Heel Nederland doet zuinig aan

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Heel Nederland doet zuinig aan

Postby Strampke » 19 May 2012 11:37

Ik wil eens weten of jullie dezelfde ervaring hebben als ik.

Op de snelweg rijdt iedereen 120 of zo.
Doe je daar aan mee, dan moet je voortdurend van rijstrook wisselen omdat iedereen weer net een andere 120 km rijdt dan jij.

Wil je prettig en rustig rijden, dan zijn er 2 manieren om aan de massa te ontsnappen.

1) zet de cruise control op 135 (=128 echte km) en je rijdt voortdurend links.
2) zet de cruise control op 115 en je rijdt voortdurend rechts.

De laatste tijd valt het mij op dat ik met de cruise control op 115 voortdurend aan het inhalen ben.
- óf mijn cruise control is van slag
- óf de meeste mensen rijden wat rustiger om benzine te besparen

Wat is jullie waarneming?

PS
Natuurlijk valt er heel wat af te dingen op regel 1) en regel 2), maar het gaat hier even om de grote lijn.
Volvo 244 GL 1979: ongeveer 1 op 10
Honda Civic Hybride 2010: Image
Volvo V60 PIH 2013: Image
Strampke

Huidige auto: Honda Civic Hybrid en een Volvo V60 PIH

Re: Heel Nederland doet zuinig aan

Postby lyklah » 19 May 2012 15:12

Hoi,

Ik denk dat door de dure benzine/diesel en misschien juist door de 130 (het extra verbruik is steeds in het nieuws geweest) de mensen wat milieu/portemonne bewuster zijn gaan rijden. Zeker als je maar een kort stukje moet rijden, scheelt het best veel in verbruik, je hoeft immers ook niet zo hard/lang op te trekken.
Het valt me ook vaker op dat meer mensen 90 rijden, een paar jaar geleden was ik min of meer de uitzondering, nu rijden we meestal in een treintje. Dus heel die crisis heeft op sommige gebieden (milieu, voorraad fossiele brandstoffen) ook wel wat voordelen...

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby JeroenE » 23 May 2012 07:27

Ik rij zelf de laatste tijd ook wat rustiger, eigenlijk max 100 (ook al mag je wel 120). Dat is voornamelijk omdat ik ook eens wil proberen wat mijn verbruik dan is en of het veel scheelt*.

Mij was ook al opgevallen dat de laatste tijd veel meer mensen langzamer rijden. Ik ben er nog niet achter of het me gewoon meer opvalt of dat het echt zo is. Een beetje vergelijkbaar dat wanneer je net een andere auto hebt gekregen je er ineens "iedereen" in ziet rijden. Dat is natuurlijk niet zo, maar je herkent het ineens beter.

Anyway, het rijdt wel prettig vind ik, alleen vrachtwagens is af en toe onhandig als er veel achter elkaar rijden en er zit iemand achter me te duwen. Maar dan nog zijn het vaak maar een paar auto's die dan voorbij spurten als ik weer naar rechts kan gaan. Terwijl ik eerder (terwijl ik dus wel gewoon 120 reed) veel meer het idee had dat als ik naar rechts ging er een heleboel auto's met 150 langs kwamen zetten.

En het grappige is dat ik toch vaak meemaak dat iemand mij op de A27 bij Utrecht met 120 heeft ingehaald (terwijl je daar dat niets eens mag) en ik dezelfde auto dan bij Gorinchem weer zie rijden bij het invoegen op de A15.

* het scheelt bij mij ongeveer 2 kilometer extra op 1 liter benzine
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby Strampke » 23 May 2012 19:36

Anyway, het rijdt wel prettig vind ik, alleen vrachtwagens is af en toe onhandig als er veel achter elkaar rijden en er zit iemand achter me te duwen. Maar dan nog zijn het vaak maar een paar auto's die dan voorbij spurten als ik weer naar rechts kan gaan. Terwijl ik eerder (terwijl ik dus wel gewoon 120 reed) veel meer het idee had dat als ik naar rechts ging er een heleboel auto's met 150 langs kwamen zetten.

Echt lastig is het pas wanneer 2 vrachtwagens een spelletje doen "wie het hardste 90 kan"
Volvo 244 GL 1979: ongeveer 1 op 10
Honda Civic Hybride 2010: Image
Volvo V60 PIH 2013: Image
Strampke

Huidige auto: Honda Civic Hybrid en een Volvo V60 PIH

Postby Koekiemonster » 25 May 2012 20:42

Mij valt het niet op. Ik rijd 110 op de cc en bijna alle auto's vliegen voorbij. Als ik ga inhalen moet ik gas bijgeven omdat ze anders flink in m'n nek gaan zitten hijgen. (en zelfs dan nog en ik gooi 'm echt nooit ertussen)
Natuurlijk zijn er mensen die langzamer rechts rijden, maar dat zijn er in mijn beleving niet meer geworden dan 1 of 2 jaar geleden.
HCH 2011: Image
Koekiemonster

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance

Postby asset » 30 May 2012 18:54

Sinds ik een HCH heb zie ik ook gelijk wat voor effect een hogere snelheid heeft op het verbruik, dus als het even kan verlaag ik mijn snelheid iets om toch net wat zuiniger te rijden.
asset

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007 / Honda civic LSI uit 1995

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen