Chip Tuning

Plaats hier informatie over electronica, zoals navigatiesystemen, informatie over gadgets en tips & tricks.

Chip Tuning

Postby DePisang » 11 Nov 2008 12:01

Tijdens mijn zoektocht op internet kwam ik deze pagina tegen, niet helemaal in de lijn waarschijnlijk van het 'groene' rijden maar wel leuk om even te zien.
Volgens deze site is er van de 95PK dus 120PK te maken en daar komt dan de elektromotor nog bij van 20PK dat geeft dan een totaal 140PK!!!

http://www.autotechnics.be/index.php?option=com_content&task=view&id=1436&Itemid=48&lang=nl
DePisang
 
Posts: 39
Joined: 23 Jun 2008 09:55
Location: Meppel
Huidige auto: Renault Laguna GrandTour Diesel 100PK

Re: Chip Tuning

Postby BlueHCH » 11 Nov 2008 12:29

Als je de remmen insmeert met mayonaise gaat de auto ook een stuk sneller.... ;)

No way dat je met een chipje 25 pk extra kunt krijgen op een non-turbo motor. 120 pk uit een 1.3 motortje zou ook wel erg ambitieus zijn... Leuk bedacht maar die patatbakker heeft het niet helemaal begrepen... In de VS is wel iemand bezig een turbo op z'n HCH te schroeven.
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby American_Nightmare » 11 Nov 2008 13:12

Zo te zien halen ze bij haast alle auto's een winst van zo'n 20%. Althans dat beweren ze. Ik heb geen snars verstand van chiptuning, maar bij voorbaat al beweren dat het onzin is, lijkt me niet echt slim. Zuinigheid staat natuurlijk centraal bij de architectuur van de HCH, dus als je dat principe laat varen en voor performance gaat dan denk ik dat er qua tuning best wat winst te behalen is.
American_Nightmare
 
Posts: 52
Joined: 29 Oct 2008 21:51
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby BlueHCH » 11 Nov 2008 13:34

Juist omdat zuinigheid centraal staat bij de HCH is de motor al sterk geoptimaliseerd. Met een chip kun je alleen het ontstekingstijdstip en de brandstofhoeveelheid beinvloeden. Door met die twee factoren te spelen kun je niet 25 pk extra tevoorschijn toveren. Misschien kun je nog 5 winnen als je de zuinigheid laat varen en extra veel benzine inspuit en een ander ontstekingstijdstip kiest waardoor je ook aan de euro 98 moet. Maar dan doe je het al heel goed. Met een sportuitlaat win je misschien ook nog 2 pk. Een sport luchtfilter misschien ook nog een paar. En daarna moet je echt gaan denken aan andere nokkenassen, grotere in- en uitlaatkleppen en dat soort werk. 25 pk extra bij een natuurlijk aanzuigende motor is echt onmogelijk met een chipje tenzij de fabrikant bewust een lager vermogen uit een motor haalt. Daar kun je bij de HCH niet van spreken. Ik denk dat de meeste 1.3 motoren niet boven de 90 pk uitkomen. En opzich is dat al een meesterlijke prestatie want vroeger kwam een 1.3 niet verder dan zo'n 65 a 70 pk...
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby DePisang » 11 Nov 2008 13:43

Om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat ze er 25Ph extra uit kunnen persen en basseren ze dat alleen op algemene gegevens met een 'normale' bezine motor.
Je kan ook nergens anders een chip tuning vinden voor de HCH dus deze zal er ook wel niet zijn, maar ja blijft leuk discussiepunt.
DePisang
 
Posts: 39
Joined: 23 Jun 2008 09:55
Location: Meppel
Huidige auto: Renault Laguna GrandTour Diesel 100PK

Re: Chip Tuning

Postby iOnline » 12 Nov 2008 13:53

Ok, zeg nooit "nooit", maar 25pk winst op een atmosferische (dus geen turbodruk om mee te spelen) 1.3 die al 90pk levert? :lol:

Lijkt mij ERG sterk. (Zacht uitgedrukt.)
iOnline
 
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2008 14:56
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby mototoro » 12 Nov 2008 14:43

Auto's zijn tegenwoordiger wel aardig genepen ivm emissie en duurzaamheid. Een jaar of 5 geleden had ik een 1.5 Vtec Civic en die had ook al iets van 115 pk en de techniek staat niet stil. Dus uit een 1.3 Vtec iets van 120 PK halen is nog niet zo'n probleem........ Het is alleen de vraag of dit ook op een simpele manier met de HCH kan?

10% zou ik nog wel geloven, maar 25%....... Ik sta trouwens meer stil (in de file), dan dat ik hard moet rijden :D
mototoro
 
Posts: 106
Joined: 08 Nov 2008 13:43
Huidige auto: VW Golf (bijna alle types), VW Corrado, Peugeot 307, Mini, Hyundai Tucson, --->> eind januari 2009 -->>Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby BlueHCH » 12 Nov 2008 16:45

Als je de 1.3 wat anders ontwikkeld zou hebben zou het kunnen...

Kijk naar de honda S2000: 240 pk uit een normaal ademende 2 liter motor. Uit de 1,3 zou je dus wellicht 160 pk kunnen persen. Maar dan wel bij > 8000 toeren en ook een koppel dat pas bij zulke toerentallen vrij komt. De S2000 schijnt alleen echt leuk te rijden tussen de 7000 en de 9000 toeren, anders zit er geen kracht in. Je krijgt dus een motorfiets idee. Wil ik dat in een HCH? Nee dank je wel. 88km/u, 1500 toeren/min. Heerlijke rust en zuinig.
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby iOnline » 12 Nov 2008 17:21

Tuurlijk, 160pk uit een 1.3tje zal best kunnen, wel meer ook, maar dan zal er héél wat meer aan het blokje verspijkerd moeten worden dan alleen het motormanagement chipje. :)
iOnline
 
Posts: 28
Joined: 09 Sep 2008 14:56
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby Speedjunkie » 17 Nov 2008 09:06

Hou er zelf ook nog een Honda motorfiets op na... 1284 cc met 125 pk en 125 Nm op het wiel en dat zonder Turbo. Zal aan de krukas in de orde van grootte van 140 pk en 140 Nm zijn. Meer dan 100 Nm beschikbaar, op het wiel vanaf 1800 toeren. De opgave van de Hybrid zal aan de krukas zijn en niet aan de voorwielen. En dat is maar 95 pk en 123 Nm...

Dus die peekaa's zie ik niet echt als problematisch om te halen. Zal alleen wel behoorlijke gevolgen hebben voor het brandstofverbruik. Met de motor haal ik de 1 op 10 alleen als ik rustigaan doe... ;)

Maar een vermogensgrafiekje zou een hoop duidelijk maken, en dat kan ik nou net niet terugvinden op die website.
Speedjunkie
 
Posts: 20
Joined: 22 Aug 2008 21:19
Location: Almere
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid, 2009
Volvo 460 GLE Automaat, 1990

Re: Chip Tuning

Postby BlueHCH » 17 Nov 2008 11:03

@speedjunkie

Wat voor een kilometerstanden zijn normaal voor een motorfiets? Van een benzine auto is het inmiddels heel normaal dat 'ie 3 of 4 ton haalt zonder revisie. Haal je dat ook uit een motorfietsblokje?
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby Ferry » 17 Nov 2008 11:18

Op mijn motor(VT110 ACE2) rij ik gemiddeld 10 á 15 duizend per jaar. dus in 10 jaar ongeveer 150 duizend.
Bij mijn vorige motor, een Pan Europian ST1100, is na 160.000 helemaal nagekeken en hoefde nog geen revisie, nagenoeg geen slijtage.
Image ==> Image
User avatar
Ferry
 
Posts: 136
Joined: 07 Oct 2008 21:45
Location: Echten (dr)
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Alfa Romeo Alfa 33 1.7 4x4

Re: Chip Tuning

Postby Speedjunkie » 17 Nov 2008 13:33

BlueHCH wrote:@speedjunkie

Wat voor een kilometerstanden zijn normaal voor een motorfiets? Van een benzine auto is het inmiddels heel normaal dat 'ie 3 of 4 ton haalt zonder revisie. Haal je dat ook uit een motorfietsblokje?


Kwestie van fatsoenlijke olie gebruiken en kilometerstanden van ruim over de 2 ton zijn geen enkel probleem voor een motorfiets. Ken voorbeelden van een CBR1000 die meer dan drie ton gelopen heeft zonder grote revisie. Blok van mijn Honda is daarop gebaseerd, dus ik maak me voorlopig geen zorgen. ;)

Probleem is eerder dat de meeste motorfietsen door weinig gebruik, minder dan 5.000 km per jaar, nooit in de buurt van dergelijke kilometerstanden zullen komen.
Speedjunkie
 
Posts: 20
Joined: 22 Aug 2008 21:19
Location: Almere
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid, 2009
Volvo 460 GLE Automaat, 1990

Re: Chip Tuning

Postby BlueHCH » 17 Nov 2008 13:53

Dus qua slijtage moet het kunnen... al is een motorfiets wel veel lichter dan een auto. Dat beperkt de slijtage natuurlijk ook....
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Chip Tuning

Postby VFRman » 17 Nov 2008 14:03

BlueHCH wrote:@speedjunkie
Wat voor een kilometerstanden zijn normaal voor een motorfiets? Van een benzine auto is het inmiddels heel normaal dat 'ie 3 of 4 ton haalt zonder revisie. Haal je dat ook uit een motorfietsblokje?


Veel motorfietsen kunnen ruim over de 100.000 kilometer grens komen. Zoals eerder al gezegd, alleen als hij (of zij) goed onderhouden en bereden wordt. Helaas zijn er genoeg motoren die elke 10.000 kilometer wel een beurt krijgen, maar er 2 of 3 jaar over doen om die stand te halen. Uiteraard zijn er ook nog genoeg mensen met een A rijbewijs die denken dat hun motor er best tegen kan om, na een half jaar stil te hebben gestaan, in elke versnelling naar de toeren begrenzer gejaagd te worden. Bij voorkeur natuurlijk met een koud blok. Over het algemeen halen die de ton niet.

Binnen de VFR Owners Club is er een enkeling die de motor inmiddels over de 100.000 heeft gereden en nog steeds met veel plezier en zonder storingen rijden. Op het Motor Forum is er iemand met een Goldwing met zijspan op LPG die volgens mij al over de 2 ton is. Kijk voor de grap eens bij een grote Motor Dealer (Motoport, safe, Hans van Wijk etc) naar de BMW's en Honda Pan Europeans die daar staan. Een groot deel ervan staat boven de 100.000 op de teller.

Choppers, Naked bikes en sport motoren daarintegen gaan bij inruil boven de 60.000 kilometer vaak naar de handel. Niet omdat ze slecht zijn, maar omdat de gemiddelde consument geen motor wil kopen met zo'n "hoge" kilometerstand.

Groetend,


Hans
Image
VFRman
 
Posts: 47
Joined: 02 Nov 2008 12:46
Location: Haarlem
Huidige auto: Honda Civic 1.4 iS (bj 2000 op LPG)

Next

Return to Electronica, gadgets, tips & tricks

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron