Boven 48 km/u volledig elektrisch rijden

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Boven 48 km/u volledig elektrisch rijden

Postby HCH-CH » 17 May 2013 12:28

Ik had het al eens gemerkt, toen ik de Zeeburgertunnel in reed.
In heuvelachtig gebied midden in Frankrijk heb ik er lekker mee kunnen experimenteren.
Het is mogelijk om harder dan 48 km/u volledig elektrisch te rijden.
Hoe?
1. Minstens 7 blokjes op de accumeter hebben staan.
2. Je moet een langere helling afgaan.
3. gas loslaten, zodat de kleppen dicht blijven en er laadstreepjes zichtbaar worden.
4. Voorzichtig gas bij geven, zodat de laadstreepjes één voor één verdwijnen. In hetzelfde tempo nog iets gas bij geven
En voilà hij rijdt volledig elektrisch. Ik heb het zelfs met 107 km/u op de teller gezien.

Image
het bewijs voor 95 km/u.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Re: Boven 48 km/u volledig elektrisch rijden

Postby Ken » 17 May 2013 12:49

Hahaha, was neutraal niet beter in zo'n situatie? De motor moet wel stilstaan natuurlijk, dus geen stationair brandstofverbruik.
Ken

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Postby insighty » 17 May 2013 15:28

Dat toerental is vanwege het draaien van de krukas, hij rijd wel degelijk electrisch.
insighty

Huidige auto: HCH 2008

Postby Ken » 17 May 2013 16:37

insighty wrote:Dat toerental is vanwege het draaien van de krukas, hij rijd wel degelijk electrisch.

Dat snap ik, maar door het meedraaien van de krukas/motor verlies je wat vermogen. En dat compenseert hij met de elektromotor.

Dus is het niet beter om alles uit te zetten (zowel elektrisch als mechanisch) en gewoon heling af naar beneden "glijden"?
Ken

Postby madmasc » 17 May 2013 20:32

Het was mij ook al opgevallen dat ik geregeld electrisch rij op hoge snelheid, maar dan moet je ook werkelijk niet je kleine teentje buigen, want dan is het voorbij...
madmasc

Huidige auto: Honda Civic i-DTEC 2.2 executive

Postby HCH-CH » 18 May 2013 11:44

@Ken
Als ik heuvel af de pook in neutraal zet en ik doe dat 4-5 heuveltjes achter elkaar, zit er niets meer in de accu.
(Terwijl normaal in D afdalend de accu weer bijgeladen wordt.)
Om te zorgen dat ik dan geen benzine meer verbruik, moet ook de motor met de sleutel uitgezet worden, met het risico dat het stuurslot vast slaat.
Zie hem dan maar weer, in de paniek, van het stuurslot af te krijgen.
Als je in neutraal naar beneden suist, dus zonder enige remwerking, schiet je met 115 door het dalletje heen. Wil je niet teveel verbruiken, sukkel je daarna met 60 over de top.

Het punt van dit topic is:
Dat ik altijd gedacht heb, dat boven 48 km/u het onmogelijk was om volledig elektrisch te rijden. Hetgeen dus toch, onder de juiste omstandigheden, blijkt te kunnen.

Ik probeer onder alle omstandigheden me als een "gewone, niet-hybride" weggebruiker te gedragen.
En dus: heuvel afgaand, hou ik gas in,
a. om me toch enigszins aan de maximaal toegelaten snelheid te houden.
b. om de accu te laden en zodoende weer capaciteit te hebben, voor als ik onvermijdelijk weer moet stijgen.
Nader ik het onderste punt van het dal, begin ik alvast weer gas te geven, om wat extra momentum te krijgen voor het stijgen, zonder het gaspedaal helemaal tot de bodem te moeten intrappen om de top met redelijk snelheid te bereiken.
Als de accumeter dan ook nog op 7 of 8 blokjes volstaat (bij 6 blokjes doet hij het echt niet), gebeurt dat elektrisch rijden vanzelf.

De eerste keer overkomt het je en daarna ga je bekijken hoe je dat kan reproduceren, zodat je weet hoe het werkt en het hier kan vertellen.
Het trucje is dus geenszins bedoeld om de "Hyper-Milers" iets nieuws te leren.
ch
HCH-CH

Postby JeroenE » 21 May 2013 06:22

HCH-CH wrote:Dat ik altijd gedacht heb, dat boven 48 km/u het onmogelijk was om volledig elektrisch te rijden. Hetgeen dus toch, onder de juiste omstandigheden, blijkt te kunnen.

Met mijn Jazz rij ik met enige regelmaat boven de 50 elektrisch. Op bepaalde heuvels lukt het al om gewoon met de voet van het pedaal 80 te blijven rijden. De accu laadt dan zelfs nog op ;)

Als je dan bijna aan het "eind" bent gekomen dan kan je best nog een stukje 80 blijven rijden op de accu.

Op een andere 60km/h weg rij ik ook wel eens helemaal elektrisch. Dat ligt dan wel aan het andere verkeer. Als er veel auto's rijden dan is de kans groot dat er eentje tussen rijd die niet constant dezelfde snelheid aan houdt en dan is het gedaan met de pret. Het lukt daar ook niet altijd. Waarschijnlijk toch een combinatie van hoe vol de accu is en welke kant de wind op waait :)

Binnen de bebouwde kom rij ik ook vaak gewoon elektrisch op 50km/h. Je begint ietsjes harder dan toegestaan (dus 53 oid, niet 70 natuurlijk) en dan het gaspedaal loslaat en dan langzaam weer intrapt is dat niet zo heel moeilijk. Je kan dit ook voor elkaar krijgen door langzaam naar de 50 te kruipen en dan het gaspedaal een klein beetje los te laten. Dat is wel lastiger en je moet dan wel een "lange" weg hebben omdat dit wat meer tijd kost. Dit lukt mij ook niet altijd.

Maar ik heb natuurlijk een analoge teller dus misschien is dat wel hetzelfde als 48km/h op een digitale teller.

Tegenwoordig gaat het ook vaak als ik niet eens bewust moeite doe. Wellicht doe ik eea nu al automatisch zonder het bewust aan te sturen. Of misschien gaat het ook wel als je "normaal" auto rijd. Ik let er nu ook minder op omdat ik niet echt het idee heb dat het heel veel opschiet als je de accu iedere keer "leeg" probeert te rijden.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby HCH-CH » 21 May 2013 15:14

Oké, de HJH kan op een vlakke weg ook bij 60 km/u volledig elektrisch rijden. Heb ik dat juist begrepen?
En uit ervaring: de HCH max 48 km/u.
Hoe zit dat met de insight en de CRZ??? Wie?
ch
HCH-CH

Postby lyklah » 21 May 2013 19:43

Hoi,

Vermoedelijk heeft het compleet electrisch rijden niet zozeer te maken met de snelheid maar met het benodigde vermogen.
Als je gas terug neemt (en dus langzaam vaart mindert) kun je bij bijna alle snelheden elektrisch rijden, maar je moet dan wel een fluwelen voet hebben ;) Berg af is het makkelijker, sowieso heb je dan maar erg weinig vermogen nodig om af te dalen ;)
Blijft wel dat elektrisch rijden slechts zin heeft indien de motor zelf onzuinig loopt, bij 30 km/uur bijvoorbeeld (en dan kan de insight het +/- 1,5 km volhouden mits je niet versnelt). Bij 50 km/hr is over het algemeen de motor redelijk zuinig en kun je beter op benzine rijden en de elektrische energie sparen voor als t meer helpt (optrekken/30zone of lange coast)

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby Ken » 22 May 2013 10:16

Volgens mij heeft het bij de Honda hybrids nooit echt zin om volledig electrisch te rijden, de benzinemotor moet altijd meedraaien. De kleppen gaan weliswaar dicht om het verlies te beperken, maar de rest (oliepomp, waterpomp, etc) is gewoon wrijving.

Bij een Prius is dat heel anders......
Ken

Postby RedDevil » 22 May 2013 13:41

Ik heb 'm weleens in neutraal laten rollen, maar dat maakt weinig uit vergeleken met electrisch rijden en precies zoveel 'gas' geven dat de wijzer tussen groen en blauw blijft.
Het lijkt er op dat die paar pompjes niet veel doen. Ik houd liever de controle i.i.g.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Ken » 22 May 2013 14:02

Probleem met neutraal is weer dat de motor stationair gaat draaien en brandstof gaat verbruiken.
Zo'n motor laten draaien kost toch best veel energie, 4 zuigers die op en neer bewegen, oliepomp, waterpomp, nokkenas, krukas, nokkenasketting....
Ken

Postby RedDevil » 22 May 2013 15:34

Zoals ik al schreef, ik merkte er weinig van. In neutraal draait de motor wel minder toeren, maar door de CVT maakt ook dat maar weinig verschil.
Voordeel van Honda's oplossing is dat de electromotor meteen ook vliegwiel is en er is geen extra planeetwielenstelsel nodig zoals bij de Prius. Ook daarin treedt een beetje verlies op.
Honda's oplossing is eenvoudiger en lichter, maar iets minder efficiënt bij zuiver elektrisch rijden. Ik neem dat voor lief, ik ga 'm niet inruilen voor een Prius met een hoop bijbetalen.
Ik zou 'm nog niet willen omruilen als ik er geld op toe krijg :)
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Ken » 22 May 2013 16:02

RedDevil wrote:Voordeel van Honda's oplossing is dat de electromotor meteen ook vliegwiel is en er is geen extra planeetwielenstelsel nodig zoals bij de Prius. Ook daarin treedt een beetje verlies op. Honda's oplossing is eenvoudiger en lichter,

Nou, dat betwijfel ik, omdat een Prius geen CVT met duwband nodig heeft. Zo'n CVT met duwband automaat is toch vrij groot, waarschijnlijk wel groter dan zo'n planeetwielenstelsel van de Prius. En zo'n duwband heeft ook zijn eigen verliezen.
Ken

Postby RedDevil » 22 May 2013 16:25

Ach, ik dacht dat de Prius zowel een planetair stelsel als een conventionele CVT had.
Het planetaire stelsel werkt nog slimmer dan ik dacht, maar ontkomt niet aan het feit dat om echt als variabele transmissie te werken het nodig is om met twee electromotoren en een generator aan die planeetwielen en ringen te sleuren, en daar treedt onvermijdelijk een beetje verlies bij op. Evengoed een prachtig systeem.
Nu nog verpakken in een Insight ;)
Image
RedDevil

Next

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen