rij ervaring hch 2008

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

rij ervaring hch 2008

Postby jan » 15 Jul 2012 21:20

hallo allemaal,

ik ben jan en heb afgelopen vrijdag samen met mijn vrouw een honda civic hybrid gekocht uit 2008.
we hebben hem vandaag getest rijervaring was heel relaxed moest er echt even aan wennen heb hiervoor bmw 325 tds gereden dus dan weet je het wel.
maar goed ik ben er echt heel tevreden over...
test 1 we hebben 100 kilometer gereden met 130 kilometer per uur op stand D en met cruise controlen gaf ie aan 6,7 L /100km dus gemiddelde van 1op 14,92
test 2 we hebben 100 kilometer gereden met 100 kilometer per uur op stand D en met cruise controle gaf ie aan 6,2 L /100km dus gemiddelde van 1 op 16,12

kan iemand mijn vertellen of dit normaal is of kan ik nog zuiniger rijden en hoe?
en hoe kan ik nou zien dat ik elektriche rijd en tot hoe hard kan dit ?????
gr jan
C:\Users\Jan\Pictures\nieuwe auto jan judith jullie 2012\nieuwe auto 11.jpg
jan

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Re: rij ervaring hch 2008

Postby MyHCH » 15 Jul 2012 22:01

Allereerst welkom op het forum!

De verbruiken die je opgeeft vind ik aan de hoge kant. Bij 100 km/u moet je zeker onder de 5 l/100km kunnen blijven. Het helpt om de airco op ACC OFF te zetten (wel automatische regeling maar geen gebruik van de aircocompressor). En ik zou de bandenspanning even controleren. Rijd je trouwens op de standaard velgen of zit er breder rubber onder (dat laatste kan je 10% kosten). Overigens in het rijden in D inderdaad de goede stand; pas in de bergen heb je S of L nodig (vooral bij afdalingen).
Elektrisch rijden kan tussen 20 en 48 km/u. Je ziet dat aan de combinatie van de volgende dingen: er zijn witte balkjes te zien bij assist en de verbruiksmeter staat op 0. Die laatste kan trouwens misschien op motortemperatuur staan; je kunt switchen tussen verbruik en temperatuur met het knopje links onder het inblaasrooster.

Je kunt met een HCH echt heel zuinig rijden, maar daar moet je dan je best voor doen en je moet ook even wennen aan de manier van rijden. In het kort:
- geef niet teveel gas. Probeer met optrekken de naald van de toerenteller op steeds dezelfde waarde te houden, bijvoorbeeld 2000 of 2500 afhankelijk van hoe snel je wil optrekken. Het verschil tussen met 3500 toeren optrekken of met 6000 merk je vooral in je verbruik en aan je oren; het gaat niet erg veel sneller.
- je kunt in het rempedaal voelen wanneer je alleen afremt op de elektromotor (die dan als dynamo werkt en de accu vult) en wanneer de mechanische remmen gaan meewerken. Probeer dit laatste te voorkomen want dan verspil je energie
- anticipeer zodat je gelijkmatig kan optrekken, op constante snelheid kan rijden en gelijkmatig elektrisch kan afremmen
- een lagere kruissnelheid is een lager verbruik (snelheid maal 2 is verbruik maal 4 ongeveer)
- als je het gas loslaat en de auto uit laat rollen dan heb je standaard 2 of 3 laadstreepjes. Door een heel klein beetje het gas in te drukken kun je de oplaadstreepjes laten verdwijnen en kun je verder uitrollen. Door een heel klein beetje te remmen kun je extra opladen maar sta je iets eerder stil.
- probeer te voorkomen dat de accu verder dan halfleeg raakt. Dan krijg je namelijk een noodoplading die extra brandstof kost. Probeer ook een helemaal volle accu te vermijden, want dan kun je geen energie meer terugwinnen. Met bovenstaande technieken kun je de ideale balans proberen te vinden.

Het zijn heel veel puntjes, maar je moet vooral lekker rijden en aan de auto wennen. De auto went ook aan jou (de software leert een en ander van je rijstijl) dus dat verbruik gaat echt nog wel zakken. In elk geval veel succes en plezier!
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby jan » 16 Jul 2012 19:41

Beste myhch, ik heb het geprobeerd het elektriche rijden maar dat komt wel heel nauw met alles uit zoals airco en blower dan moet je wel recht stuk hebben zodra je een bocht of een drempel tegen komt waar je kilometer per uur iets harder of zachter wordt springt ie weer op bezine je kunt hem niet bij deze kilometers per uur op cruise zetten heb ik gemerkt. kwa verbruik,ik heb er een sport pakket op zitten 16" velgen 205 breed en ik had beide ritten met geen airco aan gereden trouwens we hadden wel de blower aan staan scheelt dat dan ook ? en de banden laten vullen met stikstof ,scheelt dat in verbruik of is dat nou echt een fabeltje??? en dan heb ik nog een vraag links onder het inblaasrooster zit bij mijn een schakel knopje hebben jullie dat ook ?? ik heb niet kunnen ontdekken waar dat voor is??? weet iemand dit??
C:\Users\Jan\Pictures\nieuwe auto jan judith jullie 2012\nieuwe auto 11.jpg
jan

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Postby MyHCH » 16 Jul 2012 20:47

Inderdaad is helemaal elektrisch rijden best lastig. Dat kan alleen als de motor ongeveer 2 kW moet leveren en daar zit je zo aan. Hiervoor is de HCH eigenlijk ook niet ontworpen (in tegenstelling tot de Prius).
De airco gebruikt ongeveer 2000 Watt, de blower een stuk minder (50 Watt in de laagste stand en misschien 500 in de hoogste; ruwe schatting). Maar als de blower erg hard draait dan werkt de autostop van de motor niet meer.
16 inch met 205 zal 5 a 10% meer verbruiken dan de standaard 15 inch met 195 banden. Maar het ligt ook aan het soort band en hoe hard je ze oppompt. Ik reed eigenlijk altijd op 2,6 bar achter en 2,8 bar voor en dat scheelt. Stikstof in je banden zorgt niet voor zuiniger rijden, maar de banden lopen iets minder gemakkelijk leeg dus je hoeft ze minder vaak op te pompen. Lucht is trouwens al 80% stikstof...
Ik weet niet precies welk schakelknopje je bedoelt. Er zitten een paar kleine knopjes (schakelen tussen temperatuur en verbruik, lichtsterkteregeling dashboard) en een paar grotere verder naar beneden. Een daarvan is VSA wat Vehicle Stability Assist betekent. Dat is je tractie- en stabiliteitscontrole. Die gaat uit als je de knop 3 seconden ingedrukt houdt. Als je je hebt vastgereden in een hoop sneeuw dan is dat knopje nuttig.
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen