Ik ben sinds een week in het bezit van een HCH 2008 (75000 km), rede van aanschaf was het lage brandstofverbruik en de mooie hybride techniek. Een groot nadeel is wel dat er geen trekhaak onder kan en dat de achterbank niet plat kan, waardoor de bagageruimte nogal minimaal is. Hiervoor reed ik een Ford Focus uit 2001, hiermee 5 jaar gereden, maar ik heb dit altijd een vreselijk lelijke auto gevonden, maar wel praktisch veel ruimte. De HCH heeft elke 20.000 zijn beurt gehad bij de dealer. Nu dus eindelijk een auto waar ik wel graag mee ga rijden, maar het verbruik valt me ontzettend tegen, ik kom niet onder de 8.0 l/100km! De accu staat doorgaans op 4 balkjes laad wel bij met remmen en in de "L" stand, maar ik krijg nauwelijks assist. De verbruiksmeter geeft op een 80km weg op CC ongeveer 5 aan, maar in vrijwel alle andere gevallen is deze (bijna) helemaal gevuld tot 12.
Ik heb vandaag de dealer gebeld en een afspraak gemaakt voor 3 april, ik ben erg benieuwd of ze er wat me kunnen, want ik ben nu geneigd om hem maar direct weer te koop te zetten, hiervoor ben ik deze auto niet gaan rijden! Het ligt echt niet aan mijn rijstijl, want met een "normale" auto rijd ik altijd redelijk zuinig, mijn 11 jaar oude Focus, welke de laatste 4 jaar niet meer onderhoud dan een APK kreeg (=geen onderhoud dus) reed 7.6.
Als ik (stationair op L) de accu vol krijg, dan zie ik dat ik meer assist heb, maar, dat is van heel korte duur en hiermee krijg ik het verbruik dan ook niet (na reset board comp.) omlaag. Als ik op internet ga kijken, dan zie ik dat een defecte accu te zien is aan het vaak helemaal leeg gaan van de accu, dat heb ik dus niet, de accu staat eigenlijk altijd op 50%, en de asst / chrg is bij normaal rijden leeg, bij remmen wordt er geladen en bij flink gas geven wordt er wat assist gegeven. Heeft er iemand een idee wat het zal zijn, of zal ik af moeten wachten tot de dealer dinsdag? Waar men overig in eerste instantie de schuld gaf aan andere velgen (ik heb de originele) en een aanlopende rem, verder zou alleen de accu binnen de IMA garantie vallen, welke volgens de dealer slechts 5 jaar of 100.000 km is. Dit moet echter volgens het garantieboekje 8 jaar of 160.000 zijn en volgens mij op het hele hybride systeem.
Wanneer zouden de assist balkjes in beeld moeten zijn bij normaal of Cruise Control rijden?
Ik hoop op een goede oplossing dinsdag, anders gaat hij echt direct weer eruit, want ik heb geen zin in gezeur, maar wil een nette zuinige auto.