Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby le0001 » 15 Aug 2015 12:48

Ik heb gezocht op de site naar het volgende fenomeen maar kom er nauwelijks iets over tegen en al helemaal geen oplossing. Het volgende is het geval: bij eigenlijk alle Honda´s en momenteel mijn Insight (2013, laatste model) moet je tijdens het rijden op een rechte weg steeds een beetje het stuur corrigeren. Niet veel, het is geen spoorzoeker en hij trekt ook niet naar één kant. Als ik een beetje naar links corrigeer gaat hij langzaam naar links, de middenstand voorbij, zodat je vervolgens weer iets naar rechts moet corrigeren en zo blijf je bezig. Het zijn maar minimale stuurbewegingen en op een woon-werk stukje van 40 km is het allemaal wel te doen (hoogstens irritant), maar als je een reis van enkele honderden kilometers maakt wordt het een vermoeiend fenomeen.
Dit in tegenstelling tot auto´s van bijvoobeeld VW, die willen gewoon lekker rechtdoor, alsof er aan getrokken wordt. Bij Honda´s lijkt het alsof die stand juist nét gemeden wordt en je hem telkens bewust weer moet opzoeken.

Ik ga er van uit (hoop) dat het simpelweg in de uitlijning zou kunnen zitten. Ik lees namelijk dingen zoals:
- caster: "Positief caster zorgt voor het ´zelfcentrerend effect´ wat voor de rechtuitstabiliteit zorgt, net als bij de voorwieltjes van een winkelwagen." en
- camber: "Negatief camber zorgt voor een kracht op de wielen die we ´camber-thrust´ noemen. Deze zal de wielen naar het midden van de auto willen drukken. Als de auto rechtuit gaat zullen de camber-thrust krachten van het linker- en rechter-wiel mekaar opheffen. Dit zorgt voor een betere rechtuitstabiliteit´." en
- sporing: "Toespoor zal vooral rechtuitstabiliteit verhogen."

Heeft iemand die ook last heeft van dit fenomeen toevallig de stap genomen om er mee naar een uitlijnspecialist te gaan ? Of er met de dealer over gesproken?

Ben benieuwd.
User avatar
le0001
 
Posts: 29
Joined: 08 Nov 2012 13:53
Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby EcoDriver » 15 Aug 2015 18:12

Je geeft aan bij alle Honda dit probleem te ondervinden, maar ik heb hier totaal geen last van. Waarom zou het niets iets autospecifieks zijn en dan door een dealer op te lossen ?

Johan
Image
100.000 km in 8 jaar.
User avatar
EcoDriver
 
Posts: 306
Joined: 29 Sep 2009 08:35
Location: Heiloo
Huidige auto: EcoDriver rijdt een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic)

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby RedDevil » 15 Aug 2015 21:12

Ik had hier juist nogal last van bij mijn vorige auto (Nissan Almera) en niet bij de Insight. Ik merk er echt niks van terwijl ik er zeer bewust op let.

Wel heb ik de bandenspanning rondom verhoogd tot 3 bar wat de zijwindgevoeligheid vermindert en het bochtengedrag en verbruik verbeterd, maar de Insight iets zoekeriger maakte. 3 bar lijkt veel maar de Insight is zwaarder dan veel auto's die op veel bredere banden staan, dus in mijn ogen heeft ie dat gewoon nodig en is de standaard 2,4 bar te laag.
Wellicht helpt dit jou ook. Uiteraard moet je op je eigen gevoel afgaan als je dit doet.
Een te lage bandenspanning, zelfs een iets te lage, geeft i.i.g. meteen nogal wat nare bijeffecten.

Ik heb ook de uitlijning neutraal laten zetten, wat weinig effect leek te hebben, ook op het verbruik, en daar was het me juist om te doen :)
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 544
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby Rode Schicht » 31 Aug 2015 08:58

Honda heeft de afstelling van voor- en achterwielen helemaal afgesteld op zo weinig mogelijk rolweerstand. Dat is de reden waarom andere auto's veel koersvaster lopen. Mijn vorige Accord van 2004 bijvoorbeeld liep kaarsrecht, maar de achterbanden hadden wel last van "cupping" - als je met je vlakke hand over het loopvlak streek, voelde je een zaagtandprofiel. Dat gaf behoorlijk wat herrie na een poos - ook VW's hebben (of hadden) er vaak last van. Dat is ook de reden waarom Honda aanbeveelt om de wielen regelmatig te kruisen. Maar bij mijn Insight van 2012 is er geen spoor van cupping. Wellicht heeft de achtertrein minder toespoor (corrigeer me als ik me vergis) en loopt de auto daardoor minder stabiel. Dat merk je als je eens met een gewone (niet-hybride) Jazz rijdt, die heeft in principe hetzelfde onderstel maar het stuur voelt minder zweverig aan. Ik vermoed dat de Insight zijn eigen (torsie)achteras heeft, maar die is niet regelbaar.

Dat zoekende karakter heeft volgens mij ook te maken met de banden met lage rolweerstand. Ik vermoed dat die een relatief zachte flank hebben, waardoor ze slapper aanvoelen. De tip van Red Devil om de bandenspanning te verhogen wérkt. Ik rij met mijn Dunlop Enasave 185/55/16 momenteel vooraan op 2,9 bar en de auto rijdt in alle opzichten prettiger en stabieler, zelfs het rijcomfort gaat er niet op achteruit - de Rode Schicht slikt richels en oneffenheden beter. Dat was niet het geval met de achteras - die ging erg stoteren en dat werkte vermoeiend. Dus heb ik de bandenspanning van de achterwielen teruggebracht tot 2,4 bar (en onlangs zelfs tot 2,3), omdat er ondanks de accu niet zo'n gewicht op rust als op de vooras. Dat merk je aan de wang van de banden, die wordt er niet meteen boller door.

Nu zou je kunnen denken dat de auto door dat behoorlijke verschil in bandendruk voor- en achteraan minder stabiel aanvoelt, maar daar merk je niets van, zeker niet bij normaal gebruik. Je krijgt gewoon wat meer weerstand in het stuur. De auto gaat nog altijd even vlot en speels door de bocht zonder dat de achteras uitbreekt, de wat zwaardere besturing voelt zelfs sportiever aan. Bovendien: je lijkt meer contact met de weg te hebben op de autoweg. En dat zonder ingrijpend gesleutel!
Rode Schicht
 
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby RedDevil » 31 Aug 2015 09:43

Ik zou voorzichtig zijn met een lage bandenspanning achter. In snel genomen bochten krijgt de achterkant dan de neiging uit te breken.

Ik had dat eens toen ik een leeglopende achterband had.
Twee banen naar links, de linker was vrij. Het licht sprong op groen net toen ik aan kwam rijden.
Ik nam de bocht wat sneller dan ik normaal zou doen, om voor de auto's in de rechter baan te blijven. Die willen de bocht nog wel eens afsnijden als ze denken dat er niemand naast ze zit namelijk.
Ik veeg door de bocht en de achterkant breekt uit.
Ik stuur tegen zoals je op de slipschool leert en voor het VSC tijdperk gewoon nodig was.
Het VSC slaat op hol (ik wil ineens naar rechts denkt het) en deponeert mij in de rechter baan waar gelukkig inderdaad geen auto zat.

De band werd geplugd (zat een schroef in) en ik heb 'm in etappes weer naar 3 bar gebracht.
Een maand later in een vergelijkbare bocht, weer ineens uitbreken. Wijs geworden blijf ik nu sturen in de richting waar ik heen wil en het VSC trekt me met enige moeite in het juiste spoor.

Bandenspanning gemeten; die was gezakt naar 2,0 bar. Bleek het ventiel een beetje te lekken. Ventiel schoon laten maken, werkt weer.

Met 2,3 bar heb je weinig speling tot het minder veilig wordt.
Als je je er prettig bij voelt moet je het zo houden, maar houd wel de bandenspanning goed in de gaten.
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 544
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby civicmobiel » 31 Aug 2015 11:09

Ik wil nog even reageren over herrie van de banden.
Mijn banden staan meestal op 2.2 voor en achter
Maar de laatste tijd hoor ik dat ze wat meer herrie zijn gaan maken
Er is nu 54000 ongeveer mee gereden
Ik zie geen scheve slijtage en/of zigzagpatroon (cupping?)
Vorige week nog een beurt gehad bij de dealer, speciaal gevraagd ook even naar de lagers te kijken...en alles oké
Herkent iemand dit?
groet
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
User avatar
civicmobiel
 
Posts: 272
Joined: 31 Aug 2011 18:08
Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby le0001 » 31 Aug 2015 15:49

Rode Schicht en RedDevil, ik heb jullie raad opgevolgd en sinds een week rijd ik rondom op 3 bar. De rechtuitstabiliteit lijkt nu beter. Ik zal binnenkort nog eens een poging doen om uitsluitend achter te verlagen naar 2,4 en vóór 3,0 handhaven. Dank!

Kruislings wisselen? Mag ik er dus van uit gaan dat de standaard Dunlop Enasave 2030 banden geen verplichte draairichting hebben? Ik zie ook inderdaad geen pijltje op de wang.
User avatar
le0001
 
Posts: 29
Joined: 08 Nov 2012 13:53
Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby Rode Schicht » 31 Aug 2015 18:57

Wijze raad, Red Devil. Ik check m'n bandenspanning maandelijks, of eerder, als het kouder wordt of zodra ze te slap aanvoelen. Eén halflege band is inderdaad niet veilig. Maar je hebt gelijk, ook al rij ik nu al een halfjaar zonder problemen met een verschil van 0,5 bar tussen voor en achter, bij nader inzien kan ik het maar beter niemand aanraden: doe het op je eigen risico. Ik zal de balans volgende keer zelf ook weer wat safer zetten - in ieder geval wanneer ik overschakel op winterbanden, die heb ik in de maat 185/65/15. O ja, Ie0001, de Enasaves hebben inderdaad geen rijrichting. De achterbanden mag je dus kruislings wisselen zoals op het plaatje in de handleiding, blz 405. Met mijn Continental winterbanden kan ik dat niet.
Rode Schicht
 
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby Rode Schicht » 19 Aug 2016 07:19

Volgens mij heeft het verschijnsel waar Ie0001 het over heeft te maken met de stuurhoeksensor ergens onder het stuur. Als je stuurwiel net niet hélemaal recht staat (gecentreerd zeggen wij in België) dan gaat de elektrische stuurbekrachtiging zoeken en voortdurend corrigeren, zoals ook bij mij het geval was. Ik heb bovendien een heel klein beetje toespoor laten geven bij mijn laatste beurt (de precieze waarden heb ik niet) en nu loopt de Rode Schicht veel rustiger en kaarsrecht, zoals het hoort. Tegelijk heeft hij merkelijk minder last van zijwind. En dat ondanks het feit dat ik, wat bandendruk betreft, omwille van het comfort de laatste tijd met 2,2 bar voor en 2,1 achter speel. Het gekke bij dit alles is, ik rij niet minder zuinig dan voorheen (gemiddeld 4,6 l/100 km.) Het heeft toch vooral met een lichte voet te maken, denk ik.
Rode Schicht
 
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby Rode Schicht » 10 Nov 2017 11:19

Dit is er echt eentje dat niemand hoeft te geloven en dat niemand ook hoeft te proberen. Maar ik las ergens dat Honda het koetswerk van zijn Type R modellen verstevigt door de naden niet te puntlassen, maar volledig dicht te lassen. Bij de HIH kun je goed zien dat de lasrobotten in de fabriek het plaatwerk veeleer nonchalant aan elkaar schieten. Nu, bij gebrek aan een lasapparaat ben ik begonnen met onder de motorkap van de Rode Schicht een aantal kritische puntlasnaden dicht te strijken met een kneepje tweecomponenten Pattex Repair Express - meer bepaald op de veerpootkoepels. Daar kun je bij als je de twee plastic dekseltjes ervoor verwijdert. Het gevolg was meteen een strakker stuurgevoel, alsof je er zo'n stang tussen monteert, weet je wel.

In de kofferbak zitten ook een paar paneeltjes waarachter je bij de schokdempers kunt. Ook daar kun je een aantal puntlasnaden verstevigen. Hetzelfde wanneer je de deurrubbers lostrekt en in de vier hoeken van elke deur het summiere laswerk een laagje kneedpasta toedient. Het is pas dan hoe je merkt dat de HIH zich transformeert van een licht en wiebel sturend vehikel tot een meer volwassen rijdende auto. Niet alleen de rechtuitstabiliteit en het stuurgevoel gaan erop vooruit, ook het zelfcentrerend effect neemt toe en, niet te vergeten, ook de ophanging verteert het wegdek (riooldeksels) beter. Bovendien worden de rijgeluiden beter gedempt, omdat het koetswerk minder resoneert. Nu snap ik waarom Japanse auto's gemiddeld meer rijgeluid produceren. Het zullen de puntlasnaden zijn...

Ik heb zo'n zes maanden gewacht om dit nieuwtje te melden, om er zeker van te zijn dat het effect blijft. Zoals iedereen weet, went elke aanpassing die je uitvoert erg snel. Maar de Rode Schicht zijn rijgedrag blijft strakker - het is nog altijd geen Type R, maar toch bijna, haha :D . Hij is nu zes jaar oud, dus kon ik wel even iets uitproberen, dacht ik. Bovendien is er niets van de ingreep te zien, al die lasnaden zitten verborgen voor het oog.

Hoe ben ik nu eigenlijk te werk gegaan? Je moet beginnen met de lasnaden te ontvetten, bijvoorbeeld met keukenontvetter. Dan maak je de nodige hoeveelheid pasta klaar, het is een soort montagekit - je kent het spul wel van het klussen, je moet de twee componenten goed kneden tot je een egale kleur krijgt. En dan moet je snel zijn, want het duurt maar een paar minuten voor de pasta beenhard wordt. Een lijntje van een halve centimeter diameter goed in de lasnaad drukken, meer is niet nodig. In totaal heb ik zo drie tubes Pattes verwerkt.

Dit is echt wel een karweitje voor de freaks, zul je zeggen. Ach, zijn wij hybrideliefhebbers niet allemaal een beetje nerd? Het komt erop aan dat de auto waarmee je elke dag op de weg bent nog fijner rijdt dan ie al doet. De echte diehards kunnen de lasnaden voor mijn part met een lasapparaat te lijf gaan, maar ik wou alleen met jullie delen dat dit een makkelijke en goedkope ingreep is waar ik nog geen moment spijt van heb gehad. Alleen: als je het niet vertrouwt, don't do this at home.
Rode Schicht
 
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby RedDevil » 10 Nov 2017 16:13

Hee Rode Schicht! Geweldig!

Ik heb wel een lasapparaat maar die ga ik hier niet voor gebruiken.
Dat dichtkitten dat wil ik wel proberen, ook al om dat ik meer demping verwacht van kit dan van een lasnaad...
Ik hoop dat het het bandengeluid kan reduceren, dat vind ik momenteel het hinderlijkst aan de Insight.

Of Repair Express toepasbaar is is lastig: het moet boven de 10 graden verwerkt worden en ik heb geen garage* dus dat gaat 'm voorlopig niet worden.
(*) althans, geen waar een auto in past zonder eerst 30 kuub aan zooi eruit te gooien :D
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 544
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Rechtuitstabliteit moet beter kunnen

Postby Rode Schicht » 11 Nov 2017 09:54

Opruimen kan nooit kwaad, Red Devil - haal leeg dus die garage :D . Nee, ik weet niet zo of die kneedpasta erg temperatuurgevoelig is. Op de website van Pattex staat dat je het spul moet bewaren tussen 10° en 25°en op de verpakking staat dat het zijn eigenschappen behoudt tussen -30° en +120°. Het is altijd beter om vooraf een worstje te kneden en uit te testen of het ook bij herfsttemperaturen goed uithardt. Zolang je maar geen flexibele montage- of siliconenkit gebruikt, want ik denk dat je alleen met polyesterkit het gewenste resultaat bereikt. Misschien kun je met gewone kit rijgeluiden maskeren (bandenlawaai nam bij mij toch iets af, maar de HIH 2012 was daar sowieso al wat beter in dan de 2009) maar minder body- en chassisflex, dat wil je écht ook wel. Het is allemaal niet spectaculair en toch merk je dat je zo aardig wat potentieel uit de HIH kunt halen. Dan denk je, zonde dat ik dit niet eerder gedaan heb. Er zijn natuurlijk professionele producten op de markt die misschien beter zijn, zoals bij http://soudal.com.au/productlist/automotive-products/ bijvoorbeeld. Hoe dan ook, benieuwd wat het wordt en wat je ervaringen zullen zijn, Red Devil. PS. Vergeet de koker onder de voorstoelen niet, die heeft ook puntlasnaden en misschien zijn er nog wel chassisdelen die ik over het hoofd heb gezien. Hou ons op de hoogte.
Rode Schicht
 
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red


Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron