Vraag over de vering

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Vraag over de vering

Postby kievit » 19 Jan 2016 01:18

Hoi allemaal ik ben Jacques trotse bezitter van de HCH en wil in mei van dit jaar een HIH gaan kopen.

Nu mijn probleempje, ik heb een test rit gemaakt in Noordwijk in een prachtige rode Insight :o , maar ik zit met mijn moedeer samen met een tamelijke slechte rug.
De Civic die we hebben veert heerlijk, maar de Insight vinden we we hard aanvoelen.

Heeft iemand hier de zelfde gevoelens, wat is er aan te doen evt.

Honda DeBois in Amersfoort zei tegen mij kom eens bij ons een rit maken dan kijken we wat er aan kunnen doen, maar volgens mij kan je weinig doen,(hersenspinsel) misschien hogere banden zoals de Civic of andere afstemming van de veren als dat kan.

Wie o wie help mij uit de brand :?:
My precious om maar the lord of the rings te quoten :D

Image
kievit

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Vraag over de vering

Postby EcoDriver » 19 Jan 2016 08:34

Daar zit inderdaad een goed merkbaar verschil in. Verder is de HIH een heerlijke betrouwbare auto.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby RedDevil » 19 Jan 2016 13:20

Hallo Jacques, ik weet dat het raar klinkt maar je kan overwegen de bandenspanning te laten verhogen naar 2,8 Bar...
De standaard bandenspanning (2,4 Bar) is namelijk aan de lage kant gezien de smalle bandjes en het relatief hoge gewicht.

Daarbij komt dat de vering inderdaad wat stugger is.
Bandenspanning en vering dienen op elkaar afgesteld te zijn; als die uit balans zijn voelt het minder comfortabel aan.
En zeker met de kou van nu is de standaard spanning nog wat lager...

(ik rijd zelf op meer dan 3 bar maar dat is voorbij het optimum voor comfort. Voor een laag verbruik kan de druk haast niet te hoog zijn echter :))

Hoop dat het helpt.
Ik had zelf liever een Jazz gehad indertijd, maar prijstechnisch was mijn Insight een topper.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby pquist » 19 Jan 2016 21:46

Als je overstapt op de Insight moet je inderdaad rekening houden met een stuggere vering. Zelf heb ik eerst een HCH van 2008 gehad en heb hier 3 jaar en 90.000 km mee gereden. De achtervering was bij deze auto wat aan de slappe kant. Wanneer je met 3 passagiers reed, moest je echt voorzichtig over drempels rijden anders voelde je dat de veren op het eindpunt raakten. Daarna een Insight van 2010 gekocht en hier 2 jaar 60.000 km mee gereden .Op den duur ging de stugge vering mij irriteren en heb de auto weer ingeruild voor een HCH van 2010. De vering is wel een iets stugger dan het model van 2008, maar wel een stuk comfortabeler dan de Insight. De Insight is geen slechte auto, maar is op verschillende punten gewoon net iets minder dan de Civic. Het heeft ermee te maken dat de Insight gebaseerd is de Jazz die een segment lager is dan de Civic (een B segmenter ipv een C segmenter).
pquist

Huidige auto: Lexus CT200H Business Line

Postby kievit » 19 Jan 2016 23:18

Bedankt alvast voor de input, maar als hij smalle banden heeft wat doe hij dan met bredere banden?
My precious om maar the lord of the rings te quoten :D

Image
kievit

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby RedDevil » 19 Jan 2016 23:29

Smal is natuurlijk relatief, hij staat standaard op 175/65/15 (bij 15 inch velgen) of 185/55/16 (bij 16 inch velgen).
Voor mijn gevoel zijn de smallere iets comfortabeler mits op een hogere spanning, en sturen de bredere scherper maar dat kan dus ook aan de velgmaat liggen.
Je zal het toch zelf moeten ervaren.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MyHCH » 20 Jan 2016 09:12

Als je de soepele vering van de HCH van een van de eerdere bouwjaren gewend bent, dan vallen een heleboel nieuwere Honda's tegen. Zelf heb ik mijn 2007 HCH ingeruild voor een 2010 HCH en dat was een zeer groot verschil. Model 2006/2007/2008 was meer voor de Amerikaanse markt ontwikkeld en voor modeljaar 2009/2010/2011 hebben ze de vering veel stugger en minder comfortabel gemaakt. De meeste Europese klanten vinden dat namelijk fijner. Maar ik ben daar blijkbaar een uitzondering op :D .
Ik heb weleens een proefrit in een Jazz Hybrid gemaakt en die vond ik best comfortabel geveerd. Veel beter dan de latere Civic-modellen. En het reed best prettig. Met de Insight heb ik helaas geen ervaring.
Nog comfortabeler is de Toyota Prius, maar daarbij zijn ze vergeten het stuur aan de voorwielen te koppelen (je voelt totaal niet wat de auto doet en dat rijdt erg afstandelijk).
Maar als je net een nieuwe accu hebt, dan kun je misschien beter nog een paar jaar doorrijden met je huidige Civic. Dat is allicht goedkoper dan binnenkort inruilen. En je wilt niet een auto aanschaffen waarbij je vantevoren al twijfelt over het comfort. Want dan ga je je waarschijnlijk snel storen en dat kost je je rijplezier.

Succes met de keuze; houd ons op de hoogte!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 20 Jan 2016 11:07

Ik had ook de indruk dat de Jazz iets comfortabeler is dan de Insight, en je komt er door de hogere stoelen makkelijker in en uit.
Image
RedDevil

Return to Insight Hybrid - Algemeen