Roy: nieuwe Insight rijder

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Re: Roy: nieuwe Insight rijder

Postby MyHCH » 31 Jul 2014 10:36

De vergelijking tussen de Outlander en de Insight is niet helemaal eerlijk:
14 pk versus 163 pk elektromotor
0,58 kWh accu versus 12 kWh accu

De Outlander moet je ook via het stopcontact opladen; met alleen terugwinnen van remenergie komt die grote accu nooit vol.

Overigens heb ik eens met mijn HCH uitgeprobeerd of het voordelig zou zijn om in de stad 50 km/u op de elektromotor te kunnen rijden. Dit heb ik getest door 45 te rijden i.p.v. 50, want dan lukt dat wel. Resultaat: na een kort stukje is de accu leeg en krijg je een noodoplading. Het gemiddelde verbruik was toen slechter dan wanneer ik normaal reed (dus 50 op benzine).

De nieuwe Jazz (in Japan rijdt die al) kan tot 70 km/u elektrisch rijden, haalt 1 op 30 en heeft een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Erg vernuftig allemaal. Ik ben zeer benieuwd wanneer deze naar Nederland komt!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Roy » 31 Jul 2014 11:51

De vergelijking tussen de Outlander en de Insight is niet helemaal eerlijk

Dat klopt natuurlijk, ik vraag me alleen wel eens af of de Insight en Civic zulke 'oude' techniek gebruiken of dat het daarna opeens heel hard ging. Die Toyota Yaris hybride schijnt 1 op 50 te rijden, dat is wel een heel groot verschil met de 1 op 18 die ik haal met mijn Insight. Maar je opmerking over plug-in vanwege de grootte van de accu is er een waar ik nog niet aan had gedacht. Dat zal bij een Prius dus ook wel zo zijn?

Leuk experiment trouwens met dat electrisch rijden in de stad. Ik probeer dat ook wel eens, maar het valt niet mee, want bij de eerste drempel, bocht, fietser of wat dan ook, springt hij weer op benzine en dan duurt het toch weer even voor ik 'm weer op de electromotor heb.

Maar we hebben hier toch al een hybride Jazz? Is deze al wat vernuftiger dan onze Insights?
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby Roy » 31 Jul 2014 11:54

Hmm, de Yaris:
Testresultaten geven in de praktijk echter een gemiddeld verbruik aan van 4.7 L/100km (1 op 21.3). Nog altijd mooie cijfers.

En de Jazz lijkt nog meer op die van ons.
Een zuinigheidsrit (airco en andere grootverbruikers uit, extra anticiperen, zeer voorzichtig met het gaspedaal omgaan, maximumsnelheid van 80 km/u) resulteerde in een gemiddeld verbruik van 4.2 liter per 100 km.
Roy

Postby MyHCH » 31 Jul 2014 18:09

De huidige Jazz en Insight zijn technisch identiek (zelfde motor en accu). Het praktijkverbruik ontloopt elkaar niet zoveel. De Jazz zal iets zuiniger zijn in de stad (lichter van gewicht) en de Insight zuiniger daarbuiten (lagere luchtweerstand).
De nieuwe Jazz wordt een flinke stap in de goede richting: deze gaat 10 tot 15% zuiniger zijn dan de huidige.

Van de Prius heb je 2 versies: een normale hybride en een plugin hybride. Die laatste heeft een grotere accu, die je aan het stopcontact kunt opladen. Deze gaat maximaal 25 km mee. De eerste heeft een kleine accu die maximaal 3 km mee gaat. Biede accu's worden ook met remmen / uitrollen opgeladen; die van de plugin wordt dan echter nooit meer vol. Vanwege de rare regels om het gemiddeld verbruik te bepalen, is de plugin belastingvrij en de gewone hybride niet. Terwijl op langere stukken (meer dan 25 km) ze precies hetzelfde rijden en beide even zuinig zijn. Alleen wanneer je veel korte ritten maakt en veel kan opladen, is de plugin het m.i. waard om belastingvrij te zijn.
Overigens rijdt een Outlander ongeveer 1 op 11 als je 'm op benzine rijdt. Om dan gemiddeld op 1 op 18 te komen, moet je bijna de helft van je kilometers elektrisch afleggen en dan nog betaal je voor de stroomkosten. Dus de Insight of de Jazz hybrid is een veel verstandiger en goedkoper alternatief.
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Roy » 01 Aug 2014 08:25

Je hebt er een hele studie van gemaakt!
Roy

Postby JeroenE » 01 Aug 2014 08:54

Het ligt er ook aan wat je er verder nog mee wil. Een collega reed al in een Outlander. Nu heeft hij dus de hybride versie. Hij is helemaal gelukkig want hij valt nog onder het 0% bijtelling tarief. Hij heeft ook een eigen BV en kan dus mooi gebruik maken van allerlei aftrek regelingen waardoor de auto (na 5 jaar geloof ik) uiteindelijk netto minder heeft betaald dan mijn Jazz heeft gekost.

Zijn grootste argument voor de Outlander was dat hij er de caravan mee kan trekken. Volgens mij is het niet de eerste hybride die dit kan; ik dacht at er al een Lexus was. Maar in ieder geval is het wel 1 van de eerste en dan ook nog eens 1 die bij veel mensen in hoge salarisschalen in de category past waar ze een auto voor mogen uitzoeken. Dus dat er daar nu heel veel van rond rijden vind ik niet eens zo vreemd.

Hij kan trouwens opgeladen naar de zaak rijden, maar omdat er bij ons geen oplaadpaal is moet hij wel op benzine weer terug (lastig verhaal, eigenaar van het terrein wil niet mee werken aan het installeren van een paal). Op de heen weg gebruikt hij meestal ook al benzine, want helemaal heen lukt alleen als hij niet het gaspedaal te veel intrapt en dat is wel iets wat hij graag doet.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby Roy » 29 Jan 2015 17:21

Zo, na een klein jaar hebben we al weer ruim 20.000 km gereden met de Insight en dan te bedenken dat we 'm niet gebruiken voor woon/werk verkeer. Ik breng mijn auto al jaren naar dezelfde onafhankelijke garage, maar ik had nu twee redenen om toch Honda Driessen te pakken. Ten eerste had ik het idee dat de auto de software update nog niet had gehad en ik wilde zeker zijn dat de juiste olie er in kwam.

Schade, net geen € 400,-. Dat is toch niet mis voor een reguliere beurt. De remblokken voor waren "ver versleten". Toen ging het nog om € 270,- in totaal. Toen ik vroeg of de olie ook vervangen zou worden kreeg ik te horen dat de computer zei dat de kwaliteit nog goed was. Ik vroeg de dame om toch eens bij de monteurs te vragen of het slim was om de 5W40 die de verkoper had gebruikt te vervangen door 0W20. Dat bleek inderdaad verstandig te zijn, meerkosten € 130,-! Er zit voor € 55,76 "Total Quartz 9000 Future 0W20 Bulk" in, voor € 14,66 een filter en de rest zijn dan uren neem ik aan. Bovendien bleek de software up-to-date. Misschien had ik toch mijn eigen garage eens moeten vragen naar 0W20 en het gewoon daar laten doen... Maar goed, nu weet ik vrij zeker dat het allemaal snor zit en we hebben een jaar Honda Assistance (maar ja, we zijn toch lid van de ANWB).
Roy

Postby EcoDriver » 29 Jan 2015 18:47

Honda Dealers zijn altijd prijzig.

Of je die 130,00 Euro met minder benzineverbruik gaat terugverdienen .......

En je zou nu kunnen overwegen om het lidmaatschap van de Wegenwacht op te zeggen en dus alleen ANWB lid te blijven. Heb ik althans gedaan. Daarbij als je het tel.nr. van de Honda Assistance draait lijkt het erop dat je gewoon bij de wegenwacht uitkomt.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Marcel34 » 05 Feb 2015 07:49

EcoDriver wrote:En je zou nu kunnen overwegen om het lidmaatschap van de Wegenwacht op te zeggen

Wilde ik ook eens doen in een vergelijkbare situatie, maar dat moet je dan voor 15 november doen om het jaar daarna geen lid te zijn.
(Schijnt allemaal maar te mogen omdat de ANWB geen bedrijf is maar een vereniging.....)

Marcel
Marcel34

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Previous

Return to Insight Hybrid - Algemeen