accupakket

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Re: accupakket

Postby RedDevil » 29 Sep 2015 09:55

Voor het eerst gereden met het extra accupakket.

In eerste instantie meteen een probleem, want de voltmeter bleek het 12 Volt systeem te verbinden met de negatieve IMA kabel!
Het IMA systeem kon het hebben, die gaf een foutcode maar die kon ik resetten.
Het interne voltmetertje van 5 euro kon ik echter afschrijven.

Gisteren nog een poging gedaan, nu met mijn Fluke als voltmeter.
Contact aan met de motor uit geeft een Check IMA system code zo gauw ik de schakelaar omhaal.
Als de motor loopt kan ie het echter hebben.

Dat wil zeggen, tot je serieus gebruik maakt van het IMA systeem.
Vooral bij accelereren en EV modus krijg ik steeds IMA foutmeldingen. Want dan zakt de spanning op het IMA pakket en gaat er een grotere stroom lopen vanuit mijn accu, wat het IMA systeem blijkbaar door heeft en waardoor het besluit zichzelf uit te schakelen.
Vervolgens gaat de motor minstens 1700 toeren draaien, want zonder IMA ondersteuning zou het anders te lang duren als je wilt accelereren of zo.
Het ene moment accelereer je weg in stilte, het volgende moment begint de motor te loeien en is de power weg.

Het verbruik tijdens mijn testritje was niet spectaculair. Incidenteel kon ik goed gebruik maken van de ondersteuning, maar het werd steeds gevolgd door een IMA foutcode en een 'loeiende' motor.
(ik vind 1700 toeren echt veel, ik maak wel eens een rit waarbij ik dat niet eens haal!)
Plus het stilstaand experimenteren met een draaiende motor natuurlijk.

Het voltage op het buddy pack is ook na de rit nog steeds hoger dan ik had verwacht; 120 Volt.
Ik ga een lamp ertussen zetten om de spanning en stroom te beteugelen.
En ik wil een 12 Volt schakelaar bij de bestuurderspositie hebben zodat ik problemen kan voorkomen als ik die verwacht en niet steeds uit hoef te stappen voor een reset als het toch gebeurt.
Dan nog een volt- én amperemeter erbij met een geïsoleerde voeding, dan zie ik wat er gebeurt en kan ik wellicht gaan denken aan een schakeling die de probleemsituaties voorkomt.

Kortom, we zijn er nog niet. Wordt vervolgd!
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby JeroenE » 30 Sep 2015 11:44

Jammer dat het niet gelijk in 1 keer werkt, maar zo kom je wel steeds meer te weten over je systeem.

Ik hoop dat je snel een manier kan ontdekken om de IMA codes te omzeilen en de extra accu's goed te kunnen benutten.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby Rode Schicht » 01 Oct 2015 09:14

Succes met het finetunen, Red Devil. Goed dat je overal safety measures inbouwt.
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Postby RedDevil » 02 Oct 2015 08:49

Gisteravond een lamp ertussen gezet, in eerste instantie een 55 Watt H7 halogeenlamp.
De lamp zit in een grote plastic pot met schroefdeksel waar ik de bodem uit heb gesneden.
Ik heb 'm op een tweede deksel vastgeschroefd dat strak in die pot zit geklemd (en getaped). De draden naar de lamp gaan door een gaatje in het deksel.
Voor extra ventilatie heb ik nog wat gaten rondom geboord in de pot.

Lamp ertussen; blij dat ik de hoofdzekering met stekkertjes heb aangesloten, dat maakt het makkelijk er nog wat tussen te doen.
En rijden met het ding.
Dat ging prima.
Meteen viel op dat mijn pack een veel lagere interne weerstand heeft dan ik had gedacht want het voltage zakte nauwelijks terwijl de lamp flink begon te branden.
Ook met de motor uit genereerde het geen IMA code, dus dat is fijn.
Bij mijn eerdere poging waar ik steeds IMA codes mee genereerde zakte het voltage flink onderuit. De stroomsterkte moet enorm zijn geweest.

Eenmaal onderweg wou de Insight inderdaad vaker gebruik maken van de EV mode en ook het optrekken ging vlot en met weinig toeren. Wel bleef hij ook af en toe regenereren (???) maar per saldo pakte het goed uit.
Door de felheid van het licht kon ik in mijn achteruitkijkspiegel inschatten hoe groot het spanningsverschil ongeveer was.
Dit rijdt best fijn!
Op de buitenweg met 60 in EV mode, snelheid vasthouden, geen punt. De lamp brandt fel. Streepje gas erbij, pats! Lamp doorgebrand.

Terug naar huis, andere lamp erin.
Deze keer een lamp met een dubbel filament (60 Watt groot- en 55 Wat dimlicht). Ik schakel ze parallel om een dubbel zo grote stroom toe te laten.
Direct een IMA code. OK, dat was dus teveel met de motor uit.
Schakelaar uit, code gereset, motor gestart, schakelaar aan. Geen code. Mooi.

Rijden, en weer hetzelfde als eerst. De lamp schijnt fel bij gebruik van IMA, en zwak tot niet bij gebruik van de motor. Veel EV mode en het verbruik begint spectaculair laag te worden.
Dan ineens Check oil level. Oh ja, na een IMA boodschap wordt je daar altijd even mee gepest, een paar kilometer later. Motor uit en weer aan dan is ie weg.
Motor aan... Grote flits achterin, de lamp brandt door. En jawel, Check IMA system. Oh joy.

Dus het werkt, maar de spanning over het IMA pakket fluctueert zo sterk dat 1 lamp dat niet aan kan.
2 lampen parallel laten teveel stroom door, en kunnen het spanningsverschil nog steeds niet aan.
Ik ga nu experimenteren met een dubbel filament lamp in serie, die kan dan 25 Volt hebben; dat moet genoeg zijn.
Achteraf gezien heb ik er spijt van dat niet meteen gedaan te hebben, aan de andere kant weet ik nu dat die opzet niet werkt en daar had ik anders steeds naar uit gezien.

Zolang de lamp niet fel brandt is de weerstand ook nog eens heel klein, ik mat 0.2 Ohm per filament. Fel brandend is het 3 Ohm.
Dus waarschijnlijk maakt het voor de stroomsterkte heel weinig uit t.o.v. een lamp me een enkel filament.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Honda-Power » 02 Oct 2015 12:17

Volg dit topic al een tijdje met grote belangstelling.

Ipv 2 12v lampen kan je die ook vervangen door 1 24v lamp van een vrachtwagen. Boordspanning is daar 24v.

Hoop dat je het aan het werken krijgt. Is mischien het plaatsen van een grote weerstand geen optie????

Gr Fred
Honda-Power

Postby RedDevil » 02 Oct 2015 14:17

Hoi Fred, welkom als actief lid ;)

Ik heb die 12 Volt lampen gewoon liggen, vandaar. En ten opzichte van een dikke weerstand hebben ze 2 voordelen:
- je kan zien hoeveel stroom er ongeveer door loopt, zeker 's avonds;
- de weerstand neemt toe met de stroomsterkte, dus het beperkt de maximale stroom maar laat bij een klein spanningsverschil nog een aardige stroomsterkte door.

En ze werken als zekering. Maar die had ik al en ik vond het in de praktijk meer een nadeel :D

Oh ja, de lamp is het enige dat warm wordt. De accu's, kabels, aansluitingen, alles blijft op omgevingstemperatuur. Met een interne weerstand van 0,5 ohm of minder is dat ook niet zo vreemd; bij een stroomsterkte van 5 Ampere is dat dan nog steeds hooguit 12,5 Watt, verdeeld over alles behalve de lamp.

Groeten, Bart
Image
RedDevil

Postby Honda-Power » 02 Oct 2015 16:03

@ Bart.

Ik lees al een lange tijd mee op het honda forum, en de toekomst zal een Jazz- Hybrid gaan worden aangeschaft. Ik ben benieuwd of dit evt daar ook op gaat werken en wat de voordelen zijn tov het normale systeem.
Maw wat wil je bereiken met deze modificatie.
Dat is me niet helemaal duidelijk.
Kun je me dat vertellen.

Ja voorstellen zal ik dan ook wel een keer doen. Tot nu ben ik alleen maar een nieuwsgierige lezer. :D :D

Gr Fred
Honda-Power

Postby RedDevil » 02 Oct 2015 23:46

Hoi Fred,

Het idee in een notendop:
Een hybrid slaat energie op als je afremt en gebruikt die energie om sneller op te kunnen trekken, bij zeer lichte belasting op alleen de electromotor te rijden en het 12 Volt systeem van spanning te voorzien.

Alleen zijn er dus veel meer gelegenheden om stroom te gebruiken dan om die terug te winnen. Dat gaat ten koste van de efficiëntie van het hybride principe.
Om dat te compenseren pomp ik extra stroom in het IMA pack. Ik verhoog zogezegd het laadniveau, waardoor de Insight sneller geneigd zal zijn om elektirsch te rijden en bij optrekken ook meer ondersteuning zal bieden. Daarmee voorkom ik dat de Insight benzine gebruikt om het laadniveau op peil te houden. Want de met benzine opgewekte stroom kost al gauw een halve liter benzine per kWh. Stroom uit de muur is aanzienlijk goedkoper :)

En vandaag heb ik een nieuwe weerstandbank gemaakt, nu met ouwe halogeenspotjes uit de badkamer die ik ooit vervangen heb door LEDs.
De spotjes zijn maar 20 Watt per stuk, en 12 Volt (wat te weinig is voor de mogelijke spanningsverschillen tussen mijn pack en het IMA systeem) dus heb ik ze in een 2S-3P opstelling geschakeld (3 parallelle schakelingen van 2 spotjes in serie)

Een deurvak uit een oude koelkast is precies zo breed als de kuil van de accu achterin. En ik kan de spotjes er mooi in monteren, zodanig dat ze ook ventilatie voor en achter hebben:
Image

Mooi toch?

Dan kunnen we testen. Zullen we maar weer eens testen?
Contact aan, motor uit, schakelaar om:
Image

Er loopt een dikke 3 ampere van mijn pack naar het IMA systeem. Dat is niet zo veel. Vindt ook het IMA systeem, dat besluit voor de gein maar eens geen foutcode te genereren.
Starten, rijden. Het oranje schijnsel verdwijnt uit mijn spiegel. Het IMA systeem lijkt het allemaal nog niet te snappen en laadt zelf het systeem ook op. Het batterijtje in de MID gaat een treedje hoger.
En nog een; het staat nu op het een na hoogte niveau.
De motor is inmiddels warm, het blauwe lampje is uit.
Tijd om de EV modus te triggeren!

En dat gaat goed. Flink wat ondersteuning, de lampen achterin schijnen gelig, worden steeds feller, tot bijna wit aan toe.
Maar het MID display laat zien dat het batterijtje snel twee niveaus verliest. Het IMA systeem verbruikt meer dan mijn pack kan leveren. En al snel is het uit met de pret. En gaat de Insight regenereren. Welja joh!
De batterij stroomt wel snel weer vol zo.

Na een paar rondjes door de stad richt ik mijn Insight op de buitenwegen. Met constante snelheid op cruise control. Gek genoeg lijkt het verbruik helemaal niet te zakken, terwijl er toch echt stroom naar het IMA systeem gaat. Maar ik heb ook mijn Xenon lampen branden en het is vrij koud alweer. Niet dat het verbruik slecht is - vrij goed zelfs. Maar niet beter dan zonder extra accu mogelijk is...?
Wel is de batterij in het display weer helemaal vol. Ik heb dus wat opgebouwd.

Ik kreeg bij vorige tests IMA codes als ik optrok. Een T-splitsing op een drukke N weg, terwijl er petjes rondrijden ver boven de maximumsnelheid. Even stevig invoegen dus.
Geen foutmelding, geen gesprongen lampen. De boel licht gelig wit op achterin, maar staat zeker niet op springen.
Dan de snelweg op, invoegen met een helling omhoog. Effe planken! Moet ie tegen kunnen toch?
Hij kan er tegen, weer geen foutcodes, allleen wat gelig schijnsel achterin.
Het verbruik lijdt er wel onder.

Snelweg af, naar huis. Ook AutoStop bij de 4 verkeerslichten geeft geen problemen. In deze opstelling kan ik blijkbaar gewoon rijden zonder me ergens druk over te hoeven maken.
Eenmaal thuis kan ik tevreden constateren dat ik bijna 20 km heb gereden met mijn extra accupakket en geen enkele foutcode heb gehad!
Alleen valt het verbruik een beetje tegen. OK, ik heb veel in de stad zitten priegelen en ook een paar keer plankgas gegeven. Maar dit kon beter.
De lampen beperken de laadstroom wellicht toch een beetje te veel.

Wellicht zou een schakeling die de weerstand aanpast aan de stroomsterkte soelaas kunnen bieden.
Last edited by RedDevil on 03 Oct 2015 12:05, edited 1 time in total.
Image
RedDevil

Postby EcoDriver » 03 Oct 2015 07:55

Fijn topic RedDevil. Leuk om je vorderingen hier te kunnen meelezen. Ik geniet er althans erg van. Zet ze op het dak die extra lampjes en je trekt ook nog eens veel aandacht!

Even meer serieus. Ik vraag mij nu opeens af waarom er geen professionele bedrijven zijn die dit soort extra accuoplossingen aanbieden ? Goed de markt hiervoor zal niet erg groot zijn, maar zelf zou ik wel belangstelling hebben voor een dergelijke extra uitbouw om meer in EV modus te kunnen rijden.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby RedDevil » 30 Oct 2015 13:00

Ik heb de accu's nu een paar keer leeg getrokken en weer opgeladen.
Een van de cellen was eerder vol dan de rest, die heb ik een beetje ontladen tot ie in lijn was met de rest.
Het BMS balanceert ze uiteindelijk ook wel, maar dat duurt nogal lang.

En passant heb ik de cel monitordraden naar het BMS gebundeld in een bindstrip zodat ze niet in de knel komen als ik het deksel monteer:
Image

De lampjes waren ineens allemaal doorgebrand, kennelijk heeft het even geen contact gemaakt tot het voltage tussen mijn accu's en het IMA systeem heel groot was en dat was meteen teveel.

Nieuwe lampjes gekocht (aanbieding; 1,49 voor 5 GU4 lampjes) en ze andersom in de bak gezet zodat ze hun warmte nog beter kwijt kunnen:
Image

Al met al beperken de lampjes de stroomsterkte dusdanig dat het effect erg klein is, behalve als ik een heel stuk met heel lage snelheid moet rijden, zoals wanneer ik mijn zoontje naar de scouting breng bij Fort Jutphaas.
De ringweg om de gracht is heel smal, eenrichtingsverkeer en bijna een kilometer lang :)
De gemiddelde snelheid is dan zo laag, en het gedeelte elektrisch rijden zo groot, dat het effect op het verbruik wel 20% kan zijn.

Alleen moet ik elke keer de schakelaar uitzetten voordat ik start, anders krijg ik IMA fouten.
Om dat op te lossen heb ik nu een tweede schakelaar bij de middenconsole.
Bovendien heb ik de lampjes ertussenuit gehaald zodat de accu's ongehinderd stroom leveren aan het IMA systeem.
Ik zie de batterijindicator nu inderdaad oplopen tot vol of op een na vol. Alleen als ik optrek met veel ondersteuning wordt de stroomsterkte te groot en krijg ik weer een IMA fout, maar nu kan ik 'm dus even uitschakelen voordat ik optrek.
Ik wil ook gaan uitzoeken bij welke stroomsterkte de fout ontstaat en er een slimme begrenzer op zetten dan heb ik er geen last meer van.
Image
RedDevil

Postby MyHCH » 31 Oct 2015 10:38

Duidelijk verhaal. Je leert zo wel hoe het IMA systeem precies werkt. Je wilt aan de HIH zelf niets veranderen, geloof ik? Anders zou je nog kunnen overwegen om een schakelaar te plaatsen waarmee je kan switchen tussen beide accu's. Of dat je een extra weerstand voor allebei de accu's plaatst, waardoor je kan kiezen welke accu de voorkeur heeft. Al lijkt me dat ook weer nadelen hebben.
Succes ermee!
2017 Jazz:Image > 38.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Previous

Return to Insight Hybrid - Algemeen