DIY: HCH hoedenplank trilvrij maken

Plaats hier informatie over electronica, zoals navigatiesystemen, informatie over gadgets en tips & tricks.

DIY: HCH hoedenplank trilvrij maken

Postby wlunchi » 06 May 2010 12:34

Ik heb van de week mijn hoedenplank trilvrij gemaakt:

Stappenplan om alles te verwijderen:
1) achterbank verwijderen - 2 (10mm) bouten verwijderen, deze zitten in de spleten waar de seatbelt in klikken. vervolgens voorkant van de bank omhoog trekken en vervolgens naar voren.
2) rugleuning verwijderen - 2 (10mm) bouten verwijderen, deze zitten helemaal links en rechts onderin. Vervolgens de achterbank omhoog tillen, die zit aan de frame gehaakt met 3 haken.
3) de 2 zijpanelen verwijderen, zoals de DIY van DIY link naar 8thcivic.com forum
4) hoedenplank verwijderen - dit kan makkelijk door in de met een knijptang vanaf de kofferbak de witte pinnetjes los te duwen en de 3de remlicht te ontkoppelen, maar om de boel trilvrij te maken hoef je de hoedenplank niet helemaal eraf te halen dus heb ik dit niet gedaan.
5) verder moet je een stuk foam/piepschuim/neoprene op maat snijden en tussen de plastic van de 3de remlicht en de achterruit proppen, dit heeft het meest geholpen. Ik heb zwarte plastic verpakkingsvorm waarin mijn speakers waren verpakt gebruikt.

Gebruikte materiaal:
Ik heb 4 schuursponjes (huishoud schuursponsjes :)) gebruikt. 1 grote in het midden (met dubbelzijdig plakband aan de metalen frame bevestigd
2 kleine schuursponjes om de hoedenplank helemaal links en rechts trilvrij te maken.
1 schuursponje in stukken gesneden om de flappen waarin de seatbelt (links en rechts) doorheen te trekken trilvrij te maken.

Ik heb geen dynamat of iets dergelijks gebruikt aangezien ik de bass die uit mijn kofferbak komt niet wil dempen. Ik wilde alleen het trillen van de plastic hoedenplank voorkomen. Dit dus bereikt met schuursponjes te plaatsen waar de plastic hoedenplank te veel ruimte had waardoor hij door de bass ging trillen.

Image
4 van deze

Image
1 van deze voor in het midden.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Re: DIY: HCH hoedenplank trilvrij maken

Postby Bennink » 06 May 2010 12:35

Goeie tip, wlunchi!
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby barend_berg » 06 May 2010 12:45

Precies wat ik nodig heb :).

Ga er van de zomer eens mee aan de slag.
barend_berg

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby wlunchi » 06 May 2010 12:49

Heeft me ongeveer 1,5 - 2 uren gekost, maar dat was inclusief in de kast rommelen om te kijken wat ik kon gebruiken als dempingsmateriaal :) en het precies uitzoeken hoe alles in elkaar zat.
Als ik het nu moest doen zou het minder dan 1 uur moeten duren.
Image
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Postby Libie » 06 May 2010 15:12

Ik ben er mee bezig geweest en heb over het hele oppervlak foam geplakt.

Het is wel voor een groot gedeelte verbeterd, maar toch krijg ik niet alle trillingen er uit.
Ik kan het ook niet echt plaatsen waar het getril vandaan komt.

Ik heb het overigens alleen op hoge volumes, bij normale volumes heb ik er geen last van.
Libie

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Limited Edition

Postby wlunchi » 06 May 2010 15:18

Libie wrote:Ik ben er mee bezig geweest en heb over het hele oppervlak foam geplakt.

Het is wel voor een groot gedeelte verbeterd, maar toch krijg ik niet alle trillingen er uit.
Ik kan het ook niet echt plaatsen waar het getril vandaan komt.

Ik heb het overigens alleen op hoge volumes, bij normale volumes heb ik er geen last van.

Heb je isolatie geplaatst boven de 3de remlicht en de achterruit?

Tip: zet een CD met veel bass op, volume op hard en achterin gaan zitten. Systematisch van links naar rechts de hoedenplank met je palm indrukken en kijken of de trilling weg is.

De foam die je plakt moet de ruimte tussen de metalen frame en de plastic hoedenplank vullen, als je alleen foam plakt die niet dik genoeg is kan het inderdaad zo zijn dat de plastic blijft trillen.
Image
wlunchi

Postby Libie » 06 May 2010 16:17

Ik heb als foam ook schuursponsjes gebruikt, bij het terugdrukken van de hoedenplank voelde ik ook dat het zwaarder ging doordat er wat tussen zat, dus het lijkt me dat het goed genoeg opvult.

Misschien moet ik inderdaad wel wat meer opvulling tussen het derde remlicht en de achterruit drukken, ik zal er morgen wel weer even mee verder
Libie

Postby Libie » 07 May 2010 13:51

Ik heb nog wat extra foam tussen het remlicht en de achterruit gedrukt, en het getril is nu helemaal weg en de bass klinkt gelijk een stuk zuiverder!!

Bedankt voor je beschrijving :)
Libie

Postby wlunchi » 07 May 2010 14:31

:)
Image
wlunchi

Postby barend_berg » 10 May 2010 14:01

Zou je er foto's van kunnen plaatsen?
barend_berg

Postby wlunchi » 10 May 2010 14:14

Waarvan precies?

van de 3de remlicht? of onder de hoedenplank? of beide?

Ik zal wat foto's van de achterkant maken en in het rood aangeven wat je moet doen, zonder de panelen daadwerkelijk te verwijderen :)
Image
wlunchi

Postby barend_berg » 10 May 2010 14:24

Als beide kunnen zou dat super wezen.
barend_berg

Return to Electronica, gadgets, tips & tricks