Vraag over verbruik

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Vraag over verbruik

Postby dn_ollie » 31 Aug 2012 10:58

Hallo,

Ik heb een HCH uit 2007 met bijna 45.000km op de teller.
Ik zie mensen met verbruikcijfers van 1:20. Ik vraag me echt af hoe jullie dit voor elkaar krijgen.

Als ik gewoon normaal rijd dan haal ik max 1:15.

Met normaal rijden bedoel ik gewoon aan de snelheid houden en gewoon met het verkeer meerijden.
Dus niet extreem langzaam optrekken en waar je 120 mag 90 gaan rijden.

Wanneer ik 120 -130 met (cruise control aan) op de snelweg rijdt dan gaat het verbruik naar 1:13,5 of 1:14. Is dit bij iedereen zo of is het raadzaam de auto na te laten kijken door de dealer.

Alvast bedankt voor de reacties.
dn_ollie

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007

Re: Vraag over verbruik

Postby lyklah » 31 Aug 2012 20:27

Hoi,

Hoe lang rij je de wagen al? Heb je m net, of al sinds 2007?
Het verbruik hangt van velerlei dingen af, waaronder ook het weer (ja, echt :P) en daarnaast je rijstijl. En heb je overigens het verbuik van je display vermeld, of gemeten aan de tank? Dat scheelt soms ook nog wel iets.
Het forum staat vol het hints en tips voor je rijstijl, en als je rijdt als in een normale auto, is het verbruik ook niet geweldig. Maar zuiniger dan jouw waardes moet lukken. De crux zit hem in uitrollen en anticiperen en vooral niet te hard te willen gaan.
Om je een indruk te geven van de invloed van het weer, vanmorgen haalde mijn Insight met moeite slechts 1:23, terwijl als het lekker 25 graden is met weinig wind 1:27 haalbaar is. Dat was wel achter een vrachtwagen overigens, maar ik rij deze auto om zo zuinig mogelijk te rijden (of, in normaal Nederlands, ik probeer deze auto te rijden met de kosten van een wagen van formaat Polo, en dat lijkt trouwens te lukken ;) ).

Groeten,
L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby MyHCH » 01 Sep 2012 08:54

1 op 15 is inderdaad niet zo goed. Misschien ligt het aan de hoeveelheid kilometers: 45.000 in 5 jaar is best weinig, dus een groot deel is afgelegd met koude motor wat voor extra interne vervuiling zou kunnen zorgen. Dit krijg je weg door eens een stuk flink door te rijden (bij de oosterburen een half uurtje vol gas; dan loopt de motor daarna weer helemaal als nieuw).
Verder kun je de bandenspanning controleren, de airco op ACC OFF zetten en proberen het rempedaal nauwelijks te gebruiken.
Bij hogere snelheid heb je trouwens weinig aan het hybride systeem; dit is het meeste van nut in de stad en op buitenwegen. 120 rijden op de snelweg kost gewoon veel luchtweerstand (frontaal oppervlak maal Cw-waarde maal snelheid in het kwadraat); vooral het iets verlagen van de snelheid heeft een enorm effect op de zuinigheid.
AL met al moet je echt leren rijden met een hybride om er zo optimaal mogelijk mee te kunnen rijden. Het zit niet alleen onder de motorkap, maar ook tussen de oren :D . Succes!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Schumi! » 02 Sep 2012 17:02

Hallo,

Ik rijd ook voornamleijk snelweg km's nu in 1 jaar 40.000 gereden en gemiddeld is nu 6,7 liter op de 100. Het klopt idd als je veel autobaan rijd 120-130 dat je ruim boven de 6 liter uitkomt.
Heb ook ritten gehad met 5.0 liter maar die zijn meestal met cruise op 90-95 km/h.
Schumi!

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby aww » 03 Sep 2012 22:57

Binnen de stad en korte ritten zit ik zo rond de 6 liter op de 100 km,rij ik langere afstanden met voornamelijk snelweg met de cruise-control op 105 dan haal ik meestal 4,8 op de 100 km.En ga je achter een vrachtwagen rijden dan gaat het verbruik gelijk omhoog,extra windval.Wat ik me wel een afvraag is hoe zit het nu met de tankinhoud,laatst doorgereden met brandstoflampje aan en geen blokjes meer,daarna getankt en er ging 39 liter in,dacht dat het een 50 litertank was?
groet van alex.
aww

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby p.mallegrom » 06 Sep 2012 11:08

Ik heb laatst 1:20.8 gehaald.
De momenten dat ik veel snelweg rij, gaat het verbruik echter snel omhoog richting de 1:16 a 1:17.

Nou moet ik wel vermelden dat ik eerder last had van een zeer zware rechtervoet en dat ik nog bezig ben dit te verleren.
In de toekomst moet hij dus nog zuiniger kunnen rijden.
Dit lage verbruik is naar mijn idee echter alleen haalbaar bij rustig rijgedrag op 80 wegen.

@AWW: Volgens mij is het een 45 liter tank. Dat is iig een heel gebruikelijke inhoud.
p.mallegrom

Huidige auto: HCH uit 2007

Postby asset » 27 Sep 2012 05:24

Ik heb de auto nu ongeveer een half jaar.

Inmiddels weet ik een beetje hoe ik met deze auto om moet gaan en haal ik een verbruik van ongeveer 1:18 en 1:19
Op een tank rijd ik ook wel vaak korte afstanden en hiervan is het verbruik het hoogst.
Als ik op de snelweg rijd zet ik de cruisecontrol vast op 107 km/h

Wel is het heel belangrijk rekening te houden met hoe je rijdt, je moet echt bewust bezig zijn met zuinig rijden.
asset

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007 / Honda civic LSI uit 1995

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen