Page 5 of 6

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 17 Apr 2012 12:30
by MyHCH
ronaldj wrote:Ik vraag me af hoe lang je bij een volle accu kan rijden tegen zeg maar 40 km /u. Dit om te vergelijken of mijn accu ten opzichte van anderen wel goed is. Heeft iemand uberhaupt startend met een volle accu op een landweggetje de afstand genoteerd ??

Dat heb ik geprobeerd met mijn 2007 HCH toen de auto ongeveer 1 maand oud was. Na ruim 2 km ging de verbrandingsmotor weer aan (standaard bandenspanning, 3 personen in de auto). Maar het is lastig om 'm precies op 40 te houden zonder dat de motor aanspringt, dus misschien moet je het een paar keer oefenen. Overigens haalde ik dezelfde afstand nog steeds toen de auto 3 jaar oud was.
dkawa wrote:En het verbuik variërend tussen de 1 op 14 en 1 op 16,6 is met de gemonteerde bandenmaat normaal/acceptabel is.

Bij voornamelijk snelweg met 120 a 130 klopt dat wel. Maar het kan (en moet) veel zuiniger. Zeker als je als gebruiker erg je best doet, is slechter dan 1 op 18 teleurstellend en klopt er iets niet.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 24 Apr 2012 09:22
by asset
Mij valt wel een enorm verschil op qua zuinigheid.
De ene keer denk ik deze auto is superzuinig maar dan komt er opeens een tijd dat ik met moeite lager uit kom dan 6.5/100KM

Vandaag reed ik op een provinciale weg of ik nu 100 of 80 reed de verbruiksmeter bleef ruim boven de 6 hangen en het gemiddelde verbruik bleef oplopen tot 6.6/100KM
Laatst reed ik naar Duitsland over de Autobahn 100 kilometer per uur en het gemiddelde was aan het einde 5.0/100KM
Sinds gisteravond rijd de auto opeens weer onzuinig.


En dan heb ik nog het probleem dat die in 30 kilometerzones steeds elektrisch gaat rijden, ik weet niet of ik hier nu blij of juist niet blij om moet zijn, want de accu gaat wel snel leger en dit moet toch ook weer opgeladen worden dacht ik.
In een 30 zone gaat die bijna vanzelf over op elektrisch maar in een lange 30 zone is de accu al snel op de helft 4 a 5 barretjes, maar deze moeten toch ook weer opgeladen worden.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 24 Apr 2012 10:10
by dkawa
update ontvangen van de Honda dealer:

Ik heb zojuist bericht teruggekregen van Honda NL technische dienst.
Deze zijn van mening dat gezien de meegestuurde parameters en er geen storing zit in het ima systeem, er geen aanleiding is om aan te nemen dat er een probleem is met het ima systeem.


Fijn weer... kan ik niet veel mee... :? :?

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 24 Apr 2012 10:11
by dkawa
dkawa wrote:En het verbuik variërend tussen de 1 op 14 en 1 op 16,6 is met de gemonteerde bandenmaat normaal/acceptabel is.

Bij voornamelijk snelweg met 120 a 130 klopt dat wel. Maar het kan (en moet) veel zuiniger. Zeker als je als gebruiker erg je best doet, is slechter dan 1 op 18 teleurstellend en klopt er iets niet.[/quote]

Ben ik mee eens.. Ik moet echt heel veel moeite doen om zuinig te rijden.. :cry:

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 24 Apr 2012 10:32
by asset
dkawa wrote:
dkawa wrote:En het verbuik variërend tussen de 1 op 14 en 1 op 16,6 is met de gemonteerde bandenmaat normaal/acceptabel is.

Bij voornamelijk snelweg met 120 a 130 klopt dat wel. Maar het kan (en moet) veel zuiniger. Zeker als je als gebruiker erg je best doet, is slechter dan 1 op 18 teleurstellend en klopt er iets niet.


Ben ik mee eens.. Ik moet echt heel veel moeite doen om zuinig te rijden.. :cry:[/quote]

Bij een lange rechte 50 KM/h weg is deze auto het zuinigst en soms ook met 100KM/h op de snelweg.
Maar met een klein beetje tegenwind of iets anders gaat het verbruik gelijk de hoogte in.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 24 Apr 2012 11:02
by MyHCH
In vind het echt een heel slechte zaak dat veel dealers en ook de importeur gewoon klakkeloos aangeven dat het wel aan de bestuurder zal liggen en dat ze een gemiddeld verbruik van 1 op 14 nog normaal durven te noemen.
Hier op het forum heb ik al diverse rijders meegemaakt die er echt alles aan doen zuinig te rijden en die ook serieus met alle tips omgaan. Dat vind ik op zich heel fijn, maar als het verbruik dan nog steeds enorm achterblijft en de dealer / importeur niet thuis geeft, wat anders kun je dan verwachten dan negatieve reclame voor Honda en hybride auto's. Zeker nu er steeds meer lease-auto's op de particuliere markt komen.

Wat ik als dealer / importeur zou doen is het volgende:
- Ontwikkel een testcyclus. Gewoon een stukje van allerlei soorten wegen bij elkaar. Laat 1 persoon rijden (iemand die dat rustig en zuinig kan, dus géén coureur), zodat de invloed van de bestuurder wordt geminimaliseerd. Rijd deze cyclus in de zomer en de winter, met standaard velgen / banden en die van het sportpakket. Eventueel ook met de diverse softwareversies. Je krijgt nu een verzameling van data waarmee je kan vergelijken.
- Bij serieuze klachten laat je de auto precies deze testcyclus rijden en je meet het verbruik. Dan weet je meteen of het normaal is of niet.

Dus Honda, stop met dat flauw doen en kom met een goede oplossing! (als ik als ZZP-er mijn zaakjes zo zou afhandelen kon ik meteen stoppen...)
Ook al ben ik heel tevreden geweest met mijn HCH's: ik raad ze tegenwoordig af als iemand mijn advies daarover vraagt.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 24 Apr 2012 12:23
by asset
MyHCH wrote:Wat ik als dealer / importeur zou doen is het volgende:
- Ontwikkel een testcyclus. Gewoon een stukje van allerlei soorten wegen bij elkaar. Laat 1 persoon rijden (iemand die dat rustig en zuinig kan, dus géén coureur), zodat de invloed van de bestuurder wordt geminimaliseerd. Rijd deze cyclus in de zomer en de winter, met standaard velgen / banden en die van het sportpakket. Eventueel ook met de diverse softwareversies. Je krijgt nu een verzameling van data waarmee je kan vergelijken.
- Bij serieuze klachten laat je de auto precies deze testcyclus rijden en je meet het verbruik. Dan weet je meteen of het normaal is of niet.


Misschien eens een aantal verschillende civic hybrids allemaal dezelfde test op een rollerbank laten uitvoeren en eens kijken hoe groot de onderlinge verschillen wel niet zijn, want volgens mij zijn deze enorm te noemen.
En dan dezelfde test een paar weken later nog eens herhalen met dezelfde auto's om te kijken of het behalve per auto ook nog eens per dag verschilt.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 24 Apr 2012 13:06
by ronaldj
Je kan ook bij grote twijfels met een aantal auto's hetzelfde parcours afleggen achter elkaar aan rijdend, voor de start boordcomputer resetten en dan kijken of er significante verschillen zijn.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 24 Apr 2012 13:18
by asset
Dat zou ook een idee zijn, alleen dan moet je wel voldoende afstand van elkaar houden om een eerlijke meting te krijgen omdat de voorste anders de meeste luchtweerstand op zich neemt.
Maar de verschillen zouden in zo'n geval niet al te extreem mogen afwijken, ik ben echter wel bang dat ze wel enorm van elkaar afwijken.

Ik blijf er echter bij dat je met een rollerbank test wel de meest exacte meting kunt krijgen.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 16 May 2012 21:38
by Bennos
In Amerika, jaja Amerika....heeft een vrouw een rechtszaak aangespannen tegen Honda omdat ie niet het beloofde vebruik zou halen, je raadt het nooit....ze heef nog gewonnen ook!
Misschien een optie voor je :D

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 26 Nov 2012 15:03
by peterkoning
tussen de 1 op 5,5 en 1 op 6,5 moet meer dan haalbaar zijn, voor de civic hybrid uit 2009.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 26 Nov 2012 15:16
by greendrive
1 op 5,5 is zeker haalbaar, maar ik hoopte op ongeveer 1 op 20. Oh, je bedoeld 5.5 liter per 100 km aha. Klopt, tussen 6.5 en 5.5 liter per 100 km lukt bij ritafstanden van min. 25 km wel. Zeker na de laatste firmware upgrade, rijd hij wat dat betreft heel aardig. Helaas rijd ik woon-werk 7 km enkele reis, dan valt het niet mee om onder 7 l/100km te komen. Vanmorgen met dakdragers met hierop een plank over de autoweg (100 km/h) gereden en kwam op 5,6 l / 100km.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 09 Jan 2013 16:01
by Sunny
Ik rij nu een half jaar met mijn HCH 2008 en ben qua auto er tevreden over qua comfort en looks.
Ik ben een paar keer teruggeweest bij de Hondadealer omdat ik wat problemen had, de eerste was dat toen ik hem kocht de update doorgevoerd was en ik tijdens de eerste week een keer de IMA melding kreeg. Deze verdween na een halve dag rijden, wat ze me in eerste instantie ook adviseerden omdat deze waarschijnlijk door de update kwam. Ik heb de eerste 2 maanden een keer of 4 een calibratiemoment gehad van de accupack en daarna eigenlijk niet meer. het viel me op dat ik niet in staat was om zuinig te rijden, zijnde richting 6,5 l/100km.
Nou moet ik zeggen dat ik voor mijn woon-werk ook maar 8 km hoef te rijden en ik in principe de fiets gewoon pak. Ik merk dat qua gebruik als ik alleen de korte stukjes rijd ik ook rond de 8 l/100 km uit komen. Als ik mijn B-teller bij houd (die de garage een keer op nul zette toen ik daarheen ging omdat ze mijn winterbanden erop zette en de verkoper even een stuk zou rijden om te laten zien dat het aan mijn rijstijl lag dat ik niet zuinig kan rijden) dan heb ik nu 7,1l/100 km over 3200 km. Daar zit veel woon-werkverkeer (helaas) incl. kinderen ophalen van school/bso/kdv in en paar ritjes naar Apeldoorn (met dakkoffer en volgeladen) en Limburg op en neer vanuit Rotterdam. Dat is dus een krappe 1 op 14.
Mijn laatste rit naar van Limburg naar huis gaf netjes 5,5/100km aan met pure snelwegkilometers met een een stuk op 117km/u en 110km/u op cruisecontrol. Ik geef toe dat ik mijn climatecontrol altijd aan heb staan, een beetje luxe mag wel en radio altijd aan. Verder soms de stoelverwarming aan in de ochtend en ik rijd op wintersloffen standaardmaat op die lelijke standaardvelgen.
Het verbruik valt me dus wel tegen. Ik rijd zeker voor mijn gevoel beter dan toen ik net de auto kocht, meer en langer uitrollen - puur elektrisch rijden bij bepaalde snelheden (onder 50 km/u) lukt aardig en dan gaat het niet om 50 meter maar zeker paar honderd meter tot een kilometer soms. Op de snelweg rijd ik gemiddeld rond de 110 km/u.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 10 Jan 2013 21:04
by madmasc
Ik rij ook nog niet zo lang HCH.
Het valt mij op dat het verbruik met de winterbanden (2.8 bar 195/65/15) zomaar 0.5 L/100km hoger ligt als met de Dunlop SP300, alleen al door de banden.
Daar komt nog bij dat het systeem pas na ongeveer 10km goed werkt.
Als de motor koud is, zie je zomaar je verbruik naar 10L stijgen, daar moet je dus een aardig aantal km heel zuinig voor rijden om daar weer 6.0 van te maken.
Ik rij 27 km, waarvan de helft door de stad, wel 's ochtends, dus veel groene lichten.
Vanochtend kreeg ik het toch voor elkaar om de meter op 4.9 te zetten toen ik op mijn werk aan kwam.(accu op 6 streepjes)
Daar heb ik wel +/- 2km voor electrisch gereden, moet ook door een woonwijk met drempels..
Na het thuiskomen, wat dus via een stuk snelweg van 18km gaat, met 105-(soms even120) km/u, en een keer een bestel autootje absoluut niet voor willen laten gaan bij een stoplichtsprint met een verdrijvingsvlak nadat ie zat te drukken, waarbij ik dus moest doorhalen tot 110 met 6000rpm stond ie thuis met 5.6 en een volle accu.
Pas 1 regeneratie gehad deze week (maandag).

Het is de kunst om zoveel mogelijk snelheid te houden, en de auto zo lang mogelijk te laten uitrollen. Tijdens accelereren hou ik meestal 2500rpm aan.
Zorg ervoor dat je niet te lang electrisch rijdt, als je de accu onder de helft leegrijdt op die manier, krijg je meestal een regeneratie of dat je de volgende rit met lege accu begint met als resultaat een duidelijk hoger verbruik, en dat rij je niet zomaar weer even naar zuinige waarden.

Re: slechte prestaties hybride (8.0 l/100km)

PostPosted: 11 Jan 2013 09:17
by Bennos
Ik snap het niet hoor....
Ik heb over de 29.000Km die ik met de HCH gereden heb gemiddeld!! 5.1/100 gedaan.
Zowel op zomer al op winterbanden en in de zomer altijd de AC aan.
Elke auto verbruikt meer in de winter, dat is nou eenmaal een feit, om daar nou de winterbanden van te beschuldigen is een beetje onterecht....
Om je verbruik goed bij te houden vul je elke tankbeurt in op spritmonitor.de(zie onderschrift).