Wat te doen aan hoog verbruik HCH ?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Wat te doen aan hoog verbruik HCH ?

Postby the fox » 21 Nov 2012 20:57

Hoi allen,
ik heb enkele weken geleden een HCH 2009, 60.000km, aangeschaft o.a. omdat ik wat zuiniger wilde gaan rijden. Ik kreeg de auto volledig afgetankt mee van de Hondadealer, maar na 490 km gereden te hebben (vnl. korte ritten en 1 rit op de snelweg) blijk ik een verbruik van 6.9 te hebben. Daar schrik ik toch wel van. Ik ben nl. geen snelle rijder o.i.d. Ik heb al vele berichten gelezen op het forum, maar zo'n verbruik kom ik niet vaak tegen. Ik heb de auto gekregen met een nieuwe accu (men gaf aan dat de vorige accu een IMA porbleem had) en de accu is meestal volledig opgeladen. Ik merk echter weinig van de assist, alleen als ik behoorlijk het geaspedaal in trap of als ik zeer constant rijd (30 of 42 km/u) Ik dacht dat ik vooral assist zou krijgen als ik zou optrekken? De verbuiksmeter linksbovenaan slaat vaak helemaal door als ik gas geef. Al met al hoop ik dat dit verbetert, want anders voelt het alsof ik een kat in de zak gekocht heb, zeker als je van enkele leden leest dat ze 1 op 18 of 20 rijden!
Hebben jullie nog adviezen? Ik heb iets gelezen over zo'n firmware upgrade na plaatsing nieuwe accu? Alvast bedankt voor jullie reacties, want ik heb wat geruststelling nodig!!
the fox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Wat te doen aan hoog verbruik HCH ?

Postby RedDevil » 22 Nov 2012 00:26

Korte ritten zijn funest voor je verbruik, de eerste kilometer met een koude motor haal ik hooguit 1 op 8. Zeker nu het winter begint te worden.
Daarna al snel 1 op 20 en na een km of 20 nog veel zuiniger ( bij 95 km/u constant). Met een Insight, maar dat zal weinig uitmaken.
Verder zal je nieuwe accu beter gaan presteren als die wat meer is gebruikt, en de Civic zeker ook als die lange tijd weinig heeft gereden. 490 km. is erg snel om al conclusies te trekken. En hard optrekken is een manier om je tank snel leeg te krijgen, ongeacht waar je mee rijdt. De kunst is om zo slim mogelijk op te trekken zonder dat het hinderlijk wordt.
Kortom, ik zie verschillende redenen voor je hoge verbruik en geen daarvan is nou echt de schuld van je Civic. Als de techniek en de bestuurder wat meer los komen zul je vast meer plezier en kilometers per liter mee krijgen.
Ik hoop dat dit je gerust stelt.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MyHCH » 22 Nov 2012 07:30

Vooral niet ongerust worden is mijn advies. De software van de HCH is zelflerend en waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar flink doorgereden waarvan een tijdje met een kapotte (of in elk geval minder presterende) accu. Nu jij de auto hebt, moet de auto zich jouw rijstijl aanleren. Dat duurt even. Blijf daarom vooral zo rijden als je zelf wil en kijk het nog een paar duizend kilometer aan.
Als het goed is (en dat verwacht ik wel) dan krijg je straks ook assist als je met 2000 toeren optrekt. Wanneer je met 3000 toeren optrekt moet je maximale ondersteuning krijgen en gaat de acceleratie al best rap.
Hoe is het met de overige zaken? Heb je de climate control uit, de banden op spanning enzovoort? Dat maakt bij de HCH ook veel uit.
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby peterkoning » 26 Nov 2012 14:58

Inderdaad niet te snel in paniek raken. Het verbruik zal nog wel wat afnemen en controleer inderdaad een keer je bandenspanning en dergelijke.
peterkoning

Huidige auto: Honda Civic

Postby Ken » 26 Nov 2012 15:09

Heb je winterbanden? Zoja, dan is het verbruik wat hoger.
Ken

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Postby RedDevil » 26 Nov 2012 15:37

Niet als je zoals ik je 195/55/16 zomerbanden verwisselt met 185/65/15 winterbanden.
De centimeter smallere band en hogere (soepelere) wang compenseren de hogere weerstand door het fijnere profiel volledig weg.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby the fox » 26 Nov 2012 21:27

hi allen, dank voor jullie reacties! Fijn om te zien dat er mensen zijn die zo gek zijn op hun auto en er zoveel van af weten. Ik heb gisteren voor het eerst getankt en had ongeveer 600 km gereden op 40 liter oftewel 6.9 l/100km volgens de autocomputer. Waren vnl. korte ritjes en een uur op de snelweg en zonder te snel op te trekken. Mijn banden zijn in orde (195-65-R15, Dunlop, geen winterbanden) maar ik ga de auto wel steeds meer begrijpen. Het lijkt of ie wat meer assists gaat geven vnl als ik optrek rond de 2000 toeren en als ik bijv constant 37 of 42 km p/u rijdt. Ik hou het in de gaten en alle info blijft natuurlijk welkom!
the fox

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby RedDevil » 27 Nov 2012 10:30

Ik denk dat je accu los komt en dat zelflerend effect gaat ook uitmaken.

Ik breng voor ik naar mijn werk ga mijn kinderen naar school, 1 km woonwijk met drempels, T splitsingen en kamikazefietsers van links.
De eerste paar weken had ik op dat stukje een verbruik van 12-14 liter/100 km. Zelfs bij rustig optrekken maakte de motor relatief veel toeren en laadde hij de accu bij (die toen ook niet echt los was, na een jaar nauwelijks rijden) om alles maar zo snel mogelijk warm te krijgen. Ruim voor ik bij school was was het blauwe lampje al uit (het was wel warmer dan nu)
Nu haal ik op hetzelfde stuk makkelijk 8-10 l/100 km. De Insight versnelt zonder poespas en laadt nauwelijks bij, ook als ik de avond ervoor de laatste km elektrisch heb gereden. Als ik het gas loslaat bij 30 km/u dan rolt hij door met nauwelijks vertraging en een heel laag verbruik. Een half streepje gas erbij en dan blijft hij 30 km/u rijden. Dat was dus eerst niet zo!
Pas een flink stuk na school gaat het blauwe lampje uit.
Blijkbaar heeft de Insight geleerd dat ik weleens een kort stukje rij en doet dan zijn best om dat zuinig te doen...?
Geef het wat tijd en km, wie weet.

Iets anders wat ik nog niet terugzag in deze thread: Tank eens een brandstof met motorreiniger, zoals Shell V-Power, BP Ultimate, Total Excellium (of hoe ze heten mogen, schiet me niet af als de namen niet kloppen).
Als je motor schoon is merk je het niet, maar anders kan het een hoop verschil maken.
Toen Shell begon met Pura (met reinigingsdope) heb ik mijn '85 Civic met toen 2 ton op de teller er eens mee volgegooid. Bij het eerste stoplicht merkte ik al dat de Civic minder hard remde op de motor. Nou zijn dit soort ervaringen subjectief. Maar ik zat verbaasd naar het gaspedaal te kijken of die soms bleef hangen. Het effect was echt vrij sterk.
Het verbruik daalde toen van 1 op 15 naar 1 op 16 gemiddeld (bij 15 km woon-werk met deels stad en deels 120/u). Ook als ik gewoon weer bij de (toen nog echt) witte pomp tankte. De motor (en carburateurs enz) waren immers weer schoon en bleven dat.
Ik ga mijn eigen advies binnenkort ook weer eens opvolgen :) ben benieuwd of ik de Insight daarmee nog zuiniger kan krijgen.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 07 Dec 2012 23:08

Ik heb mijn eigen advies net opgevolgd en Shell V-Power getankt ipv. Tinq Euro 95.
Het enig merkbare verschil bleek al voor ik wegreed: Flink veel duurder...
Nu heeft de Insight er pas 6500 km op zitten dus van noemenswaardige vervuiling kon nog geen sprake zijn. Maar wie weet voltrekt zich ineens toch een zuinigheidsmirakel. In dat geval zal ik het zeker melden.
UPDATE: Na 200 km is het aangegeven verbruik hoger dan ooit, ondanks zeer behoudend rijden. Het weer werkt niet mee maar dit valt toch wel tegen.
UPDATE: Na 500 km terug op 4.8 liter/100 km maar alleen door achter vrachtwagens te blijven hangen en dankzij nu bijna perfecte omstandigheden. Ik denk dat ik met de gewone E95 van de Tinq makkelijk beter had gescoord. V-power is niet 3% zuiniger, dat staat nu wel vast. Het is wel 3% duurder.
Vooralsnog zal ik gewoon weer bij de goedkoopste tanken.
Last edited by RedDevil on 20 Dec 2012 00:27, edited 2 times in total.
Image
RedDevil

Postby rene12 » 09 Dec 2012 14:33

v-power haalt niets uit inderdaad. Ik had laatst ook een hoog verbruik, bleek dat de remblokken aanliepen op de achterwielen.
rene12

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Postby RedDevil » 09 Dec 2012 16:30

Dat is iets wat je makkelijk zelf kan controleren: als je net een flink stuk hebt gereden en niet veel of hard geremd hebt dan horen de remmen en (als gevolg daarvan, en makkelijker te voelen) de velgen hooguit lauw te zijn.
Zijn ze heet of verschillend van temperatuur dan heb je slepende remmen of een slechte rembalans, en waarschijnlijk ook een onnodig hoog verbruik.
Image
RedDevil

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen