accupakket

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Re: accupakket

Postby Rode Schicht » 14 Aug 2015 07:29

Spannende tijden, Red Devil. Ik heb je posts op ecomodder ook doorgenomen en verbaas me opnieuw over je technische kennis. Maar je kunt beter niet over één nacht ijs gaan. Eigenlijk is het de bedoeling dat je je ECU om de tuin leidt zonder dat ie weet wat daar achter in de kofferbak zit, als ik het zo mag samenvatten. Zonde dat je 'm niet kunt hacken en in de Honda-software zelf kunt ingrijpen. Maar ik ben natuurlijk maar een naïeve user... Ik ben razend benieuwd hoe het eindresultaat eruit zal zien en waar je die extra componenten die je hebt opgesomd in zult onderbrengen. Wachten dus op de foto's. Misschien kun je er op het eind nog eens een overzichtje bij maken, van wat er nu allemaal in zit. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk hoe het zaakje rijdt. We rekenen op een uitvoerig verslag!
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Postby RedDevil » 14 Aug 2015 15:40

Nou, technische kennis... Ik heb wel eens TV's en audio apparatuur gerepareerd, ik kan een schema lezen en zo.

Belangrijker is dat ik de ervaringen van Cobb met zijn Enginer accu/inverter combinatie op InsightCentral heb gelezen.
Als het contact aan staat dan accepteert het IMA systeem een laadstroom op de connectors zonder dat dat foutcodes geeft.
En dat is dus wat ik ga doen :)

Ik wacht nog op het BMS en ben sowieso een paar dagen nog niet in de gelegenheid om veel te doen.
Komende week zal ik een paar foto's maken van mijn inventaris.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Rode Schicht » 14 Aug 2015 16:18

Nog een vraagje, Red Devil. Zal de Insight bij Regen ook het extra accupakket bijladen, of kan dat alleen via het stroomnet?
Rode Schicht

Postby RedDevil » 14 Aug 2015 21:31

Dat wil ik heel graag, want juist doordat het parallelle pack het voltage (en daarmee de SOC - state-of-charge, oftewel vullingsgraad) van het IMA pakket omhoog trekt heeft dat weinig capaciteit over om regeneratie op te vangen.
Het voltage zou daardoor bij afremmen te hoog op kunnen lopen.
Door toe te staan dat de stroom dan deels terugloopt in het lithiumpakket wordt het IMA pakket beschermd.
Bovendien verkleint dat de spanningswisselingen tussen boost en regeneratie, wat de efficientie van het geheel verhoogt.

Mijn accu's moeten een kortstondige laadstroom van 55 Ampere aankunnen (eigenlijk 60, maar het BMS klapt dicht bij 55). Dat zou meer dan 70% van de maximaal door regeneratie op te wekken stroom zijn, en het IMA pakket moet dan op meer dan 130 Volt zitten. Dat zal niet zo snel gebeuren.

Het kan zijn dat juist het weg laten vloeien van met regeneratie opgewekte spanning IMA codes veroorzaakt. In dat geval zal ik een diode gebruiken om terugloop te voorkomen.
Ik verwacht dat echter niet.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby RedDevil » 18 Aug 2015 20:09

Zo, terug van een weekje weggeweest. De spullen maar eens uitgepakt en op de foto gezet.

Hier 16 van de 36 cellen. Ze wegen 330 gram per stuk en zijn zo groot als een hele dikke reep chocola. De 20 overige cellen zitten in de doos eronder, die heb ik nog niet uitgepakt.

(tip: zie je niet de hele foto, maak dan met Ctrl-scrollwiel van de muis de schaal kleiner :))

Image

Kabels met Anderson connectors, een paar per 36V accupakket.
Koperen moeren, verbindingsplaatjes (die ik dubbel doe voor een lagere weerstand), crashvbestendige stalen dozen met schuim en isolatieplaten binnenin.
Op het deksel liggen 3 inbouwconnectors voor de laadaansluiting, met dekseltje.
De dozen zijn groot genoeg voor 16 cellen maar ik gebruik er slechts 12 per doos. Blijft er zeker genoeg ruimte over voor het BMS.

Image

3 '36 Volt' (43.8) 3 Ampere laders moeten de accu's in 4 uur helemaal vol kunnen laden.

Image

De BMS boards moeten dus nog komen, en ik wil er een schakelaar bij, 4 kleine voltmeters en nog een paar dingen.
Eerst maar eens een constructie bouwen waarin de dozen veilig en stevig in de kuil geplaats kunnen worden...
Image
RedDevil

Postby Rode Schicht » 30 Aug 2015 07:18

Mooi winkelwagentje, Red Devil. Ik zie op ecomodder dat je al aan het kijken bent hoe je het pakket gaat aansluiten. Succes!
Rode Schicht

Postby RedDevil » 10 Sep 2015 20:08

Tijd voor een update.

Nog maar eens de IMA accuspanning gecontroleerd. Deze keer was het hoger dan anders:
Image
Dat geeft hoop, dat zit niet zo ver onder het voltage dat mijn pak levert (117 volt ongeveer, onbelast) dat dat voor problemen zou zorgen.
Overigens zit de rode draad nu aan de minpool, vandaar het minteken in de display.
Niet dat het fout kan gaan want ik controleer alles 3 keer, zerek als ik iets op elkaar ga aansluiten.

De BMS boards zijn binnen en ik heb nog wat meer zaken zoals 2 relais (voor beide IMA terminals 1, zodat ik met de schakelaar uit de IMA volledig kan isoleren van mijn bouwsel) en relaisvoeten, een dikke zekering + houder en een kleine voor de relaisschakeling, een schakelaar om de relais aan te sturen, wat extra kabel, een voltmetertje, wartels, krimpkous, oranje isolatietape om alle kabels van het vaste deel oranje te maken, waarschuwingsstickers voor hoog voltage, klemmetjes, ennehhh... vast nog wat.

De wartels en laadaansluiting in de deksels gemonteerd, na uren en uren gaten opboren en vijlen...
Image

De cellen en BMS draden zitten aan elkaar geknoopt.
Als extra bescherming heb ik van hard plastic boogjes over de aansluitingen gebogen zodat ik niet per ongeluk kortsluiting maak.
Ik liet een keer de dopsleutel schieten :o , die stuiterde van het accupakket in aanbouw zonder sluiting te maken... :mrgreen: Missie geslaagd, wat dat betreft! 8-)
Image
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 13 Sep 2015 21:43

Tijd voor nog een update!

Want ik ben klaar met de batterijboxen zelf.

Een kijkje in het binnenste:
Image

De binnenkant is bekleed met epoxyplaat en schuim. Waar nodig heb ik de boel afgewerkt met zwarte 3M tape, die perfect isoleert overigens.
Alle draadverbindingen volledig doorgesoldeerd (die dikke kabels vreten soldeer, je krijgt ze nergens aan vast tot ze zich helemaal volgezogen hebben) en afgewerkt met krimpkous.
Onderin duwen 2 stukken stevig verpakkingsschuim (geen piepschuim!) de batterijen tegen het uiteinde.
Tussen de schuimblokken is het BMS (battery Management System) geklemd. Alles zit zo netjes op zijn plaats :)

Deksel erop (eerst nog een epoxyplaatje ertussen) en klaar is Bart!
Image

Alle 3 de batterijen klaar en getest. Nou maar eens voorzichtig het harnas waar ik ze op aan ga sluiten bouwen en inbouwen.
Image
RedDevil

Postby MyHCH » 16 Sep 2015 18:21

Dat ziet er goed uit! Erg fijn, al die documentatie met foto's en uitleg. Ik heb ook je stuk op ecomodder gelezen en ik houd wel van een beetje humor en zelfspot :D . Keep up the good work!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 21 Sep 2015 12:22

Ik ben lekker bezig geweest afgelopen zaterdag.

Ik heb ontdekt waar ik geschakelde 12V spanning kan aftappen (achter het binnenscherm rechtsachter bij de kabel naar de ventilator van de IMA accu; de dikke witte en zwarte draad).
De schakelaar voor de relais, de voltmeter en de hoofdzekering komen in een apart kastje (hier nog tussen de batterijboxen):

Image

De schakelaar zet 12 Volt op 2 relais die beide hoogspanningskabels van de batterijen naar de IMA accu aan -of afkoppelen.
De relais schakelen dus beide IMA terninals uit als er geen stroom op staat.
De relais komen bovenop de terminals.

De batterijdozen blijken precies in een Curver gereedschapsdoos te passen die ook weer precies in het gat achter de IMA accu past!
En zo zijn ze goed te dragen, zwaar maar dankzij het flinke handvat nog goed te doen.

Image

Dit gaat allemaal vrij snel nu...
Last edited by RedDevil on 22 Sep 2015 07:03, edited 1 time in total.
Image
RedDevil

Postby Bassez » 22 Sep 2015 06:35

Je zou bijna gaan denken dat er al rekening mee gehouden is door de fabrikanten. ;-)
Bassez

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elgance

Postby RedDevil » 22 Sep 2015 23:31

Vandaag de hoogspanningskabel gemaakt:

Image

Bovenop de terminalaansluitingen zitter relaisvoeten en relais.
Op die manier komt de spanning niet verder dan de terminals zelf als de schakelaar of het contact uit staat.
Er is niet veel meer te doen... alleen de dingen in de control box aansluiten en de kabel voor de 12V aftapping maken, het systeem testen en aansluiten. En rijden :)
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 24 Sep 2015 22:54

Zo, het gedeelte voor in de HIH is klaar.

Alles stap voor stap getest en uiteindelijk de hele keten getest, met de batterijboxen aangesloten en 12 Volt op de schakelaar.
Mijn multimeter meet het voltage op de terminals. Die staan 5 centimeter uit elkaar, ook al lijkt het op de foto niet zo.

Eerste foto, 'Contact' aan, schakelaar uit
Image
De interne voltmeter wordt gevoed en toont het gecombineerde voltage van de 3 batterijboxen.
Dat is ook de spanning die naar de relais op de terminalaansluitinge gaat. Maar omdat de schakelaar uit staat zijn de relais niet bekrachtigd en staat er geen spanning op de polen.

Dan waar het allemaal om draait natuurlijk. Schakelaar aan!
Image
Nu staat er wel spanning op de terminals!

Als ik de 12 Volt uitschakel ('contact' uit) dan krijgt de interne voltmeter geen stroom meer:
Image
Ook de terminals niet. (de kabels tot aan de relais bij de terminals hebben uiteraard nog steeds de volle spanning)

Het mooie is dat ik ook de spanning van het IMA systeem kan meten door niet alle batterijboxen aan te sluiten en de schakelaar over te halen. Dan zie ik meteen of het verschil niet te groot is. De hoofdzekering klapt als er meer dan 30 ampere door loopt, maar ik voel geen behoefte om dat te testen :)
Last edited by RedDevil on 25 Sep 2015 09:37, edited 2 times in total.
Image
RedDevil

Postby MyHCH » 25 Sep 2015 09:02

Vakwerk! Ik kan niet wachten op de praktijkresultaten :D .
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby civicmobiel » 25 Sep 2015 09:53

Ziet er allemaal ontzettend professioneel uit, compliment ;)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Algemeen