Verbruik huidige en laatste drie ritten

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Verbruik huidige en laatste drie ritten

Postby arjeh » 04 Jul 2009 21:28

Ik zou graag van andere willen weten hoe zij de weergaven van het verbruik van de huidige en laatste drie ritten vinden:

Over het algemeen rij ik tussen de ±4,8 l/100km en 6,0 l/100 km. Hetgeen mij zeer verbaasd is dat de schaal waarop je het kan aflezen erg groot is. Met kleine streepjes wordt dit aangegeven: bij 5, 10 en 15 is het duidelijk te zien, maar wanneer je bijvoorbeeld iets zuiniger rijdt dan 5 l/100km gaat het streepje pas bij ongeveer 4,7 l/100 km naar links (hoop dat jullie mij begrijpen). Afgelopen vrijdag voor het eerst getankt en eea gereset zodat ik het verbruik ook wordt weergegeven van de huidige rit. Pas bij ± 4,4 l/100 km ging er nog een streepje vanaf. Ik moet zeggen dat ik het erg jammer vind dat de weergave hiervan niet duidelijk is. Zou veel beter zijn wanneer de schaal van bijvoorbeeld 3,0 tot 9,0 is, zodat je veel beter kan aflezen hoe zuinig de ritten zijn geweest.

Ik heb trouwens die ene rit (dus de rit na mijn 1e tankbeurt) echt mijn best gedaan om zuinig te rijden. Ik werd door vrijwel alles op de snelweg ingehaald..... resultaat: 4,1 l/100 km. Wow, helemaal super. En waar doe ik het voor, het is een lease-auto.
Image Arjeh rijdt in een witte Honda Insight Elegance
arjeh

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Verbruik huidige en laatste drie ritten

Postby BlueHCH » 04 Jul 2009 22:26

Zuinig rijden is een leukere sport dan hard rijden ;)
Netjes hoor, 4.1! Ik begrijp je punt. Het wordt tijd voor extra meetapparatuur, zoals een scangauge.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Bennink » 06 Jul 2009 05:57

Snap wat je bedoelt en ik vind het ook een rare verdeling. Ik zou het fijner vinden als daar gewoon exact het gemiddelde staat, ipv een balkje. Maar ook bij het huidige verbruik zou dat fijn zijn.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby arjeh » 06 Jul 2009 06:53

De "boardcomputer" heeft twee geheugenplekken: A en B.

Van B zal ik altijd afblijven: ik kan ik dus zien hoe zuinig ik heb gereden vanaf aflevering van de auto; deze wordt natuurlijk wel precies bijgehouden. Ik vind het trouwens jammer dat je geen keuzen hebt in km/l maar dat alles in l/100km wordt aangegeven: reden is dat de 1e veel nauwkeuriger is:
Stel er wordt aangegeven: 5,0 l/100 km => dus tussen de 4,95 en 5,05 l/100km (of anders, wie weet het): => 1:19,8 a 1: 20,2 dus een stuk onnauwkeuriger.

A ga ik dus altijd resetten na het tanken. Op die manier kan je dan zien hoe zuinig hij de huidige tankt rijdt. Wat ik ook soms doe is voor een rit A resetten. Laatst dus een rit van ±40 km gereden: 4,1 l/100 km.... onvoorstelbaar, had dat nooit verwacht.
arjeh

Postby Bennink » 06 Jul 2009 07:17

Wist je al dat je de A automatisch kan laten resetten zodra je tankt? Ik doe precies hetzelfde hoor, A voor het verbruik tussen de tankbeurten en B voor totaal (nu dus al dik 7000). Er zit alleen wel verschil in het verbruik op de boodcomputer en die in het echt. :roll:
Bennink
Administrator

Postby arjeh » 06 Jul 2009 08:40

Nee, dat wist ik niet van dat automatisch resetten. Ik heb dus ook nog geen handleiding van mijn Insight... zat er een beetje van de HCH. Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe al die knopjes werken dus ik wacht op smart op de handleiding. Bij eerste tankbeurt ging er 28,7 liter bij 515 km = 5,6 l/100km terwijl de boardcomputer dit ook aangaf!!!

Ik weet niet hoe vol de tank was en ook niet exact wat de beginstand was aangezien de leasemaatschappij de auto bij mij thuis voor de deur heeft afgeleverd. Maar ik denk dat hij vrijwel op 0 stond (km-teller) en de tank vol. Want bij het tanken na het automatisch afslaan ging er eigenlijk niets meer in mijn tank erbij...
arjeh

Postby hondainsight » 08 Jul 2009 12:41

Dat van het automatisch resetten wist ik ook niet.
Dan toch maar eens opzoeken in de handleiding of kan iemand me zo vertellen hoe dat ingesteld kan worden?
hondainsight

Postby Bennink » 08 Jul 2009 12:44

Ja ikke (denk ik :oops: )

De motor moet uit zijn, sleutel in contact en op standje Accessoires (is II geloof ik), met je menu keuze knopppen door het menu scrollen, maarrrrr:

wanneer je de menukeuzeknop met het rondje met de 'i' erin even vasthoudt, kom je in het menu terecht. Hier kun je, naast de taal, de resetmogelijkheid instellen.

Ff proberen, dan kom je er wel uit ;-)
Bennink
Administrator

Postby hondainsight » 08 Jul 2009 12:46

bedankt!
ga het straks direct proberen.
hondainsight

Postby arjeh » 13 Aug 2009 08:33

Gisteren weer eens getankt.... dat was lang geleden :D . Nadat ik heb getankt heb ik eens heel goed op de huidige verbruiksmeter (ritnummer 0) gelet i.c.m. het verbruik bij A. Aangezien deze laatste bij mij automatisch wordt gereset na een tanktbeurt, moet de eerste rit na het tanken beide meters hetzelfde aangeven. Het verbruik bij A wordt bijvoorbeeld aangegeven als 5,2 liter/100 km, terwijl bij de huidige verbruiksmeter (en ook de 3 ritten daarvoor), je het verbruik maar een klein beetje moet inschatten. Over het algemeen zullen we allemaal zo rond de 5 zitten, soms een klein streepje (of meerdere) ervoor en soms erna. Hieronder een overzicht van beide meters. De volgende keer wanneer ik ga tanken zal ik het proberen verder uit te breiden. Misschien is het wel aardig wanneer andere dit ook gaan doen:

Huidige verbruiksmeter Verbruiksmeter A
precies op 5 5,0 - 5,4 (de 5,4 kan ook 5,5 zijn; ik moest net inhalen en kon zodoende niet heel goed mijn meters in de gaten houden)
één streepje voor de 5 4,5 - 4,9
twee streepjes voor de 5 3,9 - 4,4
drie streepjes voor de 5 ??? - 3,8 (heb de meter heel eventjes op de 3,8 gehad, daarna ging het verbruik weer iets omhoog)

Ik blijf het toch spijtig vinden dat het verbruik niet echt goed kan worden afgelezen. Ook de afwijking van de verbruiksmeter is mijn inziens iets te groot. Waar ik nu gemiddeld zo'n 5,4 liter/100 km verbruik geeft mijn Verbruiksmeter B en verbruik aan van 5,2 liter / 100 km. Een afwijking van zo'n 4%. In mijn vorige auto (Renault Laguna), was de afwijking vrijwel 0. Het aantal liters dat de boardcomputer aangaf dat ik die rit verbruikt had, ging er bij de pomp ook daadwerkelijk in! (aftanken doe ik altijd op dezelfde manier).
arjeh

Return to Insight Hybrid - Algemeen