NCAP: goede score Insight

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

NCAP: goede score Insight

Postby Bennink » 26 Aug 2009 13:54

http://www.autoweek.nl/autonieuws/12436/Goede-scores-Prius-en-Insight-bij-botsveiligheid

Autoweek.nl wrote:De EuroNCAP heeft acht nieuwe auto’s onderworpen aan de bekende botsproeven. De Toyota Prius en de Honda Insight deden het erg goed, maar bij Citroën zullen ze minder tevreden zijn over het resultaat van de gloednieuwe C3.
Behalve de Prius en de Insight behaalden ook de Kia Sorento, de Renault Grand Scénic, Skoda Yeti, Subaru Legacy en de Volkswagen Polo de maximale EuroNCAP-score van vijf sterren. De nieuwe Citroën C3 moest genoegen nemen met een score van vier sterren. Vooral het ontbreken van stabiliteitscontrole in de Europese standaarduitrusting kostte de C3 punten.
Opvallend zijn de goede scores van de Prius en de Insight op het gebied van de voetgangersveiligheid. De Prius behaalde een score van 68 procent, de Insight zelfs eentje van 76 procent. De voetgangersveiligheid is altijd de achilleshiel bij de moderne auto’s, die de inzittenden juist goed beschermen. Om die reden moeten auto’s vanaf 2012 minimaal een score van 60 procent bij de voetgangersveiligheid behalen om voor de maximale overallscore van vijf sterren in aanmerking te komen.


Image

Jeeej! Vijf sterren!
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: NCAP: goede score Insight

Postby Luc » 26 Aug 2009 16:52

Vooral de Whiplash test ziet er nu goed uit bij Honda:-). Marginaal bij Prius maar goed bij Insight.
Vrij weinig auto's behalen zo'n score voor deze test.
Luc
 
Posts: 207
Joined: 14 Feb 2009 19:01
Huidige auto: Acura

Re: NCAP: goede score Insight

Postby Bennink » 27 Aug 2009 06:40

Het persbericht dat ik zojuist online heb gezet:

Honda Insight veiligste hybride auto bij Euro NCAP Crashtest

Schiphol-Rijk, 26 augustus 2009 – Bij de recente Euro NCAP-crashtests heeft de Honda Insight de maximumscore van vijf sterren behaald. Daarmee treedt de Insight in de voetsporen van de Honda’s Civic, Accord en Jazz, die eerder het hoogste aantal van 5 sterren scoorden.

Nu ook de hybride Insight zich tot de veiligste auto’s van Europa mag rekenen, krijgt Honda de terechte beloning voor de integrale aanpak die het bedrijf al jaren hanteert ten aanzien van veiligheid. Bij de ontwikkeling van nieuwe modellen richt Honda zich niet alleen op bescherming van de inzittenden, maar ook op die van voetgangers.

Dit aspect is nog belangrijker geworden sinds Euro NCAP eerder dit jaar een nieuw beoordelingssysteem heeft ingevoerd voor de veiligheid van auto’s. Voortaan hanteert Euro NCAP een gewogen gemiddelde van de onderdelen waarop auto’s worden getest. Dit gemiddelde wordt berekend op basis van de bescherming van volwassen inzittenden (50 %), die van kinderen (20 %), de veiligheid voor voetgangers (20 %) en de aanwezige veiligheidsvoorzieningen (10 %).
Veiligheid in de Honda Insight

De Honda Insight dankt zijn uitstekende score onder meer aan de aanwezigheid van systemen als Vehicle Stability Assist (VSA), dat de bestuurder helpt om in kritische situaties de controle over zijn voertuig te behouden. Verder is de Insight standaard uitgerust met een krachtig remsysteem met geventileerde remschijven voor en massieve remschijven achter, gecombineerd met ABS, EBD en Brake Assist (BA).

Op het gebied van passieve veiligheid genieten de inzittenden van de Insight maximale bescherming van de robuuste ACE™-veiligheidskooi, een constructie die de kracht van de aanrijding gelijkmatig verdeelt en afvoert. Andere veiligheidsvoorzieningen waarmee de Insight is uitgerust, zijn voor- en zijairbags voor de bestuurder en voorpassagier, evenals gordijnairbags voor en achter. Driepunts veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzing zijn eveneens standaard voor alle vijf zitplaatsen. Actieve hoofdsteunen reduceren bovendien de kans op een whiplash in het geval van een aanrijding van achteren.

Met de Insight bewijst Honda opnieuw dat het ook nadrukkelijk heeft gedacht aan de veiligheid van voetgangers. Zo is de Insight voorzien van energieabsorberende wielkasten en bevindt zich tussen de motorkap en het onderliggende motorblok een relatief grote ruimte. Daarmee wordt voorkomen dat een voetganger in aanraking komt met de harde delen van het motorblok. Zelfs de ruitenwissers zijn ontworpen om in geval van een aanrijding snel af te breken. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit soort voorzieningen de kans op letsel bij een voetganger in geval van een aanrijding aanzienlijk beperken.
Recyclebaar

De Honda Insight in niet alleen veilig, hij is ook voor 98 procent recyclebaar, dit is inclusief het batterijenpakket.

De vanaf prijs van de Honda Insight is € 19.950,00.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: NCAP: goede score Insight

Postby insighty » 17 Sep 2009 15:09

En zo verging het de eerste Insight... Dit is een USA test

Image
insighty
 
Posts: 100
Joined: 23 Sep 2008 21:47
Huidige auto: HCH 2008

Re: NCAP: goede score Insight

Postby BlueHCH » 17 Sep 2009 19:22

Dat was wel een andere test dan tegenwoordig... Toen was het knallen over de hele voorkant. Nu is het slechts 40% van de voorkant. Toch ziet het resultaat er netjes uit, al blijft het zonde...
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: NCAP: goede score Insight

Postby Bennink » 01 Feb 2010 13:31

Een update over de crashtest:

For the first time, Euro NCAP can now release its top five safest cars of 2009, based on their maximum five star award and their overall score. Top of this list is the Volkswagen Golf VI that was first tested in 2008 under the former rating scheme and was re-released in 2009.
The Honda Insight Hybrid and Toyota Prius, two fuel-efficient vehicles tested in 2009, were second and third respectively in Euro NCAP’s list of safest, crash-tested cars. In fourth place is the Hyundai i20. There are three joint winners for fifth place – the Toyota Avensis, Volvo XC60 and the Opel/Vauxhall Astra. Euro NCAP’s poorest results of the year were achieved by the Suzuki Alto and the Toyota Urban Cruiser, which both received three stars.

1. VW Golf VI
2. Honda Insight
3. Toyota Prius
4. Hyundai i20
5. Toyota Avensis
5. Volvo XC60
5. Opel/Vauxhall Astra

In 2009, Euro NCAP crash tested thirty three car models, using up to a total of three cars, three front seats, four child seats and an array of spare parts per model. To achieve the overall rating, the car model is usually put through four crash tests, a component test and is assessed by an inspector who considers tests results and the safety equipment and features of the car. In 2009, upon the request of the manufacturer Euro NCAP also considered results from vehicles crash-tested in 2007/2008 and carried out the necessary tests and assessment to upgrade them to a result applicable under the new rating scheme.

Dr Michiel van Ratingen, Secretary General of Euro NCAP says “This is the first time we can calculate results that demonstrate an overall safety performance. Even though these cars excel in different areas of safety, their presence in the top-five list indicates that they are among the top safety achievers of the year”.

In 2010, the threshold to achieve Euro NCAP’s maximum five stars rises from 75% to 80% in Adult Occupant Protection and from 70% to 75% in Child Occupant Protection. The threshold for Pedestrian Protection rises to 40%. The first results for vehicles tested under this stricter assessment will be released on 3rd March 2010.

Today, Euro NCAP also releases a list of results in an easily printable table of all cars tested and upgraded in 2009.

Euro NCAP’s test results are released on a quarterly basis. Keep checking our website for details of forthcoming results.


Kijk op de website van NCAP voor het artikel.

Hierin wordt dus gesteld dat de HIH veiliger is dan de Prius ;-)
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: NCAP: goede score Insight

Postby Bennink » 07 Apr 2010 06:52

Ik was gisteren nog een keer bij de dealer in Deventer, daar stond een Insight waar een andere auto van achteren tegenaan gereden was. Gebeurde op de snelweg, volgens de dealer met een snelheid van rond de 80. Ik denk dat de auto erachter al iets was afremd, gok dat 'ie er met 60 ingereden is, maar de Insight was in zijn geheel een centimeter of 5 a 10 korter. Grappig om te zien. Goed om te horen was dat de bestuurder heel even last van zijn nek heeft gehad, maar na 1 dag weer bijna weg was. De carrosserie zag er verder goed uit, weinig vervorming.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane


Return to Insight Hybrid - Algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron