Nieuwe Honda Insight Hybrid eigenaar

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Nieuwe Honda Insight Hybrid eigenaar

Postby MvM » 05 Nov 2016 22:12

Eerst even voorstellen:
Mijn naam is Maarten en ik woon al jaren in het centrum van Rotterdam.
Vandaag heb ik een tweedehands witte Honda Insight Hybrid gekocht. Bouwjaar 2009 met 123000 km op de teller.

Ik heb al jaren twee auto's één voor het leuke (ook Honda) en een tweede auto voor het gewone dagelijkse woon/werk verkeer en alle praktische zaken. Om die reden is het dan ook de bedoeling dat die tweede auto een zuinige en probleemloze auto is omdat het anders natuurlijk geen zin heeft.
De laatste twee jaren is dat een Peugeot 206 1.6-16V XT geweest. Die had ik aangeschaft nadat de Honda Prelude op LPG (na 400K km) een motorprobleem kreeg dat niet goedkoop was op te lossen.
Hoewel de Peugeot niet onaardig rijdt (de XT 206 is redelijk sportief en strak en stevig geveerd, al onderstuurd de auto vrij snel), maar wellicht daarom is de auto nooit zo zuinig geweest als ik had gehoopt. Ook bij een zuinige rijstijl kom ik gemiddeld niet beter uit dan ongeveer 1:15.1 (over 70.000 km). Dat is dan ongeveer 85% snelweg en 25% stad.

Was eigenlijk op zoek naar een Honda Jazz van het voorlaatste model, vanwege de ruimte en de zuinigheid, maar die zijn nog best prijzig.
Stom toevallig zak ik deze week een witte Honda Insight te koop staan voor een prettige prijs en heb eigenlijk direct gereageerd. Bij mijn vast monteur heb ik nog wel even naar zijn ervaringen gevraagd en die gaf aan dat de Insight eigenlijk een probleemloze auto is.
De auto zag er voor mij goed genoeg uit en heb deze dus vandaag aangeschaft.
Inmiddels heb ik daar 130 km mee gereden. Het rijdt heel anders dan de Peugeot en voelt luxer aan. De Insight is een groter auto en die ruimte heb ik vandaag direct al kunnen gebruiken bij een verhuizing. De Insight is gevoelsmatig in ieder geval veel langzamer (de 206 XT heeft 110 Pk op 1000 kg), maar de stilte in het interieur van de Insight zet je uiteraard ook snel op het verkeerde been. De 206 is gewoon een stuk rumoeriger.

In ieder geval geeft de boordcomputer nu al een lagere verbruikswaarde aan dan ik met de 206 ooit haal (5.4l/100km), dus ben benieuwd of de auto dat ook waar gaat maken. Morgen moet ik nog een kleine 200 km rijden en zal dan ook de bandenspanning controleren want die staat volgens mij wat laag. En daarna alvast een keer tanken om een eerste meting te krijgen. En dan vanaf maandag een week woon-verkeer verkeer met 120 km per dag.

Wat de auto betreft nog het volgende. Ik wil nog wat kijken naar het interieur. Er zit een flink aantal (vooral kleine) krassen op de kunststof interieur panelen en ook de bekleding van de kofferbak is op diverse punten beschadigd (met name op de hoeken). De vorige eigenaar(s) zijn daar niet al te voorzichtig mee omgegaan. Het functioneert allemaal prima, maar ik ga wellicht nog eens kijken of ik daar wat aan kan veranderen.
MvM

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: Nieuwe Honda Insight Hybrid eigenaar

Postby EcoDriver » 06 Nov 2016 09:10

Maarten,

Welkom op het forum !

De HIH is een probleemloze auto. Normaal gezien ga je daar nog een lange tijd plezier van hebben.

Het harde plastic is inderdaad krasgevoelig. Niet zoveel aan te doen lijkt me.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby MvM » 06 Nov 2016 20:19

EcoDriver wrote:Maarten,

Welkom op het forum !
De HIH is een probleemloze auto. Normaal gezien ga je daar nog een lange tijd plezier van hebben.
Het harde plastic is inderdaad krasgevoelig. Niet zoveel aan te doen lijkt me.

Johan

Bedankt voor de welkomstbericht. Ik ga nog eens kijken als ik tijd en zin heb of ik daar niet wat op kan vinden.
Ook over de beschadigde kofferbakbekleding ga ik nog nadenken. Het is maar een dun stofje heb ik al gezien en het zit gewoon op de onderliggende delen gelijmd. Moet toch kunnen om daar gewoon een tweede laag overheen te lijmen lijkt me.
MvM

Postby MvM » 06 Nov 2016 20:29

Vandaag weer de nodige kilometers met de nieuwe aanwinst gemaakt.
Twee dingen die me al opvallen.
Als je gewoon rustig rijdt dan lijkt de Insight heel traag te reageren en te zijn met accelereren. Maar als je het pedaal gewoon tot op de bodem intrapt wil de auto best vooruit. Heb dat nu een paar keer gedaan en dan krijg je inderdaad dat CVT-geloei te horen. Maar als je je inhoudt valt dat dus enorm mee.
Is al een bekend gegeven voor jullie allemaal, maar voor mij is het nieuw (heb altijd handgeschakeld gereden). Heb nog steeds de neiging om bij het instappen de koppeling te willen intrappen voordat ik de motor start.

Verder, net even getankt.
In twee dagen gereden: 312.2 kilometer, getankt 15.90 liter (écht nokje vol), dus een gemiddelde van 1 op 19,6. (28% zuiniger dan de Peugeot en 135% zuiniger dan Honda nr. 1).
Heb weliswaar vooral rustig gereden, maar op de A4 ook stukken 120-130 gereden. Valt me dus niet tegen.
Ik hoop in de dagelijkse praktijk op 1:18.5 uit te komen dus na een eerste indruk is dat wel haalbaar.

Vanochtend overigens wel de voorbanden opgepompt tot 2.7 bar en achter tot 2.5 bar (die waren echt veel te zacht).

Ander punt dat me inmiddels opviel aan de auto zijn de grote buitenspiegels, eveneens de navenant kleine binnenspiegel. Maar aan dat laatste kan ik wel wat doen.
De Insight rijdt zoals gezegd heel anders dan de Peugeot, voelt veel luxer aan en is veel zachter geveerd. En toch gedraagt de auto zich in bochten niet slecht, helt relatief weinig over voor een zo'n zacht geveerde auto.

Korotom, tot op heden (na twee dagen) een zeer positieve indruk :D :D
MvM

Postby EcoDriver » 07 Nov 2016 08:06

Je zou de bandenspanning nog iets omhoog kunnen brengen. Dat scheelt toch weer in verbruik.

En in de kofferbak kun je ook een rubberen afdekmat leggen. Heb ik ook indertijd erbij gekocht voor 90,-- EUR.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby le0001 » 07 Nov 2016 12:21

Hallo Maarten,

Als het om een stukje verfraaiing van de bodem van de bagageruimte gaat kan ik je de stoffen bagagemat aanraden die hier te zien is: http://honda-insight.mysites.nl/mypages ... 64156.html
Het materiaal lijkt op dat van de luxe automatten. Ik heb hem in februari 2013 bij de dealer aangeschaft voor € 32,-. Op de factuur staat "08P11-TM8-620 BAGAGEMAT" en hij past in alle Insights dus ik kon hem meeverhuizen van mijn ´10 naar de huidige ´13.
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Postby MvM » 07 Nov 2016 13:14

EcoDriver wrote:Je zou de bandenspanning nog iets omhoog kunnen brengen. Dat scheelt toch weer in verbruik.
Johan

Hoi Johan,
Bedankt voor de tip! Welke bandenspanning raad je me aan?
Heb nu 2.7 voor/2.5 achter.
Voor de duidelijkheid, 90% van de tijd zit ik alleen in de auto.
MvM

Postby MvM » 07 Nov 2016 13:16

le0001 wrote:Hallo Maarten,

Als het om een stukje verfraaiing van de bodem van de bagageruimte gaat kan ik je de stoffen bagagemat aanraden die hier te zien is: http://honda-insight.mysites.nl/mypages ... 64156.html
Het materiaal lijkt op dat van de luxe automatten. Ik heb hem in februari 2013 bij de dealer aangeschaft voor € 32,-. Op de factuur staat "08P11-TM8-620 BAGAGEMAT" en hij past in alle Insights dus ik kon hem meeverhuizen van mijn ´10 naar de huidige ´13.

Bedankt voor de tip. 32 euro is zeker niet te duur, maar ik denk dat ik de toegevoegde waarde van de verzonken laadruimte niet wil missen.
Maar je brengt me zo wel op een idee. Thanks!
MvM

Postby EcoDriver » 07 Nov 2016 14:17

Ik heb zelf Voor en Achter alles op 2.8 staan.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Postby MvM » 07 Nov 2016 15:06

EcoDriver wrote:Ik heb zelf Voor en Achter alles op 2.8 staan.

Johan

Snelle reactie! :)

Bedankt, ga dat eens aanpassen.
Vanochtend was overigens de accu leeg, had het interieurlampje aan laten staan :oops:
Met wat startkabels vanuit de ander auto gestart en naar werk gegaan (Nieuwegein) en aldaar aangekomen met de verbruiksmeter op 4.6 L/100 km.
Ik leer het nog wel een keer...

Vanavond gooi ik de spanning nog wat omhoog.
MvM

Postby RedDevil » 07 Nov 2016 19:56

Dat is sterk! Het is er zeker de tijd van het jaar voor?
LEDs voor de leeslampjes tegen een lege accu

De 12 Volt accu is een van de weinige zwakke punten van de HIH.
Als eenmaal je accu een keer plat is geweest dan moet je 'm goed in de gaten houden, met een voltmeter of bijv. door het accuvoltage te tonen op een OBDII tool zoals de UltraGauge. Als de spanning in rust rond of onder de 11 Volt komt is het tijd voor een nieuwe accu.

En welkom!
Ik woon juist in Nieuwegein (en werk in Gouda).
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MvM » 07 Nov 2016 22:12

Bedankt voor de reactie.

Zat al te denken aan LED-lampjes voor in het interieur, de standaard lampjes geven niet heel veel licht. Daarom ook had ik ze aan laten staan zonder het blijkbaar te merken. In mijn Insight zit een Parrot die niet wil pairen met mijn telefoon, dus wilde kijken hoe die vast zit. Nog niet losgemaakt, maar dat komt in de loop van de week wel.

Vooralsnog weer 120 km gereden, bandenspanning nog iets verhoogd en de verbruiksmeter staat inmiddels op 4.6l/100km.
MvM

Postby RedDevil » 08 Nov 2016 12:32

Graag gedaan :)

Ik heb ook de foto's van de interieurverlichting opnieuw geupload en in het topic van de verlichting van de HIH verwerkt:
http://www.hondahybridclub.nl/viewtopic.php?f=35&t=1231&start=15#p23769
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby le0001 » 08 Nov 2016 21:23

MvM wrote:
le0001 wrote:Hallo Maarten,

Bedankt voor de tip. 32 euro is zeker niet te duur, maar ik denk dat ik de toegevoegde waarde van de verzonken laadruimte niet wil missen.
Maar je brengt me zo wel op een idee. Thanks!

Geen probleem; je kunt gewoon nog bij de klep die de verzonken laadruimte afdekt, middels een lusje wat onder de rand van de mat uitkomt.
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Postby Roy » 10 Nov 2016 11:49

Vanochtend was overigens de accu leeg, had het interieurlampje aan laten staan :oops:

Dat heeft mijn vriendin ook een keer gedaan in het begin. Daarna gelukkig nooit meer. Ook grappig, toevallig kwam de buurman met zijn Golf Diesel aanlopen dus die heeft ons even gestart en terwijl wij bezig waren, belde zijn dochter met een lege accu!

Ik heb rondom 2.8 bar in de banden, sinds eergisteren weer winterbanden. 4.6/100 haal ik nooit. Ik ben blij als ik op het einde van de tank op 5.5/100 sta.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Next

Return to Insight Hybrid - Algemeen