Roy: nieuwe Insight rijder

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Re: Roy: nieuwe Insight rijder

Postby Roy » 23 Feb 2014 16:57

De verkorte handleiding ligt in de auto. Daar hebben we afgelopen weekend nogal eens ingekeken. Bijna alles wat we tot nu toe wilden weten, staat er in.

Vandaag weer wat geoefend, maar ik krijg niet uitgevogeld hoe ik electrisch moet rijden. Slaat de benzinemotor dan af? Bij bv. 30 km/u begin ik het gas langzaam los te laten. Meestal gaat hij gewoon langzamer rijden, soms zie ik de accu naar boven lopen, maar hij blijft 1100 toeren maken.

Wat ik trouwens nog een beetje jammer vind, is de volumeregeling van de radio. Het geluid is redelijk, maar er zit nogal veel verschil tussen twee standen volume. 2 Is te zacht, 3 te hard. Mijn vorige radio had een veel preciezere volumeregeling.

De kofferbak is gelukt. Aan hoe stroef het achterste stuk boog te merken, heeft de vorige eigenaar altijd 'het gat ik de kofferbak' gehad. Nu eens kijken wat ik zelf makkelijker vind.

Wegrijden/optrekken 'in het groen' wil ook nog niet hard. Moet hij dan onder de 1500 toeren blijven of zo? Dan gaat het wel héél langzaam! Maar goed, het verbruik is nu 5,2/100 dus het begint al ergens op te lijken.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby hybridmarc » 23 Feb 2014 17:56

De benzinemotor blijft altijd meedraaien met de elektromotor maar krijgt geen brandstof als je elektrisch rijdt. Afhankelijk van de omstandigheden kun je elektrisch rijden "forceren" door even gas los te laten en dan weer een beetje gas te geven. De verbruiksmeter gaat dan naar nul, en de assist meter staat in het groen. Als je goed luistert hoor je dat het "tikken" van de inspuiting dan wegvalt. Elektrisch rijden gaat slechts bij lage snelheid en over relatief korte afstanden. Gewoon een kwestie van proberen en oefenen.
Succes!

Marc.
hybridmarc

Huidige auto: Honda insight elegance 2009 urban titanium

Postby civicmobiel » 23 Feb 2014 19:27

hybridmarc wrote:De benzinemotor blijft altijd meedraaien met de elektromotor maar krijgt geen brandstof als je elektrisch rijdt. Afhankelijk van de omstandigheden kun je elektrisch rijden "forceren" door even gas los te laten en dan weer een beetje gas te geven. De verbruiksmeter gaat dan naar nul, en de assist meter staat in het groen. Als je goed luistert hoor je dat het "tikken" van de inspuiting dan wegvalt. Elektrisch rijden gaat slechts bij lage snelheid en over relatief korte afstanden. Gewoon een kwestie van proberen en oefenen.
Succes!

Marc.

Wij hebben geen Insight maar een HCH, deze kan tussen de ongeveer 35 en 45 km per uur een tijdje elektrisch rijden ;)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby Roy » 24 Feb 2014 08:40

Hybridmarc wrote:De benzinemotor blijft altijd meedraaien met de elektromotor maar krijgt geen brandstof als je elektrisch rijdt.

Aha, ok, ik had gedacht dat hij gewoon af zou slaan zoals bij het start/stop systeem. Kan die 1100 toeren dan kloppen, of zou het meer stationair (900) moeten zijn?

Hybridmarc wrote:Afhankelijk van de omstandigheden kun je elektrisch rijden "forceren" door even gas los te laten en dan weer een beetje gas te geven. De verbruiksmeter gaat dan naar nul, en de assist meter staat in het groen.

Blauw bedoel je neem ik aan, hij laadt namelijk niet op, maar gebruikt de electromotor.
Ik heb dat één keer gezien. Ik dacht dat er iets gebeurde en ik zag het wijzertje van de electromotor ongeveer een kwart in het blauw staan. Ik heb toen niet op het benzineverbruik gelet. Bovendien, omdat ik toen nog niet aan het proberen was om electrisch te rijden, weet ik ook niet meer hoe het gebeurde :D
Roy

Postby RedDevil » 24 Feb 2014 11:25

Klopt.
Het toerental is in principe hetzelfde als wanneer je op benzine rijdt, want de aandrijving is hetzelfde. De electromotor is feitelijk het vliegwiel van de krukas.
Het kan ook bij elke snelheid, zelfs bij 140 op de Autobahn heb ik het gezien. Hellinkie af, beetje spelen met het gaspedaal, en jawel.

Maar bij een constante snelheid van 30 km/u bij een warme motor komt het het meest voor.
Als je lang genoeg 30 blijft rijden komt er vanzelf een moment dat ie in electrische modus schiet. Want als je dan op benzine rijdt gebruik je daar zo weinig vermogen voor dat hij de accu gaat bijladen, en naarmate die voller raakt zal de Insight daar meer gebruik van willen maken.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby hybridmarc » 24 Feb 2014 15:32

Blauw bedoel je neem ik aan, hij laadt namelijk niet op, maar gebruikt de electromotor.

Yep, ik bedoel inderdaad blauw. Sorry :oops:
hybridmarc

Huidige auto: Honda insight elegance 2009 urban titanium

Postby Sirach » 24 Feb 2014 18:00

Roy, je kunt in dat grote vak onder de kofferplaat een thuiskomer reservewiel met bevestigings beugels monteren, dat heb ik gelijk bij de aankoop bedongen omdat ik nieuw kocht, je kunt inplaats van de stalen plaat die te hoog is als er een reservewiel in ligt, net zoals Honda doet een hardboard plaat voor in de plaats leggen, officieel krijg je ook nog andere bekledingplaten aan de zijkanten van de hardboard plaat standaard er bij. maar dat kun je zelf ook wel maken en de hardboardplaat aan de rugleuning kant met 2 scharniertjes op de bodem vast schroeven of lijmen. en in de passende kleur spuiten, bij mij was alles al in de goede kleur omdat ik een volledig pakket van de fabriek erin kreeg.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

Postby Roy » 25 Feb 2014 11:12

Het reservewiel. Daar moet ik nog eens over nadenken (wel een beetje jouw stokpaardje hè? ;) )
Roy

Postby Sirach » 25 Feb 2014 12:57

Ja Roy. een reservewiel is altijd beter dan een oppomp setje om de band te repareren en er schuim wordt in gespoten, dat is mijn ervaring als oud chef werkplaats van een grote garage. beter nog een patroon in een band plakken want die vulcaniseerd zichzelf onder het rijden door de warmte ontwikkeling van de band, dan die zogenaamde reparatie setjes, je kan na een poosje de hele band weg gooien als die weer lek raakt. dan is een thuiskomer toch de betere oplossing, ook het wisselen gaat sneller dan je band weer eerst te moeten oppompen met de oplossing erbij.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

Postby Roy » 15 Mar 2014 16:35

Ik heb een paar vragen. Geen idee of jullie die liever in losse draadjes hebben, maar ik begin hier.

1. De antenne schijn je er af te kunnen draaien, maar ik moet wel heel veel kracht zetten. Het is toch niet zo dat er verschillende systemen zijn voor de antenne hè? Niet dat ik 'm straks afbreek of zo. Ik heb gewoon zo'n korte spriet;
2. Toen ik het bovenstaande aan het opzoeken was, vond ik een Engelstalige handleiding van een Elegance 2010 (heb ik ook) waarin allerlei leuke dingen stonden over instellingen die je zelf kon maken. De tijd dat het binnenlicht aanblijft als je de deur dicht trekt. Dat alle deuren op slot springen als je de auto uit stand P haalt. Dat soort dingen. Ik kan bijna geen instellingen aanpassen. Zit er zo veel verschil tussen verschillende Insights? (Van hetzelfde jaar nog wel.)
Roy

Postby MyHCH » 15 Mar 2014 19:34

Roy wrote:2. Toen ik het bovenstaande aan het opzoeken was, vond ik een Engelstalige handleiding van een Elegance 2010 (heb ik ook) waarin allerlei leuke dingen stonden over instellingen die je zelf kon maken. De tijd dat het binnenlicht aanblijft als je de deur dicht trekt. Dat alle deuren op slot springen als je de auto uit stand P haalt. Dat soort dingen. Ik kan bijna geen instellingen aanpassen. Zit er zo veel verschil tussen verschillende Insights? (Van hetzelfde jaar nog wel.)

Het verschil zit niet zozeer tussen de bouwjaren, maar in de regio waarin de auto geleverd is. Amerikaanse Insights hebben deze instelmogelijkheden wel, Europese niet. Geen idee waarom.
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 20 Mar 2014 00:21

Die antenne kan je er inderdaad af draaien, volgens mij is het een standaard M3 bout draad.
Er zijn mensen die er een Peugeot spriet in hebben gedraaid voor betere ontvangst.
Ik zie een groot deeel van de tijd de spriet van Lopik hoog boven de horizon uitkomen dus mijn antenne voldoet prima; thuis kan ik 'm eraf draaien heb ik nog steeds perfecte ontvangst op alle zenders!

Toch is ook mijn antenne niet helemaal standaard; er zit een zelfgemaakt vleugeltje omheen waardoor de luchtweerstand lager zou zijn.
Het scheelt vast bijna niks, maar het kostte helemaal niks, dus.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 31 Jul 2014 08:59

Zo, inmiddels een klein half jaar Insight rijder. Verschillende duizenden kilometers gemaakt. Het is een leuke auto om in te rijden. Die continue automaat blijft apart. We rijden het meest op de snelweg. Het gemiddelde verbruik op een tank is steevast 5,5 of het nu warm is of koud, eco aan of eco uit, of we nu extra rustig proberen te rijden of normaal. Nu is dat niet slecht, maar ook niet bepaald spannend. Ik zal bij de eerste beurt een vragen of er van die speciale extra dunne olie in kan (ik weet niet wat de verkoper er in heeft gegooid, maar dat was gewoon een handelaar, geen Honda dealer, dus wie weet zit er gewoon 5w20 in of zo), misschien dat dat nog scheelt.
Van de windgevoeligheid merk ik niet meer zo veel, dus dat (b)lijkt een kwestie van wennen.
De wasstraat blijft spannend. Ik heb nog altijd de antenne niet los gekregen en ik ben al eens een dakrubber verloren. Dat derde remlicht / de spoiler zie ik er ook nog wel eens afvliegen, zo los als die zit. Wat me wel opvalt, is dat er heel veel troep in de rand onder de achterklep blijft zitten (blaadjes, modder, enz.), dus ik pak altijd een wasstraat met een stofzuiger straat op het einde (Anac).
Verder vind ik nog altijd dat airco fijner wass dan de climate control die in de Insight zit (ik zet trouwens de eco uit als ik in een hete stad moet rijden, anders blijft de airco uit springen bij start/stop) en de volumeregeling van de radio irriteert me aardig (te grote stappen). De usb ingang die in de middensteun zit, is dan weer wel super (ik gebruik niks anders).
De kofferbak is prima, een beetje ondiep, maar groot genoeg; alleen dat 'afdekgordijn' vind ik niet zo handig en de klep open met de afstandbediening was ook handig geweest.
De hoofdruimte achteraf (b)lijkt mee te vallen. We hebben verschilende mensen achterin gehad die niet hebben geklaagd. De meesten stoten wel hun hoofd bij het instappen! Voorin in elk geval plaats genoeg.

Zo na een aantal maanden in de Insight snap ik wel dat de Toyota Prius een wat grotere motor heeft gekregen. Bij het optrekken en rijden op de snelweg is dat vast wat comfortabeler. Ook heb ik het idee dat een Prius tot een wat hogere snelheid electrisch kan rijden en ook electrisch kan versnellen (als ik in de Insight 30 kmu electrisch rijd en ik wil naar 40, kmu moet dat op de motor). Dat had ik ook fijner gevonden. Zo'n Prius is wel een heel beetje duurder, dus daarvoor betaal je ook.

Maar goed, alles bij elkaar een hele fijne auto en ik zou 'm zo nog een keer kopen.
Roy

Postby MyHCH » 31 Jul 2014 09:07

Duidelijk verhaal met duidelijke bevindingen.

Laatst heb ik in een Prius III uit 2011 gereden. Deze kan wel meer met de elektromotor, maar je kunt er ook slechts 2 of 3 km op rijden voordat de accu leeg is. Ook is het allemaal erg indirect (gaspedaal en besturing). En ik vind het niet zo fijn dat je nergens kan zien hoeveel toeren de benzinemotor maakt. Geef mij maar een Honda om in te rijden, dat is veel plezieriger.

Veel plezier verder met je HIH; ik denk dat de Green Oil weleens veel verschil in verbruik zou kunnen maken!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Roy » 31 Jul 2014 09:46

Mijn sectorhoofd heeft verschillende jaren geleden al een Insight gekocht. Die moest uit België komen omdat er hier nog niet zo veel te vinden waren. In elk geval, hij heeft ook in de Prius gereden, maar heeft uiteindelijk toch voor de Insight gekozen. Inderdaad deels vanwege het rijgedrag, maar grotendeels omdat de Prius gewoon een stuk duurder is.

Je ziet tegenwoordig steeds vaker de Mietsoebietsie patsbak rijden (lelijk ding), maar die pezen wel vrolijk weg op de accu. Het is dan net een Tesla (maar die gaan nog een tandje vlugger). Dat en tot een kilometer of 60 electrisch, had ik aan de Insight een grote pre gevonden.
Roy

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Algemeen