winterbanden compleet op velgen?

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Re: winterbanden compleet op velgen?

Postby matrox » 15 Jan 2010 20:27

Vince wrote:Ik zou het geld in mijn zak houden. Winterbanden in Nederland is complete onzin. Voor die 2 nachtvorstjes en die ene hagelbui zijn ze echt niet nodig. Zorg gewoon voor een goed profiel op je banden en je komt gewoon de "winter" door.

Helemaal mee eens. Ook in deze winter met nogal wat gladheid en compleet overtrokken paniek (alsof we plots in Siberië zaten) tot nu toe geen enkel probleem gehad met mijn all weather/all season (of hoe dat ook mogen heten) banden. En dat terwijl er in ons kutdorp niet of nauwelijks gestrooid wordt en je dus overal over een ijsbaan rijdt. Inderdaad goed profiel op je banden en een beetje controle je voertuig én uiteraard over jezelf is voldoende. Heb de afgelopen weken zelfs dat VSA lampje niet gezien (misschien doet dat ding het wel helemaal niet).
Image
matrox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Neutron Blue juli 2007.

Postby Mugello » 16 Jan 2010 09:28

Hoe je het ook wendt of keert, nat wegdek, koud wegdek, glad wegdek, een band met een zachtere rubbersamenstelling en meer profiel zorgt voor meer grip. Dit is gewoon een onbestrijdbaar feit. Punt. Of je hier gebruik van wilt maken, is een punt van discussie.

Ik heb vaak genoeg gezien (en bij zulke mensen in de auto gezeten tijdens carpooling) dat zij die de grootste praatjes hebben over dat zij op zomerbanden zogenaamd minstens/net zo goed "gewoon" door winters weer kunnen rijden dan op winterbanden, juist degene zijn die met beschamend lage snelheden over snelwegen rijden met "treintjes" tot gevolg.

Het is dus maar net wat je onder "gewoon rijden" verstaat...

matrox wrote:
Vince wrote:Ik zou het geld in mijn zak houden. Winterbanden in Nederland is complete onzin. Voor die 2 nachtvorstjes en die ene hagelbui zijn ze echt niet nodig. Zorg gewoon voor een goed profiel op je banden en je komt gewoon de "winter" door.

Helemaal mee eens. Ook in deze winter met nogal wat gladheid en compleet overtrokken paniek (alsof we plots in Siberië zaten) tot nu toe geen enkel probleem gehad met mijn all weather/all season (of hoe dat ook mogen heten) banden. En dat terwijl er in ons kutdorp niet of nauwelijks gestrooid wordt en je dus overal over een ijsbaan rijdt. Inderdaad goed profiel op je banden en een beetje controle je voertuig én uiteraard over jezelf is voldoende. Heb de afgelopen weken zelfs dat VSA lampje niet gezien (misschien doet dat ding het wel helemaal niet).

Correct me if I'm wrong, maar dat lampje brandt alleen als het systeem niet geactiveerd is volgens mij. Althans in mijn Insight is dat wel het geval.
2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)
Mugello

Huidige auto: 2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)

Postby HCH-CH » 16 Jan 2010 11:47

Hear, hear.
Voor het eerst in 40 jaar heb ik winterbanden en ik kan echt op de "normale" manier blijven rijden. Met normaal bedoel ik dan de reeds aangepaste wijze om het zo zuinig mogelijk aan te doen, maar net zo snel als zonder sneeuw of gladheid. Daar tegenover staat dat ik me vroeger in winterse omstandigheden, me ook altijd al aan die kruipers zat te ergeren. Ga dan niet de weg op als je toch niet durft te rijden, denk ik dan, en nu denk ik dat nog meer.

Je laatste opmerking betwijfel ik echter. In ieder geval in de Civic gaat het lampje knipperen, als je bij het wegrijden in een besneeuwde straat even wat gas geeft om op snelheid te komen. Misschien bij de Insight niet, maar ik heb het driehoekje regelmatig gezien.

ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby matrox » 17 Jan 2010 13:28

Mugello wrote:Hoe je het ook wendt of keert, nat wegdek, koud wegdek, glad wegdek, een band met een zachtere rubbersamenstelling en meer profiel zorgt voor meer grip. Dit is gewoon een onbestrijdbaar feit. Punt

Ik ga me niet uitputten in het uiteenzetten waarom het 'onbestrijdbare feit' naast pure marketing gewoon een mythe is. Daarvoor interesseert het me te weinig. Die discussie is bovendien al 1000 keer gevoerd.

Gewoon maar een een quotje dus:
Een interessante discussie over de zin en onzin van het gebruik van winterbanden vind je bijvoorbeeld op het Duitse radarforum.de. De consensus in die discussie is: winterbanden hebben de meeste winterdagen alleen maar nadelen - meer benzineverbruik, meer slijtage, langere remweg, minder tractie, maar op die ene dag dat het plotseling heftig sneeuwt kun je toch gewoon naar je werk of vakantieadres rijden zonder dat je eerst 4 wielen moet wisselen. Als je de vrijheid hebt om de auto op zo'n dag te laten staan of een dag later op vakantie te gaan, dan is iedereen het er over eens dat je dan beter geen winterbanden kunt nemen

Vroeger heette die dingen trouwens 'sneeuwbanden' (wat het natuurlijk ook zijn) maar dat bleek marketingtechnisch niet zo slim te zijn.
Image
matrox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Neutron Blue juli 2007.

Postby RalfG » 17 Jan 2010 20:51

Ik had al gemeld dat ik winterbanden gekocht had en dat ze onder de auto zitten omdat ik maar steeds vergeet m'n fototoestel mee te nemen heb ik maar wat fot's met m'n mobile gemaakt, je moet toch wat hé.

Image

Image

Image

Image
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG

Huidige auto: Toyota Auris 1.8 Hybrid
Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Postby Bennink » 18 Jan 2010 07:40

Ziet er netjes uit, is vijftien inch?
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby RalfG » 18 Jan 2010 10:00

Dat klopt het is 15 inch, ik ben er niet ontevreden over, zowel het uiterlijk als de rijeigenschappen.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG

Huidige auto: Toyota Auris 1.8 Hybrid
Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Previous

Return to Insight Hybrid - Algemeen