Hoe herken je een nieuwe accu?

Alle discussie over de Civic Hybrid dat niet past in een ander subforum.

Re: Hoe herken je een nieuwe accu?

Postby MyHCH » 11 Dec 2012 08:39

Dat verklaart veel. Airco altijd aan: +20% brandstof, stoelverwarming aan: +5%, radio aan: +1%. Airco heb je eigenlijk zelden nodig, ik ken 2 situaties waarbij deze echt helpt: in de zomer wanneer je wil koelen en in de lente of de herfst wanneer tijdens een regenbui de auto beslaat maar je geen verwarming aan wilt hebben. Vooral 's winters is de airco compleet overbodig. Rijd eens een tijdje met ACC OFF op het display en kijk maar eens wat dat met je verbruik doet.
O ja: wat is je bandenspanning? Een paar tienden erbij helpt ook wat.
2017 Jazz:Image > 31.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby madmasc » 11 Dec 2012 22:15

De laatste tank heb ik ook 1 op 15 gereden. Op winterbanden 195/65/15 2.8 bar
Daarvan was een retourtje Apeldoorn (280km) met 110-130 km/u en 2x eventjes tot 180km/u(gps) doorgetrokken (effe proberen....).
Ik had 2x kalibratie tijdens de hele rit, maar de accu kwam wel steeds op 100% tijdens 120-130 rijden op cruise. De rit reed ie 6.1
Daarna stond ie de hele week op 6.2, maar na vrijdag (door de sneeuw ploegen) was het gestegen tot 6.5
De koude en langzaam rijden ivm druk verkeer, kost meer benzine.
Ik heb geen idee of er een nieuwe accu in zit, soms heb ik een week geen herkalibratie, maar nu met de kou bijna om de dag.
3 km elektrisch rijden (max 44 km/u) lukt me wel.
Eerst een stuk van 1 km elektrisch, accu is meestal aan het begin 3/4 en zakt dan max 1 blokje, en dan accelereren tot 85, een stuk van 2 km daarna weer gas los tot 40, dan is de accu weer 3/4. en dan het stuk van 2 km max 44 electrisch,en dan 1 km +/- 30 ivm drempels, dan is de accu 1/2
Lijkt me goed. (2009 en 76.500km)

Oja, met airco, breedstralers, radio538 aan. ;)
madmasc

Huidige auto: Honda Civic i-DTEC 2.2 executive

Postby lawrence-hch » 11 Dec 2012 23:10

De winterbanden staan op spanning zoals het op het stikkertje staat.

Madmasc
Jou verhaal komt me wel bekend voor met veel dingen over hercalibreren enz enz
En met breedstralers aan foei foei dat mag niet van oom agent :lol:
Me schoonvader heeft gister na een brandend ima lampje zn accu pack laten vervangen de zijne is van 2010.
Toen hij vanaf de garage met mij mee reed viel het hem om dat de mijne veel meer assist en laad onder het rijden.
Hij kon ook bijna niet electro rijden hele kleine stukjes maar kwa accu vulling was het altijd wel normaal.
Nu met de nw accupack erin rijd hij hetzelfde als de mijne hoorde ik vanavond van hem
lawrence-hch

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007

Postby CiviC » 09 Feb 2013 15:20

De airco niet gebruiken is dan wel voordeliger in verbruik,
maar een airco moet gewoon regelmatig even aan omdat anders hij anders eerder leeg loopt.
En een airco reparatie kun je veel brandstof voor kopen....

MyHCH wrote:Dat verklaart veel. Airco altijd aan: +20% brandstof, stoelverwarming aan: +5%, radio aan: +1%. Airco heb je eigenlijk zelden nodig, ik ken 2 situaties waarbij deze echt helpt: in de zomer wanneer je wil koelen en in de lente of de herfst wanneer tijdens een regenbui de auto beslaat maar je geen verwarming aan wilt hebben. Vooral 's winters is de airco compleet overbodig. Rijd eens een tijdje met ACC OFF op het display en kijk maar eens wat dat met je verbruik doet.
O ja: wat is je bandenspanning? Een paar tienden erbij helpt ook wat.
CiviC

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance, premium white pearl.

Postby Henk.W » 11 Feb 2013 07:41

Ook de airco verwarmd de instromende lucht elektrisch in de winterdagen, kijk maar eens naar het beslaan van je ruiten, aan of uit.
Hij droogt dan de lucht en de vochtigheid in de auto.
Henk.W

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby Roginl » 27 Feb 2013 19:31

Roginl wrote:Als eerste welkom op het forum!

Ik rijd ook een 09 civic hybrid. en bij mij zitten er nog de 1e accu's in zonder problemen. (zit ook nog maar aan de 60.000 km's misschien dat dat scheelt. Ik zou er hoe dan ook niet te veel zorgen overmaken.

Paar weken geleden ook enkele keren het ima lampje aan. Ff naar de dealer en gelijk na het uitlezen nieuw accu pakket besteld. Deze zou na 2 weken binnen zijn maar na 2 weken tenoren gekregen dat de hele voorraad op was ivm met de vorst! Nu weer 2 weken verder gaat volgende week dan eindelijk het nieuwe pakket erin.
Roginl

Huidige auto: HCH Polished metal 2009

Postby lawrence-hch » 27 Feb 2013 22:01

Ok hoe oud is jou auto?
Mijne is van 2007 en er is mij verteld dat deze eigenlijk nooit problemen hebben.
Echter mijn accu loopt nog steeds vaak ineens leeg onder het rijden zondag op de heen en terug weg.
In een keer is hij helemaal leeg en gaat dan laden dit gebeurt nu elke dag of om de dag.
Dit resulteert dus in een hoger verbruik zonder brandend ima lampje zou alles goed moeten zijn is mij gezegd.
Toch heb ik er geen goed gevoel bij kan me niet voorstellen dat dit zo hoort, het is wel begonnen sinds het kouder is.
lawrence-hch

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007

Postby RedDevil » 28 Feb 2013 00:02

Het is al eerder genoemd maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden:
IMA problemen worden vaak door een kapotte accu veroorzaakt, maar je moet wel eerst nagaan welke accu de problemen veroorzaakt...
Want de NiMh accu hoeft helemaal niet stuk te zijn.
Je gewone 12V accu voedt namelijk de besturing van de IMA; als de 12V accu de geest geeft dan weet de IMA ineens niet meer hoe vol de NiMh accu is, met allerlei raar gedrag tot gevolg.
Als je 12V accu al een paar jaar oud is dan zou ik 'm blind vervangen, kijken of dat de probleem oplost en als niet dan alsnog de IMA accu laten vervangen.

Maar je kan het natuurlijk wel meten. De accu hoort in rust minstens 12,5 V te geven.
Zet de motor uit. Laat de koplampen 1 minuut branden (meteen na het laden is de spanning soms hoger door gelaagdheid, even wat gebruiken lost dat op)
Zet de lampen weer uit, wacht even en meet de spanning. Is dat minder dan 12,5 volt dan was dat dus je probleem. Nieuwe 12V accu en je IMA doet het weer als nieuw.
(dit heb ik niet zelf bedacht of ervaren maar gelezen op InsightCentral, in diverse posts.)
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Ferry » 19 Jan 2015 12:44

Bij mij zit op de stijl naast de voorstoel een sticker ima accu CA3 ? Betekent dat een nieuwe accu?
Image ==> Image
Ferry

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid
Alfa Romeo Alfa 33 1.7 4x4

Previous

Return to Civic Hybrid - Algemeen