12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Plaats hier informatie over electronica, zoals navigatiesystemen, informatie over gadgets en tips & tricks.

12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby BlueHCH » 30 Aug 2008 23:03

Hoe leg je een 12 Volt aansluiting aan voor bijvoorbeeld een subwoofer, maximaal 10 Ampère?

Ten eerste ga je naar een automaterialenzaak en daar vraag je om een 'Add a Circuit' aansluiting voor minizekeringen van het merk Littlefuse. Vraag er ook een 7,5 Ampère zekering bij. Een 10 Ampère zekering zit er standaard bij. Bij elkaar zul je zo'n 15 tot 20 euro kwijt zijn. Voor de massa aansluiting zou je nog een oogje mee kunnen nemen, er moet een 6 mm boutje door kunnen. (tenzij je er andere ideeën over hebt, tenslotte is bijna de hele auto massa)

Bedenk eerst hoe de je subwoofer wilt gaan aansluiten. Die van mij kwam met gestripte draadjes. De klemaansluiting die standaard aan de 'Add a Circuit' zit heb ik er afgeknipt en vervangen door een kroonsteentje, dat vind ik makkelijker werken. Daar heb ik de plus van de subwoofer mee aangesloten. Plaats de 7,5 Ampère zekering die je gekocht hebt in de lege opening van je 'Add a Circuit' module.

Dan moet je op je knieen de zekeringkast van je HCH opzoeken (voetenruimte bestuurder). Zekering 35, een 7,5 Ampère zekering, is de zekering van de autoradio. Daar komt spanning op te staan op het moment dat je de auto op contact zet en de spanning gaat er meteen af als je het contact uit zet. In geval van een subwoofer is dat wel prettig omdat het aan en uitgaan van de autoradio gepaard gaat met een tik op de luidsprekers. Normaal hoor je dat niet zo, maar met een versterkte subwoofer hoor je dat zeker wel. Doordat de subwoofer samen met de radio uitgaat kan die plop ook niet weergegeven worden.

Afijn we gaan door: Trek met een klein tangetje zekering 35 van 7,5 Ampere voorzichtig uit de zekeringkast. Je ziet meteen dat deze een wat andere vorm heeft dan de standaard zekering, daarom moest je die andere zekering erbij kopen.
Plaats de 'Add a Circuit' module op de plaats van zekering 35 zoals te zien is op de foto.

Image

Nu heb je de plus van de 12 Volt te pakken. Hoe je die door de auto wilt leiden mag je zelf bedenken maar ik zal zo beschrijven wat ik zelf heb gedaan. Let wel op dat je de draad regelmatig ergens vast zet met een snelbindertje (tie-rap) bij voorkeur parallel aan andere kabels of aan kunststof onderdelen. Zo kun je nooit sluiting veroorzaken en zal de draad ook niet ergens doorslijten.

In geval je een subwoofertje voor onder de passagiersstoel wilt aansluiten raad ik je het volgende aan:
Ter hoogte van de pedalen zit een afdekkap. Die haal je los door een draaiknop die in het midden zit een kwartslag te draaien. Trek de kap voorzichtig omlaag uit z'n overige klemmetjes en merk op hoe hij aan het schutbord gemonteerd is dmv een palletje. Het moet tenslotte straks ook weer terug op z'n plek. Ik heb m'n + 12Volt draad achter de vloerbedekking verborgen, in de richting van de middenconsole. Daar kun je achterlangs. Je komt dan uit in de voetenruimte van de passagier. Vervolgens haal je het kleedje uit de middenarmsteunbak en draai je daar de twee kruiskopschroeven daaronder los. Kan ook met een dopsleuteltje overigens, 7 of 8 mm verwacht ik. Nu heb je wat beweging in je middenconsole en kun je de + 12 volt netjes onder de middenconsole verbergen en naar achteren leiden tot aan halverwege de stoel. De massa aansluiting (of min aansluiting ) heb ik ook ter hoogte van de stuurkolom gevonden. Je ziet daar een beetje verborgen een boutje waar 4 zwarte draden met een oogje aan de carrosserie geschroefd zitten. Aan de massadraad heb ik m'n oogje geklemd en aangesloten bij die 4 andere massadraden. (boutje 10 mm) Ook de massadraad heb ik op dezelfde wijze achter die middenconsole verborgen en richting de stoel geleid.

Goed, dan moeten de 2 schroeven weer vast, het kleedje terug en de afdekkap bij de stuurkolom weer op z'n plek geklikt worden en de sluiting weer met een kwartslag vast en je hebt je 12 Volt en een massa draad onder de passagiersstoel liggen.

Ik zou niet meer dan 10 Ampère aftappen op deze manier. Wil je meer stroom trekken moet je toch direct van de accu aftappen. Op deze manier een 10A aansluiting maken kost je ongeveer 1 a 1,5 uur, afhankelijk van hoe handig je bent.

Als je geen idee hebt van wat je aan het doen bent, laat dan de dealer een aansluiting maken. Zoals altijd: Deze klus voer je uit op eigen risico. Voordeel van deze tip is dat je alles in de auto in tact laat en dat het een vrij simpele klus is.
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby edje » 31 Aug 2008 23:18

Handig man, goeie beschrijving! Maar 10 ampere is slechts 120 watt ... of je hebt een hele lichte subwoofer.
edje
 
Posts: 47
Joined: 30 Jul 2008 22:27
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid met secret sokken vakje

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby BlueHCH » 01 Sep 2008 10:36

Ik heb de Blaupunkt THb 200A gebruikt. Deze is 70 Watt RMS en 140Watt max. Hoewel dit in de ogen van sommigen misschien niet voldoende lijkt vind ik dat nog wel meevallen. De fabrieksradio zelf zal niet veel meer dan 4 keer 10 Watt doen (7.5 A op 12 volt is 90 Watt, niet alle 7.5A gaat naar de versterker en het rendement is ook niet 100%). 70 Watt aanvulling in het laag is dan heel behoorlijk en in ieder geval genoeg om het beeld in de binnenspiegel wazig te maken. :)

Het standaard bas systeem van Honda betrekt z'n spanning van de kofferbak verlichting en mogelijk ook het derde remlicht. Beide ook niet echt bronnen van grote amperages.
BlueHCH
 
Posts: 755
Joined: 25 Jun 2008 05:59
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby martijn141 » 06 Sep 2008 19:09

BlueHCH wrote:Het standaard bas systeem van Honda betrekt z'n spanning van de kofferbak verlichting en mogelijk ook het derde remlicht. Beide ook niet echt bronnen van grote amperages.


met de klep open is het inderdaad net een discotheek in de achterbak
niet wassen -> geen krassen
User avatar
martijn141
 
Posts: 64
Joined: 24 Jul 2008 15:14
Location: Nijmegen
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby sjansema » 02 Apr 2009 20:07

Beste fanatieke mensen van de civic hybride
voor mijn opleiding moet ik een eindopdracht in melkaar zetten over het inbouwen van muziek achteraf in een civic hybride van 2009.
Hierbij bedoelen ze dus achteraf een dikke woofer met speakers en dergelijke.
nou is mijn vraag of ik de gevraagde stroom en dergelijke simpelweg van een eventuele aanwezige accu in de motorruimte kan halen of dat het via een andere weg moet ivm storingen in het hybride systeem.
graag zou ik zo spoedig mogelijk een reactie terug krijgen zodat ik verder kan met het afmaken van mijn opdracht
alvast bedankt.

Ook voor eventuele extra aanpassing, zou het mooi zijn als er een schatting van de eventuele kosten bij is.

mvg Sander
sjansema
 
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2009 20:03
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby Bennink » 02 Apr 2009 20:48

Leuke opdracht :-) Welke opleiding doe je?
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby wlunchi » 03 Apr 2009 08:10

Hoi sjansema,

De accu in de motorruimte (een hele kleine) wordt in de Civic Hybrid niet geladen door een Generator/Alternator maar door een DC-to-DC converter. Dus hij gebruikt de Accupack van de hybride systeem om de 12V accu bij te laden.
Ik ga de volgende setup laten installeren bij http://www.carsoundcenter.nl/, verwachting is dat ik de auto mei ga krijgen.
HeadUnit: Alpine IVA W502R
CDT composet voorin
CDT 3 weg achterin
Rockford Fosgate Subwoofer - http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.asp?cat_id=17&series_id=56&family_id=273&item_id=110678&locale=en_US&p_status=
Rockford Fosgate 4 kanaals Amplifier - http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.asp?cat_id=2&series_id=6&family_id=21&item_id=108230&locale=en_US&p_status=
De voorspeakers en subwoofer worden door de amplifier gevoed en de achterspeaker door de Headunit zelf.

Ik heb op greenhybrid gelezen dat mensen met een iets zwaardere setup geen last hebben van dimmende lichten ofzo. Er was wel 1 persoon waarbij het ging flikkeren als hij de volume helemaal open draaide. Verder weet ik niet of de levensduur van de 12 V accu verkort wordt, want de IMA electronica is wel afhankelijk van de 12V accu. Als deze defect is dan krijg je storingsmeldingen over de hybride systeem.

Ergens op de forum van greenhyrbid is er een thread waar mensen met de standaard Accu 2 amps in de koffer hebben liggen. een 4 kanaals en een mono voor de subwoofer. Ik kan het niet zo snel vinden.
http://www.greenhybrid.com/discuss/f12/
Verder heb ik van Honda dealer Auto HerVen Den Bosch gehoord dat ze een klant hebben die zijn auto voor VEEL geld (ongeveer de helft van de waarde van de auto zelf) aan audio had laten installeren bij http://www.rondevries.nl/, wellicht dat ze je meer informatie willen/kunnen geven.

Succes met je eindopdracht.

sjansema wrote:Beste fanatieke mensen van de civic hybride
voor mijn opleiding moet ik een eindopdracht in melkaar zetten over het inbouwen van muziek achteraf in een civic hybride van 2009.
Hierbij bedoelen ze dus achteraf een dikke woofer met speakers en dergelijke.
nou is mijn vraag of ik de gevraagde stroom en dergelijke simpelweg van een eventuele aanwezige accu in de motorruimte kan halen of dat het via een andere weg moet ivm storingen in het hybride systeem.
graag zou ik zo spoedig mogelijk een reactie terug krijgen zodat ik verder kan met het afmaken van mijn opdracht
alvast bedankt.

Ook voor eventuele extra aanpassing, zou het mooi zijn als er een schatting van de eventuele kosten bij is.

mvg Sander
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
User avatar
wlunchi
 
Posts: 1308
Joined: 19 Dec 2008 20:59
Location: Geldrop
Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby sjansema » 05 Apr 2009 12:39

Bennink wrote:Leuke opdracht :-) Welke opleiding doe je?


Eerste electronisch technisch specialist :)
sjansema
 
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2009 20:03
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby sjansema » 05 Apr 2009 12:41

Nou harstikke bedankt voor alle info, ik zal er es even tussen gaan snuffelen, en dan alle info in 1 mooi geheel verwerken.:D

gr Sander
sjansema
 
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2009 20:03
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby edje » 05 Apr 2009 21:30

Cool, houd ons op de hoogte, laat weten of het lukt! Ik heb in m'n kelder nog alles staan, het kriebelt wel heeeel erg om die Focal speakers weer aan te sluiten!

Je had 'm waarschijnlijk al gevonden, maar op 8thcivic staan een hoop DIY's voor de civic. Veel overeenkomsten met de hybrid in ieder geval:
http://www.8thcivic.com/forums/do-yours ... index.html

Succes!
edje
 
Posts: 47
Joined: 30 Jul 2008 22:27
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid met secret sokken vakje

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby mototoro » 06 Apr 2009 21:53

Onder voorbehoud voor de liefhebbers:

Open dag: Show and learn
Show je eigen auto en leer alles over de laatste autotechnieken. Kom naar de Open Dag op 23 mei. Ook zo benieuwd naar wat deze dag allemaal voor je in petto heeft? Bekijk het programma.Wat is er allemaal te zien en te leren?
Een show van auto's met de meest spectaculaire hifi installaties, alvast een sneak preview. Bekijk een presentatie (Powerpoint).
Een wedstrijd van Stichting Emma: 'De geluidskwaliteit in de auto'
Workshops autotechniek met o.a. Basis Elektro, Inbouwen Hifi, Hybride en canbus
Producten in car hifi door Pijl Audio
Vermogenstest
Wanneer en waar vindt de Open Dag plaats?
Datum en tijd: 23 mei van 10.00 tot 17.00 uur.
Locatie: Innovam, Structuurbaan 2, Nieuwegein.
mototoro
 
Posts: 106
Joined: 08 Nov 2008 13:43
Huidige auto: VW Golf (bijna alle types), VW Corrado, Peugeot 307, Mini, Hyundai Tucson, --->> eind januari 2009 -->>Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby sjansema » 09 Apr 2009 20:12

Beste mensen
hierbij laat ik nog even wat van mij horen..
ben ondertussen al aardig wat opgeschoten met mijn eindopdracht..
alleen waar ik nu tegenaanloop is het probleem dat ik niet weet wat de dynamo afgeeft kwa stroom,
dit is belangrijk zodat ik kan bepalen of er eventueel een andere dynamo in moet die de gevraagde stroom van 50 ampere extra ook kan leveren, uitgaande van een doorsnee civic hybride..

graag zou ik dat nog horen van jullie, tot zover super bedankt voor alle info..

gr
sjansema
 
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2009 20:03
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby wlunchi » 10 Apr 2009 05:32

sjansema wrote:Beste mensen
hierbij laat ik nog even wat van mij horen..
ben ondertussen al aardig wat opgeschoten met mijn eindopdracht..
alleen waar ik nu tegenaanloop is het probleem dat ik niet weet wat de dynamo afgeeft kwa stroom,
dit is belangrijk zodat ik kan bepalen of er eventueel een andere dynamo in moet die de gevraagde stroom van 50 ampere extra ook kan leveren, uitgaande van een doorsnee civic hybride..

graag zou ik dat nog horen van jullie, tot zover super bedankt voor alle info..

gr


wlunchi wrote:Hoi sjansema,

De accu in de motorruimte (een hele kleine) wordt in de Civic Hybrid niet geladen door een Generator/Alternator maar door een DC-to-DC converter. Dus hij gebruikt de Accupack van de hybride systeem om de 12V accu bij te laden.


HCH heeft geen Generator maar een DC-to-DC converter, helaas heb ik geen specificaties hiervan kunnen vinden. Wellicht dat een dealer je meer informatie hierover kan geven. Succes.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
User avatar
wlunchi
 
Posts: 1308
Joined: 19 Dec 2008 20:59
Location: Geldrop
Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby edje » 11 Jun 2009 11:28

@sjansema, ben je inmiddels verder gekomen of gaat de DC converter het gewoon niet trekken?
edje
 
Posts: 47
Joined: 30 Jul 2008 22:27
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid met secret sokken vakje

Re: 12 Volt voor bijvoorbeeld de subwoofer

Postby geestland » 31 Aug 2009 21:54

BlueHCH wrote:Hoe leg je een 12 Volt aansluiting aan voor bijvoorbeeld een subwoofer, maximaal 10 Ampère?

Ten eerste ga je naar een automaterialenzaak en daar vraag je om een 'Add a Circuit' aansluiting voor minizekeringen van het merk Littlefuse. Vraag er ook een 7,5 Ampère zekering bij. Een 10 Ampère zekering zit er standaard bij. Bij elkaar zul je zo'n 15 tot 20 euro kwijt zijn. Voor de massa aansluiting zou je nog een oogje mee kunnen nemen, er moet een 6 mm boutje door kunnen. (tenzij je er andere ideeën over hebt, tenslotte is bijna de hele auto massa)

Bedenk eerst hoe de je subwoofer wilt gaan aansluiten. Die van mij kwam met gestripte draadjes. De klemaansluiting die standaard aan de 'Add a Circuit' zit heb ik er afgeknipt en vervangen door een kroonsteentje, dat vind ik makkelijker werken. Daar heb ik de plus van de subwoofer mee aangesloten. Plaats de 7,5 Ampère zekering die je gekocht hebt in de lege opening van je 'Add a Circuit' module.

Dan moet je op je knieen de zekeringkast van je HCH opzoeken (voetenruimte bestuurder). Zekering 35, een 7,5 Ampère zekering, is de zekering van de autoradio. Daar komt spanning op te staan op het moment dat je de auto op contact zet en de spanning gaat er meteen af als je het contact uit zet. In geval van een subwoofer is dat wel prettig omdat het aan en uitgaan van de autoradio gepaard gaat met een tik op de luidsprekers. Normaal hoor je dat niet zo, maar met een versterkte subwoofer hoor je dat zeker wel. Doordat de subwoofer samen met de radio uitgaat kan die plop ook niet weergegeven worden.

Afijn we gaan door: Trek met een klein tangetje zekering 35 van 7,5 Ampere voorzichtig uit de zekeringkast. Je ziet meteen dat deze een wat andere vorm heeft dan de standaard zekering, daarom moest je die andere zekering erbij kopen.
Plaats de 'Add a Circuit' module op de plaats van zekering 35 zoals te zien is op de foto.

Image

Nu heb je de plus van de 12 Volt te pakken. Hoe je die door de auto wilt leiden mag je zelf bedenken maar ik zal zo beschrijven wat ik zelf heb gedaan. Let wel op dat je de draad regelmatig ergens vast zet met een snelbindertje (tie-rap) bij voorkeur parallel aan andere kabels of aan kunststof onderdelen. Zo kun je nooit sluiting veroorzaken en zal de draad ook niet ergens doorslijten.

In geval je een subwoofertje voor onder de passagiersstoel wilt aansluiten raad ik je het volgende aan:
Ter hoogte van de pedalen zit een afdekkap. Die haal je los door een draaiknop die in het midden zit een kwartslag te draaien. Trek de kap voorzichtig omlaag uit z'n overige klemmetjes en merk op hoe hij aan het schutbord gemonteerd is dmv een palletje. Het moet tenslotte straks ook weer terug op z'n plek. Ik heb m'n + 12Volt draad achter de vloerbedekking verborgen, in de richting van de middenconsole. Daar kun je achterlangs. Je komt dan uit in de voetenruimte van de passagier. Vervolgens haal je het kleedje uit de middenarmsteunbak en draai je daar de twee kruiskopschroeven daaronder los. Kan ook met een dopsleuteltje overigens, 7 of 8 mm verwacht ik. Nu heb je wat beweging in je middenconsole en kun je de + 12 volt netjes onder de middenconsole verbergen en naar achteren leiden tot aan halverwege de stoel. De massa aansluiting (of min aansluiting ) heb ik ook ter hoogte van de stuurkolom gevonden. Je ziet daar een beetje verborgen een boutje waar 4 zwarte draden met een oogje aan de carrosserie geschroefd zitten. Aan de massadraad heb ik m'n oogje geklemd en aangesloten bij die 4 andere massadraden. (boutje 10 mm) Ook de massadraad heb ik op dezelfde wijze achter die middenconsole verborgen en richting de stoel geleid.

Goed, dan moeten de 2 schroeven weer vast, het kleedje terug en de afdekkap bij de stuurkolom weer op z'n plek geklikt worden en de sluiting weer met een kwartslag vast en je hebt je 12 Volt en een massa draad onder de passagiersstoel liggen.

Ik zou niet meer dan 10 Ampère aftappen op deze manier. Wil je meer stroom trekken moet je toch direct van de accu aftappen. Op deze manier een 10A aansluiting maken kost je ongeveer 1 a 1,5 uur, afhankelijk van hoe handig je bent.

Als je geen idee hebt van wat je aan het doen bent, laat dan de dealer een aansluiting maken. Zoals altijd: Deze klus voer je uit op eigen risico. Voordeel van deze tip is dat je alles in de auto in tact laat en dat het een vrij simpele klus is.


Nu ben ik bezig om een licht versterkertje aan te sluiten in de kofferbak, voor de speakers achterin. Ik heb al geprobeerd de stroom af te tappen van de kofferbakverlichting, maar zonder resultaat. De binnenverlichting doet het nu helemaal niet meer, dus ik zal even de zekering moeten controleren ;)
Nu lijkt het me sowieso eigenlijk wel beter om het goed aan te pakken. Kan iemand me vertellen waar ik een 'Add a Circuit' aansluiting voor minizekeringen (Littlefuse) kan kopen in de regio Den Haag? Ik heb Brezan en Slager al geprobeerd, maar die lijken niet te begrijpen wat ik bedoel.
geestland
 
Posts: 8
Joined: 05 Aug 2009 20:03
Huidige auto: Honda Civic Hybrid Urban Titanium

Next

Return to Electronica, gadgets, tips & tricks

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron