Gratis tweeter upgrade

Plaats hier informatie over electronica, zoals navigatiesystemen, informatie over gadgets en tips & tricks.

Gratis tweeter upgrade

Postby BlueHCH » 14 Jul 2008 15:14

Gisteren wilde ik de tweeters van de HCH upgraden. Ik vond ze te dof klinken en zelfs met de treble op +6 in de radio ontbrak het me nog te veel aan sprankeling. Dus aan de slag... Maar het verliep iets anders dan gedacht...

Stap 1: wip de roostertjes in de hoeken van het dashboard voorzichtig omhoog. Aan de kanten van de raamstijl zie je een klein gleufje waar je een schroevendraaiertje onder het roostertje kunt steken, de rest lukt met je nagels/vingers. Let op het plastic is vrij zacht dus het beschadigd snel, maar eventuele 'hoekjes' kun je wel wat corrigeren. Ik kreeg ze er zonder beschadigingen uit. Draag geen horloge of zo, dat zou het dashboard kunnen beschadigen.

Stap 2: beweeg en draai het roosterje iets en er komt z'n 10 a 15 kabel vrij. Aan het stekkertje zit een lipje, druk dat in en het stekkertje komt los.

Toen dacht ik OK tweeters uit het roostertje slopen, andere tweeters erin knoeien en stekkers afknippen en met kroonstenen aan de slag om een en ander weer aan te sluiten, maar het liep iets anders... De nieuwe tweeters klonken namelijk geen haar beter...

Dus zonder schade maar met schande door naar stap 3...

Stap 3: Haal het tweetertje van het roostertje, hij klemt achter 3 nokjes. Onthoud even hoe dat 'ie zat, of neem er eerst even een foto van. Digitaal geheugen is vaak beter dan menselijk geheugen.

Stap 4: En hier gaat het om: kijk nou eens goed naar dat roostertje, hou het eens tegen het licht. De gaatjes waar het geluid doorheen moet zijn zo klein dat het eigenlijk een wonder is dat je uberhaupt wat hoort. Ik heb een ijzerdraadje gezocht dat net iets groter is dan de gaatjes in het roostertje. Een klein boortje zou misschien ook kunnen. Die gaatjes lopen taps toe, boven zijn ze groter dan onder. Met dat draadje heb ik elk gaatje in dat roostertje iets groter gemaakt. Draadje van boven erin, wat jutteren en ronddraaien en 'opruimen' en door naar het volgende gaatje. Een klusje van een uurtje per roostertje, het zijn wel heel wat gaatjes. Ook de gaatjes binnen het 'vierkantje' in het randje schuim heb ik wat groter gemaakt, dan kan er meer lucht naar de voorruit voor de ontwaseming in de hoeken. Als je het netjes doet, zie je aan de bovenkant van het roostertje niet dat er iets gebeurd is, maar hou je het roostertje tegen het licht, dan zie je dat er meer licht door komt en dus ook meer geluid en lucht.

Stap 5: optioneel en alleen voor soldeerboutliefhebbers: soldeer voorzichtig een klein Wima MKP condensatortje van 0.033uF over het elkootje dat op de tweeter zit als scheidingsfilter. Zit zorgt voor nog iets betere en meer hoge tonen. In vaktermen, een bypass condensator.

Stap 6: klik alles weer in elkaar en monteer de roostertjes weer.

Resultaat: met de fabriekstweeters heb ik nu toch aardige hoge tonen in de auto en voortaan staat de treble op +4 of +5 en niet meer op +6. Andere tweeters kopen zonder deze tweak heeft haast geen zin. De roostertjes zijn de eerste beperkende factor, niet de tweeters erachter.

Voor de opvolgers van deze tweak: je doet het op eigen risico en veel plezier ermee.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: Gratis tweeter upgrade

Postby barend_berg » 14 Jul 2008 15:26

vooralsnog irriteer ik me niet aan de treble.... maar mocht het zover komen dan is dit een supertip.
barend_berg

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby Bennink » 14 Jul 2008 19:04

Heel goed :-) Heb je ook foto's gemaakt?
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby BlueHCH » 14 Jul 2008 20:15

Deze keer nog geen fotos helaas. Niet aan gedacht toen ik bezig was en eigenlijk is het klusje vrij eenvoudig uit te voeren. Ik zal een volgende keer de camera bij de hand houden.
BlueHCH

Postby Bennink » 15 Jul 2008 06:55

Heb het verhaal nog wat beter doorgelezen, maar het lijkt me vrij duidelijk. Kan het helaas niet toetsen :roll:

Maar ik begrijp dat je nu je nieuwe tweeters niet hebt ingebouwd?
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby BlueHCH » 15 Jul 2008 15:07

Een nieuwe tweeter had ik eerst ingebouwd, provisorisch, om te luisteren of het verschil maakte. Maar ik hoorde eigenlijk haast geen verschil. Toen dus besloten het roostertje aan de passen en de oorspronkelijke tweeters weer te gebruiken. De winst was te klein, als die er al was, om aan het geklooi te beginnen om iets wat niet past, passend te maken. De nieuwe tweeters liggen dus nu in de kast, wachtend op een andere bestemming.
BlueHCH

Postby Nigelator » 25 Jul 2008 13:08

'k heb voor 'n compo set van Helix laten monteren en dat klinkt prima met roostertjes. Je hebt eerder de neiging de treble terug te draaien dan verder open te draaien :)

Wel goede tip, in sommige auto's zijn de roostertjes helemaal dicht, das ook bijzonder.
Nigelator

Postby p88l » 01 Sep 2008 20:22

Ik wi niet vervelend zijn, maar als je bij +6 niet helemaal gek wordt van het schelle hoog, dan kan er het volgende aan de hand zijn:

1. De gaasjes voor de tweeters zitten niet meer in nieuwere modellen (zelf heb ik er een geleverd gekregen in augustus 2008, met veel hoog)
2. Je oren zijn beschadigd vanwege een medische reden of je hebt te vaak / te lang naar te harde muziek geluisterd in het verleden. Helaas is hier niets meer aan te doen...
3. Je oren zitten vol, even laten uitspuiten doet dan wonderen :)
p88l

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008 Neutron Blue Metallic met Sportpakket 205/55R16

Postby BlueHCH » 01 Sep 2008 22:07

@p88l

Dan heb je het toch verkeerd begrepen. Bij + 6 in het hoog wordt je inderdaad gek van het schelle hoog en stemmen worden lelijk maar er is geen sprankelend hoog. Na mijn tweak is er wel sprankelend hoog en is +4 of +5 prima. (+4 bij CD, +5 bij radio)

Juist omdat mijn oren zo goed zijn hoor ik verschillen boven de 15kHz ook nog erg goed. De tweak geeft een beetje hetzelfde resultaat als het schoonmaken van de koppen van een cassettedeck.
BlueHCH

Postby p88l » 01 Sep 2008 22:15

Inderdaad... Ik dacht dat je geen hoog hoorde, maar dof geluid.

Vind het zelf heel erg moeilijk vergelijken.
De radio is sowieso 3x niks vergeleken met mijn vorige auto...
(Pioneer DEH-P8600MP met Pioneer speakers er aan)

Ik laat het er echter wel bij. Geen zin in de ombouwactie, din-frame, gaasjes dus toch weg (laten) halen als ik op jou moet vertrouwen, ziet er minder goed uit en geen frontje mee hoeven nemen is ook wel handig.
Gezien mijn korte reistijd de laatste tijd, ga ik thuis wel weer meer luisteren :)

PS Ik vind het (met gaasjes) bij +2 al schel genoeg. +3 kan nog, maar vind ik eigenlijk al té... 4 of 5 moet ik persoonlijk niet aan denken. Wellicht dat het heel anders is zonder de gaasjes.
p88l

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008 Neutron Blue Metallic met Sportpakket 205/55R16

Postby BlueHCH » 02 Sep 2008 15:18

Het is niet dat ik de gaasjes (roostertjes) heb weggehaald (kan ook niet want de tweeters zitten er aan vast). Ik heb alleen de gaatjes in de roostertjes iets groter gemaakt zodat het geluid er beter door komt. Zet je de treble hoger dan gaan met name de speakers in de deuren in in de hoedenplank scheller klinken maar een triangel hoor je er niet echt beter door. Zo'n triangel wordt met name door de tweeters in het dashboard weergegeven maar die kun je dus nauwelijks horen omdat de openingen in de roostertjes te klein zijn.
BlueHCH

Postby iOnline » 15 Sep 2008 13:34

Hét grote manco van de HCH speakers is m.i. dat de tweeters niet op oorhoogte (dus boven op het dashboard) zitten, maar ergens ter hoogte van je enkels. Hierdoor kunnen de hoge tonen dus nooit direct je oren bereiken. Bij het midden en laag zou dat minder erg zijn, maar bij het hoog verstoort dat niet alleen het geluid, maar ook je stereobeeld.

Zou je écht het geluid willen opkrikken, dan zou je een gescheiden setje speakers (met losse tweeters dus) moeten aanschaffen:
Image
Image

Ik denk dat je met een relatief goedkoop gescheiden setje met de tweeters op oorhoogte meer bereikt dan met de duurste high end speakers ter hoogte van je enkels.
iOnline

Postby BlueHCH » 15 Sep 2008 17:21

Als bij jou de tweeters terhoogte van je enkels zitten, hoe geef jij dan gas? De tweeters bij de HCH zitten namelijk onder de hierboven beschreven roostertjes, op de hoeken van het dashboard daar waar de voorruit en het dashboard samen komen.

Het geluid van de tweeters weerkaatst via de voorruit naar de passagiers.
BlueHCH

Postby iOnline » 16 Sep 2008 09:03

Ja, ik lees het nu. Ik heb proefgereden in een HCH waar de tweeters gewoon verwerkt zaten in de deur, óf de tweeters waren inderdaad zo slecht als jij aangaf. :shock:
iOnline

Postby BlueHCH » 16 Sep 2008 10:29

Het is niet dat de tweeters heel slecht zijn. Maar omdat ze hun geluid niet kwijt kunnen worden ze ruim overstemd door de deurspeakers.

Wil de je de sprankeling in het hoog wel goed horen zul je de tweeters lucht moeten geven. Zie ook de tweeters in je afbeelding: ruime gaten in het beschermingsrooster. De gaatjes in de roostertjes in de HCH zijn kleiner dan 0.5 mm...
BlueHCH

Next

Return to Electronica, gadgets, tips & tricks