geluid met winterbanden (15 inch origineel schotelvelg)

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

geluid met winterbanden (15 inch origineel schotelvelg)

Postby dkawa » 12 Dec 2011 12:01

hoi allemaal

sinds 2 weken rijd ik met winterbanden op de standaard Honda schotelvelgen (15 inch). Het was een 2e hands setje en dat merk ik ook wel. De banden zijn wat gecupt (heb van achter naar voren geswitched) en nu maken de banden een vreend geluid. beetje 'doek, doek, doek' geluid. Lijkt op de lagers maar dat kan het zeker niet zijn (met mn 17 inch zomersetje geen geluid).

Is daar iets aan te doen? Banden zijn gebalanceerd en auto was al goed uitgelijnd.

bandmerk is Novex.
Image
dkawa

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2/2008, 17''LM, Galaxy Grey Metallic

Re: geluid met winterbanden (15 inch origineel schotelvelg)

Postby Hondahok » 12 Dec 2011 13:04

Zit er niet gewoon iets in je band, een steentje o.i.d. dat in het profiel geklemd zit?
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby wlunchi » 12 Dec 2011 16:48

doek doek doek geluid lijkt wel op geluid als het gecupped is.

zijn het bidirectionele banden, dan kan je overwegen om ze kruiselings van voor naar achteren te switchen?
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby NiTas » 14 Dec 2011 21:26

zoals wlunchi al aangeeft, indien van toepassing let op de draairrichting van de band! Als de richting verkeerd is geeft dat geheid een hoop herrie.
Meestal staat er pijl op de wang van de band. Kan ook best zijn dat je ze niet alle 4 de juiste rinchting op krijgt als ze niet correct op de velg zitten?
NiTas

Huidige auto: Prive HCH Elegance 2008, Zwart/Beige/Bruin Leer

Postby dkawa » 15 Dec 2011 12:47

Het is inderdaad geval 'gecupde' banden. Als ik met mijn hand over de binnenkant van de band ga (van rechts naar links) voel ik een oneffen oppervlak. Dit is toch een teken van 'cupping'?

De banden aan de voorkant zaten bij de vorige eigenaar aan de achterkant. En de achterwielen van de Honda staan beide wat naar binnen in tegenstelling tot de voorbanden, dus vandaar de slijtage aan de binnenkant, toch?

Misschien ietsjes harder oppompen?

Staat nu op 2.5 bar (alle 4 de banden)
Image
dkawa

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2/2008, 17''LM, Galaxy Grey Metallic

Postby wlunchi » 15 Dec 2011 15:07

dkawa wrote:Het is inderdaad geval 'gecupde' banden. Als ik met mijn hand over de binnenkant van de band ga (van rechts naar links) voel ik een oneffen oppervlak. Dit is toch een teken van 'cupping'?

De banden aan de voorkant zaten bij de vorige eigenaar aan de achterkant. En de achterwielen van de Honda staan beide wat naar binnen in tegenstelling tot de voorbanden, dus vandaar de slijtage aan de binnenkant, toch?

Misschien ietsjes harder oppompen?

Staat nu op 2.5 bar (alle 4 de banden)

Dat is inderdaad cupping. het is niet alleen de toespoor dat cupping veroorzaakt, ook de camber, dus als de bovenkant van de band meer naar binnen is dan de onderkant.
Dit wordt nog erger als je vaak met het beladen auto rijdt, want dan staan de wielen vaker "schuiner" dan standaard.

Ik weet helaas niet hoe je banden kunt ont-cuppen...
Auto opnieuw laten uitlijnen zou in het vervolg extreem cuppen kunnen verhelpen/verminderen
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen