batterijtje van de remote entry leeg - hoe kan ik ze vervangen?

Alle discussie over de Insight 1.3 Hybrid dat niet past in een ander subforum.
Plaats reactie
RedDevil
Beheerder
Beheerder

batterijtje van de remote entry leeg - hoe kan ik ze vervangen?

Bericht door RedDevil »

Van allebei mijn sleutels is de batterij van de remote entry leeg.
Geen nood dacht ik, schroefje eruit, batterijtje vervangen, klaar is Bart.
Alleen krijg ik met geen mogelijkheid het schroefje los! Bij geen van beide.
Bij een van de schroefjes is de kop nu zover uitgelubberd dat er hoegenaamd geen grip meer op is te krijgen. Ik wou 'm uitboren, maar dat is toch wel heel grofstoffelijk.

Ben ik de enige met dit probleem? Heeft iemand tips?
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
johnths2
Huidige auto: Toyota C-HR Executive

Re: batterijtje van de remote entry leeg - hoe kan ik ze vervangen?

Bericht door johnths2 »

Gebruik je wel passend gereedschap?

Kopje uit gelubberd, dan is uitboren de enige en afdoende optie (alleen het kopje eraf).
Na vervanging van de batterij op het punt van het uitgeboorde schroefje een heel klein druppeltje snellijm en dan dichtdrukken.
Er zijn eventueel ook lege behuizingen te koop, mocht de boel verder kapot gaan.
m.vr.gr, John    Afbeelding

- Webmaster: Toyota Hybride Forum
- Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Passende kruiskop en Bison Grip, nog een toefje slotspray (de kruipolie variant) maar nada.

Ik heb een nep-Dremel met een paar slijpstaafjes, als ik daarmee heel langzaam slijp (om te voorkomen dat ie zo heet wordt dat het plastic smelt e.d.) dan zou het moeten lukken. Als de kop eraf is en de sleutel opengeklapt dan hoop ik met een fijne tang het eindje van de schroefdraad te kunnen pakken en 'm alsnog eruit te draaien. Schroefjes zat.
Afbeelding
johnths2
Huidige auto: Toyota C-HR Executive

Bericht door johnths2 »

Apart dat het schroefje zo vast zat.
Je maakt het wel eens mee in aluminium, maar in kunststof niet vaak.
Mogelijk kun je inderdaad het draadeindje er met een klein tangetje alsnog uitdraaien.
m.vr.gr, John    Afbeelding

- Webmaster: Toyota Hybride Forum
- Huidige auto: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
Axial63

Bericht door Axial63 »

En alleen een sleufje slijpen zodat je een platte schroevendraaier kunt gebruiken?
groet, Alex

Afbeelding HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008

Afbeelding Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
le0001

Bericht door le0001 »

Grappig dat dit topic me triggerde om de reservesleutel eens te testen na 7 jaar. Die deed niets, dus maar even beide sleutels opengemaakt en de voltages gemeten. Wát een strak vastgedraaid schroefje is dat inderdaad zeg :oops:

De voltages:
- de sleutel die al 7 jaar in gebruik is: 3,02 V
- reservesleutel die nog nooit gebruikt is: 2,35 V

Wat kan daarvan nou een goeie verklaring zijn, dat weet Bart vast wel ;)

Meteen even bij bol.com voor € 2,20 een nieuwe CR1616 besteld, momenteel zonder verzendkosten.
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Het is gelukt!

Kruipolie op de schroefjes, maar eentje was al te ver heen. Eindeloos zitten pielen met een freesje en toen kon ik met een platte schroevendraaier er inderdaad toch ineens beweging in krijgen :D
De andere sleutel liet zich met een fijne kruiskop en veel kracht nog net losschroeven. Dus niet gefreesd, het kan met de hand ;)

Ik had geen CR 1616's maar wel toevallig een paar CR1620 batterijtjes in een voordeelverpakking met 20 knoopcellen van Grundig, 1,69 van de Trekpleister. Die zijn 0,4 mm dikker, zou dat passen? En jawel! Nog net!
Beide sleutels werken weer als een tierelier.

Beide schroefgaatjes waren groen uitgeslagen. Ik heb ze uitgeborsteld en er een splintertje kaarsvet in gedaan.
En ik heb de schroefjes er gewoon weer ingedaan, zelfs die met de uitgefreesde kop. Alleen heb ik ze niet maximaal diep ingedraaid...

Dit was eigenlijk een rampendag.
Eerst werd ik door iemand uit mijn baan gedrukt, ik kon nog net de vluchtstrook op maar het scheelde niks. Toen bezorgde de DHL mijn kerstpakket bij een wildvreemde in een andere wijk. Ik liet een 4-pak bier vallen van de bovenste plank in de trapkast... Mijn vrouw en ik zijn een half uur bezig geweest om te redden wat er te redden was en de boel weer enigszins schoon te krijgen.
Ik zou mijn zoon van school halen, maar die moest eerst nog even naar de dependance in de binnenstad van Utrecht om zijn tekendoos te halen. En meneer kwam niet meer terug. De dependance was onbereikbaar (zowel per telefoon als auto, want Utrecht...) Hij zou appen als hij de tekendoos ging halen, maar zijn telefoon stond helemaal uit. O jee. School in rep en roer. Vader ten einde raad.

En toen ineens, drie kwartier later, kwam meneer aansjokken, als een pakezel met alle spullen bij zich die hij juist zolang op school in zijn kluisje had moeten laten!
Thuisgekomen de DHL gebeld; die hebben een GPS-locatie van elke bezorging en zagen in welke straat de bezorger moest zijn geweest. Daar het pakket opgehaald.
De trapkast ruikt heerlijk :D
En als klap op de vuurpijl de sleutels maar weer eens geprobeerd te openen, en nu lukte het dus wel.
Wat een dag...
Afbeelding
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Als ik ooit weer nieuwe sleutels krijg dan draai ik meteen de schroefjes eruit, kaarsvet in de gaatjes en halfvast weer indraaien.
ik zal dan om de paar jaar blijven proberen of ze nog gangbaar zijn.
Afbeelding
Roy

Bericht door Roy »

Ik had een tijd terug ook een grap, de sleutel die in het contact gaat, liet los van het plastic. Ik had geen zin om een nieuwe sleutel te laten maken, die moet je dan weer bestellen met een of andere code, de afstandsbediening laten instellen en weet ik wat, dus ik kocht heel goedkoop alleen de 'buitenkant' (het plastic en een ongeslepen sleutel), zette de binnenkant over en klaar was ik.
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

Wat een dag, Bart! Binnenstad Utrecht is inderdaad niet leuk met de auto (ik moet af en toe vrouwlief van de Maliebaan halen).
Goed te horen dat alles weer goed is gekomen en dat zelfs de sleutels gelukt zijn.
2019 Jazz:Afbeelding > 48.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

le0001 schreef: di 15-12-2020, 20:33 De voltages:
- de sleutel die al 7 jaar in gebruik is: 3,02 V
- reservesleutel die nog nooit gebruikt is: 2,35 V
Volgens mij vervangt de dealer soms de batterij bij de onderhoudsbeurt!
le0001

Bericht door le0001 »

MyHCH schreef: wo 16-12-2020, 12:53 Volgens mij vervangt de dealer soms de batterij bij de onderhoudsbeurt!
Dan zouden ze dat gratis doen, want ik heb er nooit iets van gezien op een factuur.
Kan me dat niet voorstellen, immers "ruitenspr. vloeistof" van een paar €uro wordt wel berekend (hoe vol je reservoir ook zit) :roll:
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Het kan, de ene dealer is de andere niet. Maar ook tussen batterijen kunnen verschillen zitten, sommige lekken al in de verpakking bijvoorbeeld.

Ook bij mij was de ongebruikte sleutel leeg voor de ander, dat weer wel.
Afbeelding
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

le0001 schreef: wo 16-12-2020, 16:41
MyHCH schreef: wo 16-12-2020, 12:53 Volgens mij vervangt de dealer soms de batterij bij de onderhoudsbeurt!
Dan zouden ze dat gratis doen, want ik heb er nooit iets van gezien op een factuur.
Kan me dat niet voorstellen, immers "ruitenspr. vloeistof" van een paar €uro wordt wel berekend (hoe vol je reservoir ook zit) :roll:
Bij mijn huidige Jazz heb ik het onderhoud afgekocht (777 euro voor 5 beurten!), maar vroeger stond op de factuur ook altijd 'klein materiaal' voor enkele euro's. Dat lijkt me o.a. de batterij van de remote (naast een sluitring voor de olieaftapplug etc.).
Zelf heb ik nog nooit een lege remote gehad, maar ook nooit een Honda van meer dan 4 jaar oud :? .
le0001

Bericht door le0001 »

MyHCH schreef: vr 18-12-2020, 07:47
le0001 schreef: wo 16-12-2020, 16:41
Bij mijn huidige Jazz heb ik het onderhoud afgekocht (777 euro voor 5 beurten!), maar vroeger stond op de factuur ook altijd 'klein materiaal' voor enkele euro's. Dat lijkt me o.a. de batterij van de remote (naast een sluitring voor de olieaftapplug etc.).
Zelf heb ik nog nooit een lege remote gehad, maar ook nooit een Honda van meer dan 4 jaar oud :? .
Die vlieger gaat niet op, het sluitringetje staat keurig op de factuur voor € 0,73:

"94109-14000 sluitring aftapplug 1 ,73 0,73"
easyq

Bericht door easyq »

Roy schreef: wo 16-12-2020, 09:06 Ik had een tijd terug ook een grap, de sleutel die in het contact gaat, liet los van het plastic. Ik had geen zin om een nieuwe sleutel te laten maken, die moet je dan weer bestellen met een of andere code, de afstandsbediening laten instellen en weet ik wat, dus ik kocht heel goedkoop alleen de 'buitenkant' (het plastic en een ongeslepen sleutel), zette de binnenkant over en klaar was ik.
Ik heb precies dit en twijfelde of dat zou werken. Goed om te weten dus. Ik heb nu 1 goede sleutel en 1 sleutel die half uit elkaar valt. Geproberd met seconden lijm te redden wat er te redden viel maar dat was hopeloos. Gewoon bij de sleutelboer laten frezen dus?
HCH rijder sinds Vrijdag 13 Okt 2017
https://www.spritmonitor.de/en/detail/875843.html
Roy

Bericht door Roy »

Nee, ik heb alleen de buitenkant vervangen! Dat sleutel gedeelte kan er heel makkelijk uit, dus die heb ik gewoon in de nieuwe buitenkant gedaan. Het binnenwerk (de afstandsbediening) heb ik ook gewoon overgezet.
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Goeie tip! De binnenkant, buitenkant en de sleutel zelf zijn dus 3 losse onderdelen.

Waar kan je zo'n nieuwe buitenkant bestellen? Eentje is behoorlijk versleten en van de ander is het gat rond het schroefje lelijk geworden door mijn onhandigheid met de frees. Het werkt nog prima maar ik zou me prettiger voelen met een extra reservebehuizing.
Afbeelding
Roy

Bericht door Roy »

Gewoon even 'sleutel Honda Insight' zoeken en je vindt genoeg resultaten zoals deze. Ik weet zo niet meer waar ik de mijne vandaan had. Inderdaad, drie lossen onderdelen, dus als alleen het 'kastje' vervangen moet worden (zoals bij mij) is dit een goedkope oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Insight 1.3 Hybrid - Algemeen”