Meer ruimte in de kofferbak

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Meer ruimte in de kofferbak

Postby RedDevil » 06 Mar 2015 23:30

Ik ben weer eens een weekje op vakantie geweest met mijn gezin en, vooral, de bagage.

Reden om de inhoud van de kofferbak zo groot mogelijk te maken.

Ik heb de uitvoering zonder reservewiel, met de vloer met twee niveaus.
Vorige keer heb ik wel de schuimen bak verwijderd maar niet de vloer.
Dat viel een beetje tegen omdat het lastig is om de bagage gelijkmatig te verdelen met die vloer er tussen.

Dus heb ik die er nu ook uit gehaald:
Image

Dat gaat vrij makkelijk.
Klap de leuning van de achterbank naar voren, en ruk de plastic 'balk' los (omhoog).
Dit gaat veel makkelijker dan als je probeert de bodem ervan los te maken.

Zonder die bodem ziet het er zo uit:
Image

De schuimen bak is soms lastig te verwijderen of terug te plaatsen omdat de vloer nogal in de weg zit.
Zonder vloer is het een eitje ;)
Ik heb de luchtpomp en wat klein grut in het vakje linksachter onder de kofferbakverlichting gedaan en de rest in linnen tasjes tussen en rond de zwarte luchtkanalen van de accu.
Image

Dat is 'm een flink gat.
Ik heb er een deken over gegooid om de boel nog enigszins te beschermen.
In het gat kon ik een grote tas met kleren kwijt.
Daarop en boven de accu een laag met kleinere tassen, ongeveer tot het niveau van de originele bodem.
Dan de rest van de bagage die alle origineel beschikbare ruimte innam.
Ik kon de afdekking er nog overheen krijgen zondr dat het al te bol stond :)

De vloer is nogal zwaar, het is fijn dat gewicht er niet bij te hoeven hebben met al die bagage.
Het lijkt ook wel of hij zuiniger rijdt zonder die extra kilos.
Ik ben al weer een tijdje thuis maar vond het nog niet nodig het schuim en de vloer terug te plaatsen. ;)

Toch ga ik dat wel doen, als het weer gaat vriezen of echt heet gaat worden.
Die piepschuimen bak is niet voor de sier maar voor de thermische isolatie van de accu.
Het zou jammer zijn als mijn accu lijdt onder een middagje in de volle zon staan.

Afijn, het is dus heel makkelijk om de vloer en de bak eruit te halen. Bij deze :)
Last edited by RedDevil on 12 Mar 2015 22:39, edited 1 time in total.
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Meer ruimte in de kofferbak

Postby EcoDriver » 07 Mar 2015 18:58

Nuttig en leuk verhaal.
Zou dit komende zomer ook wel willen doen. Ga naar de Dordogne. Te warm hiervoor ?

Johan
Image
100.000 km in 8 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver rijdt een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic)

Postby RedDevil » 07 Mar 2015 23:32

Nee,dat zou moeten kunnen.
Het is meer dat de Insight de accu niet zal gebruiken als die te heet is geworden dan dat die er schade van zal ondervinden.
55 graden moet geen probleem zijn...
Die luchtkanalen geven al aan: is de accu te warm dan wordt ie gekoeld.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Marcel34 » 09 Mar 2015 19:55

Hoi,
ik ben zeer geinteresseerd, maar ik zie je foto's niet.
Ligt dat aan mij?

Marcel
Marcel34

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby RedDevil » 09 Mar 2015 20:10

Hoi Marcel,

Dat is vreemd...
Ik had dit verhaal eerst op InsightCentral.net gezet (zie http://www.insightcentral.net/forums/modifications-technical-discussions/18372-delete-foam-under-trunk.html#post711577) en de URL van de foto's die daar staan in deze post gebruikt.
Misschien was InsightCentral.net even uit de lucht of blokkeert jouw provider die site, of het php script waarmee de foto wordt geload?

Kan je de link volgen en daar de foto's wel zien?
Image
RedDevil

Postby Marcel34 » 10 Mar 2015 06:26

Hoi.
Na een account aan te maken op Insight Central (en dan te wachten op de activatiemail) kan ik nu de foto's op dit forum zien....
:?

Marcel
Marcel34

Postby RedDevil » 10 Mar 2015 15:10

Welkom op InsightCentral ;)
Sorry voor de overlast, ik zal binnenkort de boel in een algemeen beschikbare picturestore zetten.
Image
RedDevil

Postby Marcel34 » 10 Mar 2015 19:15

OK, bedankt. Maar nog even 'to the point':
wordt die accu tijdens het gebruik niet erg warm?

Ik neem aan dat die IMA accu niet voor niets koeling krijgt via die luchtkanalen. Hij zal dus tijdens het gebruik best warm worden neem ik aan.
Ik weet niet of het dan kwaad kan om er bagage direct op te leggen.

Ik zal tijdens de vakantie in Frankrijk niet meteen een voorraad chocolade inslaan en die rechtstreeks op de accu leggen hoor :P, maar ik vraag me af of het anders ook problemen zou kunnen geven?

Marcel
Marcel34

Postby RedDevil » 10 Mar 2015 23:04

De accu wordt zeker niet warmer dan 55 graden want dan gebruikt de Insight 'm niet meer.

In de praktijk zal het daar nooit in de buurt komen.
De beste temperatuur voor de accu is kamertemperatuur, en de ventilatie zal proberen de accu daar in de buurt te houden.

Ik heb zelf nooit gemerkt dat de accu (of beter gezegd, de beschermplaat erboven) warmer werd dan lauw.
Maar ik zou er geen doos bonbons op leggen :)
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 12 Mar 2015 22:42

De foto's staan nu op Imgur...
Als het goed is kan je ze nu ook zien als je geen account hebt bij InsightCentral.net.
Image
RedDevil

Postby rcy001 » 06 Apr 2015 11:48

Bedankt voor deze informatieve post. Ik had dit vermoeden al, maar nu hoef ik het niet zelf te onderzoeken!
Ik vraag me alleen nog af wat er onder beide zijkanten van de laadvloer verborgen zit dat die zo hoog zijn...

Wat ik niet begrijp is dit: Ruimtewonder Jazz is een ruimtewonder gebleven na "hybridisatie". De Insight is gebaseerd op deze Jazz.
Zoals deze post al aangeeft moeten Insight rijders echter soms naarstig op zoek naar extra ruimte in deze grotere auto.
M.i. een gemiste kans van Honda.
rcy001

Huidige auto: HIH Elegance

Postby RedDevil » 06 Apr 2015 15:35

Welkom!

Zoals je ziet loopt het plaatwerk aan weerszijden van de kuil omhoog tot ongeveer 10 cm onder de vloer.
Aan de rechterkant is die verhoging echt nodig voor de einddemper van de uitlaat.
Aan de linkerkant zit alleen een afdekplaat met een loze ruimte erboven. Een beetje jammer misschien, maar wellicht nodig voor de botsveiligheid.

Het is ook niet zo dat de Jazz meer bagageruimte heeft, bovendien kan je in de Jazz de bodem er niet uit halen.
Maar bij de Insight kan je niet zo makkelijk een fiets achter de voorstoelen zetten :)

Mijn 'ruimtegebrek' is een luxeproblleem.
De Insight kan met bodem al meer bagage verstouwen dan mijn vorige auto, een Nissan Almera hatchback.
Helaas weet mijn vrouw dat ook ;)
Door de langere kont heb je ook meer extra ruimte als je doorstapelt tot aan de klep. Boven een hoedenplank kan je misschien twee weekendtassen kwijt, bij de Insight dubbel zoveel.
Image
RedDevil

Postby MyHCH » 08 Apr 2015 15:48

rcy001 wrote:Wat ik niet begrijp is dit: Ruimtewonder Jazz is een ruimtewonder gebleven na "hybridisatie". De Insight is gebaseerd op deze Jazz.
Zoals deze post al aangeeft moeten Insight rijders echter soms naarstig op zoek naar extra ruimte in deze grotere auto.
M.i. een gemiste kans van Honda.

Dit heeft vooral te maken met de plaats van de brandstoftank. Bij de Insight zit deze onder de achterbank; bij de Jazz onder de voorstoelen. De Insight is een lagere auto, met lagere zit; de tank past daardoor niet onder de voorstoelen. De Jazz heeft dankzij de tank dus ook magic seats. Trouwens: als je de hybride Jazz vergelijkt met de niet-hybride dan zie je dat er veel ruimte verloren is gegaan: geen groot bergvak meer onder de laadvloer en minder aan de zijkant van de bagageruimte.
De Insight is misschien langer dan de Jazz; in hoogte scheelt het enorm. Dus dat er meer lading in de Jazz past is logisch gezien het totaalvolume van de auto.
De overeenkomsten tussen de Jazz en de Insight zijn voornamelijk de motor (benzine en elektrisch), accu en wielophanging. Verder zijn ze behoorlijk verschillend. Wel allebei super betrouwbaar en formidabel qua techniek.
2017 Jazz:Image > 31.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby EcoDriver » 08 Apr 2015 17:44

Wat een leuke en goede informatie !
Johan
Image
100.000 km in 8 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver rijdt een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic)

Postby RedDevil » 30 May 2015 21:41

We zijn een weekendje weg, dus de bodem is er weer uitgehaald voor ik ging stouwen.

Zou het passen?

Image

Makkelijk :)
De tas in het midden moest nog een duw krijgen vanwege het slot, maar de bovenste ruit was volledig vrij qua zicht. En helemaal geen bagage bij de voeten of in het midden op de achterbank, dat was voorheen wel anders.
Image
RedDevil

Next

Return to Insight Hybrid - Algemeen