Moet je een nieuwe batterij inrijden?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Moet je een nieuwe batterij inrijden?

Postby the fox » 19 Mar 2014 22:21

hoi clubleden,
ik heb de volgende vraag; ik heb een Honda Civic Hybrid uit 2009 en onlangs een nieuwe batterijpakket verkregen omdat het IMA lampje bleef branden. Nu vraag ik me af of er zoiets bestaat als het inrijden van een nieuw batterijpakket? Oftewel, moet ik in het begin anders rijden dan dat ik gewend ben? Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden en alvast dank voor de reactie! Tussen twee haakjes, ik ben erg blij met mijn Honda!
the fox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Moet je een nieuwe batterij inrijden?

Postby civicmobiel » 19 Mar 2014 22:43

Ik heb ook een nieuwe set gekregen. Niets gehoord over inrijden, lijkt me ook onzin. ;)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby RedDevil » 19 Mar 2014 23:49

Welkom!

Het beste wat je voor je hybride accu kan doen is 'm regelmatig gebruiken. Rust roest; een paar maanden stilstand is funest.
Mijn Insight heeft de eerste 10 maanden van zijn leven (bij zijn 1e eigenaar) nauwelijks gereden. De accu had een paar maanden nodig om weer vol vermogen te kunnen leveren.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby civicmobiel » 20 Mar 2014 08:58

RedDevil wrote:Welkom!

Het beste wat je voor je hybride accu kan doen is 'm regelmatig gebruiken. Rust roest; een paar maanden stilstand is funest.
Mijn Insight heeft de eerste 10 maanden van zijn leven (bij zijn 1e eigenaar) nauwelijks gereden. De accu had een paar maanden nodig om weer vol vermogen te kunnen leveren.

Dus eigenlijk net als het gebruik van de accu voor mijn MacBook, niet constant in het stopcontact, maar zo af en toe helemaal leeg gebruiken en dan pas weer goed vol opladen. Inderdaad "gebruiken" dus. ;)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Postby RedDevil » 20 Mar 2014 09:43

Niet helemaal leeg trekken, maar wel gewoon regelmatig gebruiken.
De NiMh cellen in het IMA pakket kan je misschien duizend keer helemaal opladen en leeg trekken, daarna is de capaciteit weg.
Maar als je ze van 60% vol naar 40% vol laat afzakken en weer oplaadt tot 60% kan je dat honderdduizenden keren doen. Rond het middengebied zijn ze bijna onverslijtbaar.

Alleen hoe houd je ze in het middengebied...
De accu heeft diverse cellen en sommige daarvan zijn beter dan andere. Na verloop van tijd zal een bepaalde cel helemaal leeg zijn terwijl andere nog wel vol zijn.

Het IMA systeem kan daar wat aan doen: het zgn. balanceren van de cellen.
Als je de accu gebruikt zal het IMA systeem een lege cel ontzien, waardoor die weer 'bij' trekt.
Andersom zal een overvolle cel ook niet verder worden overladen.
Dat balanceren gebeurt uiteraard alleen als je 'm gebruikt. Dus moet je er minstens een keer per maand een half uur mee rijden, maar liever vaker en meer.

Je MacBook zal een Lithium-Ion accu hebben.
Die kan er vooral niet tegen om helemaal leeg te zijn en ploft als ie overvol is. Je lader zal dat laatste voorkomen, je macbook zelf schakelt uit als de accu in de gevarenzone komt, maar berg je 'm weg met een lege accu dan raakt die nog leger en is het einde verhaal.

De oude NiCad accus hadden last van een geheugeneffect; als je die steeds maar half gebruikte dan gingen ze ook niet dieper meer. Li-Ion en NiMh accu's hebben daar geen last van.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby civicmobiel » 20 Mar 2014 14:02

RedDevil wrote:Je MacBook zal een Lithium-Ion accu hebben.
Die kan er vooral niet tegen om helemaal leeg te zijn en ploft als ie overvol is. Je lader zal dat laatste voorkomen, je macbook zelf schakelt uit als de accu in de gevarenzone komt, maar berg je 'm weg met een lege accu dan raakt die nog leger en is het einde verhaal.

Thx voor de info, weer wat geleerd.
Ik doe het dus redelijk goed bij ongeveer 15% gaat tie het stopcontact in en inderdaad zodra deze weer op 100% staat schakelt de lader blijkbaar uit. ;)
Image.........Image
civicmobiel

Postby the fox » 24 Mar 2014 23:52

hoi allen, dank voor jullie reactie! Ik sta ervan versteld hoeveel sommige van jullie weten over het gebruik van deze fijne auto!. Ik ben de auto in ieder geval aan het gebruiken en ik kijk al uit naar een lange rit a.s weekend :-)
the fox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen