even voorstellen

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

even voorstellen

Postby berkepeis » 22 Apr 2017 15:55

Mijn naam is jack uit Den Haag 46 jaar en sinds juli 2016 ben ik eigenaar van een Honda Insight, met flippers, bouwjaar 2009 kilometerstand nu 130.000. Na een testrit in de Honda Insight van een collega ben ik overstag gegaan. Ik zocht een betrouwbare auto die ruim genoeg was voor mij en mijn vrouw. Na ook veel gelezen te hebben over de Honda was er maar 1 optie.........Kopen!!! Hiervoor had ik een Opel Corsa cdti die na 9 jaar alleen maar geld koste en het ene na het andere ging kapot.
Na nu bijna een jaar in bezit en al paar keer op vakantie geweest, wintersport, ben ik nog altijd blij met de aankoop.

Toch zijn er wel een paar dingetjes die ik dan wel weer jammer vind of irritant.

1 als de auto koud is( blauw lampje) dan gaat het optrekken soms iets stotterend, schijnt normaal te zijn overigens maar wel soms, voor een automaat, irritant.
2 achterbank in het midden zit een hobbel, ik zit nooit achterin hahaahhaa.
3 het is natuurlijk een auto waar je niet snel mee optrekt, wat de Honda overigens prima kan hoor. Al menig auto eruit getrokken.
4 de batterij die erin zit is vrij snel leeg, je kan niet kilometers lang ermee rijden, het is ook een hulpmiddel meer niet.
5 Waarom tot aan 49 k/p/u dat je op de batterij rijd?

Maar voor de rest een prima betrouwbare auto waar ik nog niets aan hoef te doen en wij nog jaren lang plezier van zullen hebben. Rijd absoluut lekker en de fijnste auto die ik ooit heb gekocht.

gr Jack.
berkepeis

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: even voorstellen

Postby RedDevil » 22 Apr 2017 16:23

Hallo Jack, welkom!

Het stotteren is niet helemaal normaal. Is je CVT vloeistof wel vervangen in de afgelopen 40.000 km, en zo ja met de juiste CVT olie? Als de verkeerde CVT olie of olie voor gewone automatische transmissies is gebruikt dan kan de kleine koppeling in de CVT gaan slippen met dit soort effecten tot gevolg.
Ook kan het helpen om de CVT te calibreren. Dat is heel makkelijk; laat de auto van 50 km/u in D uitrollen tot stapvoets zonder gas te geven of te remmen. Ik probeer 'm te calibreren bij elk rood stoplicht, soms lukt dat perfect ;)
De hobbel is nuttig! Als je met 3 volwassenen achterin zit is het nogal krap maar door de hobbel zit de middelste met de heupen net wat hoger zodat je toch iets ruimer zit. We buigen het hoofd uit respect voor deze slimme vinding van Honda, en omdat het anders tegen het dak komt.
De hybride accu helpt vooral om de CVT op gang te krijgen zodat ie snel reageert op het gaspedaal. De capaciteit is in normaal gebruik te klein om lang elektrisch te rijden, omdat de Insight de accu nogal streng rond de 75% geladen blijft houden. Ga je de bergen in dan gebruikt hij een groter deel van de capaciteit en kun je nog worden verrast.

Je punt 5 begrijp ik niet helemaal... de Insight kan boven de 15 km/u bij elke snelheid de EV mode gebruiken, maar in het vlak bij constante snelheid lukt dat niet meer boven de 50 km/u. Op de Autobahn is het me gelukt om zelfs rond 140 km/u in EV mode te rijden; je verliest dan gauw snelheid maar met heel voorzichtig gasgeven lukt het toch om de wijzer in het blauw te krijgen terwijl er nog geen benzine wordt gebruikt. Het duurt uiteraard niet lang en je hebt er ook niet veel aan, maar het kan dus wel.
Eerlijk gezegd probeer ik de EV mode te mijden omdat je daarna vaak moet bijladen, wat weer extra brandstof kost. Alleen als ik naar huis rijd probeer ik de EV mode te rekken, want dan kan ik de volgende dag bijladen met een koude motor zodat die relatief snel weer warm wordt; dat lijkt me efficiënter.

Ik ben ook nog steeds tevreden over mijn Insight, op wat kleine dingen na zoals de matige muziekweergave (middentonen!), pieptonen uit het dashboard en wat rammeltjes. Qua zuinigheid doet ie het prima, al doe ik er ook erg mijn best voor. Maar zelfs als je 'm ervan langs geeft valt het mee.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby berkepeis » 22 Apr 2017 16:43

dankje wel voor je reactie.

het stotteren doet hij niet altijd overigens maar soms, misschien heb ik een stotterend voetje. ik zal het is proberen met dat kalibreren. Wat kalibreert die dan eigenlijk????
als dat de reden is wb de hobbel, inderdaad erg slim ja.
inderdaad boven de 15km per uur doet de batterij het wel en bij versnellen op de snelweg of gewoon binnen de bebouwde kom ook uiteraard. maar om puur en alleen maar op de batterij te rijden is niet lang en tot max 50 k/p uur. Soms is ook de batterij helemaal leeg, zeg 10%, en dan moet die weer helemaal opgeladen worden. Hoe kan ik trouwens zien of de batterij nog goed is?

gr jack
berkepeis

Postby RedDevil » 22 Apr 2017 18:27

Hoi Jack,

Het kalibreren gaat vooral om de koppeling in de CVT te laten leren waar het aangrijppunt zit en met hoeveel kracht hij moet slippen. Rond de 15 km per uur voel je soms dat ie ineens harder trekt of afremt, of even schudt. Dit wordt automatisch bijgesteld zodat het beperkt blijft - mits alles goed gaat.

Je kan eigenlijk niet zien hoe vol de hybride accu is. Het IMA systeem geeft een schatting, maar die klopt niet altijd.
Zeker niet als je 12 Volt accu slecht wordt. Dat is een zwak punt van de Insight. Als de accu bijna leeg is vallen allemaal systemen uit en krijg je een waslijst van foutmeldingen in het display. Die systemen doen het op zich wel, maar ze krijgen net niet genoeg spanning...!
Dat geldt ook voor de electronica die de hybride accu bestuurt en de CVT bedient.
Zet een voltmetertje op je accu en kijk wat de spanning is met het contact uit. Zak je onder de 11 Volt dan is de accu aan vervanging toe. Gelukkig zijn die niet duur.
Ik heb een UltraGauge waarmee ik diverse gegevens uitlees via de OBDII poort, zoals instant verbruik, temperatuur van het koelwater én het voltage van de 12 Volt accu. De mijne zit op het randje van vervangen moeten worden...
De eerste was nog onder garantie, maar deze keer mag ik zelf dokken. Dus ik stel het uit tot ik zie dat het niet meer gaat.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MvM » 27 Apr 2017 17:01

Hoi Jack,

Bedankt voor het voorstellen. Dit forum is niet zo heel erg actief meer, maar af en toe kijk ik er nog op.
Ben zelf sinds November 2016 de Honda Insight gekocht en tot nu toe bevalt dit prima. Ben nu wel (met de Insight dan) een heel rustige rijder geworden. Gewoon omdat het een sport wordt om zo zuinig mogelijk te rijden.

@RedDevil,

Bedankt voor het stukje uitleg over het calibreren, zal daar eens op letten. Dat is nieuw voor mij.
MvM

Return to Insight Hybrid - Algemeen