accupakket

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

accupakket

Postby Rode Schicht » 04 May 2015 09:09

Misschien hebben jullie ook het nieuws gezien over Tesla's Powerwall accupakket waarmee je thuis stroom kunt opslaan. Het deed we weer eens dagdromen over hoe leuk het zou zijn als we het standaard accupakket van de Insight konden vervangen door een krachtiger li-ion pakket. We zouden langer elektrisch kunnen rijden en we zouden meer reserve hebben over een heuvelachtig parcours, bijvoorbeeld in de stad, zoals in Brussel. Daar rijdt de Insight tevreden tegen 50 per uur met ondersteuning en in EV door de tunnels, maar als ik weer boven sta aan te schuiven is het uit met de pret en moet de motor hijgerig de accu beginnen te laden.

Ik vond op de Amerikaanse tegenhanger van onze site items over een Canadees die voor de eerste generatie Insight een MIMA-workaround voor de accusturing had ontwikkeld, waarmee je manueel kunt bepalen of en wanneer je de NiMh-accu gebruikt en oplaadt. Ik heb ook ooit eens geïnformeerd bij de dealer of de Insight niet geüpgraded kan worden met de li-ion accu van de CRZ, maar die zou helaas niet compatibel zijn. Nu ja, zo'n geintje zou wellicht veel te duur uitvallen, maar toch heb ik de indruk dat er meer te halen is uit de IMA. Honda heeft zijn accusturing natuurlijk zo conservatief afgesteld om zo weinig mogelijk problemen te krijgen met de garantie, maar het is zoals met chippen - alleen willen wij Insighters niet sneller, maar steeds zuiniger rijden.

Ik weet ook wel dat we net zo goed kunnen wachten op de nieuwe Earth dreams Jazz hybrid en eventueel zelfs op de nieuwe Civic hybrid. Maar dat is nog even wachten. Dus als er intussen iemand nog ideeën heeft over hoe je het NiMh-pakket van de Insight beter kunt managen of ander nieuws over accu-upgrades... Ik ben benieuwd!
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: accupakket

Postby RedDevil » 04 May 2015 13:08

Ik speel met de gedachte om een klein LiFePO4 accupakket te koppelen aan de accu; parallel met de gewone accu, maar een iets hoger voltage (115 -117 volt)
Door het hogere voltage zal de Insight dat af willen middelen naar ongeveer 107 Volt door vaker ondersteuning te geven of de EV mode te gebruiken.
Het moet klein blijven om draagbaar te zijn want ik wil de accu's liever niet in de auto bijladen, bovendien zal een kleiner pakker ook financieel beter draagbaar zijn :)

Ik zit alleen met de electronica; wel/geen BMS, hoe te laden, wel/geen temperatuursensor, wat voor connectors en kabels, wat voor maximale ontlaadstroom, wel of niet regenereren (diode?), enz.
Het mooiste zou het zijn als er een pasklare spanningsbron was die zelf alle benodigde beveiligingen heeft en alleen maar aangesloten hoeft te worden.

Afijn, ik ben er nog niet uit.
Ik wil hier binnenkort een draadje voor maken op Ecomodder, wellicht komt daar nog wat leuks uit.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Rode Schicht » 05 May 2015 07:25

Boeiend, Red Devil. Maar daar lijk je me toch een technische knobbel voor te moeten hebben. Ik bedoel, om te weten wat je doet en om alles te laten werken zoals het hoort. Ideaal is dan toch een goede installateur. Mijn vorige Accord heeft bijvoorbeeld 8 jaar op LPG gelopen, maar ik heb hem regelmatig kunnen laten hermappen.

Als ik het goed begrijp, zou de LiFePO4 accu van 115 V geleidelijk over moeten lopen in die van de Insight (107 V). Benieuwd hoeveel kilometer hij zo extra ondersteuning zou kunnen bieden. In zijn meest simpele vorm denk je dan aan een soort plug-in pakket dat je meeneemt in huis om op te laden. Lijkt me haalbaar, als daar al niet te veel elektronica bij komt kijken. In geavanceerder vorm zou je hem ook willen laten sturen door de BMS en dan moet je pas echt beginnen te knutselen. Als je het mij vraagt, persoonlijk zou ik al blij zijn als het eerste lukt, dat is wel het veiligste. Want zo'n aansluitpunt heeft Honda denk ik niet voorzien en de e-bus zal wel niet volstaan. Ik ben dus heel nieuwsgierig naar dat draadje op Ecomodder, hou ons op de hoogte als je wil. In naam van alle Insight II-rijders, succes alvast en ook veel plezier met het zoekwerk.

PS. Heb je een link naar hoe zo'n kleine LiFePO4 accu er uitziet?
Rode Schicht

Postby RedDevil » 05 May 2015 10:10

In de allersimpelste vorm zijn het 3 fietsaccu's in serie.
Voordeel daarvan is dat die zelf al een BMS en een lader hebben en makkelijk zijn te vervoeren.
Nadeel is de hoge prijs en relatief lage maximale stroomafgifte.

In dat laatste zit 'm de crux. Ik hoop ongeveer 2 kW uit het pakket te kunnen trekken, want dan kan ik een 1 kWh pakket precies leeg trekken in mijn woon/werk verkeer.
Uit een liter benzine haal je ongeveer 2 kWh aan bruikbare energie.
Elke kWh die ik via de parallelle accu in de Insight kan stoppen zou me dus een halve liter benzine moeten schelen. Zelfs met verliezen een halve euro winst per kWh dus.

Ik ga dat topic nu echt eens opvoeren, dank voor de aanzet :) Kijken of ik er vanavond toe kom.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby RedDevil » 06 May 2015 23:00

Ik heb die thread op EcoModder.com gestart: zie hier... http://ecomodder.com/forum/showthread.php/2nd-gen-insight-parallel-portable-plugin-hybrid-battery-31899.html

Ben er uiteraard nog niet klaar mee :)
Als het vaste vorm krijgt zal ik er ook hier meer over vertellen.
Image
RedDevil

Postby Rode Schicht » 07 May 2015 10:13

Heel overzichtelijk, die thread op ecomodder, Red Devil. Je Engels is bovendien voortreffelijk. Het voordeel is natuurlijk dat er in Amerika heel wat meer mensen zijn die met je meedenken. Maar het is wel leuk dat iemand aan deze kant van de plas het aandurft. Ik wed trouwens dat er best wat clubleden zijn hier die ook uitkijken naar hoe dit verhaal afloopt. Ik alvast ben benieuwd of de bouw van het pakket meevalt en of het systeem bestand blijkt tegen uitvoerig testen. En als het allemaal werkt zoals het hoort en betrouwbaar zou blijken te zijn, dan zijn er vast heel wat mensen die zo'n systeempje zien zitten. Veel geluk, iemand moet het doen, we zijn het gewoon aan de HIH verplicht. Een voorstel: stuur ons af en toe een reminder op dit forum van de vorderingen die je post op ecomodder. Heb je al een idee wanneer we de eerste resultaten mogen verwachten?
Rode Schicht

Postby Rode Schicht » 07 May 2015 16:10

Ik lees op de beschrijving van je HIH op ecomodder dat je "neutral wheel alignment" hebt, Red Devil. Kun je daar wat meer over vertellen? Is het om stabieler of om zuiniger te rijden? Ik heb mijn uitlijning ook eens laten checken omdat ik vond dat de HIH te veel zwalpte, maar sinds ik de banden opblaas tot 2,8/2,4 bar is dat veel beter. En iets zuiniger ook.
Rode Schicht

Postby RedDevil » 07 May 2015 19:27

Dank voor de complimenten :) ik houd jullie op de hoogte, maar ik wil eerst mijn idee compleet uitwerken.

Tja, de 'neutral wheel alignment'.
De Insight heeft een beetje toe-in, en dat hebben ze dus op mijn verzoek op neutraal gezet. Zeiden ze.
Ik merk er eigenlijk niks van, niet in weggedrag, niet in verbruik.
Zonder mogelijkheid het zelf te controleren en aan te passen heeft het weinig zin, dus niet doen zou ik zeggen.

Wat de bandenspanning betreft prefereer ik 3 bar rondom.
Het effect is sterker bij de 15 inch velgen met 175 mm brede banden dan bij de 16 inch met 185 mm brede banden, want die zijn al stugger van zichzelf.
Je bent dan weer ietsje zuiniger, maar de winst neemt wel af.
De stormen van de afgelopen weken gingen echter prima, ik voelde de auto wel schudden maar hij bleef recht rijden en neutraal sturen en dat was met 2.4 Bar wel anders.
Image
RedDevil

Postby MyHCH » 08 May 2015 13:46

Erg interessant topic en een goed beschreven stuk op ecomodder (sowieso een erg informatieve website!).
Realiseer je trouwens dat je hiermee ook een perfecte escape hebt wanneer het accupakket uit de HIH versleten zou zijn. Goede accu parallel aan de versleten accu en je rijdt weer heerlijk. Dus misschien is het zelfs iets voor de Honda aftersales. Of misschien kan met zo'n extra accupack de HIH wel weer aan 14% bijtelling voldoen. Ik zie mogelijkheden :D :D :D !
Anyway, veel succes ermee en als ik ergens aan kan bijdrage qua kennis dan zal ik het zeker niet nalaten.
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 11 Jun 2015 22:24

Ik heb het vandaag voorgesteld aan mijn vrouw, en ze was niet negatief (mits verwijderbaar ivm de weekendjes weg met een kuub bagage)...
Groen licht :) Ik ga eens kijken wat ik precies ga doen.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 07 Aug 2015 14:08

Nou, komende maandag ga ik in Biervliet kijken naar een stel LiFePO4 cellen en toebehoren. Ben benieuwd met wat ik thuis kom :)
Image
RedDevil

Postby EcoDriver » 08 Aug 2015 08:17

Een lege portemonnee ?

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby RedDevil » 09 Aug 2015 10:50

:D
Ik probeer de 1000 euro niet teveel te overstijgen. We zien wel.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 10 Aug 2015 20:29

Ik heb net 36 van deze cellen gekocht.
Image
LiFePO4 cellen van 12 Ah, samen goed voor een 117 Volt pack van 1,4 kWh.

Ik heb ze opgedeeld in 3 packs van '36' (39) volt omdat 1) er geen 36 cel BMS voorhanden was en 2) de leverancier vond dat een pack met 36 cellen te gevaarlijk is.
Een schok van 39 Volt kan vervelend zijn maar is meestal niet gevaarlijk. 117 Volt gelijkstroom is al gauw dodelijk.
Door de accu op te splitsen in 3 delen, elk in een stevige stalen doos met een eigen BMS, zijn ze sterk, draagbaar, passen ze nog met zijn 3-en in de kuil achter de IMA accu en kunnen ze hun warmte nog redelijk kwijt.
Door het ontbreken van converters en inverters e.d. komt de warmteproductie voornamelijk door de interne weerstand van de cellen, en die is erg laag (0,02 Ohm).
Ik zal het in de gaten houden maar verwacht geen problemen.

Geen foto's, ik ben nu niet thuis en wacht tot ik buiten kinderbereik rustig en veilig aan de slag kan.
Image
RedDevil

Postby MyHCH » 11 Aug 2015 18:05

Kijk, dat klinkt als een prima onderbouwd plan! Ik ben heel erg benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt. Succes!
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Next

Return to Insight Hybrid - Algemeen