Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Alle discussie over de Civic Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby Arie Bombarie » 16 Oct 2015 20:55

Ik heb mij onder de Insight rijders reeds voorgesteld. Mijn naam is Kees. Ik ben 51 jaar en ik vond in april van dit jaar dat het toch eens tijd werd om autorijles te nemen. Deze week ben ik geslaagd :D

De afgelopen maanden had ik mijn zinnen gezet op een Honda Insight. Echter, de proefrit viel behoorlijk tegen. De motor maakt bij hoge toeren veel lawaai, ik vond hem niet echt vloeiend rijden, eerder schokkerig. En achter hield het ook niet over.

Wat een verschil met de Honda Civic uit 2010 waarmee ik ook een proefrit heb gemaakt. 53000 km op de teller en met lederen bekleding. En dat voor nog geen 10 mille.

http://www.losbv.nl/showroom/occasions/ ... -leer-5400
2010 Honda Civic Hybrid Elegance: Image
Arie Bombarie
 
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2015 20:52
Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance uit 2010

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby EcoDriver » 17 Oct 2015 11:06

Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs. Daar begint het toch mee.

Zowel de HIH als de HCH zijn fijne auto's. De HIH is inderdaad achterin lager, maar op zich verder veel praktischer door zijn achterklep. Zelf vind ik de belijning van een HIH ook veel fraaier.

De CVT maakt inderdaad snel veel lawaai. Het is een auto om rustig te berijden. De schokkerigheid is inderdaad ook iets specifieks voor de HIH. Hoe dat bij de HCH is weet ik eigenlijk niet.

Johan
Image
100.000 km in 8 jaar.
User avatar
EcoDriver
 
Posts: 306
Joined: 29 Sep 2009 08:35
Location: Heiloo
Huidige auto: EcoDriver rijdt een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic)

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby MyHCH » 18 Oct 2015 09:01

Proficiat met je rijbewijs. En een heel mooie HCH gekocht! Ik weet zeker dat je daar veel plezier van gaat hebben.
De HIH is iets later ontwikkeld dan de HCH, waarbij de basis aandrijflijn hetzelfde is, maar dan iets goedkoper uitgevoerd. Zo heeft de HCH 95 PK vanwege een 3-traps vtec-systeem. De HIH blijft steken op 88 PK vanwege de 2-traps vtec (goedkoper). Verder is de wielophanging van de HIH gelijk aan die van de Jazz, terwijl de HCH een trapje hoger staat vanwege de Civic-techniek. Dus dat de HCH iets meer verfijnd overkomt is goed verklaarbaar.
Veel plezier ermee en veilige kilometers gewenst!
2017 Jazz:Image > 31.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 825
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby Arie Bombarie » 06 Dec 2015 09:22

Inmiddels heb ik al meer dan 5000 km met de auto gereden. Ik ben ontzettend blij met mijn aankoop. Ik vind de auto ontzettend lekker rijden en hij is ook nog eens eens bijzonder zuinig, tenminste, als ik niet al te hard rij.

Ik heb nog wel een paar vragen:

Normaal staat de climate control op de auto stand. Maakt dat in de winter veel uit? Of doe ik er ook in de winter verstandig aan om de airco uit te zetten als ik zo zuinig mogelijk wil rijden?

Daarnaast heb ik nog een vraag over benzine in Duitsland. Ik weet dat de auto geschikt is voor E10 benzine in Duitsland. Maar is dat ook de beste keuze? Of doe ik er verstandig aan om om Super 95 of E5 te tanken? Ik heb ook begrepen dat E10 benzine weliswaar goedkoper is maar je auto minder zuinig maakt
2010 Honda Civic Hybrid Elegance: Image
Arie Bombarie
 
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2015 20:52
Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance uit 2010

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby MyHCH » 06 Dec 2015 10:53

Fijn dat de HCH zo goed bevalt!

Als je de climate control op 'auto' hebt staan, dan zal af en toe de compressor van de airco worden gebruikt. Dat gebeurt in de zomer vaak (als de temperatuur te hoog is) en in de winter iets minder vaak (als de luchtvochtigheid te hoog is, dan kan deze verlaagd worden door diep te koelen (er treedt dan condens op in het systeem) en weer te verwarmen). Hierdoor is de 'auto' stand bijvoorbeeld fijn om in harde regen geen condens op de voorruit te krijgen.
Zelf reed ik met mijn HCH lange afstanden en werd het interieur toch prima droog. Dus ik reed met 'acc off' op het display. Dat is enkele procenten zuiniger (de compressor zal niet heel vaak aan zijn; is deze aan dan gaat het verbruik met 15 a 20% omhoog).

Ik heb nooit op E10 gereden, maar zou dat niet gauw doen. Het verbruik gaat er ietsje van omhoog, maar dat is weinig. Als ik ooit in Duitsland kom en daar moet tanken, dan kies ik juist voor Super 100 (of zoiets). Daar zit nog veel meer octaan in en daar loopt de motor veel lekkerder op. Meer trekkracht en ietsje zuiniger. Ik reed een keer met een Lancia Kappa 2.0 naar Dresden en haalde 1 op 15 op Super 100 (normaal 1 op 12). Ik geloof dat het 10 cent duurder is dan 95. Maar je moet doen waar je je prettig bij voelt; voor de HCH zal het weinig verschil maken.
2017 Jazz:Image > 31.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 825
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby RedDevil » 06 Dec 2015 13:25

Ik heb in Duitsland eens E10 getankt - en die tank is jarenlang mijn beste geweest qua verbruik.
Ik heb ruim een jaar lang regelmatig Blue One getankt, dat is benzine met 15% ethanol (en een heel klein beetje water).

Hoewel Blue One een 2% lagere calorische waarde heeft dan gewone benzine (die maximaal 10%, maar meestal tussen de 4 en 6% ethanol bevat) merkte ik dat niet terug in het verbruik.
Bij verbranding van Blue One ontstaat wel minder warmte, maar een net zo groot volume aan uitlaatgas; en het is druk, niet hitte, dat de motor in beweging zet.
De hitte doet wel iets, aan de andere kant functioneert het EGR beter bij een niet zo hoge verbrandingstemperatuur.

Ik kan niet uitsluiten dat ethanol het verbruik toet toenemen, maar het effect is te verwaarlozen. De kwaliteit van de brandstof is veel belangrijker, sommige goedkope benzines lijken een hoger verbruik te geven.
De E10 in Duitsland is in het algemeen uitstekend van kwaliteit. Ik zou zeggen; doen, tenzij het duurder is dan gewone benzine ;).
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 544
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby Arie Bombarie » 07 Dec 2015 09:46

Bedankt voor de tips MyHCH en RedDevil ;-)
2010 Honda Civic Hybrid Elegance: Image
Arie Bombarie
 
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2015 20:52
Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance uit 2010

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby Strampke » 07 Dec 2015 22:12

Zet je je auto ook nog op spritmonitor?
Kunnen we meekijken naar je verbruik!
Volvo 244 GL 1979: ongeveer 1 op 10
Honda Civic Hybride 2010: Image
Volvo V60 PIH 2013: Image
Strampke
 
Posts: 77
Joined: 26 Mar 2010 22:36
Huidige auto: Honda Civic Hybrid en een Volvo V60 PIH

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby Arie Bombarie » 14 Dec 2015 15:01

Strampke wrote:Zet je je auto ook nog op spritmonitor?
Kunnen we meekijken naar je verbruik!

Dat heb ik bij deze gedaan Strampke ;)

De teller staat echter nog op nul. Ik heb gisteren namelijk een app op mijn iPhone gezet om het verbruik bij te houden: RoadTrip Lite. Pas na de eerstvolgende tankbeurt zal ik mijn verbruikscijfers invoeren in Spritmonit.

Als ik de berichten zo lees dan is het werkelijke verbruik namelijk meestal lager dan dat wat de noordcomputer aangeeft.
Dat klopt toch?
2010 Honda Civic Hybrid Elegance: Image
Arie Bombarie
 
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2015 20:52
Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance uit 2010

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby EcoDriver » 14 Dec 2015 18:13

Nee, ietsjes hoger. (+ 0.2 a 0.3).

Johan
Image
100.000 km in 8 jaar.
User avatar
EcoDriver
 
Posts: 306
Joined: 29 Sep 2009 08:35
Location: Heiloo
Huidige auto: EcoDriver rijdt een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic)

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby Strampke » 14 Dec 2015 18:50

En hoe heet je op Spritmonitor?
Volvo 244 GL 1979: ongeveer 1 op 10
Honda Civic Hybride 2010: Image
Volvo V60 PIH 2013: Image
Strampke
 
Posts: 77
Joined: 26 Mar 2010 22:36
Huidige auto: Honda Civic Hybrid en een Volvo V60 PIH

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby Arie Bombarie » 14 Dec 2015 20:40

Strampke wrote:En hoe heet je op Spritmonitor?

ArieBombarie ;)
2010 Honda Civic Hybrid Elegance: Image
Arie Bombarie
 
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2015 20:52
Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance uit 2010

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby MyHCH » 14 Dec 2015 20:49

Bij mij was de HCH net ietsje zuiniger aan de pomp dan aan de boordcomputer (0,1 l/100km minder), maar dat was helaas alléén bij de HCH zo. Alle andere auto's tot nu toe laten een te positief verbruik zien (0,3 te weinig bij de Jazz en Civic). Maar de afwijking is wel steeds hetzelfde, dus na even bijhouden weet je waar je aan toe bent.
2017 Jazz:Image > 31.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
User avatar
MyHCH
Moderator
 
Posts: 825
Joined: 23 Jun 2008 18:44
Location: Vleuten
Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Re: Mijn eerste auto: een 2010 Honda Civic Elegance Hybrid

Postby Arie Bombarie » 15 Dec 2015 10:56

MyHCH wrote:Bij mij was de HCH net ietsje zuiniger aan de pomp dan aan de boordcomputer (0,1 l/100km minder), maar dat was helaas alléén bij de HCH zo. Alle andere auto's tot nu toe laten een te positief verbruik zien (0,3 te weinig bij de Jazz en Civic). Maar de afwijking is wel steeds hetzelfde, dus na even bijhouden weet je waar je aan toe bent.

Dat was mij ook opgevallen na het lezen van de verbruikscijfers topic.
2010 Honda Civic Hybrid Elegance: Image
Arie Bombarie
 
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2015 20:52
Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance uit 2010


Return to Civic Hybrid - Algemeen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron