Achteruit in D

Alle discussie over de Insight Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Achteruit in D

Postby Roy » 27 Sep 2018 10:41

Ik dacht dat een automaat normaal gesproken niet achteruit kon in D. Nu had ik al eerder het vermoeden dat dat bij mijn Insight wel zo is. Dat ligt er misschien aan omdat het een ander systeem is? Laatst in Schotland had ik nog iets veel raarders. Er zijn daar nogal wat kruisingen dat je naar boven aan het rijden bent op het punt waar je moet kijken of er mensen van links of rechts komen. Hij blijft dan niet 'hangen', maar met de voet op de rem is dat normaal geen probleem. Eén zo'n bultje was alleen zo stijl dat hij meteen achteruit ging rollen toen ik de rem los liet en op het gas reageerde hij helemaal niet. Het leek wel of hij in zijn neutraal stond. Ik heb toen de handrem aangetrokken en kon zo alsnog wegrijden. Ik kan me voorstellen dat het een soort van beveiliging is, maar is iemand die al ooit opgevallen?
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Achteruit in D

Postby MyHCH » 30 Sep 2018 14:50

Wat nieuwere Honda's hebben een hillhold functie. Dit is een functie waarbij de remmen nog even worden vastgehouden nadat de voetrem is losgelaten. Dat geeft de bestuurder de gelegenheid gas te geven en eventueel te koppelen voordat de auto kan gaan terugrollen. De Insight heeft deze functie bij mijn weten niet; de HCH had deze ook niet.
Een meer conventionele automaat heeft een kruipneiging. Als je de rem loslaat, dan zal de auto langzaam beginnen te rijden. Dit kruip-effect kan groter of kleiner zijn. Een CVT heeft normaal gesproken geen kruipneiging; dit is bij Honda iets wat in de software ingeprogrammeerd zit. Na loslaten van de rem start de motor en wordt al een beetje koppel naar de voorwielen gestuurd, waardoor je al gaat rijden. Bij een stationair draaiende 1.3 liter motor is de kruipneiging erg klein (weinig vermogen beschikbaar).
Jouw situatie geeft aan dat de helling zo steil is, dat de stationaire loop van de motor, in combinatie met het inkomen van de koppeling in de CVT, niet genoeg is om te blijven staan. Inderdaad gebeurt er dan iets wat onwenselijk is: je gaat achteruit, terwijl je in D zit. Wanneer je eenmaal achteruit rijdt, dan kan de CVT niet inschakelen, want dat gaat er intern het nodige stuk. Er zijn een paar opties: de handrem (zoals je al aangeeft), of vantevoren kiezen voor de S stand, waarbij de motor blijft lopen en er al enige kracht is op het moment dat je de rem loslaat. Maar ook dan zul je misschien even de handrem nodig hebben.

Een bijkomend probleem is dat de koppelingen van de Insight en de HCH anders functioneren dan bij een normale automaat. Deze hebben namelijk een koppelomvormer. Dat is minder efficiënt, maar daarmee kan je wel en meer geleidelijk wegrijden op steile hellingen. De Jazz CVT (vanaf bouwjaar 2015) heeft wel zo'n koppelomvormer en een hill holder. Uit ervaring kan ik zeggen dat een 20 % helling ervoor zorgt dat je met minder dan 2000 toeren gewoon met vaste remmen blijft stilstaan. Pas als je echt veel gas geeft, komt er beweging in. Dat geeft wel aan hoe groot de kracht moet zijn!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Jozef » 30 Sep 2018 15:30

Keurig uitgelegd.
Jozef

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby RedDevil » 30 Sep 2018 18:30

Ik heb het ook gemerkt. Ik rem met de linkervoet in dat soort situaties.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 01 Oct 2018 07:34

Zoiets had ik verwacht. Bedankt voor de toelichting MyHCH.

De linkervoet. :lol: De handrem werkt prima, maar ik heb er wel een paar keer aan moeten denken om hem te gebruiken.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Return to Insight Hybrid - Algemeen