De stadslicht LEDjes weer

Plaats hier informatie over electronica, zoals navigatiesystemen, informatie over gadgets en tips & tricks.

De stadslicht LEDjes weer

Postby RedDevil » 04 Jan 2020 20:51

Een tijdje terug kreeg mijn HIH de APK keuring en heeft de monteur de LEDjes uit de stadslichten gehaald 'want die knipperden en daar wordt ie anders op afgekeurd'...
Ik kreeg ze wel mee natuurlijk. Ik was van plan de peertjes er weer uit de halen en deze of andere LEDjes terug erin te zetten, maar ik kwam er niet toe.
Ik had ze mee naar mijn schoonmoeder met de Kerstvakantie, in de borstzak van mijn overhemd zodat ik er aan zou denken.

Een paar dagen later zei mijn schoonmoeder dat de wasmachine een raar geluid had gemaakt en er was iets raars uit gekomen, of ik wist wat het was?
Het was dus een van de LEDjes, drijfnat. Al snel hadden we zijn maatje ook boven water...

Vanmorgen maar eens geprobeerd of ze het nog deden, en warempel. En niet knipperen natuurlijk, gewoon strak. Ze zitten er nu weer in, schoner dan ooit :)
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: De stadslicht LEDjes weer

Postby Axial63 » 05 Jan 2020 22:55

ha ha ha, mooi verhaal weer...

Over dat knipperen:
Als je een filmpje ziet waarin LED lampjes in beeld komen (bijvoorbeeld een digitale klok) dan zie je nog wel eens dat die lampjes knipperen.
Het heeft iets te maken met de frequentie en het aantal beelden per seconden (als ik goed ben ingelicht).

Kan zijn dat als je de koplamphoogte met zo'n afstelapparaat controleert dat dan ook een knippereffect waarneembaar is vanwege de sterke lens?
HCH, Galaxy Grey Metallic, 2008
Toyota Prius, Abyss Grey Metallic, 2012
Axial63

Re: De stadslicht LEDjes weer

Postby RedDevil » 06 Jan 2020 10:11

Nee, ze knipperden echt. Soms waren een paar SMC's van de LEDjes uit terwijl de rest aan is of knipperen ze om de seconde eventjes, een paar tiende van een seconde uit.
Het knipperen dat je op filmbeelden ziet is omdat ze een PWM spanningsregelaar hebben die om de paar milliseconden even de volle spanning erop zet en dan weer uitschakelt. Dat kan je met het blote oog niet zien, maar filmcamera's belichten/sampelen de beeldchip tegenwoordig ook met zulke korte frequenties.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Return to Electronica, gadgets, tips & tricks