Aankoop advies

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Aankoop advies

Postby tobsie » 01 Mar 2020 18:17

Ik wil graag een Honda Insight aanschaffen. Eentje van 2009/2010 kost nog tussen de 5000 en 8000 afhankelijk van de km stand.
Is een km stand van 180k nog verantwoord. Waar moet ik rekening mee houden als ik er één met een dergelijke km stand zou aanschaffen?

Op zich wil ik er ook wel één met een lage km stand, maar ik wil er graag een trekhaak op voor mijn mountainbike. De Insights met een trekhaak zijn er bijna niet te vinden en de Honda dealer wees me er op dat deze ook niet meer te bestellen zijn (trekhaak wel, maar de speciaal daarvoor gemaakt fietsendrager niet).
tobsie

Huidige auto: Toyota Yaris

Re: Aankoop advies

Postby RedDevil » 05 Mar 2020 11:59

In principe moet een Insight rustig 300,000 km kunnen lopen, de motor is een 8 klepper en draait relatief weinig toeren. Als de CVT olie op schema en correct is vervangen dan loop je weinig risico.

Belangrijk is dat je een goede proefrit maakt, want sommige Insights hebben een pieptoon uit het dashboard rond 100 km/u (zoals de mijne), een fluittoon aan de bovenkant van de voorruit bij 80 km/u bij zijwind (idem) en een wat schokkerig aangrijpen/loslaten van de koppeling rond 15 km/u (had dat, maar verdween na de laatste keer CVT olie vervangen).

Verder is de dynamiek opvallend; de Insight zal in D altijd de lage toeren opzoeken. Zo draait de motor bij 80 km/u maar 1600 toeren en hoor je 'm niet. Geef je dan een beetje gas dan 'schiet' het toerental omhoog naar bijv. 3000, sommige mensen schrikken daarvan en durven bijna geen gas meer te geven. Maar het is natuurlijk niks anders dan een of 2 versnellingen terug schakelen met een handbak. Met 4000 toeren trek je al behoorlijk hard op en ga je nog steeds niet volgas.
Feit is dat ik bijna nooit plank in de Insight, terwijl ik dat met mijn vorige auto's eigenlijk altijd deed.

De zitpositie is ook belangrijk. Je kan de stoelhoogte en stuurpositie aanpassen, dat was nodig ook.
Ik had pas redelijk zicht naar achter nadat ik de binnenspiegel en de stoel allebei flink hoger heb gezet. Voor mijn vrouw is dat nog niet genoeg, die rijdt liever niet met de Insight.

Het is vooral een kwestie van uitproberen en kijken of je met de minpunten kan leven. Ik vind het naadloos optrekken echt geweldig, bijna als een EV, en neem de minpunten op de koop toe.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby tobsie » 03 Apr 2020 18:35

Dank voor je uitgebreide antwoord Red Devil.
Vandaag een proefrit gemaakt in een Insight Elegance van 2009 (130k km). Mooie complete auto met ook een prima zit voor mijn lengte 192cm. Wel vond ik de stoelen vrij hard.
Met rijden hoorde ik ook de hoge fluittoon rond de honderd. Dit vond ik toch wel erg storend. Mijn huidige auto is een audi a4 avant op lpg van 2004 en die is een stuk stiller en meer comfortabel qua rijden. Ik was wel onder de indruk van de luxe, want alles wat ik nodig heb zit wel op de auto.
Dus ik ging er eigenlijk heen om te kopen, maar heb toch besloten er nog verder over na te denken.

Mijn vrouw rijdt in onze Lexus RX400h. Ook een hybride met cvt, dus daar ben ik al aan gewend. Een CVT is dus prima.

Je geeft aan dat niet alle Insights de hoge pieptoon hebben. Is dit van een bepaald jaar? En is het ook te verhelpen?
tobsie

Huidige auto: Toyota Yaris

Postby RedDevil » 03 Apr 2020 22:08

Graag gedaan. Het zou zonde zijn als je een auto koopt waar je snel spijt van krijgt.

Van welke pieptoon had je last?
De fluittoon van de bovenrand van de voorruit wordt veroorzaakt als het rubber tussen de ruit en het dak niet strak aansluit. Dat schijnt met kit te verhelpen te zijn, ik was dat van plan maar ben bang de zaak te verknollen en bij mij treedt het ook niet vaak op (alleen bij harde zijwind en dan nog niet altijd).
De pieptoon uit het dashboard, daarvan weet ik niet hoe je dat zelf zou kunnen verhelpen. Ik zal er bij de volgende beurt weer eens om vragen, misschien weten ze er iets aan te doen. Nu je overdag nog maar honderd mag is het extra vervelend, want boven de honderd verdwijnt ie weer.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby le0001 » 04 Apr 2020 20:27

De pieptoon uit het dashboard
> bedoel je dat geluid alsof je in een EV rijdt? Dat zit nét boven de 100 bij mij en ik vind het juist wel lekker klinken.
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Postby RedDevil » 05 Apr 2020 09:18

Ik heb tinnitus en pieptonen genoeg van mezelf. Ik heb er liever niets bij dat er op lijkt want dan is het moeilijker te negeren.
Met muziek aan valt het minder op, maar dan heb ik meer last als ik uitstap.
Image
RedDevil

Return to Insight Hybrid - Algemeen