Demo auto's de Zemco ZT-4 gebruikt omdat ik altijd precies wilde weten wat mijn persoonlijke verbruik was. Deze was zéér goed te kalibreren door bij het tanken de juiste hoeveelheid brandstof aan te geven.

Volgens mij moet er ergens een kalibratiemogelijkheid zijn. Ik kan hem niet vinden. Ook een kalibratie voor de automatische verlichting heb ik nog niet gevonden. Die gaat mij te laat aan.

Hier heb ik gevonden dat deze stelmogelijkheid niet in mijn type aanwezig is, maar dat kan dus wel. Ik heb ondertussen een Amerikaanse Tellerunit te pakken gekregen en ga daar eens mee experimenteren. Vooralsnog heb ik een probleem met de beide voorportieren. Deze zijn L + R omgewisseld. Heel vreemd. Maar central locking etc werkt nu wel althans op het schermpje.
Mocht ik meer nieuws hebben open ik een topic hierover.
Vriendelijke groet,
Rudy
Hoofdnoorman

Postby le0001 » 15 May 2018 09:53

Standaard afwijking is bij mij dat de BC het verbruik 7,37 % gunstiger weergeeft dan de werkelijkheid.
Dit is het gemiddelde van 4,5 jaar bijhouden van alle tankbeurten waarbij zowel BC als werkelijkheid genoteerd wordt in een Excel sheet.
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen