Roy: nieuwe Insight rijder

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Roy: nieuwe Insight rijder

Postby Roy » 17 Feb 2014 11:29

Goedemorgen allemaal. Afgelopen zaterdag hebben we een Insight gekocht, als het goed is, ga ik 'm vrijdag halen. Het is er een van april 2010 met een kleine 43.000 op de teller.

Even een verhaaltje, anders is het amper een voorsteldraadje. We rijden nu een Fiësta (voorlaatste model), de auto daar voor was ook een Fiësta (het model daarvoor, waar ook een Mazda van was). Die is inmiddels 11 jaar oud, heeft 160.000 op de teller (waar ik er zelf een ton van heb gereden in zo'n 5,5 jaar) en we wilden een iets grotere auto. Zelf wilde ik graag een auto die niet op de snelweg 4000 toeren maakt. Mijn vriendin wilde een keer een Europese auto, dus ik heb wat rondgekeken op het internet voor een Golf, een Astra, misschien die nieuwe Ibiza (in stationuitvoering), een Leon of een Altea. Op een bepaald moment zag ik opeens dat de hybride Civic ook binnen het budget begon te komen. Dat zou mooi zijn, een grotere auto die zuiniger rijdt! Zo'n 'eco auto' heeft bovendien vaak 'opgerekte versnellingen' waardoor het toerenprobleem op de snelweg ook meteen opgelost zou zijn. Mijn vriendin was niet meteen overtuigd (zo'n Civic is nogal een slagschip, heeft geen neerklapbare achterbank en zo), maar ik hield het internet een beetje in de gaten om te zien wat er zoal op de markt is, wat ze dan kosten, wat we uit willen geven, enz. Bovendien had ik gedacht dat er met het afschaffen van de vrijstelling van de wegenbelasting, er eind 2013 en begin 2014 meer zuinige auto's op de markt zouden komen. Na een tijdje zag ik dat (inderdaad?) ook de Insight binnen het budget begon te komen. Dat vind ik niet een erg mooie auto (maar dat is ook niet de belangrijkste reden om een auto te kopen voor mij) en ik heb ooit op de achterbank van een Insight 'gezeten' en dat was niet bepaald comfortabel, maar hij heeft een paar grote pre's op de Civic: een grote achterklep met neerklapbare bank en hij is (volgens mij) wat later ontwikkeld en daarmee wat moderner/zuiniger (zie bv. de 'econ' knop). Bovendien is hij lichter dan alles wat voor ons hybride betaalbaar is en daardoor goedkoper te rijden.

Goed, afgelopen zaterdag dus maar eens naar een Insight gaan kijken. Er bleek daar net ook een Civic binnengekomen te zijn. Wat een ruimte binnen! Wel veel meer kilometers en de stand van de Insight was juist de reden om bij deze verkoper te gaan kijken. We hebben een vrij grote ronde gereden. Gelukkig maar, want ik had grote twijfels in het begin! Het waaide zaterdag nogal hard en de Insight vloog van links naar rechts de snelweg over. Hij lijkt véél gevoeliger voor wind dan de Fiësta. Bovendien heb ik met grote verbazing naar de boordcomputer zitten te kijken die toch echt aangaf dat het gemiddelde verbruik bij 120 km/u 8,7/100 was! Is dat dan het 'overall' gemiddelde verbruik van de vorige eigenaar of van de rit, kwam het door de wind, heb ik iets gemist? Die boordcomputer heb ik tijdens de proefrit niet weten te ontcijferen, dus ik hoop dat die 8,7/100 logisch verklaarbaar en erg incorrect is. (Pas later wist mijn vriendin 5000 toeren te maken bij het invoegen op de snelweg. Dat zal niet helpen! Rustig, rustig!)
Maar goed, de tweede helft van de rit, vooral over de binnenwegen, hebben ons er toch van overtuigd om 'm te kopen. Ik denk dat de 'windgevoeligheid' deels in mijn stuurgedrag zit (uit gewoonte zoveel corrigeren als het in mijn eigen auto moet, terwijl de Insight veel lichter stuurt) en aan dat verbruik moeten we iets doen!

Vanaf komend weekend gaan we het ervaren.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Roy: nieuwe Insight rijder

Postby lyklah » 17 Feb 2014 13:17

Hey,

Welkom! Ik denk dat je een erg gunstige keuze hebt gemaakt ("heb m zelf ook", van de reclame ;) ). Maar je zal wel even aan die auto moeten wennen. Gas geven bijvoorbeeld: in een normale auto geef je plank gas, maar in een auto met CVT kies je met het gas het toerental (en dus vermogen). Dus dan is veel gas geven juist helemaal niet nodig, zeker gezien de elektromotor niet veel meer assisteert bij 5000 toeren dan bij 2500. Zelf kom ik amper boven de 2000 uit, eigenlijk alleen als ik een steile brug/flyover op moet met 4 passagiers.
Qua windgevoeligheid: dit kan deels ook door de banden en bandenspanning komen. Met mijn winterbanden (Michelin Alpin A4) heb ik een stuk minder last dan met de zomerbanden (Bridestone Turanza 370R). Beide rij ik 'goed' opgepompt (2.7/2.8 bar).
Qua verbruik, dat hangt van 3 dingen af: je route (stad/buitenweg/snelweg/stoplichten), je rechtervoet (120 of 90, snel optrekken of langzamer wegrijden, hard remmen of uitrollen) en het weer (veel wind: fors meer verbruik).
Als je de teller niet hebt gereset, is het gebruik gemeten vanaf dat de teller is gereset. Als je bijvoorbeeld ook stil hebt gestaan met de motor aan, loopt het aardig op. En 5000 toeren is natuurlijk nooit goed voor het verbruik ;)
Bij 120 is het verbruik rond de 6l/100 km, voor een dergelijke auto best normaal. Ga je 90 rijden, dan zit je al snel op 4,5 (scheelt echt zoveel, geen grapje ).
Dit went allemaal, de auto is een cruise-auto om rustig mee te karren, geen racemonster ;) En dan rij je erg zuinig; zie andere topics op dit forum; in de zomer is 1:25 makkelijk haalbaar :) En zuiniger kan ook ;)

Veel plezier!

Gr,

L.
lyklah

Postby Roy » 17 Feb 2014 13:51

Lyklah wrote:Maar je zal wel even aan die auto moeten wennen.

Ongetwijfeld.

Lyklah wrote:Gas geven bijvoorbeeld: in een normale auto geef je plank gas, maar in een auto met CVT kies je met het gas het toerental

Ik hoop dat vrouwlief dat ook snel door heeft.

Wat misschien nog wel het meeste wennen wordt, is dat de motor op dezelfde toerental blijft draaien, terwijl je toch accelereert. Het voelt denk ik minder als accelereren. Sowieso ben ik benieuwd hoe de Insight is bij invoegen en vooral bij inhalen, aangezien...

Lyklah wrote: ... de elektromotor niet veel meer assisteert bij 5000 toeren dan bij 2500.

Lyklah wrote:Qua windgevoeligheid: dit kan deels ook door de banden en bandenspanning komen. Met mijn winterbanden (Michelin Alpin A4) heb ik een stuk minder last dan met de zomerbanden (Bridestone Turanza 370R).

Hm, hierbij bevestig je eigenlijk dat de Insight daar wel last van heeft... Toch raar met zo'n airodynamisch model.

Lyklah wrote:Als je de teller niet hebt gereset, is het gebruik gemeten vanaf dat de teller is gereset.

Naar dat soort dingen ga ik in het weekend kijken als de auto van mij is.

Lyklah wrote:Als je bijvoorbeeld ook stil hebt gestaan met de motor aan, loopt het aardig op.

Waarom is dat? Stationair zal het verbruik toch niet heel hoog zijn? Of de verhouding tussen het aantal kilometers en de gebruikte benzine 'loopt scheef' bedoel je? Ik was wel al een beetje aan het zoeken waarom het start/stop systeem tijdens de proefrit niet altijd leek te werken, maar dat heeft te maken met de stand van de luchtinblaas schijnt. Ik heb die altijd op de voorruit, maar misschien dat ik daar maar eens iets anders mee moet dan.

Nog een paar dagen en ik kan het allemaal gaan uitvogelen.
Roy

Postby Roy » 17 Feb 2014 15:52

Ik zat eens wat door het forum te klikken en zag opeens een opmerking over de achteruitkijkspiegel. Ik bedacht me dat die bij mijn proefrit echt precies in mijn blikveld rechts naar voren zat. Ik kan toen nog niet uitgedokterd hoe de stoel in hoogte verstelbaar is, maar nu zie ik de volgende twee opmerkingen.

RedDevil wrote:De achteruitkijkspiegel is in hoogte verstelbaar.

bron

En nog beter:

Hondahok wrote:de achteruitkijkspiegel is echter wel hoger te plaatsen, die scharniert namelijk op 2 punten die kun je dus een heel eind meer richting de bovenrand van je voorraam draaien. Dan valt het zicht naar voren echt veel ruimer uit.

bron

Dat wordt het eerste waar ik naar ga kijken als ik 'm vrijdag ga ophalen!
Roy

Postby Henk.W » 17 Feb 2014 19:04

Je moet niet vergeten dat de wagen een stuk langer is als je Ford, en de band breedte maakt ook heel wat uit.
Die van ons staat op iets bredere winterbanden dat scheelt heel wat, en je zal moeten wennen aan de elek. stuurbekrachtiging.
Henk.W

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby RedDevil » 17 Feb 2014 20:46

Gefeliciteerd!
Je had pech met de wind, harde zijwind heeft veel effect op je verbruik; veel meer dan pal tegen, dan werkt de aerodynamische vorm goed.
De stabiliteit wordt een stuk beter bij een hogere bandenspanning, en je verbruik ook. Ik zit zelf rond 3 atmosfeer, maar je kan zelf uitzoeken wat je het prettigst vindt.
2,4 bar is echt te weinig, zeker met de 175 mm smalle banden.

De hoogte van je stoel kan je instellen met de hendel links naast de zitting, als je een Elegance/Executive hebt althans.
De spiegel zit op een dubbel kogelscharnier en die kan je met enige kracht naar boven duwen, je ziet het vanzelf.

Als de auto enige tijd stil heeft gestaan moeten de beide accu's (12V onder de motorkap en hybride achter onderin) even 'bijkomen', na verloop van tijd zakt het verbruik flink. En zeker als je je rijstijl leert optimaliseren. Ik kan je een UltraGauge of andere OBDII monitor aanbevelen, ook voor als je wilt weten wat er allemaal gebeurt qua verbruik en motormanagement en temperaturen en zo.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 18 Feb 2014 08:37

Henk.W wrote:Je moet niet vergeten dat de wagen een stuk langer is als je Ford

Dat zal inderdaad zeker wat uitmaken.

RedDevil wrote:De hoogte van je stoel kan je instellen met de hendel links naast de zitting, als je een Elegance/Executive hebt althans.

Ik had de hendel tijdens het rijden wel gevonden, maar pas toen we weer bij de garage waren, had ik door dat het werkt als een pomp/krik. Komt goed dus. Die spiegel ook. Ik ben wel blij dat ik dat toevallig las.

RedDevil wrote:Als de auto enige tijd stil heeft gestaan moeten de beide accu's (12V onder de motorkap en hybride achter onderin) even 'bijkomen', na verloop van tijd zakt het verbruik flink.

Ok, bedankt voor de tip. Hij zal zeker even stilgestaan hebben, want ik heb 'm al in december of zo op de website van de dealer zien staan.

Vanaf vrijdag kan ik er mee aan de gang. Wel handig om een forum te hebben voor de kleine 'tips and tricks'.
Roy

Postby Sirach » 20 Feb 2014 13:06

Hallo Roy. welkom bij de club en je heb geen slechte keus gedaan met een Insight, ik heb mijn Insight nu 2 jaar na eerst 3 jaar Civic Hybride te hebben gereden, de Insight is ietsje kleiner dan de Civic maar het voordeel van de neerklapbare achterbank maakt veel goed, ik gebruik als echt wel pittige rijder een gemiddelde van ruim 1 op 20 met dikwijls stukken er bij dat ik ruim 130 rij, De anderen hebben gelijk wat betreft de banden, de bandenspanning op 2,4 is te laag, ik sta op 2,6 en dat maakt de wagen stabieler en rustiger en zuiniger, zowel bij mijn winterbanden nu als de zomerbanden. van de harde wind heb ik in het weekend voor het eerst last gehad maar de windstoten waren ook wel erg hard hier aan de kust. De Ford Focus die ik daarvoor had van 2009 werd ook echt wel op zij geblazen met die harde wind, meer zelfs dan de kleine dribbels van de Insight af en toe bij harde zijwind stoten. veel succes met je Insight, Sirach.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

Postby Roy » 20 Feb 2014 14:04

Bedankt Sirach.

1:20 met de rijstijl van mijn vriendin klinkt goed :lol:

Het vergelijk met de Ford Focus heb ik binnenkort ook, want die heb ik een gehuurd in Amerika als we daar zijn in april/mei.

Morgen kan ik 'm halen.

Roy
Roy

Postby Roy » 22 Feb 2014 19:26

Zo, ik heb 'm gisteren gehaald en we zijn gisteren en vandaag meteen de bergen van Zuid LImburg in geweest. De eerste bevindingen.

Bebouwde kom en provinciale wegen zijn super. De snelweg zodra het rustig genoeg is om de cruise control te gebruiken ook. Ik merk dat ik nog niet de finesse heb om het gas goed te bedienen. Als ik bijvoorbeeld wil versnellen met 2000 of 2500 toeren, gaat de auto al snel een constante snelheid rijden en moet ik weer gas (en toeren) bij geven omdat ik de gewenste snelheid nog niet heb gehaald. Ik heb dus nog niet bedacht hoe ik kan versnellen zonder dat met 3000 toeren of meer te doen.

Start/stop, raar systeem. Soms slaat hij niet af (accu niet vol genoeg?), meestal wel, maar inderdaad, na een seconde of 30 springt de motor weer aan en dat is 9 van de 10 keer voordat het stoplicht weer op groen staat. Uit stop-stand wegrijden zonder een bejaarde te lijken die niet zo goed kan schakelen, wil ook nog niet altijd. Het lijkt net als ik te snel van de rem naar het gas ga, dat hij eerst een keer bijna af slaat en dan pas begint te rijden. Ook het afremmen op de accu en de rem en stil komen te staan zonder 'dompelen' is nogal wennen.

De cruise control is niet heel erg snelheid-vast, het zit een kilometer of 4 bandbreedte op de ingestelde snelheid. Hij presteert het ook voortdurend om 'in het blauw' te lopen op de cruise control. Het is wel een fantastische functie als de ruimte er is om het te gebruiken. Ook het ietwat bijstellen van de snelheid met de knopjes op het stuur is verrekte handig.

We hadden een gebied waar het behoorlijk stijl kan zijn. Omhoog in de D gaat op zich best, alleen moet ik 'm nog wel eens in een lagere versnelling tikken (handige dingen!) omdat hij toch naar 1000 toeren wil bergje op. Naar beneden zijn de D is niks, hij blijft gewoon doorschakelen en de snelheid op laten lopen. Ook hier werkt terug naar de vorige versnelling goed, maar de S stand rijdt een stuk fijner omdat ik dan zelf niet op de toeren hoef te letten.

Toen ik de auto mee kreeg, stond hij op een verbruik van 8 liter op 100 km. Dat had ik in de loop van een dag terug naar 6 op 100. Op de terugweg moesten we tanken en op weg naar huis had ik een verbruik van 6,4/100. Daar moet dus nog wat aan gebeuren! Hij denkt nu wel dat we 700 kilometer kunnen rijden op deze tank, dat zou mooi zijn.

Kofferbak. Wat een ding! Het grappige is bovendien dat alles was we sowieso in de koffer hebben (lampjes, sleepkabel, startkabels, koelvloeistof, driehoek, hesje, enz.) allemaal in de extra vakken past. Nu hebben we een groot, vierkantig gat (hoort daar eigenlijk geen plaat op?) en een verder nagenoeg lege koffer die véél groter is dan die van onze Fiësta. Ik moet trouwens zeggen dat ik de auto ondachts de grote koffer nog goed overzichtelijk vind. Ik heb er wel wat dode hoek spiegels bijgeplakt. Die dingen ben ik gewend en ik vind ze echt een uitkomst.

Het boordcomputerschermpje is nog wennen. De boompjes zeggen met niet zo veel (is dat een 'overall' gemiddelde?), maar het schermpje met het actuele verbruik dat steeds van 4 naar 12 schiet en terug, vind ik dan weer wel leuk. Kilometers tot de pomp is ook wel een handige functie, maar 50 km van tevoren schiet wel al alles op oranje. Die kilometers tot de pomp zal dus wel zijn tot de tank echt helemaal leeg is?

De vering vind ik prima, de stoelen hebben een wat raar model (de bult in de rug zit te hoog) en de binnenspiegel trilt (maar ik heb 'm ook zo hoog als het kan gezet), maar afgezien van wat 'wen-puntjes' is het wel een auto waar ik zo in stap en wegrijd. Ook achteruit rijden, inparkeren, smalle parkeervakken, enz. geen probleem, de Insight is prima overzichtelijk.

Nu mijn rijstijl nog een beetje optimaliseren!
Roy

Postby EcoDriver » 22 Feb 2014 19:29

Leuk verslag !

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby le0001 » 22 Feb 2014 19:47

Roy,

Nu hebben we een groot, vierkantig gat (hoort daar eigenlijk geen plaat op?)

Jazéker hoort daar een plaat op. Wellicht ligt die van jou onderin dat vierkantige gat. De plaat scharniert om de zijde die het verst van je af is (gezien vanaf je bumper).

Veel plezier met je nieuwe kar en de uitdaging om hem zuinig te laten lopen!

Groet, Bert.
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Postby RedDevil » 22 Feb 2014 21:49

Trek aan de lus van die plaat dan scharniert hij omhoog.
Er zit aan de achterkant van de plaat een driedubbel scharnier waardoor je 'm in twee standen neer kan zetten; in de hoge stand heb je een vlakke laadvloer en een vierkant plat bergvak onder de vloer, de lage stand ken je al.
Onder de plaat zit een zwarte piepschuimen bak met de pomp, bandenplakset, sleepoog, gevarendriehoek enz. Die bak kan er uit dan kan je nog eens 50 liter bagage meer kwijt. Om die eruit te halen moet de plaat wel in de hoogste stand staan en dan nog gaat het maar net.

De cruise control reageert heel tam in de eco stand maar een stuk heftiger als je die uit zet. Ik zet 'm vaak even uit als ik met het verkeer mee optrek op een buitenweg, vandaag een paar keer gedaan.

Je kan bergaf terug schakelen, maar ook gewoon in D blijven en licht mee remmen. Zolang de IMA wijzer links nog niet voluit in het groen staat remt hij dan voornamelijk op de dynamo. Ik heb de indruk dat je op die manier het zuinigst rijdt; lees het meeste in de IMA accu pompt bergaf.
Van de zomer heb ik een paar honderd kilometer mogen spelen rond de Moezel. Van alles uitgeprobeerd, zelfs de L modus (in S schakelen en dan beide paddles 3 seconden lang naar je toe trekken).
Ik vond het niks. In een haarspeldbocht willen schakelen, maar welke paddle moet je hebben als je stuur ondersteboven staat, of 3/4 schiun, enz. Gedoe.
Uiteindelijk deed ik alles gewoon in D, en regelde ik de snelheid alleen met het gaspedaal en de rem.

Ik ben al eens 30 km door gereden nadat het aangegeven resterende verbruik op 0 stond. En dan gaat er nog maar 38 liter in. Ik geef geen garantie dat je niet ineens droog valt als je doorrijdt als de wijzer op 0 staat, maar ik had makkelijk 1000 km op 1 tank kunnen halen van de zomer als ik iets meer lef had gehad.

Start-stop houdt het minuten lang vol als het buiten goed warm en droog is en ook nu al als je de ventilatie helemaal uit zet (met de OFF knop). Sowieso handig om die de eerste paar kilometer uit te houden, je hebt er niks aan als het ding (nog) koude lucht in je gezicht blaast en je bent dan een stuk zuiniger die eerste kilometers.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 23 Feb 2014 11:28

Bedankt voor de tips en informatie!

Mijn vriendin heeft nog een vraag. Als ik net start, brandt er een blauw termometertje. Ik dacht eerst dat het een waarschuwingslampje was dat het buiten koud is en het dus glad kan zijn, maar na een tijdje gaat het uit, dus dat kan niet. Is het een waarschuwing voor een te koude motor?
Roy

Postby hybridmarc » 23 Feb 2014 12:30

Roy wrote:Bedankt voor de tips en informatie!

Mijn vriendin heeft nog een vraag. Als ik net start, brandt er een blauw termometertje. Ik dacht eerst dat het een waarschuwingslampje was dat het buiten koud is en het dus glad kan zijn, maar na een tijdje gaat het uit, dus dat kan niet. Is het een waarschuwing voor een te koude motor?

Hallo Roy,

Het blauwe lampje dooft als de motor op bedrijfstemperatuur is, dan werkt ook het IMA systeem pas optimaal. De start-stop functie werkt bij zomerse temperaturen veel beter dan in de winter. In de "eco" stand reageert de motor veel terughoudender waardoor de cruise-control nogal wil schommelen in snelheid, zeker in het heuvelachtige Limburg (is ook mijn "leefomgeving" :P). Zelf zet ik de "eco" stand regelmatig uit, merk er in het verbruik weinig van. Mijn verbruik schommelt tussen 19 á 22 km. per liter.
Verdiep je ook eens in het meegeleverde instructieboek.
Veel rijplezier en veilige kilometers gewenst.
Marc.
hybridmarc

Huidige auto: Honda insight elegance 2009 urban titanium

Next

Return to Insight Hybrid - Algemeen