Zonnepaneeltje

Plaats hier informatie over electronica, zoals navigatiesystemen, informatie over gadgets en tips & tricks.

Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 26 May 2018 20:16

Ik heb een zonnepaneeltje gekocht en in de auto gehangen.
Bovenaan de achterruit, onzichtbaar vanuit de binnenspiegel want daarmee kan ik de bovenste draad van de achterruitverwarming niet eens zien en daar zit ie dus nog boven.

Image

De + draad langs de en onder de dakbekleding naar een permanent spanningdragend punt in de houder van de maplampjes, de massadraad naar het massapunt net onder de slotbeugel van de achterklep.

De reden is dat mijn 12 Volt accu moeite heeft om op spanning te blijven, eigenlijk zit ie meteen onder de 12 Volt als de motor niet draait. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat een van de 6 cellen niet vol zit en de rest wel.
De meeste auto's laden de accu bij op ongeveer 14,4 Volt waardoor er permanent een stroom loopt door de accu, ook al is ie vol. Zit er 1 slechte cel bij dan wordt die toch steeds braaf opgetrokken.
De Insight laadt met een lagere spanning; als de accu vol zit loopt er nauwelijks nog een stroom door. Alleen wordt die ene slechte cel dus niet bijgetrokken.
En dat doet mijn paneeltje nu dus, zeer geleidelijk want met hooguit 200 mA in de volle zon.

Ding is gekocht bij amazon.de.
Image

Helaas was de verzending niet gratis, maar wel snel. Ga ik vaker doen :)
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby RedDevil » 29 Jun 2018 09:29

Gisteren een kleine beurt gehad.
Ik was van plan het zonnepaneeltje los te maken voor de beurt, maar was het glad vergeten.

De CVT geeft sinds de vorige beurt af en toe schokken. De koppeling grijpt dan niet, het toerental stijgt snel als ik gas geef maar hij trekt niet. Dan ineens grijpt ie en krijg ik de beruchte duw in de rug.
Dit gebeurt ook af en toe rond de 30 km/u bij wisseling tussen elektrisch en rijden op gas, en bij rustig wegrijden.
Dit had ik gemeld en de monteur zou ernaar kijken, maar merkte niks. Of ik even langs kon komen om mee te rijden bij een proefrit.

Dus we rijden weg bij de garage en meteen viel op dat mijn UltraGauge geen verbinding kreeg. De spanning was eraf geweest natuurlijk, misschien moest de boel nog resetten?
De Insight reed normaal, maar na 500 meter ineens ping: Check Engine en een heleboel andere lampjes aan en de ene na de andere foutmelding op het scherm: transmissie, ABS, airbags, Joost mag het weten. Bij gasgeven ging de groene D in het display knipperen, en bij stilstaan werkte AutoStop niet meer (hee!).
Niet fijn dus meteen terug naar de garage.

In de garage werd een diagnosecomputer aangesloten (met Windows 7 ;)) en vond de computer een storing in de EF-CVT module of zoiets; die reageerde niet, en de systemen die daarmee communiceren gaven dus allemaal foutmeldingen. Alleen leek alles wel gewoon te werken; ze reageerden alleen op de foutcodes die waren opgeslagen.
Alle foutcodes gereset en nog eens testen. Niks aan het handje.

Ik kreeg de auto weer mee en heb geen foutmeldingen meer gehad.
Er was injectorcleaner in de tank gegooid en of het daaraan lag of de oliewissel (weer 0W20) maar de stationairloop was stukken beter en het verbruik kort na een koude start weer veel zuiniger.
Alleen de CVT blijft helaas af en toe een bonk geven als de koppeling weer even te veel slipt.

Ik denk dat de storing veroorzaakt werd door het zonnepaneeltje.
Met de accuklem los kan het beetje spanning dat het paneeltje levert onder de garageverlichting net genoeg zijn om een paar systemen half in leven te houden, die dan niet netjes resetten als de boel weer aangesloten is.
Ik heb het paneeltje 's avonds binnen getest en het geeft dan 5 of 6 Volt en een paar milliAmpere; meer als ik het dicht bij een lamp houd. Krachtig genoeg om problemen te geven als de accu is afgekoppeld.
Bij bewolkte hemel geeft het makkelijk 16 Volt en 30 mA, in de volle zon 200 mA dus. Genoeg om het rustverbruik van de Insight (< 20 mA) te compenseren, maar niet veel meer dan dat.

Afijn, mijn advies als je een zonnepaneeltje hebt is dus om 'm altijd af te koppelen voor je naar de garage gaat.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Zonnepaneeltje

Postby MyHCH » 01 Jul 2018 09:53

Vervelend dat de CVT of de koppeling soms schokken. Ik hoor weleens dat je een CVT af en toe moet flushen, maar of dat ook helpt voor dit probleem is mij onbekend.
Goed om te weten van het zonnepaneel!
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Return to Electronica, gadgets, tips & tricks