Waar op te letten

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Waar op te letten

Postby webster » 29 Jan 2017 21:52

Hallo Insight rijders,

Ik ben ziekelijk jaloers op jullie auto's en ook daarom van plan Insight te gaan rijden. Ik heb van de week een proefrit gemaakt, heerlijk! Morgen wil ik een andere Insight gaan proefritten (2010 146k op de teller). Ik bedacht me, wie kan ik beter vragen waar op te letten dan de kenners! Wat zijn nou de zwakke punten bij een Insight waar ik echt op moet letten voor aankoop?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Tom
webster

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Re: Waar op te letten

Postby RedDevil » 29 Jan 2017 22:46

Er zijn geen grote problemen bij de Insight, wel een paar kleine dingen die bij de ene Insight meer opvallen dan bij de andere.

Aan de bovenkant van de voorruit zit een rubber strip als afdichting tussen het glas en het dak. Die kiert soms wat vanaf 100 km/u een raar brommend geluid produceert, vooral bij zijwind.
Het schijnt dat de naad dichtkitten helpt. Ik heb het probleem en de kit maar het komt zo weinig voor dat ik er nog niet toe gekomen ben.

Hinderlijker is de hoge pieptoon rond 100 km/u. Omdat de auto verder nogal stil is (bij 100 km/u in D maar 2000 RPM) valt het op. Maar de meeste Insights hebben het niet.

De CVT is een traploze automaat, maar onder de 15 km/u is zelfs de kortse overbrengingsverhouding nog te lang en slipt de kleine koppeling in de CVT om het op te vangen.
De overgang tussen wel en niet slippen gaat vaak met een klein schokje gepaard. Bij sommige Insights gaat dat wat minder fijn, dus kijk of het een punt is waar je je aan zou kunnen ergeren.

Mijn Insight had vrij lang weinig gereden voor ik 'm kocht. De hybride accu was lui geworden, de wijzer links wou niet vol het blauw in en bij stevig afremmen ook niet volledig het groen in. Na verloop van tijd herstelde dat en nu zwiept hij vrolijk naar beide uitersten, indien uitgedaagd.

De 12 Volt accu in de Insight is vaak slecht. Omdat je normaliter op de hybride accu start merk je het pas als het te laat is.
Vuistregel is: Accu vervangen als je eenmaal startkabels nodig hebt gehad, want die klap is meestal het begin van het einde.
Ik gebruik een UltraGauge OBDII tool, die diverse gegevens van de motor kan laten zien, waaronder het voltage van de kleine accu. Ik ben binnenkort aan de beurt voor een nieuwe want hij zakt snel onder de 11 Volt als ik niet meteen start...
Niet iedereen heeft problemen met de 12 Volt accu echter.

Let er op dat het onderhoud is uitgevoerd. Achterstallig onderhoud kan duur zijn; bij 120.000 km moeten de 8 bougies worden vervangen. Die gaan lang mee maar zijn dus wel duur. Het zou zuur zijn als je die vanwege achterstallig onderhoud moet vervangen.

In de VS hebben de jaargangen 2012 en 2013 problemen met olieverbruik in verband met koolvorming op de zuigerveren, maar dat komt voornamelijk door de matige benzinekwaliteit aldaar. Hier komt het niet voor.

Als je rustig rijdt blijft het toerental extreem laag. Als je dan ineens flink gas geeft dan stijgt het toerental ineens wel heel erg. Dat hoort bij het concept; wil je hard optrekken dan draai je veel toeren.
Hij doet het echter prima. Wie 'm krampachtig onder de 2000 toeren wil houden en toch hard wil optrekken kan beter iets anders kopen; hij kan het een, hij kan het ander, maar niet tegelijkertijd.

Wat ook ontbreekt is het gevoel van hard optrekken. Je ziet het aan het toenemen van de snelheid en aan de andere weggebruikers (zeker bij het wegrijden vanaf het stoplicht moet je vaak meer inhouden dan je verwacht); maar het gaat niet bruut, eerder vloeiend.
Als je een gewone CVT gewend bent dan is dit een verademing, want dankzij het hybride systeem heb je als je het gaspedaal intrapt meteen extra koppel én het toerental stijgt flink. Bij een CVT zonder hybride ondersteuning is het altijd het een of het ander en voelt het alsof jhe de auto met een heel lang elastiek voorttrekt. De Insight heeft een touw ipv een elastiekje :) trappen is direct accelereren.

Al met al een betrouwbare auto zonder echte problemen, die je met een paar kleine dingetjes nog een stuk fijner kan krijgen.
De bandenspanning mag hoger dan in het boekje staat, dat verbetert het weggedrag. De banden zijn vrij klein voor het gewicht van de auto, een hoge bandenspanning compenseert dat en maakt 'm nog een stukje zuiniger.
Het zicht naar achter is niet zo goed maar je kan de binnenspiegel in hoogte verstellen, hoe hoger hoe beter zicht.
De koplampen geven vrij weinig licht met de standaard halogeenlampjes maar met een H11 Xenon kit uit China voldoet het prima.
Vanaf 2012 zijn de achterbank en leuningen van de voorstoelen gewijzigd waardoor je meer ruimte achterin hebt. Ook is ie een fractie lichter en zuiniger.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby webster » 30 Jan 2017 01:08

Hoi RedDevil,

Bedankt voor de tips! Zitten wel goeie tussen. Als 120k onderhoud is afgestempeld, zijn de bougies vaak meegenomen? En waar kan ik de obd uitlezen, ik geb zo'n bluetooth kastje, waar zit de input?
webster

Postby RedDevil » 30 Jan 2017 10:16

Hoi Webster,

De titanium bougies horen bij de 120.000 km vervangen te worden.
Als een Honda dealer het onderhoud heeft gedaan dan kan je ervan opaan dat die gedaan zijn. Het hoort sowieso in het serviceboekje te staan.
Als je de garagerekeningen erbij krijgt dan weet je het zeker.

De OBDII connector voor je BlueTooth dongle zit net links van de middenconsole onder de onderste rand van het dashboard, achter je rechter knie.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby webster » 30 Jan 2017 15:01

Terug van de proefrit, hij rijdt heerlijk. Echter vielen sommige dingen mij op waardoor ik nog in dubio zit.

- Op het scherm was bij de start het plaatje 20% accu ongeveer. Naar 1 minuut rijden sprong deze ineens naar 75% ongeveer. Weet niet of dit normaal is.
- Het motorblok was redelijk vuil. Aanslag en resten e.d. (Geen olie oid te zien)
- Er zaten her en der kleine plekken roest op het motorblok.
- Tussen de 35k en de 101k zijn geen beurten afgetekend in het boekje. Daarbuiten wel.
- Voor garantie moet je bijbetalen, wat ik een vreemde manier van zaken vind, maar enfin, dit staat los van de auto zelf.
- Bij 116k zijn de bougies vervangen, wat positief is gezien de kosten! En laatste beurt was op 130k (vervangen olie en filter + cvt olie) - Er staat 146k op de teller
- Verder het start-stop systeem sloeg 1x aan en bij de volgende stop weer niet. Enkel bij één stop aan gegaan de gehele rit. Nu kan dit meerdere oorzaken hebben maar bij vorige proefritten had ik dit gewoon netjes bij elke stop.
- Bij verbruik stond 7.2/100km, vind ik vrij hoog, maar dat komt waarschijnlijk omdat die al een tijd stil staat en evt. niet zo zuinige gebruiker.

Dus ja, voer tot nadenken :|

PS. Bovendien heeft deze zo'n houder voor de Navigatie op het dashboard, wat ik graag wil verwijderen. Kan dit zonder beschadigingen van het dashboard halen? Zo een als hieronder is het, alleen zonder Navigatie, enkel de houder :lol:
Image
webster

Postby RedDevil » 30 Jan 2017 20:30

Ik denk niet dat dat ding eraf kan zonder dat er gaatjes in het dashboard zitten?
Zeker niet als er aansluitingen op zitten en geen los draadje is want dan loopt dat draadje door de steel door het dashboard.
Maar je kan er met enig geknutsel vast mooi een TomTom op vastmaken ;)

Hij is toe aan een beurt. Geeft niet - je kan 'm beter snel een beurt laten geven door je 'eigen' dealer (als dat niet deze dealer is) dan 'm erbij onderhandelen en dat ze 'm dan afraffelen.

Het verbruik lijkt hoog, maar hangt ook af van de afstand waarmee die gereden is. Als de teller op 0 is gezet en er daarna alleen korte ritjes zijn gemaakt is het normaal.
Plekjes roest op het blok zegt niks. Het zal er niet snel doorheen rotten :)

Als het koud of nat is slaat het start/stop systeem niet of nauwelijks aan. Het helpt ook niet als je de airco aan hebt staan. Alles uit, of in Auto mode, dan maak je de beste kans.

Met de verwarming aan duurt AutoStop vaak maar kort. Echter, hoe lang het moet duren bepaalt de Insight op het moment dat je afremt, rond 20 - 15 km/u. Als op dat moment alles uit staat duurt ie heel lang, zelfs als je meteen als de AutoStop knippert alles weer aan zet (!). Het onderste uit de kan halen wordt een soort sport met dit soort fratsen :)
Image
RedDevil

Postby webster » 30 Jan 2017 21:39

Klinkt logisch tot zo ver. Vind het ook zonde dat het blok vuil is, krijg dan niet het idee dat er zuinig op geweest is.

Misschien nog een idee wat betreft de navigatie houder?
webster

Postby huisboom » 31 Jan 2017 13:56

Even een vraagje tussendoor.Waar heb je die UltraGauge OBDII tool gehaald,besteld. En is dat makkelijk aan te sluiten.
Gr Carlo Huisman.
huisboom

Postby webster » 31 Jan 2017 18:01

Hallo,

Ik ben even weer verder wezen kijken. Ik kwam er twee tegen.

==
2011 - 155,000
- Er viel mij gelijk iets op aan de foto's
Image

Batterij is leeg, naald wijst richting charge en maakt hoge toeren in zijn P. Is dit de manier van Insight om de batterij op te laden, op benzine? En is het verstandig om interesse te hebben in een met een lege batterij? Zegt dat niet iets over de levensduur van de batterij?

==
2009 - 99,000
- Heeft 2009 geen kinderziektes, of zijn er andere prestatieverschillen tussen 2009 en '10 '11 ? Hebben ze allemaal start-stop e.d.
==

Verneem graag jullie adviezen, bedankt tot zo ver maar weer! :)
webster

Postby Axial63 » 31 Jan 2017 23:58

Tja, de 2011 wagen staat al 3 maanden bij de verkoper... (volgens RDW)
Dan moet elke accu opgeladen worden.

En laden doet de Insight inderdaad met de benzinemotor of via regeneratief remmen...

Bij twijfel: afspraak maken met verkoper dat de accu getest en indien nodig vervangen zal worden...
Een nieuwe accu kost zo rond de € 60 - € 75 bij fastfitters.

P.S. de boordaccu (12v) is in dit type auto's altijd heel klein, en redelijk kwetsbaar.
Dit zegt niets over het Hybride accu(pakket) dat gaat bij dit type erg lang mee...
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
Axial63

Postby webster » 01 Feb 2017 14:30

Bedankt voor de info. En zijn er nog noemswaardige verschillen met een 2009 model?
webster

Postby MvM » 01 Feb 2017 21:49

Leuk, nog iemand die een Insight overweegt.

Heb mijn 2009 Insight nu drie maanden en ben intussen ruim 10.000 km verder met een gemiddeld gebruik van 1:20.3.
Auto bevalt prima, comfortabel en stil en met beleid gereden dus inderdaad erg zuinig.
Had vooraf gesproken met de vaste Honda-monteur die ik al lang ken over zijn ervaringen met de Insight.
Zijn opmerking was dat de Insight een bijzonder probleemloze auto is. Hebben bij zijn garage meerdere Insights in onderhoud met kilometerstanden boven de 200K en nog steeds zonder grote kosten of bijzonderheden.
MvM

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby RedDevil » 01 Feb 2017 23:05

De 2009 heeft geen kinderziekten, het enige is dat er de afgelopen jaren 4 software updates zijn geweest.
De dealer kan je auto aansluiten op de Honda computer om te zien of die al zijn uitgevoerd.

De oudere Insights hebben vaak 15 inch lichtmetalen wielem met bandenmaat 175/65 R15.
Latere Insights staan op 185/55 R16. Die wielen zorgen voor een strakker rijgedrag, maar zijn een fractie minder zuinig.
Je kan rustig van velg wisselen, zo zitten mijn zomerbanden op de originele 16 inch lichtmetalen velgen (185/55 R16) en heb ik er 175/65 R15 winterbanden met stalen velgen bijgekocht.

De hybride accu is hoogstwaarschijnlijk prima.
Als de auto een tijd niet gereden heeft dan weet de IMA electronica niet wat de laadtoestand van de hybride accu is. Het probeert 'm dan op te laden tot het voltage een bepaald niveau bereikt heeft. Je zal de indicatie dan ineens van leeg naar vol zien verspringen. Eenmaal gehercalibreerd blijft de indicatie meestal zweven tussen halfvol en helemaal vol.
Image
RedDevil

Postby webster » 04 Feb 2017 12:20

Hmm.. ik heb er een op het oog! Ik laat zsm weten wat het geworden is.

Trouwens kan je bij de HIH instellen dat de spiegels dichtklappen bij op slot doen? En portier op slot bij wegrijden?
webster

Postby RedDevil » 04 Feb 2017 14:38

Ik hoop dat je iets moois vindt :)

De spiegels kunnen helaas alleen via de knopbediening inklappen, en ook alleen met het contact aan.
Ik zou het best leuk vinden als ze automatisch zouden inklappen met contact uit, ik zat aan een trucje met een relais te denken als ik het dashboard ooit los haal.

Het locken gaat met het knopje op de deur, maar (EDIT) kan helaas alleen in Amerika automatisch worden ingesteld volgens de handleiding (NB. meer dan 20 MB...)
Vanaf pagina 106 staat beschreven hoe je de instelling voor automatisch locken kan zetten (keuzes: als de pook uit de P stand wordt gehaald, als de snelheid boven de 16 km/u komt of Uit)
Vanaf pagina 94 staat hoe de instelling van de menu's werkt, dat heb je ook nodig om het te kunnen doen.
Het is hetzelfde als de papieren gebruikershandleiding bij de auto, daar staat het in het Nederlands, maar die ligt bij mij in mijn auto; de online versie vind ik dan vaak makkelijker, ook omdat je daarin met Ctrl-F kan zoeken.

(je kan manuals per jaar en model zoeken op de owners.honda site: http://owners.honda.com/vehicles/information/2011/Insight/manuals)
Last edited by RedDevil on 06 Feb 2017 10:22, edited 1 time in total.
Image
RedDevil

Next

Return to Insight Hybrid - Algemeen