Page 1 of 2

Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 08 Aug 2008 21:32
by BlueHCH
Het is in het Engels maar voor de techneuten onder ons zal dat geen probleem zijn.
Daar gaat ie:

This is to use your HVAC as sensor scanner
------------------
1. Turn ignition switch to OFF.
2. Press and hold both the AUTO and MODE buttons, then start the engine.
3. After the engine starts, release both buttons. The display panel control unit will flash the sensor number and then the value for that sensor.
4. To advance to the next sensor, press the A/C button

Sensors:
1: mode positioning (BIT)
2: in-car temp (C)
3: outside temp (C)
4: Solar Radation: Dark=00, Flashlight= 04, Cloudy=10, Sunny=65 (10kcal/m^2*H)
5: Evapotator Outlet air temp (C)
6: Humidity sensor value (%)
7: Heater Core Temp (C)
8: Air Mix opening (the lower the cooler) (% of opening)
9: Recirculation Opening (% of opening)
A: Vehicle Speed (km/h)
B: Engine coolant temperature (C)
C: A/C revolution feedback (100 RPM)
D: Vent air Temp out (TAO) (C)
E: Solar Radiation azimuth (navi only) (10 deg)
F: Solar radiation angle of elevation (navi only) (10 deg)

Vandaag naar huis gereden met de sensor scanner op B, de koelwater temperatuur. De motor bleek werkelijk in een mum van een tijd op 80 graden Celsius te zitten en daar bleef hij ook staan. Leuk om te zien en te weten.

Veel plezier er mee :geek:

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 14 Aug 2008 00:42
by barend_berg
dat is nog is leuk om te weten....

zal het morgen is proberen

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 14 Aug 2008 07:09
by Bennink
Schitterend! Leuke gadget!

VAG heeft iets dergelijks met de airco's, ik baalde altijd dat de airco van de Fiat dat niet had :roll:

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 14 Aug 2008 15:47
by BlueHCH
ff wachten nog, kun jij ook spelen ;)

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 14 Aug 2008 20:40
by Marc
Geinig inderdaad! :-)

Even over de informatie bij B, zit er niet gewoon staandaard een koelwatertemp meter in het dashboard?
Dat deze temp binnen mum van tijd naar 80 graden schiet, wil overigens niet zeggen dat de motor dat ook is... Het gaat om het water, de motor is pas veel later op temp, let daar goed op bij het inrijden. Hiervoor zijn de zgn. olietemp meters uitgevonden die eigenlijk alleen in de wat sportievere modellen standaard geleverd worden, wat jammer is.

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 15 Aug 2008 16:16
by BlueHCH
Ja er zit een koelwater temperatuurmeter op het dashboard maar die geeft niet de absolute waarde aan. Onder stand B zie je welke echte temperatuur het koelwater echt heeft. Een groot deel van de motor zal dan die temperatuur al hebben. De olie zal dan inderdaad nog niet op temperatuur zijn.

Overigens smeert een olie die niet op temperatuur is nog niet optimaal en daarom is het inloop effect op dat moment nog het grootst. Maar dat betekent niet dat je dan maximaal moet belasten want dan is het slijten en niet inlopen. Is de motor eenmaal helemaal op temperatuur dan is het inloop effect vrij klein (en kun je dus ook het volle vermogen vragen na een 1000 a 2000 km).

Maar goed, het is dus de echte temperatuur en niet een lijntje op het dashboard dat eigenlijk niet veel zeggend is.

Het snelle op temperatuur komen wordt voor een deel verklaard door het uitlaatspruitstuk dat grotendeels in de cilinderkop zit verwerkt.

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 18 Feb 2009 10:26
by eriksk
Zijn er nog meer van dit soort 'features'?
De civics uit '06 kon je de deur automatisch laten sluiten als je harder ging als 16 km/h d.m.v. een bepaalde knoppen combinatie. Dit werkt helaas niet meer... Wellicht is er een andere mogelijkheid of andere leuke dingetjes.

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 21 Feb 2009 12:07
by Wouter
Lol 10 mph is 16kmh hoezo gemaakt voor de US markt?

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 21 Feb 2009 13:29
by ZwolluF
eriksk wrote:Zijn er nog meer van dit soort 'features'?
De civics uit '06 kon je de deur automatisch laten sluiten als je harder ging als 16 km/h d.m.v. een bepaalde knoppen combinatie. Dit werkt helaas niet meer... Wellicht is er een andere mogelijkheid of andere leuke dingetjes.


Volgens mij kan dit nog wel. Ik las dit laatst nog in de PDF handleiding, maar toen ik het gisteren in het boekje probeerde op te zoeken kon ik het niet vinden....
Je kon ook instellen dat ze op slot gaan als je je versnelling uit P haalt. Ik ga nog wel ff zoeken dus.

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 13 Mar 2009 20:45
by Lorenzo
Heb je toevallig al iets gevonden over het op slot gaan van de deuren?

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 13 Mar 2009 21:06
by ZwolluF
in de handleiding van mijn auto staat niet. dat deel is gewoon weg.... en blijkbaar werkt het dus ook niet.
misschien weet onze huis tuin en keuken hondasleutelaar of zoiets nog mogelijk is?

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 14 Mar 2009 07:55
by Wouter
Jammer, geen autolock, dan maar manual locken.

Gaan de deuren trouwens automatisch open als je een aanrijding krijgt of te water raakt?

Daar dacht ik laatst aan toen ik door een ghetto reed en ze op slot gedaan had :)

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 15 Mar 2009 12:33
by Lorenzo
Was het een vochtig ghetto dan? :D

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 15 Mar 2009 12:41
by Wouter
Ja, eentje waar veel bloed vergoten wordt ;)

Re: Een extra speeltje voor techneuten: sensor scanner

PostPosted: 29 May 2009 21:32
by Bennink
Helaas, ook deze functie is niet voor de Insight beschikbaar. Meerdere keren geprobeerd en verschillende combinaties van knoppen, maar dit zit er helaas niet in.