Hoe IMA het best gebruiken

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Hoe IMA het best gebruiken

Postby asset » 31 Mar 2012 15:56

Hallo,

Vandaag heb ik mijn Civic Hybrid opgehaald.
Ik ben erg onder de indruk van het comfort waarmee hij over de weg glijdt.

Omdat ik wil proberen zuinig te rijden heb ik vanmiddag de tank volgegooid en de dagteller op nul gezet.
Nu moet ik het IMA systeem nog goed onder de knie leren krijgen.

Een heel stuk op een 100 KM/h weg gereden en daar had ik bijna constant een beetje Assist, maar dat kost natuurlijk wel stroom.
Wat ik niet snap is hoe je van bijvoorbeeld 5 bars weer terug naar 6 kunt komen.
Ik probeer heel langzaam af te remmen zodat de accu langzaam oplaad tijdens het remmen.
asset

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2007 / Honda civic LSI uit 1995

Re: Hoe IMA het best gebruiken

Postby lyklah » 31 Mar 2012 16:21

Hoi,

Wat ik altijd doe is het volgende:
--> zie ik een verkeerslicht of iets waardoor je moet stoppen, ruim van te voren gas iets los, bij lagere snelheden gaat ie dan elektrisch rijden, maar de snelheid zakt dan een beetje (= ook de bedoeling).
-->Op ongeveer 100-150 meter afstand gas helemaal los, dan wordt er langzaam opgeladen. Evt een beetje bijremmen om zo geleidelijk af te remmen en tot stilstand te komen.
-->Optrekken: max 2000 rmp.

Wat je volgens mij niet moet doen is hard remmen (gebeurt met de remschijven), vol gas geven etc. Het anticiperen scheelt best veel in je verbruik. Of harder gaan dan 95 km/u, das ook niet goed voor je verbruik.

Van 5 naar 6 bars is simpel: de auto laad op terwijl je rijdt. Dat zie je aan de chrg/assist meter. Daar hoef je niet voor te remmen, dat kan ook als je bv 100 rijdt.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby insighty » 31 Mar 2012 20:07

Om de batterij sneller vol te krijgen kun je ook bijvoorbeeld afremmen op de motor door de pook van D naar S te zetten, dan laad de accu sneller op.
Zorg er alleen wel voor dat je de pook voordat je stil staat weer in D zet, want in stand S werkt het start/stop niet.

Electrisch rijden doe ik meestal alleen als ik er niemand mee hinder. Vooral in de stad. Hij kan tot 47 kmpu electrisch rijden, zolang de weg kaarsrecht is en geen tegenwind.

Gebruik de verbuiksmeter linksboven naast de snelheidsmeter. Zorg dat deze altijd onder de 6 liter staat bij constante snelheid.

Succes
insighty

Huidige auto: HCH 2008

Postby insighty » 31 Mar 2012 20:09

Oh ja, ik zou niet te veel 'bijremmen' om de accu's sneller te laten laden, ben je zo door je remblokken heen. Gebruik dus zo veel mogelijk stand S om te laden of afremmen.
insighty

Postby asset » 31 Mar 2012 20:54

Vanavond heb ik dus wat met het IMA systeem gespeeld.
Best interresant, maar ik heb dus nog wel teveel gebruik gemaakt van de remmen om de IMA op te laden, dat zal ik volgende keer anders gaan proberen.

Ik ben met 5 barretjes van huis gegaan naar een naburig stadje 5 kilometer verderop.
Ik kwam daar aan met 5 barretjes.

Twee uur later ben ik daar weggereden naar een supermarkt vlakbij en hup zo had ik er zes en de zevende kwam er ook al aan ik dus blij.
Vanaf de supermarkt wilde ik toch ook even de autosnelweg uittesten.
Bij het acceleren naar 120 werden de 7 barretjes al snel 5 en met 5 barretjes heb ik een stuk over de autosnelweg gereden met de cruisecontrol.
Met een snelheid van 120 km/h leek de accu te stabiliseren op 5 barretjes af en toe kreeg ik assist en af en toe ging hij opladen.
Lag er ook aan of de weg naar boven of naar beneden ging.
Vanmiddag op die 100 weg was er denk ik meer wind lijkt het wel.
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik dat over lange afstanden zou uithouden.

Terug ben ik door dorpen gereden en kreeg ik vrij snel mijn zesde en zevende terug.
Vlak voor mijn woonplaats viel die even terug naar 6 maar al vrij snel kreeg ik de zevende terug.
En vlak bij mijn huis kreeg ik zelfs de achtste, dus uiteindelijk kon ik mijn auto met 8 barretjes wegzetten.

Ik heb vanavond dus duidelijk kunnen merken dat als je veel barretjes hebt dat je behoorlijk sneller assist krijgt.
Ik probeer dan zo op te trekken dat die net geen assist geeft of heel weinig.

Het zal nog wel even duren voordat ik het IMA systeem volledig onder de knie heb, dus als ik weer ga rijden zal ik eens met de pook afremmen zoals jullie gezegd hebben.
Ook wil ik me eigen maken hoe snel die precies remt als ik het gas los laat maar ik verbeeld me dat dat ook verschil maakt.
Ik weet nog lang niet alles van deze auto maar wel dat ik hem heel mooi vind.
asset

Postby asset » 31 Mar 2012 22:56

insighty wrote:
Elektrisch rijden doe ik meestal alleen als ik er niemand mee hinder. Vooral in de stad. Hij kan tot 47 kmpu electrisch rijden, zolang de weg kaarsrecht is en geen tegenwind.

Gebruik de verbuiksmeter linksboven naast de snelheidsmeter. Zorg dat deze altijd onder de 6 liter staat bij constante snelheid.

Succes

Elektrisch rijden is mij nog niet gelukt.

Ik dacht dat die meter linksboven de temperatuurmeter was hij beweegt ook bijna niet
asset

Postby HCH-CH » 01 Apr 2012 00:28

Ja, dat is het ook, maar links onderaan op het dashbord zitten nog twee knopjes. De meest linkse is de reset/select knop. Met select kan je de temp.meter omschakelen naar gebruiksmeter. Nou, ik twijfel even aan mezelf of ik het wel goed zeg, je moet dat knopje hebben waar het thermometertje bij staat. Je ziet het vanzelf wel, ik denk de rechterkant van het linkse knopje. Wel kort indrukken, anders heb je kans dat je een dagteller reset en dat is misschien nog niet de bedoeling.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby asset » 01 Apr 2012 07:49

Ik kon het toch niet laten om gelijk even uit te proberen.

Ik heb nooit geweten dat in een woonwijk rijden zoveel energie koste want hij slaat gelijk volledig uit, maar wat wil je met een koude motor dus toch maar even om het dorp heen gereden om te testen. Toen die iets warmer werd rustig bij een paar rotondes rijden en langzaam optrekken, maar toch schiet die volledig uit.
Het lijkt wel of iets sneller optrekken efficenter is.
Met 50 km/h staat die iets beneden de helft.
Toen ik weer door de woonwijk kwam met ongeveer 15 km/h lijkt die veel meer te gebruiken dan met 50 of 80 km/h

Ook ontdekte ik hoe je het gemiddelde gebruik kunt meten.
Heb sinds ik gisteren getankt heb 7.2/100 km gescoord, niet erg zuinig maar goed ik moet dan ook nog leren met dit systeem om te gaan en bovendien heb ik gisteren 120 100 80 en 50 gereden en veel door de bebouwde kom en uiterraard veel korte trajectjes.
Maar ik ben dan ook echt aan het oefenen om dit systeem zo goed mogelijk te gebruiken.

Ook ontdekte ik nog een B gebruiker (iemand die voor mij in de auto gereden heeft) die had op 80 kilometer een verbruik van 7.4/100 kilometer(zal wel van de garage geweest zijn ze stonden ermee op een autoshow)

De IMA batterij staat nog steeds op 7 a 8 bars en blijft daar ook een beetje hangen.
asset

Postby lyklah » 01 Apr 2012 10:49

Hoi,

Misschien nog 4 nuttige weetjes:
-->Afremmen in S moet je eigenlijk alleen doen als je snel af moet remmen. Als je de ruimte hebt, is eerder beginnen met afremmen (gas los, voet evt zachtjes op de rem) beter dan met S de toeren aanjagen en zo afremmen. Maar ja, niet altijd is die ruimte er, en dan is afremmen in S wel weer beter dan remmen op de schijven.
-->Indien het weer het toelaat, probeer eens te rijden met de kachel/airco etc uit. Bij de Insight scheelt dat best veel, meestal zet ik de kachel pas na een km of 3 aan als dat nodig is. De motor warmt zo sneller op (de kachel koelt de motor ;) ).
-->Als je goed naar de toerenmeter kijkt, zie je dat tot een km of 50-60 bij constante snelheid de meter ongeveer 1100 aangeeft. De wrijvingsverliezen zijn grotendeels afhankelijk van dit toerental, dus in die range zijn je motorverliezen ongeveer gelijk. Gek genoeg is sneller dus soms wel zuiniger, met name in windluwe gebieden zoals steden (al helpt het vaak afremmen/optrekken daar weer niet).
-->Tegenwind doet meer schade aan je verbruik dan voor de wind, omdat de relatie luchtsnelheid vs luchtweerstand kwadratisch is. Dus tegen de wind in kost meer benzine dan het voordeel van dezelfde wind in de rug oplevert. Hetzelfde geldt ook voor harder rijden: hoe harder hoe meer de relatieve luchtsnelheid verhoogd wordt, en het extra vermogen dat nodig is die te compenseren neemt met het kwadraat toe. Dus van 90 naar 100 kost minder extra benzine dan van 110 naar 120. (gouden devies wil je zuinig rijden: nooit harder dan 95, of max 100 gaan...tenzij je van groningen naar maastricht rijdt, is je paar minuten tijdverlies makkelijk te compenseren door een efficientere route, langs de supermarkt te rijden als je er toch langs komt of op een minder druk moment te gaan winkelen)

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby asset » 01 Apr 2012 11:23

Vandaag een test gedaan die ik op het forum tegenkwam.

Ik moest toch ergens zijn en heb de B teller gereseet voordat ik op de snelweg kwam.
Ik heb hem opgetrokken naar 95 km/h
Zoals verwacht had ik op dat moment een verbruik van 12/100 km

Vervolgens nogmaals geresset en het traject van ongeveer 20 kilometer op Cruisecontrol gereden met 95 KM/h
En ik kwam op een mooie zuinigheid van 4.5/100 KM a 4.7/100 km

Ik ben doorgereden want ik moest nog ongeveer 10 kilometer op 80 wegen met 5 rotondes in totaal.
Uiteindelijk lukte het mij om bij huis te parkeren met een totaal gemiddelde van 4.7/100 KM
Dat is echt lekker.

De A teller is gedaald van gemiddeld 7.2 op 100 KM gedaald naar 6.5/100 KM

@iyklah

Wat je zegt over tegenwind heb ik ook duidelijk gemerkt aan mijn verbruiksmeter op de laatste 4 kilomerter op een 80 km/h weg, maar toen kreeg ik dus ook een beetje assist.
Op de snelweg vooral direct na het resetten merk je ook heel duidelijk het verschil wanneer de weg iets omhoog loopt of juist omlaag loopt, dit zie direct aan je resultaten ook geeft hij soms assist als de weg omhoog gaat.

Op de vierbaansweg met een constante snelheid merk je dat de batterij daalt naar 5 bars en daar stabiliseert hij, met af en toe assist en af en toe laden.
Op het laatste stuk van het traject met 5 rotondes is het me gelukt hem weer naar 7 terug te krijgen, door hem uit te laten rollen.

Al met al denk ik dat het hier in oost Groningen zo of zo iets makkelijker is om zuinig te rijden door het toch minder druk verkeer.
Ik merk wel dat je bij deze auto als bestuurder een grote invloed hebt op het verbruik.

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe groot het verschil is met een gewone civic als je op dezelfde manier rijdt.
asset

Postby revolution-nl » 01 Apr 2012 17:17

Enkel remmen door je voet op de rem te leggen geeft al erg veel energie. Je moet zorgen dat je de remenergie maximaal benut en dat je eigenlijk altijd remt zonder je remblokken te gebruiken.

Het meest efficient is door in een vroeg stadium te remmen. Dit betekend dat je goed moet anticiperen en nooit harder mag remmen als je charge meter als maximaal staat. Hierdoor verlies je energie.

LET OP!!! Het afremmen in S is altijd minder efficient dan bovenstaande methode omdat er dan energie verlies plaatsvind in de CVT automaat.

Even ter vergelijking met een normale auto en de civic hybrid.
Met de Civic reed ik tussen de 1:17 en 1:19 met dit weer. Met mijn huidige Focus '11 rijd ik 1:15-1:16 met dezelfde rijstijl als in de Civic.
revolution-nl

Huidige auto: Ford Focus '11

Postby Ken » 02 Apr 2012 09:53

asset wrote:Ik vraag me eigenlijk wel af hoe groot het verschil is met een gewone civic als je op dezelfde manier rijdt.

Honda heeft bij de HCH wat meer gedaan dan alleen een elektromotor toevoegen:
- Een CVT zorgt ook voor een lager verbruik
- Start stop systeem
- plastic panelen aan de onderkant voor betere aerodynamica
- 3 stage VTEC systeem om de kleppen helemaal dicht te gooien bij gas loslaten + 100% electrisch rijden
- Hele dunne olie, 0W-20. Waarschijnlijk gebruikt niemand deze olie na de eerste beurt.
- ECO banden
- arm mengsel benzine motor? (weet dit niet zeker)
- 2 bougies per cylinder voor een betere verbranding
- en nog veel meer....
Ken

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Postby MyHCH » 02 Apr 2012 10:13

Het IMA systeem zorgt zelf ervoor dat het accuniveau voldoende hoog blijft. Je hoeft je rijstijl dus niet aan te passen als je dat niet wil. Maar dan kan het zijn dat je regelmatig een noodoplading krijgt en dat kost extra brandstof. Om dat te voorkomen is het van belang de balans te vinden. Als je rustig accelereert, dan heb je weinig elektrische ondersteuning en heb je dus ook weinig oplading nodig. Anders wordt het wanneer je flink accelereert of regelmatig de airco gebruikt: dan heb je veel meer oplading nodig. Vind je de juiste balans, dan kun je ontzettend zuinig rijden.
Je hebt het over een verbruik van 12l/100km bij optrekken. Dat is inderdaad zo, maar het duurt heel kort. Tel daarbij op dat je ook stukken rijdt waarbij het verbruik nul is (uitrollen) waarmee je deze 12 flink compenseert. Mij lukt het met rustig optrekken (2000 rpm) en uitrollen om gemiddeld hetzelfde of net iets minder te scoren dan het verbruik bij constante snelheid.
Nog een tip: als je uitrolt zonder iets te doen, dan zie je meestal 2 of 3 oplaadstreepjes. Wanneer je het gaspedaal een millimeter indrukt, kun je de streepjes laten verdwijnen en verder uitrollen. Als je het rempedaal ietsje indrukt, laat je het aantal streepjes juist toenemen. Hiermee kun je tevens zien hoe hard je maximaal kan remmen zonder de remschijven/blokken te gebruiken, want dat is jammer (qua energiebehoud).
De HCH is door alle maatregelen enorm zuinig. Ik rij nu in een gewone Jazz en verbruik 0,3 liter per 100km meer (kleinere, lichtere auto, hogere luchtweerstand) dan met de HCH, terwijl ik nog meer mijn best doe.
Succes!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby insighty » 02 Apr 2012 10:44

Naast mijn hybrid rijd ik ook nog in een Civic Sport 1.6 uit 2004, natuurlijk is deze auto iets lichter maar ik haal er wel 6,5 liter verbruik mee op de 100km, bijna gelijk aan de Hybrid dus.. (6,3l)
Zal ook wel aardig wat te maken hebben met de software update en het feit dat ik in limburg woon met al die heuvels, al kan ik dat mbt software update niet echt zelf beoordelen omdat ik de auto immers nog maar een aantal maanden in bezit heb, maar de verhalen spreken voor zich in dit forum.
Ben benieuwd hoe de waardes in de zomer gaan worden.
insighty

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen