All season banden Insight 2010

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

All season banden Insight 2010

Postby Ghandidcm » 05 Jan 2016 16:38

Hallo allen,

Sinds januari 2015 zijn wij bereiders van een Honda Insight uit 2010, inmiddels al 30.000 kilometer gereden en het rijdt nog steeds fijn.

We zijn nu toe aan nieuwe banden en ik heb even rond zitten kijken. Op dit moment liggen er Dunlop 185/60/R15 84H banden omheen. Ik heb bij Tirendo inmiddels de volgende banden gevonden in deze maat (ik wil graag All season):
Michelin CrossClimate
Vredestein Quatrac

Zouden jullie iets meer informatie of adviezen kunnen geven over welke banden jullie eventueel zouden kiezen? Zelf heb ik 0,0 verstand van banden en ik weet dan ook niet of ik andere maten moet nemen of gewoon bij de maat moet blijven die ik nu rijdt. Het verbruik op dit moment is gemiddeld 4,7/100L.

Naast nieuwe banden hebben wij nog een klein probleempje/vraag: bij 80km/h of harder wil onze auto nog wel eens een suizend geluid van voren maken (dit is niet altijd aanwezig), nu heb ik het idee dat dit aan de wind stand kan liggen maar ik weet dit niet helemaal zeker omdat het zo willekeurig voorkomt. Hebben meer mensen hier last van of eventueel een idee omtrent deze kwestie?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groet,
Pepijn
Ghandidcm

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 2010

Re: All season banden Insight 2010

Postby RedDevil » 05 Jan 2016 16:51

Welkom Pepijn!

Dat suizende geluid komt hoogstwaarschijnlijk door het rubber in de kier tussen de voorruit en het dak. Als dat niet goed aansluit kan het gaan trillen en dan zelfs een brommend geluid geven.
Bij mij zit er een kier sinds de voorruit is vervangen. Ik wil die kier nog steeds dichten maar wacht op mooi weer en het niet weer vergeten zijn. :oops:

Tja, all weather banden...
Ik heb altijd all-weather banden gehad maar omdat mijn Insight op zomerbanden stond toch maar een setje Continental winterbanden op stalen velgen erbij gekocht.
En ik was stomverbaasd over hoeveel meer grip winterbanden hebben ten opzichte van all-weather banden.
Met mijn Almera had ik 4 jaar geleden in de stuifsneeuw nog een paar hachelijke situaties meegemaakt.
Met de Insight op winterbanden op een dun laagje losse sneeuw bakken met grip terwijl de andere weggebruikers alle kanten op gleden...

Dus ik ben helemaal om.
Ik kan je van harte aanbevelen om er een setje winterbanden naast te nemen. Voor mij i.i.g. geen all-season banden meer.

Mijn zomerbanden zijn 185/55/16 (op de 16 inch lichtmetalen velgen) en mijn winterbanden 175/65/15 (op 15 inch stalen velgen).
Veel bandensites hebben een bandencalculator waarmee je de goede maten voor de Insight kan vinden. Deze twee maten zijn i.i.g door Honda gebruikt voor de Insight.
185/60/R15 is ook goed, qua omtrek maakt dat vrijwel niks uit t.o.v. de andere maten, al is die maat wellicht minder makkelijk verkrijgbaar.

De Insight reageert goed op een wat hogere bandenspanning dan aangegeven in de deur, en is dan nog wat zuiniger ook. Ik houd ze zelf op 3 bar.

Groeten, Bart
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Ghandidcm » 05 Jan 2016 19:00

Hi Bart,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb inderdaad ook wel nagedacht over zomer/winter banden. Echter is het mij momenteel wat te prijzig om zowel zomer als winterbanden aan te schaffen en daarnaast moet ik ook nog opslag (weinig ruimte thuis) en het wisselen, vandaar dat ik graag all season wil (ondanks dat ik snap dat winterbanden veel meer grip leveren).

Omtrent de maten van de banden wist ik niet dat de 185/55/15 maat de standaard maat voor de Insight is, aangezien de 185/60/15 maat erom zat toen ik de Insight kocht. Je geeft al aan dat het weinig uitmaakt of je 55 of 60 gebruikt, maar wat is het officiële verschil dan? In ieder geval zal ik de bandenspanning eens iets hoger zetten, aangezien ik momenteel de 2.3 voor en 2.2 achter gebruik zoals aangegeven in de portier.

Interessant omtrent de kier bij het voorruit, dit zal ik dan eens bij de dealer moeten navragen. Zelf ben ik absoluut een leek omtrent auto gebied, ik hoef nog net niet naar de dealer om mijn olie te laten peilen ;)

Groet,
Pepijn
Ghandidcm

Postby Honda-Power » 05 Jan 2016 19:17

Ben het niet helemaal eens met redDevil.

Het verschil tussen winter en AS banden is een stuk kleiner geworden de laatste jaren.
Rijd hier met Nokian Wheaterproof AS banden en ben er erg tevreden over.
Gisteren in Groningen geweest en kan je vertellen dat hij niet onder doet voor een winterband.
Heb een goed vergelijk, omdat op onze andere auto wel winterbanden liggen.
Had echt niet het idee dat ze minder waren tov elkaar.

Als je even zoekt vind je verschillende test over AS banden.
Mijn Nokian's doen in de sneeuwtest ed niks onder voor een winterband.

Mijn dochter heeft onder haar auto ook AS banden en is er ook happy mee.

Gr Fred
Honda-Power

Postby Ghandidcm » 05 Jan 2016 20:28

Hi Fred,

Ook jij bedankt voor je input!

Inmiddels heb ik zelf wat tests opgezocht voor de CrossClimate, het schijnt dat deze erg goed uit de bus komt. Ik neig inmiddels dan ook naar de aanschaf van deze banden. Nu zit ik zelf alleen nog met de maat, ga ik voor de standaard maat 185/60/R15 of voor de maat die er op dit moment omheen ligt 185/60/R15. Ik weet namelijk niet of een 55 band ook om deze velgen heen passen (er zit nu 60 omheen).

Groet,
Pepijn
Ghandidcm

Postby Honda-Power » 05 Jan 2016 20:48

Er zijn omrekentools waar je zo uit kunt rekenen wat het scheelt.

http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm

Is er al een. Als ik die van jouw invoer komt hij boven 2% verschil (nl3.07%) en dat is te veel. 195/55/15 kan wel.

Michelin is ook een goede AS band trouwens maar duurder. 83 euro per stuk op bandenmarkt.nl.
Nokian 68 euro en goodyear wat ook een goede is 78 euro.

Gr fred
Honda-Power

Postby Ghandidcm » 05 Jan 2016 21:33

Nu ga ik waarschijnlijk een domme vraag stellen.

Is het verschil in band (zoals berekend met die tool) dan het verschil in snelheid op de meter en de daadwerkelijke snelheid? Zo ja, rijdt ik dan al een jaar op verkeerde banden? Aangezien ik zelf nooit problemen heb gehad.

Uiteindelijk is de keus voor de banden ook een beetje het gevoel dat je erbij hebt, ze zullen ongetwijfeld in die prijsklasse niet veel van elkaar verschillen.

Groet,
Pepijn
Ghandidcm

Postby Honda-Power » 05 Jan 2016 22:02

Allebei klopt het dan niet meer.
Snelheid op de meter is anders als met originele fabrieksmaat, en natuurlijk klopt dan de werkelijke snelheid ook niet meer in vergelijking met de originele maat.
Als je een tomtom oid hebt kan je zo zien wat de afwijking is, omdat die snelheid precies klopt.

Ik zou zeggen nu je toch weer nieuwe banden nodig hebt, meteen weer de originele maat er onder dan.
Klopt alles weer. ;)

Gr Fred
Honda-Power

Postby civicmobiel » 06 Jan 2016 09:08

Honda-Power wrote:Allebei klopt het dan niet meer.
Snelheid op de meter is anders als met originele fabrieksmaat, en natuurlijk klopt dan de werkelijke snelheid ook niet meer in vergelijking met de originele maat.
Als je een tomtom oid hebt kan je zo zien wat de afwijking is, omdat die snelheid precies klopt.

Ik zou zeggen nu je toch weer nieuwe banden nodig hebt, meteen weer de originele maat er onder dan.
Klopt alles weer. ;)

Gr Fred

Naast de gps is er nog een handige tool om de juiste snelheid te weten. Met behulp van een zgn Scangauge.
Kun je nog veel meer nuttige zaken uitlezen.
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby RedDevil » 06 Jan 2016 09:58

Ghandidcm wrote:Omtrent de maten van de banden wist ik niet dat de 185/55/15 maat de standaard maat voor de Insight is, aangezien de 185/60/15 maat erom zat toen ik de Insight kocht. Je geeft al aan dat het weinig uitmaakt of je 55 of 60 gebruikt, maar wat is het officiële verschil dan?

Hoi Pepijn, eigenlijk had ik het over een 185/55/16 (ook wel 185/55/R16) niet R15... Dat maakt een inch uit in de omtrek!

De code van de bandenmaat staat voor: Breedte loopvlak in mm / Hoogte zijwang in % tov. breedte loopvlak / Diameter velg in inch.
De diameter van de band is dus de velgmaat in inch plus twee maal de breedte maal het hoogtepercentage.
185/55/16 = (16 * 25,4) + (185 * 0,55 * 2) = 406,4 + 203,5 = 609,9 mm groot, zeg maar 61 cm.
175/65/15 = (15 * 25,4) + (175 * 0,65 * 2) = 381 + 227,5 = 608,5 mm: anderhalve mm kleiner. Scheelt een kilometer op de teller per 400 km gereden.
185/60/15 = (15 * 25,4) + (185 * 0,60 * 2) = 381 + 222 = 603 mm: nog eens 5,5 mm kleiner, scheelt een kilometer per 110 km extra.

Overigens maakt het voor de tellerafwijking vrijwel niks uit hoe ver je band versleten is, want het loopvlak wordt platgedrukt op de weg. Het canvas bepaalt de werkelijke omtrek van de band.

Fred; je hebt gelijk. De Nokians zitten dicht tegen winterbanden aan, niet gek gezien het Finse klimaat waar ze voor bestemd zijn. De Michelins en Vredesteins waar ik 's winters minder fijne ervaringen mee had zaten dichter tegen zomerbanden aan, en deden het 's zomers dan ook uitstekend (igv de Michelins) en redelijk (Vredestein).
Het blijft een compromis, kies dat wetende voor de best mogelijke banden - de extra kosten heb je heel snel terugverdiend door een keer net geen schade te rijden...
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 06 Jan 2016 10:58

Op mijn HIH liggen Bridgestone Turanza's. Origineel af fabriek en vorig jaar wederom erop laten leggen. Zelf vrij lang onderzoek naar banden gedaan. Uiteindelijk iov met de Honda dealer wederom voor de Bridgestones gekozen. Past gewoon heel goed bij de HIH. Wel een iets duurdere band en dus geen winterband. Nou ja, in het westen is het toch niet veel winterweer meer.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Ghandidcm » 06 Jan 2016 19:55

Hi allen,

Zelf heb ik ook even in het boekje gekeken en de maat is inderdaad 185/55/16 (Elegance model).

Echter heb ik de velgen van de Insight 2012 eronder zitten, de dealer gaf aan dat deze inderdaad de maat 185/60/R15 hanteert. Ik denk dus dat ik toch deze maat banden moet hebben.

Hieronder de foto/link van het soort velgen:
http://squir.com/product.php?id_product=1032

Groet,
Pepijn
Ghandidcm

Postby Roy » 11 Jan 2016 08:54

Dat gefluit bij 80 kmu heb ik ook. Een kier bij de voorruit dus. Bedankt voor de tip.

Toen wij onze Insight kochten lagen er winterbanden op, maar daar kwamen we pas na bijna een jaar achter (inclusief een 35º plus zomer). We hebben extra velgen met zomerbanden gekocht. Ondanks dat de maten hetzelfde zouden zijn, is de 'stapel' iets hoger (ze liggen op elkaar in de schuur, ik heb net weer de winterbanden die op de originele velgen zitten op de auto laten leggen).

Hoe dan ook, de zomerbanden rijden véél fijner dan de winterbanden. De windgevoeligheid is met de winterbanden een stuk groter. Dat is ook niet zo raar, want ze zijn zachter, maar het is wel duidelijk merkbaar. Ik weet niet wat die vier-seizoenen banden doen, maar als die net iets zachter zijn dan zomerbanden, dan rij ik tenminste de helft van het jaar prettiger :-) Bovendien is inderdaad mijn ervaring dat winterbanden in winterse omstandigheden inderdaad de investering waar zijn. Maar ja, hoe veel winter hebben wij nog in Nederland?

Dit allemaal ter overweging :-)
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 11 Jan 2016 09:10

De windgevoeligheid wordt een stuk minder als je de bandenspanning verhoogt, boven de 2,8 Bar is er weinig meer van te merken.
16 inch velgen scheelt ook een hoop omdat de wangen dan smaller zijn - minder zijdelingse beweging, minder effect van de wind; maar je verbruik is dan wel iets hoger.

Het gefluit is er bij mij alleen als de wind onder een bepaalde hoek staat, er gaan weken voorbij dat ik het niet hoor. Zodoende ben ik er nog niet toe gekomen om er wat aan te doen.
Image
RedDevil

Return to Insight Hybrid - Algemeen