UltraGauge OBD2 code lezer & verbruiksmonitor

Algemene mededelingen.

UltraGauge OBD2 code lezer & verbruiksmonitor

Postby RedDevil » 11 Oct 2013 22:41

Ik heb 'm!
Gisteren is mijn UltraGauge binnengekomen.
Image
Met de UltraGauge kan je de sensors in je auto uitlezen en zo zien hoe zuinig je rijdt, hoe warm het koelwater is, wat de spanning van je (12V) accu is (de mijne is binnenkort aan vervanging toe blijkt nu!), enzovoort.
Je kan maar liefst 7 pagina's met 4,6 of 8 gegevens programmeren en die wisselend tonen. Je kan bijv. op elke pagina je instant verbruik zetten zodat die altijd zichtbaar is, en flink wat van de andere gegevens slechts op één van de 7 pagina's zetten zodat je ze af en toe langs ziet komen.
Bovendien kan je controles zetten die een alarm laten afgaan als bepaalde waarden overschreden worden. Dan kan je je auto al stilzetten voordat er wat onherstelbaar beschadigd raakt.
En als het systeem foutcodes genereert dan kan je ze hiermee uitlezen en indien nodig zelfs resetten.

Kortom een leuk speeltje voor €82,45 incl. verzendkosten bij http://www.obd2-shop.eu/ultragaugeemv12-p-287.html. Was binnen na 1 week na betaling.
Ik had de UltraGauge ook bij de fabrikant kunnen bestellen maar ik vond de Duitse site makkelijker en sneller.

De UltraGauge kan je aansluiten op de OBD2 poort die net achter de onderrand van het dashboard zit, links van de middenconsole. Het kabeltje past mooi net door de spleet tussen het onderste stuk van de middenconsole en het dashboard en kan van daaraf ergens heen geleid worden.
Ik weet nog niet wat ik de beste plek vindt. Hij schijnt niet zo goed tegen de volle zon in een afgesloten auto te kunnen dus bovenop het dashboard dat wordt het niet, of er moet een kapje overheen.
Hij is zo klein als een creditcard en ongeveer een centimeter dik, maar de knopjes en de houder aan de achterkant doen daar nog een paar mm bovenop.

Er zijn alternatieven voor de UltraGauge, zoals de ScanGauge. Die vond ik echter te duur voor wat die biedt.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: UltraGauge OBD2 code lezer & verbruiksmonitor

Postby MyHCH » 12 Oct 2013 08:33

Dat ziet er goed uit! Zelf heb ik al een jaar of 6 een Turbogauge. De Scangauge is inderdaad erg duur; de Turbogauge was toen een heel stuk goedkoper. Enig grote nadeel van dat apparaat is dat het vanzelf uit gaat wanneer het 60 seconden niet gebruikt wordt. Dat komt in de praktijk neer op uitschakelen bij een autostop van 1 minuut of langer en niet vanzelf weer aan springen wanneer je de rem loslaat en de motor vanzelf start. Heel irritant. In de Jazz 1.2 werkt het echter fantastisch (uiteraard geen autostop...).
Ik ben benieuwd wat je er verder van vindt. Of de cijfers van het verbruik kloppen (bij de TG heel goed; veel beter dan de 0,4 l/100km afwijking die de boordcomputer geeft) en welke functionaliteit je echt van belang vindt. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van IGN, het ontstekingsmoment (in graden): je kunt zo zien wanneer de motor in de ultrazuinige modus loopt.

Veel plezier ermee en houdt ons op de hoogte!
2017 Jazz:Image > 51.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 12 Oct 2013 19:07

Ik heb hem voorlopig op het deksel van het minivakje van het dashboard geplakt.
Nadeel van deze positie is dat ie nogal ver van de weg is. Ik had 'm liever tegen de A stijl of zo, maar hij schijnt niet goed tegen direct zonlicht in een kokendhete auto te kunnen dus dan moet er ook een kapje over.
Eerst zo maar eens proberen.
Image
Het snoer heb ik opgerold en in het vakje geduwd. Je ziet het linksonder tussen de beplating door steken. pal daarachter zit de OBD2 plug.
Uitgeschakeld ziet het er onopvallend en niet al te waardevol uit, maar voor de zekerheid zal ik er met witte wrijfletters IN ^ TEMP ^ OUT of zoiets op plakken ;)

Het display spiegelt nogal maar vanuit de bestuurderspositie reflecteert het de zwarte voorkant van de passagiersstoel en heb je er geen last van.

Je kan maximaal 7 pagina's met gegevens instellen met maximaal 8 gegevens per pagina.
Ik koos voor 7x6 gegevens waarbij ik op elke pagina linksboven het actuele verbruik in km/l laat zien en de 5 overige gegevens op de pagina's steeds wisselen (per 8 seconden, maar ook dat is instelbaar, zelfs per pagina.)
Het instellen is logisch en gaat vrij eenvoudig maar is lastig uit te leggen. Kwestie van in de auto zitten en uitproberen. Er zit een beperkte demo op de sites van UltraGauge, maar het toekennen van gauges kan je alleen op het ding zelf uitproberen. Een beschrijving is eigenlijk niet nodig. Het lijkt zelfs vrij sterk hoe de menu's van de MID werken.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby RedDevil » 22 Sep 2014 16:21

Ik vond het toch lastig af te lezen dus heb ik de UltraGauge een ander plekje gegeven, namelijk de rand van de cockpit rechts.

In eerste instantie met dubbelzijdig plakband, maar dat hield niet lang. Bovendien kon ik dan niet bij de knopjes aan de achterkant zonder 'm uit de clip te halen.
Nu heb ik de de clip op een stukje pijp gezet en kan ik er gewoon bij:
Image

Zo zag het er ongeveer uit:
Image

Het betere is de vijand van het goede... maar ik kan het gepruts niet laten.
De UG werd wel eens te warm in de zon dus wou ik een soort overkapping.
En ik had iets gelezen over een "touch screen" modificatie: door op de rand te drukken druk je de knopjes achterop het apparaat ergens tegenaan...

Een zwart zeepbakje en wat gepruts later was dit het resultaat.
Image

De oranje stukjes zijn schuimrubber 'kurkplaatjes' die tussen de glasplaten worden gedaan als je een stapel glaswerk bestelt.
Ze geven net genoeg mee om het te laten werken.
Image

en het werkt nog ook; druk op de rand en je scrollt door het menu... :)

Ow, en beter laat dan nooit: hij gaat niet uit bij de AutoStop ook niet als die langer dan een minuut duurt. Alleen als je het contact uit zet. En weer aan als je 'm aan zet.
In de praktijk raak je 'm wekenlang niet aan.
Image
RedDevil

Postby tomkaat » 08 Apr 2017 22:10

RedDevil wrote:Ik vond het toch lastig af te lezen dus heb ik de UltraGauge een ander plekje gegeven, namelijk de rand van de cockpit rechts.

In eerste instantie met dubbelzijdig plakband, maar dat hield niet lang. Bovendien kon ik dan niet bij de knopjes aan de achterkant zonder 'm uit de clip te halen.
Nu heb ik de de clip op een stukje pijp gezet en kan ik er gewoon bij:
[...]
Ow, en beter laat dan nooit: hij gaat niet uit bij de AutoStop ook niet als die langer dan een minuut duurt. Alleen als je het contact uit zet. En weer aan als je 'm aan zet.
In de praktijk raak je 'm wekenlang niet aan.

'Kleine' kick voor dit topic. Vanaf volgende week vrijdag ben ik de gelukkige eigenaar van een 2012 Honda Insight (De 2e versie met facelift) en vroeg me af of je nog steeds blij bent met je UltraGauge? Wat biedt dit apparaat precies voor meerwaarde t.o.v. de ingebouwde Boordcomputer?
tomkaat

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Exclusive

Postby RedDevil » 09 Apr 2017 01:26

Welkom!

Ik ben nog steeds blij met de UltraGauge:
- Mijn 12 Volt accu ging stuk en mijn nieuwe accu is zwak. Ik heb het voltage ingesteld op de UltraGauge zodat ik kan zien of ie aan vervanging toe is.
- Ik heb het instant verbruik ingesteld omdat ik dat interessant vind om mijn rijgedrag te optimaliseren. Ik merkte een paar jaar geleden dat het verbruik tijdens de rit onverklaarbaar opliep en jawel; een bijna lege band door een schroef in het loopvlak, voor ik het merkte aan de wegligging.
- Wanneer de motor boven de 46 graden komt dan begint AutoStop te werken. Vanaf dat moment slaat de motor af als je 'm zonder gas uit laat rollen. De temperatuurindicatie geeft precies aan wanneer je dat kan verwachten. Het blauwe lampje gaat pas uit bij 53 graden.
- Ik blokkeer de grille gedeeltelijk omdat de Insight dan zuiniger rijdt; vooral 's winters maakt het uit. Hij blijft ook langer warm waar je weer profijt van hebt als je binnen een aantal uur opnieuw wilt rijden. Aan de temperatuur van de luchtinlaat zie ik hoeveel effect het blokkeren heeft en vooral ook of ik niet te ver ga; boven de 30 graden heeft het geen positief effect meer, boven de 50 zelfs licht negatief. Ik probeer rond de 30 te blijven.
- Ik heb zitten hobbyen met (begrensd) bijladen van de IMA accu, waarbij ik desondanks een paar foutcodes getriggerd heb. Met de UltraGauge kon ik de foutcodes uitlezen; na wat gegoogel wist ik dat het niet ernstig was en dat ik ze kon resetten, ook met de UG.
- Ik vind het interessant om te onderzoeken wat de diverse systemen aan boord doen. De Insight heeft honderden sensoren waarvan een groot aantal zijn ontsloten via het OBDII systeem en door de UG kunnen worden uitgelezen. Engine load, ontstekingsvervroeging, inlaatdruk, stand van de EGR klep en % EGR feedback, dat soort dingen. Helaas geeft het geen informatie over de hybride accu, anders stond dat ook in mijn schermpje ;) maar het is leuk speelgoed voor de tech nerd geïnteresseerde.

Het vergt enig geëxperimenteer om vertrouwd te raken met het ding. Het beste kan je oefenen met de simulator op de UltraGauge website, dan trek je je accu niet plat; anders zit je al gauw lang te prutsen met contact aan (de Insight trekt dan meer dan 100 Watt uit de accu - de UG kan het stroomverbruik helaas niet meten omdat de Insight daar geen sensor voor heeft).

Maar leer eerst je auto kennen. Op een gegeven moment wil je meer weten en dan kan je alsnog besluiten om een UG of ScanGauge of ELM327 Bluetooth ODBII dongle met de Torque app te gaan gebruiken, om meteen een paar alternatieven te noemen.
Veel plezier!
Bart
Image
RedDevil

Postby tomkaat » 09 Apr 2017 14:24

RedDevil wrote:Welkom!

Ik ben nog steeds blij met de UltraGauge:
- Mijn 12 Volt accu ging stuk en mijn nieuwe accu is zwak. Ik heb het voltage ingesteld op de UltraGauge zodat ik kan zien of ie aan vervanging toe is.
- Ik heb het instant verbruik ingesteld omdat ik dat interessant vind om mijn rijgedrag te optimaliseren. Ik merkte een paar jaar geleden dat het verbruik tijdens de rit onverklaarbaar opliep en jawel; een bijna lege band door een schroef in het loopvlak, voor ik het merkte aan de wegligging.
- Wanneer de motor boven de 46 graden komt dan begint AutoStop te werken. Vanaf dat moment slaat de motor af als je 'm zonder gas uit laat rollen. De temperatuurindicatie geeft precies aan wanneer je dat kan verwachten. Het blauwe lampje gaat pas uit bij 53 graden.
- Ik blokkeer de grille gedeeltelijk omdat de Insight dan zuiniger rijdt; vooral 's winters maakt het uit. Hij blijft ook langer warm waar je weer profijt van hebt als je binnen een aantal uur opnieuw wilt rijden. Aan de temperatuur van de luchtinlaat zie ik hoeveel effect het blokkeren heeft en vooral ook of ik niet te ver ga; boven de 30 graden heeft het geen positief effect meer, boven de 50 zelfs licht negatief. Ik probeer rond de 30 te blijven.
- Ik heb zitten hobbyen met (begrensd) bijladen van de IMA accu, waarbij ik desondanks een paar foutcodes getriggerd heb. Met de UltraGauge kon ik de foutcodes uitlezen; na wat gegoogel wist ik dat het niet ernstig was en dat ik ze kon resetten, ook met de UG.
- Ik vind het interessant om te onderzoeken wat de diverse systemen aan boord doen. De Insight heeft honderden sensoren waarvan een groot aantal zijn ontsloten via het OBDII systeem en door de UG kunnen worden uitgelezen. Engine load, ontstekingsvervroeging, inlaatdruk, stand van de EGR klep en % EGR feedback, dat soort dingen. Helaas geeft het geen informatie over de hybride accu, anders stond dat ook in mijn schermpje ;) maar het is leuk speelgoed voor de tech nerd geïnteresseerde.

Het vergt enig geëxperimenteer om vertrouwd te raken met het ding. Het beste kan je oefenen met de simulator op de UltraGauge website, dan trek je je accu niet plat; anders zit je al gauw lang te prutsen met contact aan (de Insight trekt dan meer dan 100 Watt uit de accu - de UG kan het stroomverbruik helaas niet meten omdat de Insight daar geen sensor voor heeft).

Maar leer eerst je auto kennen. Op een gegeven moment wil je meer weten en dan kan je alsnog besluiten om een UG of ScanGauge of ELM327 Bluetooth ODBII dongle met de Torque app te gaan gebruiken, om meteen een paar alternatieven te noemen.
Veel plezier!
Bart

Wauw wat een heerlijk uitgebreid antwoord :) Bedankt!
Je opmerking tech nerd geïnteresseerde is exact waarom ik naar dit apparaat aan het kijken ben want ik ben wel een echte techneut. Sowieso ben ik me nu nog aan het oriënteren want met 2 proefritjes van een 30-40 minuten ken je een auto nog absoluut niet natuurlijk. Wordt vervolgd dus!
tomkaat

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Exclusive

Return to Algemene mededelingen