Beste verkoopresultaat in twintig jaar

Alle nieuws en informatie, afkomstig van Honda.

Beste verkoopresultaat in twintig jaar

Postby Bennink » 13 Nov 2009 13:37

70% van de verkochte Honda's is een hybride!

Kreeg vandaag dit bericht van Honda Nederland:

Honda Nederland wrote:Honda boekt dit jaar zijn beste verkoopresultaat in Nederland sinds 1989. Met nog bijna twee maanden te gaan staat de teller voor 2009 nu al op 10.000 verkochte auto’s. Het marktaandeel van Honda steeg in de eerste tien maanden van 2009 van 1,7 naar 2,8 procent. Deze goede resultaten zijn vooral te danken aan de populaire hybridemodellen Civic Hybrid en Insight.

Ondanks een sterk krimpende markt (min 24 procent) steeg de verkoop van Honda ten opzichte van 2008 met maar liefst 23,1 procent. In 2008 verkocht het merk in totaal 8.514 auto’s. Dit jaar werd dat aantal al in september bereikt. Door de goede verkoopresultaten is Honda het merk met het hoogste stijgingspercentage. Hiermee bewijst Honda dat ook bij een teruglopende vraag naar auto’s grote successen kunnen worden geboekt. Door aantrekkelijke (hybride)modellen aan te bieden waar veel vraag naar is, weet Honda een spectaculaire groei te realiseren in een dalende markt.

Ruim zeven van de tien Honda’s die dit jaar zijn verkocht in Nederland is een hybride. Van de Honda Civic Hybrid zijn tot nu toe ruim 5.800 exemplaren op kenteken gezet. Van de nieuwe Insight, die dit voorjaar op de markt kwam, zijn er tot nu toe bijna 1.700 verkocht.

Verdere groei in 2010
Honda verwacht in 2010 verder te groeien in Nederland. Zo wordt volgend jaar het hybride-aanbod versterkt met de komst van de spectaculaire Honda CR-Z sportcoupé en eind 2010 een hybrideversie van de Honda Jazz. Daarnaast worden de Civic Hybrid en de Insight nog aantrekkelijker voor de consument. Vanwege hun zeer lage CO2-uitstoot vervalt voor deze modellen per 1 januari 2010 namelijk de motorrijtuigenbelasting. Voor de zakelijke rijder vallen deze hybrideauto’s ook volgend jaar in het bijtellingtarief van 14 procent voor de inkomstenbelasting.

Honda heeft wereldwijd een leidende positie in de auto-industrie als het gaat om ontwikkeling van schonere en zuinigere motoren. Het merk zet de komende jaren in op een verkoop van meer dan 500.000 hybridevoertuigen per jaar.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: Beste verkoopresultaat in twintig jaar

Postby Ciro » 16 Nov 2009 21:39

Dat is goed nieuwe voor Honda. Een geluk dat de concurrentie ligt te slapen /er bijna niet is.
Ciro

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid maart 2008

Postby johnths2 » 28 Dec 2009 15:46

Ciro wrote:Dat is goed nieuwe voor Honda. Een geluk dat de concurrentie ligt te slapen /er bijna niet is.

Ik heb overigens niet het idee, dat de concurrentie in slaap gevallen is.

Verkoopcijfers Honda t.n.t. 2009,
Honda Insight - 1777 stuks
Honda Civic hybrid - 5800 stuks
Totaal Honda hybrids - 7577 stuks

Verkoopcijfers Toyota t.n.t. 2009,
Toyota Prius - 8234 stuks

Er is dus nog wel van enige concurrentie sprake.
Vooral omdat het helaas met de Honda Insight niet erg wil lukken.
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=13316

Ik hoop overigens, dat de te verwachten nieuwkomers de komende jaren het hybride segment wat meer leven in gaan blazen.
De keuzeopties zijn nu maar erg beperkt!
johnths2

Huidige auto: Toyota Prius THSD comfort

Postby Tim » 28 Dec 2009 17:57

Bij de cijfers van de Prius tellen ook de aantallen vanaf januari 2009 tot en met juli 2009 mee (toen het oude model nog verkocht werd). Daar zijn er een hoop van verkocht omdat die flink afgeprijst werden.
De Insight wordt vanaf begin maart verkocht. Neemt niet weg dat de Prius meer verkoopt, maar dat lag in de lijn der verwachting.

Verder heeft Honda Nederland zichzelf als verkoopdoel 2000 stuks in 2009 opgelegd. Met 1777 stuks tot en met november 2009 zitten ze er niet ver vanaf. Dat zijn er ongeveer 222 per maand.
Ik vraag me wederom af waarom autoweek de Insight als teleurstelling beschouwd als Honda dit jaar zo'n goed resultaat behaald heeft (mede dankzij de Insight). Op internationaal niveau hebben ze het verkoopdoel in Amerika inderdaad niet gehaald, maar dat ligt grotendeels aan het feit dat de Prius daar stukken goedkoper is (prijsverschil is maar 2000 dollar, ipv de 5000 euro in Nederland). In Japan doen de Insight het prima, en is daar zelfs tot auto van het jaar uitgeroepen.
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby Pjork » 29 Dec 2009 12:02

Ik denk dat het niet voldoende op voorraad zijn van de Insight het grote probleem is bij de verkoop.
Maar weinig mensen hebben in de huidige markt zin om meer dan drie (soms vijf) maanden op hun auto te wachten.
Ik ga er vanuit dat zodra de logistiek op orde is, dat het wel goed gaat komen met de Insight.
En gezien de toename van de reclame filmpjes op TV verwacht Honda dit ook.

Grappig is wel dat bij ons in de garage van het appartementen complex 3 Insights staan! (dit op 43 auto’s)
Dus bij mij in de straat gaat het nog niet zo slecht,.....
Last edited by Pjork on 30 Dec 2009 13:51, edited 1 time in total.
Pjork

Huidige auto: Peugeot RCZ 156Pk

Postby Wii4all » 30 Dec 2009 13:15

Ik vind het ook raar dat de autoweek spreekt van flop.

goed op verkoopcijfers loopt de insight in nl achter met wat men gehoopt had.

Maar de auto is hier pas sinds maart/april echt verkrijgbaar.
In januari komen er weer een zooi leaserijders bij die een insight besteld hebben.

Ik denk pas dat je van een flop kunt spreken als ze na het komende jaar nog steeds ver achter lopen op hun doelstelling.
Wii4all

Return to Nieuws & Informatie