Verbruik HCH 2008 7.9/8.0 per 100 km niet normaal?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Verbruik HCH 2008 7.9/8.0 per 100 km niet normaal?

Postby Joneslicious » 05 Mar 2012 12:06

Beste mede-Honda'ers ( beetje moeilijk doen ;- ) ),

Na mijn cruise control probleem, is er nog een probleem dat me best wel dwars zit. Toen ik de auto kocht, was ik onder de veronderstelling dat het een zuinige zou zijn, ik las dingen als 1 op 22/23, maar realistisch gezien ging ik uit van zo'n 1 op 17. Nu is mijn probleem dat ik dat niet eens haal, ik blijf steken op 1 op 12,5.

Het is een HCH uit 2008, er is mijns inziens niets aan veranderd, de laatste software update was in 2010 gedaan wist de Honda dealer me te vertellen, en ook Honda zelf is niet echt behulpzaam hiermee, gezien ze het probleem af proberen te doen als 'onzuinig rijden', etc. etc. ( Met etc. etc. bedoel ik de standaard praatjes over bandenspanning, wat staat er allemaal aan, hoe zuinig rij je ). Nu zeg ik erbij, ik heb een HCH genomen vanwege de zuinigheid, niet vanwege de PK's, en ik rij ook absoluut naar mijn eigen gevoel zo zuinig mogelijk. Het enige wat me stoort, is dat er 17 inch velgen onder zitten van Honda ( zo gekocht ), en dat is ook het enige wat ik me zou kunnen bedenken waarvoor je zou moeten inleveren qua verbruik.

Nou, 2 problemen tot nu toe dus, verbruik en Cruise Control, laten we hopen dat ik hier op het forum wat meer support krijg dan van Honda zelf. Mijn 3 ervaringen met 3 verschillende Honda vestigingen zijn niet best. Bij alledrie kreeg ik het 'Sorry meneer, maar dat is gewoon normaal' gevoel, i.p.v 'Dit klopt niet, laten we kijken of we dit kunnen oplossen' gevoel waar ik naar op zoek ben. Ook heb ik het gevoel dat ze informatie proberen te geven over dingen waar ze zelf niet zoveel verstand van hebben. Zonder te kijken weet men namelijk te vertellen dat over het algemeen het verbruik van een Civic Hybrid rond de 1 op 15 hoort te halen. Onzin, als je adverteert met een zuinige auto, die in de boekjes 1 op 23 haalt, dan hoor je minstens wel een dikke 1 op 18/19 te halen, en als ik zo eens lees op het forum, zijn er ook genoeg mensen die dit halen.

Excuses voor de frustratie, ik probeer alleen maar te genieten van mijn auto :- (
Joneslicious

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008

Re: Verbruik HCH 2008 7.9/8.0 per 100 km niet normaal?

Postby Joneslicious » 05 Mar 2012 12:07

Even nog een sidenote ; airco staat ten alle tijde uit!
Joneslicious

Postby Ken » 05 Mar 2012 12:29

Die zware 17 velgen helpen niet echt, nee. De standaard 15 inch velgen zijn heel licht.

1 op 17 moet makkelijk te halen zijn. Je moet dan niet harder rijden dan 120 km/u en altijd rustig accelereren. Ook niet te veel op de rem trappen, maar ruim op tijd gas loslaten en eventueel heel lichtjes remmen.

Je kan de remmen laten controleren, kijken of de remklauwen niet vastzitten.
Ken

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Postby civicmobiel » 05 Mar 2012 12:47

Ook mijn HCH is niet zo zuinig als was beloofd. In de 6 maanden dat wij deze auto rijden is het totaal gemiddelde 5,9 op de 100. Toevallig heb ik zaterdag een ritje heen en weer Den Haag - Tiel gedaan. 223 km, en... 5,3 op de 100, dit is dus 1 op 18,7.
Maar...geen stad... 90, 100, en 120. Geen druk verkeer, airco/verwarming standaard op 20 graden.
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby HCH-CH » 05 Mar 2012 13:04

Als je echt zuinig wilt rijden, laat de cruise-control dan gewoon uit.
Zit je in de buurt van NH wil ik je best wel eens laten zien hoe zuinig de auto kan zijn, bij een redelijk normale rijstijl.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby Joneslicious » 05 Mar 2012 13:21

Zit zelf in ZH, maar ben weleens in NH te vinden. Alle hulp zou welkom zijn, maar denk dat wat Ken zegt wel de hoofdoorzaak zal zijn, de standaard velgen die erop zitten zijn natuurlijk een heel stuk lichter.

Zonde, was niet mijn keuze, heb hem zo gekocht. Moet maar eens even gaan kijken naar de originele velgen :).

5.3 / 100 is wel ideaal, zou met een 1 op 15 ook tevreden zijn. Maar idd, zoals je zegt, geen verkeer / stad etc. Ga over een maandje naar Duitsland, ga het eens proberen met de teller, kijken hoeveel het verbruik gaat zijn met zoveel mogelijk snelweg. Ik hoop het beste, want voor de rest ( en de CC ;- ) ), heb ik vooralsnog geen klachten over de civic!
Joneslicious

Postby civicmobiel » 05 Mar 2012 14:04

Joneslicious wrote:heb ik vooralsnog geen klachten over de civic!

Ik ook niet. Heb bijna 5 jaar een Prius gereden, deze was eerlijk is eerlijk wel wat zuiniger, ook een echt ander hybride systeem, maar....mijn HCH is (vind ik) mooier, rijdt lekkerder, materiaal beter afgewerkt, en zeer compleet afgeleverd incl navigatie, iPod link, afneembare trekhaak voor de fiets...aanzienlijk goedkoper. :mrgreen:
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby Ken » 05 Mar 2012 14:15

Cruise control is niet ideaal, nee. Eigenlijk wil je niet met een vaste snelheid rijden, maar met een vaste gaspedaalstand. Dus bij een helling op, niet versnellen.

Ik heb nog een setje 15 inch velgen met banden (bijna versleten) te koop (5 spaaks, 2009 model, niet de CD velgen). Stuur maar een PM als je interesse hebt. Ik woon in omgeving Rotterdam.
Ken

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Postby MyHCH » 05 Mar 2012 15:17

17 inch velgen ipv 15 inch zal maximaal 10 procent schelen, dus daarmee kom je niet aan de 1 op 17 als je nu 1 op 12,5 haalt.
Het enige wat ik kan bedenken is de invloed van het weer. Door de kou van de afgelopen weken duurt het vrij lang voordat alles lekker op temperatuur is (een kilometer of 10 ipv 's zomers 1). Dat hakt er vooral in wanneer je kortere stukken rijdt. Met mijn HCH van 2007 haalde ik 's winters op z'n slechtst 5,0 terwijl in de zomer ook 4,0 te halen was (maar dan haal ik alles uit de kast qua zuinigheid: 2,8 bar, 90 op de snelweg, afstanden van minimaal 20km per rit, maar ook lekker veel stadsverkeer).
Voor jezelf en voor de dealer: hou een lijstje bij met je verbruik en noteer ook de bijzonderheden. Dit helpt ze te overtuigen mocht er iets mis zijn.
Nog een andere tip: ga eens met warme motor 80 km/u rijden op de CC en reset de boordcomputer. Nu moet je toch over een paar kilometer gemiddeld 4,0 a 4,5 halen (mits geen tegenwind), anders is er toch wel iets aan de hand.

In elk geval veel plezier met je HCH!
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Joneslicious » 08 Mar 2012 20:12

Kijk, MyHCH, ik zie dus dat jij 4.4 !!! haalt op 100 km met een 2007 CH. Dit is dus wat ik bedoel.

Ik heb sterk het vermoeden, dat mijn accu gewoon defect is en niet meer werkt. Hij laadt hem wel op, hij charge't vrijwel iedere keer dat ik rem,
maar hij geeft nauwelijks assist. De keren dat ik nu assisted gereden heb zijn op 2 handen te tellen ( 1000+ km gemaakt ).

Bij Honda wist mij men wel te vertellen dat er in 2010 een update had plaatsgevonden mbt de batterij.

Wat mij gewoon irriteert, is dat dit juist een auto is, waarmee je een stuk zuiniger rijdt dan laten we zeggen een BMW 318 2.0 ltr, NORMAAL gesproken, en wat
ik dus niet begrijp, is dat ik gewoon nog MINDER zuinig rij, dan mijn broer zijn 2.0 ltr BMW.

Dat ik dan bij Honda de standaard praatjes krijg van 'ach meneer, het ligt aan het weer', of 'het ligt aan de velgen' , irriteert me alleen maar nog meer, want
voor het zelfde geld heeft de eigenaar voor mij deze praatjes ook aangehoord en geaccepteerd, terwijl bijvoorbeeld de accu gewoon defect was en vervangen
had moeten worden. Honda heeft al erkend dat er fouten zijn gemaakt mbt de bouw van de accu en zijn gebruik hiervan, maar dat ik niet eens serieus word
genomen bij Honda zelf begint me echt zwaar op de zenuwen te werken.

Toen ik de auto eerst had gekocht was ik zo blij als een kind in een snoepwinkel. Na een, in mijn ogen, waarrrrrdeloze auto gehad te hebben ( Fiat Stilo ), ben ik
overgestapt op de Honda Civic Hybrid, voornamelijk dus om het verbruik, en was ik blij dat ik de uitvoering had gehaald met dingen die in vrijwel elk oogpunt mijn
Stilo upgrade'de, zoals leder bekleding, automaat, inklapbare spiegels, dimmende binnenspiegel, stoelverwarming , noem maar op ( jaja, mijn Stilo was erg karig ;- ) ),

Maar hoe meer ik erin ging rijden, hoe meer ik me begon te irriteren aan het behaalde verbruik. Als er mensen zijn die gemiddeld 4.4 !!!!! kunnen halen , dan kan ik dus
ECHT geen 7.9 gaan rijden, want dan klopt er iets gewoon niet en ik vind dat je dan als dealer zijnde ook je wenkbrauwen zou moeten fronzen wil er een klant binnenkomen
die zo'n verbruik haalt.

Ik ga eens even vlg week die tip proberen om 80/u te rijden op de CC met de boordcomputer gereset, want dit kan ik gewoon echt niet accepteren.

Een Prius zat ik ook naar te kijken, maar nadat ik er een beetje mee gespeeld had vond ik hem toch maar niets. Vooral het feit dat je recht voor je vrijwel niets hebt ( toerenteller etc ) , irriteerde me teveel. Maar als ik dan hoor dat mijn schoonbroer 1 op 23 haalt met die stomme grijns van hem, dan begint mijn bloed toch wel te koken :- ) ( misschien een woedebeheersingcursusje doen? )

Bedankt voor de replies en tips, heb ik tenminste het gevoel dat iemand me serieus neemt, i.p.v dat ik serieus genomen wordt door Honda zelf.
Joneslicious

Postby MyHCH » 09 Mar 2012 09:15

Ik heb je een PM gestuurd!
Joneslicious wrote:Bedankt voor de replies en tips, heb ik tenminste het gevoel dat iemand me serieus neemt, i.p.v dat ik serieus genomen wordt door Honda zelf.

Dit zou ik eventueel ook bij de Hondadealer zeggen. Het nut van zo'n forum blijkt maar weer eens!
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen