Hoe herken je een nieuwe accu?

Alle discussie over de Civic Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Hoe herken je een nieuwe accu?

Postby the fox » 02 Nov 2012 23:26

Hoi allen,
ik was plezierig verrast dat er een club bestaat voor Honda hybrides en heb me meteen aangemeld. De site ziet er trouwens mooi uit! Ik ben volgende week de trotse eigenaar van een HCH uit 2009. Echt een prachtige auto en ik kan haast niet wachten. Nu heb ik aan jullie wel een vraagje. De auto wordt verkocht door een officïële Honda dealer en men geeft mij aan dat er een nieuw batterijpakket in zal gaan. Dit omdat het 2009 model wel eens klachten gaf. Nu heb ik gevraagd of ik ergens kan zien of er een nieuwe batterij in zit, maar dat blijkt wat moeilijk te zijn. Ze zetten het wel op de aankoopbon, maar mijn vraag is dus of jullie weten hoe en waar ik kan zien of het een nieuwe batterij is? Men gaf wel aan dat een nieuwe batterij gemeld wordt bij Honda Nederland. Weten jullie daar iets van af?
Tevens ben ik benieuwd hoeveel jaar je daar dan weer garantie op hebt?
Afijn dank alvast voor een eventuele reactie en als ik de auto heb, zal ik jullie laten weten hoe enthousiast ik ben!
groet,
the fox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Hoe herken je een nieuwe accu?

Postby civicmobiel » 03 Nov 2012 11:46

the fox wrote:Hoi allen,
ik was plezierig verrast dat er een club bestaat voor Honda hybrides en heb me meteen aangemeld. De site ziet er trouwens mooi uit! Ik ben volgende week de trotse eigenaar van een HCH uit 2009. Echt een prachtige auto en ik kan haast niet wachten. Nu heb ik aan jullie wel een vraagje. De auto wordt verkocht door een officïële Honda dealer en men geeft mij aan dat er een nieuw batterijpakket in zal gaan. Dit omdat het 2009 model wel eens klachten gaf. Nu heb ik gevraagd of ik ergens kan zien of er een nieuwe batterij in zit, maar dat blijkt wat moeilijk te zijn. Ze zetten het wel op de aankoopbon, maar mijn vraag is dus of jullie weten hoe en waar ik kan zien of het een nieuwe batterij is? Men gaf wel aan dat een nieuwe batterij gemeld wordt bij Honda Nederland. Weten jullie daar iets van af?
Afijn dank alvast voor een eventuele reactie en als ik de auto heb, zal ik jullie laten weten hoe enthousiast ik ben!
groet,

Ik heb inmiddels ook een nieuw accupakket, maar kan dat ook nergens aan zien.
Behalve dan dat ik erbij was toen mijn dealer het inbouwde. ;)
Maar geen zorgen de HCH uit 2009 heeft 8 jaar garantie op o.a. het accupakket, en die garantie gaat over op de nieuwe eigenaar.
Suc6 met je auto, heerlijk vervoermiddel :)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby revolution-nl » 04 Nov 2012 11:43

civicmobiel wrote:
the fox wrote:Hoi allen,
groet,

Ik heb inmiddels ook een nieuw accupakket, maar kan dat ook nergens aan zien.
Behalve dan dat ik erbij was toen mijn dealer het inbouwde. ;)
Maar geen zorgen de HCH uit 2009 heeft 8 jaar garantie op o.a. het accupakket, en die garantie gaat over op de nieuwe eigenaar.
Suc6 met je auto, heerlijk vervoermiddel :)

8 Jaar of 150.000km (wat het eerst komt)
revolution-nl

Huidige auto: Ford Focus '11

Postby Roginl » 05 Nov 2012 17:28

Als eerste welkom op het forum!

Ik rijd ook een 09 civic hybrid. en bij mij zitten er nog de 1e accu's in zonder problemen. (zit ook nog maar aan de 60.000 km's misschien dat dat scheelt. Ik zou er hoe dan ook niet te veel zorgen overmaken.
Roginl

Huidige auto: HCH Polished metal 2009

Postby the fox » 05 Nov 2012 21:16

Allen dank voor jullie reactie!! Ik ben weer wat wijzer geworden. Over een paar dagen kan ik eindelijk mijn auto ophalen, kan niet wachten!
the fox

Postby Ron H » 07 Nov 2012 22:16

Ik meen een keer bij een dealer een HCH met gesloopte achterbank gezien te hebben. Heb er toen niet bij stil gestaan, maar mogelijk was er toen een vervanging gaande.
In ieder geval heb ik nu bij mij geprobeerd de rugleuning los te krijgen, maar die geeft zich niet makkelijk over. Gestopt dus maar. Maar ik neem aan dat als je op de juiste plaatsen eraan trekt, de rugleuning los moet komen. En dan zullen ergens toch wel stickertjes met een jaartal te vinden zijn???
Via de kofferbak heb ik ook niet makkelijk toegang kunnen krijgen.
Succes.
Ron H

Huidige auto: Voorheen 2x HCH, nu even DS5 hybrid4

Postby HCH-CH » 08 Nov 2012 00:47

Ron
De achterbank zit met twee bouten vast, die te bereiken zijn via de deling tussen rugleuning en zitbank
Maar dan zal je nog niet veel kunnen zien.Image
En voor je nog verder gaat: Er staat wel 158 Volt op!
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby Ron H » 08 Nov 2012 08:51

Nee, ga niet verder, maar mij stond bij dat de rugleuning met plastieke klikkertjes vast zat.
Mooi plaatje trouwens.
Ron H

Huidige auto: Voorheen 2x HCH, nu even DS5 hybrid4

Postby Ken » 09 Nov 2012 12:29

Rugleuning moet je omhoog schuiven na het loshalen van 1 of 2 bouten (weet niet meer uit mijn hoofd).
Die bout(en) zitten onderaan tussen rugleuning en zitting. Waarschijnlijk moet je eerst de zitting eruit halen (ook maar 1 bout).
Ken

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Postby WhitePearl » 10 Nov 2012 17:49

Ik weet dat er sinds begin dit jaar de nieuwe accu's verkrijgbaar zijn en dat dus de oude er niet meer zijn. Ik heb contact erover gehad met honda nederland. Ik was 1 van de eerste met deze nieuwe accu en sindsdien geen problemen meer gehad. Bij mij bij de bestuurderskant zit een sticker geplakt van het nieuwe pakket dat er is ingegaan. Daaraan heb ik het gezien. Zelf was ik er ook bij toen het gebeurde dus zelf weet ik dat het gebeurd is.
Honda Civic Hybrid || 2009 || Mugen Bodykit || Angel Eyes Koplampen || Led Achterverlichting || Rondom Geblindeerd || 17 inch 225-45-17 || Eindpot dubbele uitlaatpijp || Alpine IVA-W505R || Achteruitrijcamera || Burry Spraakgestuurd Bluetooth Carkit
WhitePearl

Postby lawrence-hch » 10 Dec 2012 10:09

Hoe en wanneer merk je nou dat de accu slechter wordt.
Heb hier al paar x zitten lezen maar de een zagt dat het her berekenen hoort de ander zegt van niet.
Ik heb de laatste tijd toch wel 1 a 2 x in de week dat als ik de snelweg opdraai ineens alle accu blokjes tot 1 na weg zijn.
4 km verderop is hij ineens weer vol al snel is er dan weer 1 blokje weg.
Helemaal vol is hij bijna nooit eigenlijk alleen als ik heel moet remmen en uitrijden.
Verder kan ik wel redelijk lang volledig electro rijden wat mij laat denken dat de accu goed is.
Heb nu nog 35000km en 2 jaar garantie wil er wel optijd bijzijn natuurlijk
lawrence-hch

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007

Postby MyHCH » 10 Dec 2012 15:26

lawrence-hch wrote:Hoe en wanneer merk je nou dat de accu slechter wordt.
Heb hier al paar x zitten lezen maar de een zagt dat het her berekenen hoort de ander zegt van niet.

De oudere versies van de HCH herberekenden het niveau van de accu slechts sporadisch (mijn model 2007 slechts 1 of 2x per jaar). De nieuwere versies en de versies die een softwareupdate hebben gehad doen dit vaker. Ik weet niet precies wat de omstandigheden zijn die een herkalibratie triggeren, maar je kunt onder andere denken aan het volgende:
  • het opnieuw opwarmen van een erg koude accu (bij buitenstaan in de vrieskou)
  • na een stilstand van langere tijd
  • bij grote veranderingen in rijstijl
  • wanneer de software merkt dat het te weinig vermogen van de accu krijgt, terwijl de accu vol genoeg zou moeten zijn
In dat laatste punt zit 'm de crux. Een slechter wordende accu geeft soms te weinig vermogen terwijl dit wel gevraagd wordt. Dit leidt tot een herkalibratie, omdat de software een lege accu wil voorkomen. Na een herkalibratie wordt het verschil tussen helemaal vol en helemaal leeg opnieuw bepaald en opgeslagen (de garage kan dit overigens uitlezen).
Het is dus niet altijd te zeggen dat veel herkalibraties veroorzaakt worden door een slechte accu. Andersom wel: een slechte accu leidt tot veel herkalibraties. Het testen van de capaciteit van je accu kan als volgt:
  • Probeer hoe lang je 40 km/u volledig elektrisch kunt rijden met een volle accu. Pas na 2 a 3 km hoort de accu leeg te zijn en niet eerder
  • Als je van stilstand vol gas naar 130 accelereert dan hoor je continu maximale assist te hebben; valt de assist eerder weg dan is de accu slechter dan normaal.
Hopelijk schept dit enige duidelijkheid.
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby lawrence-hch » 10 Dec 2012 18:18

Dankje voor het duidelijke antwoordt.
Mijn hch is van 2007 en het herberekenen komt wel 2 x in de week voor de laatste tijd.
Echter rijd de auto prima ook elektrisch of dit 3km is weet ik niet zolang heb ik geen rechte stukken op mijn route waarbij ik continu onder de 50 km/h kan blijven.
Met wegrijden assist hij volledig en wordt dan langzaam minder.
Van 0 naar 130 volgas heb ik nog nooit gedaan zal het is proberen.
Mijn verbruik is 1 op 15 de laatste tank met 3 lange ritten en de rest 30 km woonwerk per dag waarvan 16km op de snelweg de rest de wijk uit in de drukte en industrieterrein op in de drukte.
Heb max gemiddeld 1 op 16.8 gehaald op 1 tank. En rij redelijk normaal max 110 op de cruise
lawrence-hch

Postby Ken » 10 Dec 2012 20:27

lawrence-hch wrote:Heb max gemiddeld 1 op 16.8 gehaald op 1 tank. En rij redelijk normaal max 110 op de cruise

Dat is niet super zuinig. Ik haal normaal 1 op 17.5 met alleen maar snelwegkilometers. Ik rij dan 120-130 km/u.
Als ik 110 km/u rijd, dan haal ik makkelijk 1 op 19.
Ken

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Postby lawrence-hch » 10 Dec 2012 21:11

Als ik 110 rij en reset de b trip dan geeft hij wel 4.8 a 5.2 aan.
Maar rij normaal zo.n 720km op 42 a 43 liter elke keer als ik tank is het hetzelfde.
Behalve de laatste tankbeurt gister toen was hij naar 650 km leeg en tankte 43 liter.
Kom nooit boven de 120 uit rij eigenlijk altijd 100 a 110 net of de auto harder niet fijn vind.
Moet wel zeggen dat me airco aan staan radio aan stoelverwarming en met wegrijden de achterruitverwarming aan.
En hij staat nu op wintersloffen standaard putdeksel.
lawrence-hch

Next

Return to Civic Hybrid - Algemeen