Zonnepaneeltje

Plaats hier informatie over electronica, zoals navigatiesystemen, informatie over gadgets en tips & tricks.

Re: Zonnepaneeltje

Postby MyHCH » 28 Apr 2020 06:27

Interessant om te lezen! Je hebt waarschijnlijk de best gemonitoorde en meest uitgebalanceerde accu van het land :D . Hopelijk blijft deze het nu doen, maar de verwachtingen lijken erg goed.
Alvast veel plezier bij de lange rit; geniet ervan om weer eens te kunnen rijden.
2019 Jazz:Image > 40.000 km
2017 Jazz:Image over 68.830 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 870
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.5 CVT Dynamic

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 06 May 2020 10:03

Na ween week rust gaf de accu nog steeds meer dan 12 Volt af. :)
Gisteren weer een flink stuk gereden en vanochtend boodschappen gedaan. Meteen na contact aan gaf de UltraGauge nog 12,50 Volt aan, snel daarna zakte het naar rond de 12 (omdat met alleen contact aan er al bijna 100 Watt verstookt wordt...!) Hij stond wel in de zon dus het zonnepaneeltje trok 'm misschien iets bij, maar toch. Dat deed ie voorheen ook en dan was het altijd minder.
Dit is zelfs beter dan toen deze accu net nieuw was.
Nou denk ik dat ie altijd al een ontladen cel heeft gehad en nu eindelijk, na meer dan 6 jaar, in balans is? Heb ik niet eerder meegemaakt, ook de originele accu gaf vanaf de eerste keer dat ik het voltage mat al ruim minder dan 12 Volt.

So far so good. Ik blijf 'm in de gaten houden maar heb nu goede hoop dat de accu nog wel een tijdje mee kan.
De Insight laadt minder bij tussendoor (de naald links in het display in het groen). Met dimlicht aan nog af en toe, met alleen stadslicht bijna nooit. Puur omdat de 12V accu nu minder hoeft te worden bijgeladen.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 675
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby MyHCH » 06 May 2020 13:44

Wat goed om te lezen! Ik denk dat een heleboel energie en brandstof bespaard kan worden als alle accu's van elektrische auto's (IMA systeem, maar ook van de concurrenten) optimaal in balans worden gebracht. Zo zie je maar dat de moderne EV's niet voor niks een uitgebreid BMS (Battery Management System) hebben. Dat scheelt in levensduur en verbruik flink.
Keep up the good work!
2019 Jazz:Image > 40.000 km
2017 Jazz:Image over 68.830 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 870
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.5 CVT Dynamic

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 11 May 2020 14:16

Hij doet het nog steeds prima. Elke keer ruim 12 Volt, en pas na een seconde of 20 zakt ie er net onder (met contact aan, motor uit).

Maar het volgende project dient zich aan. De I10 van mijn vrouw wou niet starten toen ze weg wou rijden bij school. Ze had even radio geluisterd met de motor uit.
Ik heb haar ooit verteld dat als ie niet wil starten dat ze even alles uit moet zetten, een paar minuten wachten en dan nog eens starten met verder nog alles uit.
Dat deed ze, en hij startte, met moeite...

En dat vertelt ze me een half uur na thuiskomst pas, vlak voor ze weer op pad moet. Dus ik heb nog niet kunnen bijladen. Ze belt me als ze ergens strandt!
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 675
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 11 May 2020 15:13

Hhhh. Vrouwen en techniek...

Ze had mijn zoon weggebracht, zei 'de eerste keer startte hij heel moeilijk, toen ik terug ging al beter.'

Ze gaat net mijn zoon weer ophalen, of ik even wil kijken.
Ze start, de startmotor draait als een tierelier. Maar na een seconde slaat de motor weer af. en dat herhaalt zich een paar keer.
En ik maar denken dat het de accu was. En zij begrijpt niet dat dit niks met de accu te maken had en haar woordelijke beschrijving was ook al anders dan wat ik zie gebeuren.

En nu? vraagt ze.
Geef een klein beetje gas bij als je start zeg ik.
Ze start en de motor schiet een paar seconden in de toerenbegrenzer! Daarna laat ze eindelijk het pedaal los en god zij dank, het motortje blijft normaal stationair lopen.

Ze rijdt alleen maar korte stukjes dus de zuiger, kleppen en bougies zullen wel vet zijn. Maar nu de scholen weer begonnen zijn rijdt ze gelukkig weer vaker dus het zal wel weer loslopen, en anders dan rijd ik er eens een langer stukje mee.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 675
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 11 May 2020 15:38

Ze is weer terug, niks geen problemen.
Met een beetje gas erbij start ie prima. Met veel ook zei ze lachend.

De accu gaf onbelast net geen 13 Volt aan voor de OptiMate erbij kwam. Met de 0,8 Ampere uit de druppellader erbij net boven de 13 volt, scheelt 0,1 Volt (en zal verder opbouwen natuurlijk).
Deze accu is bijna helemaal vol en kerngezond. Mag ook wel, nog geen jaar oud.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 675
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby MyHCH » 12 May 2020 06:40

Leuk om te lezen! Soms krijg je een bijna hartverzakking als je met je gevoel voor techniek en efficiency zoiets ziet gebeuren; arme i10.

Ik herinner me een laad-los-actie waarbij mijn vrouw wat boodschappen binnen komt zetten met de Jazz midden op straat. Stationair draaiende motor, pookje in D en de handrem flink aangetrokken (want hij wilde niet blijven staan zei ze). Tja, geen automaat gewend...
2019 Jazz:Image > 40.000 km
2017 Jazz:Image over 68.830 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 870
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.5 CVT Dynamic

Re: Zonnepaneeltje

Postby le0001 » 12 May 2020 18:32

:shock: :lol:
User avatar
le0001
 
Posts: 44
Joined: 08 Nov 2012 13:53
Location: Nieuwegein
Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Re: Zonnepaneeltje

Postby Axial63 » 14 May 2020 10:45

:D :lol:
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
User avatar
Axial63
 
Posts: 26
Joined: 17 Aug 2015 21:24
Location: Emmen [Dr]

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 21 May 2020 16:56

De Insight heeft alweer bijna 2 weken niet gereden maar de accu geeft 12,6 Volt af. Dat loopt wel los.

De I10 rijdt nu weer elke dag (school) en slaat nog steeds af en toe af na het starten, vooral bij een warme start vreemd genoeg.
Ik heb er een stuk mee over de snelweg gereden en hij ging er merkbaar lekkerder van rijden, maar het heeft het startprobleem niet helemaal verholpen.
De accu van de I10 was na 5 uur aan de OptiMate helemaal vol.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 675
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby MyHCH » 22 May 2020 10:54

Kan het moeilijker starten ook niet komen door de E10 benzine? Die ontmengt als de auto lang stil staat (of alleen voor korte stukjes wordt gebruikt). Je zou er eens een keertje 98 in kunnen doen en kijken of dat helpt.
Ik merk bij de Jazz 1.5 nu ook (terwijl ik nu ook meerdere dagen per week ongeveer 70 km rijd) dat het stop-start-systeem er iets langer over doet voordat de motor weer loopt (2 of 3 extra rondjes van de startmotor). Ik verdenk bij mij de E10; ik heb nu een ander merk geprobeerd.
2019 Jazz:Image > 40.000 km
2017 Jazz:Image over 68.830 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 870
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.5 CVT Dynamic

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 23 May 2020 19:50

Ik heb zowel de I10 als de Insight volgetankt begin April, en de I10 rijdt nu elke dag een paar keer. Vanochtend wilde ie eerst helemaal niet starten (10 seconden startmotor, nog niet aanslaan) maar bij een 2e poging wel meteen.
Op de terugweg was het meteen raak. Ik kijk het nog even aan, als het aanhoudt ga ik ermee langs de garage.

De Insight heeft nooit moeilijk gestart anders dan door een platte accu. Spanning is lopen. Zelfs bij -14 graden (de enige keer dat ie uit zichzelf de startmotor nodig had ipv. het IMA systeem - maar hij deed het toch meteen)
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 675
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 03 Jul 2020 23:38

Het is zomer en de zon doet het leuk op het paneeltje.
Ik stap na meer dan een week niet rijden in de Insight en het voltage op de accu is 12,50 Volt net nadat het contact aan gaat.
Daarna zakt het een beetje omdat de Insight met contact aan zo'n 100 Watt trekt, maar het ziet er goed uit. Mijn accu lijkt gered en het paneeltje is blijkbaar genoeg om 'm in conditie te houden.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 675
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby le0001 » 04 Jul 2020 12:10

omdat de Insight met contact aan zo'n 100 Watt trekt


Heb je dan je ventilatie ´off´ staan? Bij mij is dat een gewoonte geworden bij thuiskomst, zodat de 12V-accu niet leeggetrokken wordt als je even op contact staat en nog wat dingen doet, voor het wegrijden.
User avatar
le0001
 
Posts: 44
Joined: 08 Nov 2012 13:53
Location: Nieuwegein
Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 04 Jul 2020 12:55

Ja, dit is gewoon alle boord electronica die aanstaat als het contact aan is, zoals VSC, de IMA electronica, enz. Ik heb ook meestal de ventilatie uit staan.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 675
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Previous

Return to Electronica, gadgets, tips & tricks

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron