afscherming achterwielkasten

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

afscherming achterwielkasten

Postby Rode Schicht » 23 Jan 2012 07:02

Voor ik zelf een HIH bestel, nog even een vraagje: zit er in de achterspatborden rond het hele wiel een plastic bescherming tegen modder? Dat ben ik vergeten te checken. Het zit bijvoorbeeld nog in mijn huidige Accord 2004, maar niet in de jongste generatie Accord. Verkeerde besparing vind ik, want modderophoping is een bron van potentiële roest... Heeft iemand van jullie preventief zijn wielkasten met bitumen (laten) bespuiten?
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: afscherming achterwielkasten

Postby Sirach » 23 Jan 2012 09:35

Ja Hoor, in de achter wielkasten zitten polyester binnenschermen tot aan de rand bij de chassisbalken, tussen de metalen en kunst-stof-delen wodrt er tegenwoordig een harde waslaag aangebracht voor extra bescherming, na 3 jaar onder mijn Civic een zaterdag nog gekeken bij de verkoper van mijn nieuwe Insight, ziet de harde waslaag aan de onderzijde er nog goed en redelijk onbeschadigd uit, dus weinig reden voor overmatige roest vorming,en zeker niet na de vorige winter met veel sneeuw en ijs en pekel op de weg bij mijn weten zijn er vrijwel geen bedrijven meer die nog tectyleren door de huidige milieu wetgeving en de Arbo wet, ook het zelf bitacen van wielkasten is haast niet meer mogelijk omdat Bitac niet te verkrijgen is in de autoshop.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

Postby keijzer » 21 Apr 2014 18:27

Hallo Hr. Sirach,

ik lees Uw verhandeling mbt de bescherming van de wielkasten van de HIH.
polyester is een geweldig product,epoxy (wel veel duurder!!) is nog beter.
Uw constatering op Uw Civic nog een vrijwel niet aangetast polyester laminaat in de wielbakken is een goede zaak.
polyester maar ook expoxy vereist onderhoud.Om delaminatie ( = indringen van vocht in het laminaat!!) te voorkomen moet worden BEHANDELD!!
delaminatie heeft op termijn een verweking van het laminaat tot gevolg,waardoor een polyester laminaat wordt gereduceerd tot een zachte substantie met geen functie.
dit hele proces is in de wereld van de polyester schepen over bekend,en vaak een drama( =reparaties zijn zeer kostbaar.!!)
de oplossing : de polyester platen in de wielbakken van de HIH maar uiteraard ook van de HCH kunnen na grondig te zijn schoongemaakt en ontvet prima worden behandeld met het epoxy-hars PANTSERCOAT.
pantsercoat is twee komponentig(harder en hars) wordt toegepast op het onderwaterschip(dus onder de waterlijn.) Een goede behandeling van het laminaat (schoonmaken en ontvetten/aceton!!) duurt de levensduur van Uw HIH UIT.!!
de beschikking over een "Brug" is natuurlijk evident,maar zeker de moeite waard.!
eenmaal op de brug bestaat dan ook de mogelijkheid om het laminaat middels polyester mat en hars /harder verder te verstevigen dan wel uit te breiden.
waarna wederom het nieuwe laminaat met Pantser coat kan worden afgwerkt.
mijn wijsheid en ervaring : ik heb diverse polyester schepen gehad en zoals bovenomschreven behandeld,en met sukses.
adres voor producten : Polyservice - Amsterdam.
wellicht had dit onderwerp een nieuwe topic moeten vormen,U wilt wellicht zorgen dat dit onderwerp de juiste plek krijgt op het forum.
roestvorming/verrotting is vaak een voldongen feit,ook bij auto,s. Met deze toepassing kan veel financieele schade worden voorkomen.
groet Leo Keijzer
keijzer

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby keijzer » 21 Apr 2014 18:59

even voorstellen.!
mijn verhandeling terzake behandeling van wielbakken HIH en HCH met Pantstercoat was feitelijk mijn introductie.!

ik kocht recentelijk een HIH, 21000 km NAP., jaar 2010. Proefrit was naar zin. Levering : 23-4-14.Het moment supreme is dus zeer nabij.!
ik neem na 8 jaar afscheid van een Citroen C5. De continuiteit en de hoogte van het kostenpatroon boven de kosten vannormaal onderhoud waren extreem.
Om geestelijke stabiliteit te behouden,het beschikbare budget verder te beschermen,en volgende kosten-explosies te voorkomen,groet ik de C5 met vreugde,en stap na enorm veel wikken en wegen,in een HIC.
niet althans in eerste instantie vanwege de "High-tec" van Honda,dan wel om een duidelijke beperking te geven aan andere kosten dan de normale o nderhouds kosten.!!
En uiteraard last but not least een High-tec-car is toch wel hardstikke leuk.
dank dat U mijn geleuter wilt lezen,reactie altijd welkom,ook "puntige"
ik zal nog weer posten over mijn bevindingen.
mochten er vragen zijn over Polyester dan hoor ik dat.!

vriendelijke groet L.Keijzer
keijzer

Postby EcoDriver » 22 Apr 2014 06:41

Welkom alhier!

Ik zie nog een kleine verschrijving HIC ipv HIH. Dit in verband met het afscheid van de C(itroen)? > Puntig genoeg?

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby keijzer » 22 Apr 2014 10:14

Hallo Johan,

eerstens dank voor je reactie.!
scherp gelezen,zeker.!
HIC moet echter op zeker H I H zijn.
kennelijk was er tijdens het schrijven toch nog een staartje citroen in het brein aanwezig.!
wel is het zo,dat ik zeer bewust voor Honda heb gekozen.
ik heb royaal tijd genomen voor een uiteindelijk keus tussen Honda of Toyota.
ANWB-tests,ervaring-wegenwacht,en persoonlijke ervaringen Honda-rijders in Auto-week waren ten laatste doorslaggevend.!
in mijn regio zijn Japanse merken wo. Toyota sterk vertegenwoordigd.
dit was mede inspirerend voor de aanschaf van een Honda.
groet Leo.
keijzer

Postby keijzer » 06 Jan 2015 21:12

vervolg op mijn post 21.4.14
het wordt denk ik wat ééntonig.!
ik heb inmiddels ruim 10.000 km. gereden. Geheel PROBLEEMLOOS.!
= voor mij een happening,na al de Franse misere.
geweldige auto,comfortabel,by optrekken is de assist te horen,maar zeker niet storend.Direct daarna weer vrijwel geruisloos.
ik rijd veel locaal verkeer,waar 50-60 km een gangbare snelheid is,dan is zo,n HIH helemaal een geweldige automobiel,rijdt langdurig half electrisch maar ook wel geheel electrisch.
het te horen geluid is dan het afrolgeluid van de banden en het windgeruis.
op de auto snelweg is de assist in het optrekken naar 100-120 wel goed hoorbaar.
maar zodra deze snelheid is gerealiseerd wordt het groene vlak getoond,en wordt het geluid weer gereduceerd tot een minium.!
overigens: bij andere wagens,andere dan hybride,gaat het accelereren bepaald niet zonder productie van veel motorgeluid.!
brandstofgebruik is wisselend. 19 komt voor ook wel krap 18 maar ook 16( 6liter per 100km)
maar geen oliegebruik.!!
brandstofgebruik!! ik maak me daar niet zo druk over.!
het is een heerlijke HONDA en ben van een boel gelazer met franse automobielen verschoond.En een litertje meer of minder het zal me worst wezen.!

wat mij verwondert is dat de tankdop niet kan worden afgesloten met een sleutel.
dusdoende is de toegang "vrij entre"
aftappen is redelijk eenvoudig,maar ook rotzooi in je tank deponeren is een redelijk simpele handeling.
is er wellicht een "forumnist" die zou willen reageren.??
waarvoor bij voorbaat veel dank.!

groet U vriendelijk met dank voor een eventuele reactie. Leo Keijzer
keijzer

Postby gecro » 06 Jan 2015 21:36

Leo Keijzer schreef:
wat mij verwondert is dat de tankdop niet kan worden afgesloten met een sleutel.
dusdoende is de toegang "vrij entre"
aftappen is redelijk eenvoudig,maar ook rotzooi in je tank deponeren is een redelijk simpele handeling.

Hallo Leo,

Volgens mij is het zo dat de tankdop alleen maar bereikbaar is als de portieren niet afgesloten zijn.
Doe je deze op slot, wordt ook de tankdop afgesloten.

Groet,
Gerard.
gecro

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2009

Postby RedDevil » 07 Jan 2015 00:12

Precies, als de deuren op slot zitten dan schiet er ook een palletje in de lip aan de klep over de vulopening waardoor je die niet meer los krijgt. Je kan 'm dan ook niet indrukken.

Als ik tank doe ik meestal de deuren op slot, maar dat moet ik pas doen nadat ik de klep open heb gedrukt anders gaat dat niet meer.
Ging de eerste keer tanken dus ook fout, ik maar zoeken hoe ik die klep open moest krijgen...
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby keijzer » 07 Jan 2015 20:57

dank,dank,dank Gecro and Reddevil voor jullie snelle reactie en begrijpelijke uitleg.!

...maar wat olie-dom en weinig inventief van de auteur,ik schaam mij.!

ik dacht dan toch nog een minder goed puntje mbt. de Insight te kunnen schoren.!!

maar ook die kans werd door de heren G. en R. naar het land van de fabeltjes verwezen.

resteert dan toch zoals verwacht,een zeer complete Insight-Elegance.

ik word toch als maar gelukkiger met m,n HIH.

soms denk ik,gaat dit allemaal gewoon door,wanneer gaat ie nou een keer kapot.!

maar dit soort twijfels worden gezien de positiviteit op het forum gelijk onderuit gehaald.!

nogmaals dank,vriendelijke groet Leo Keijzer
keijzer

Postby gecro » 07 Jan 2015 21:29

Ja Leo,

Ik heb vroeger heel wat Citroëns versleten. Van Eendjes, Diane's tot een stuk of 3 GS én.
Ik vond het altijd geweldige auto's maar wel zeer onderhoudsgevoelig.
Ik ben nu aan mijn 5e of 6e Honda toe en ik kan alleen maar zeggen dat ze zonder uitzondering super betrouwbaar zijn gebleken.
Nu rij ik ruim 1 jaar met veel plezier in m'n Insight en heb er alle vertrouwen in dat ook deze auto mij niet zal teleurstellen.

Vriendelijke groet,

Gecro / Gerard.
gecro

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2009

Return to Insight Hybrid - Algemeen