Bijladen in de L-stand

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Bijladen in de L-stand

Postby NiTas » 10 Dec 2011 10:08

Wie herkent dit?

Als je de IMA accu tussentijds wilt bijladen lukt dat bij stilstand/stationair. Plaats de CVT in de L-stand en trap de rem lichtjes in.
Het stationair toerental wordt dan verhoogd en IMA laadt de accu bij met +- 4 bars.

Bij wie werkt dit ook?

In aanvulling:
Het bijladen in L gebruik ik meestal als in D de motor toch al blijft lopen (snel ontwaseming, filerijden, airco, etc).
Als de motor geforceerd stationair loopt dan liever met bijladen om deze enegrie bij accelereren (een forse verbruiker) weer te gebruiken.
Last edited by NiTas on 10 Dec 2011 13:03, edited 2 times in total.
User avatar
NiTas
 
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2010 06:14
Huidige auto: Prive HCH Elegance 2008, Zwart/Beige/Bruin Leer

Re: Bijladen in de L-stand

Postby HCH-CH » 10 Dec 2011 11:57

Ik denk: bij iedereen werkt dit zo of zou tenminste zo moeten werken.
Deze truc is al eerder gemeld.
Vooral nu het weer kouder wordt en het langer duurt voordat de motor zodanig warm is dat de auto-stop weer werkt, kan je bij verkeerslichten toch nog wat terugwinnen van de anders totaal verloren energie. Bovendien komt zo ook de accu sneller op bedrijfstemperatuur.
Wellicht is het nuttig om het NU nog eens onder de aandacht te brengen, want mijn mening is. dat je er altijd naar moet streven om de accu is vol mogelijk te hebben. Dus ook liever de S-stand gebruiken dan de rem, alhoewel geen van beide te hoeven gebruiken zuiniger is, maar moet je vertragen, stop het dan maar in je accu.
ch
User avatar
HCH-CH
 
Posts: 316
Joined: 06 May 2009 13:38
Location: Hoorn nh
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Re: Bijladen in de L-stand

Postby NiTas » 10 Dec 2011 12:11

Mee eens en "jammer" dat de truc al bekend was, dacht een primeurtje te hebben...
User avatar
NiTas
 
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2010 06:14
Huidige auto: Prive HCH Elegance 2008, Zwart/Beige/Bruin Leer

Re: Bijladen in de L-stand

Postby wlunchi » 12 Dec 2011 16:50

Ik durf bijna te wedden dat het in de handleiding staat :P
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
User avatar
wlunchi
 
Posts: 1308
Joined: 19 Dec 2008 20:59
Location: Geldrop
Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Re: Bijladen in de L-stand

Postby NiTas » 12 Dec 2011 21:41

Nee, staat bij mij niet in de handleiding. Kan ook wel kloppen omdat deze functionaliteit pas na de laatste IMA-software update opgevallen is.
Overigens valt mij sinds deze update ook op dat het IMA systeem veel vlotter op elektrisch rijden overgaat.
User avatar
NiTas
 
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2010 06:14
Huidige auto: Prive HCH Elegance 2008, Zwart/Beige/Bruin Leer

Re: Bijladen in de L-stand

Postby HCH-CH » 12 Dec 2011 22:31

Ik denk niet dat dit door een update veroorzaakt is.
De mijne heeft misschien begin 2009 een update gehad en daarna nooit meer.
En bij mij werkt het ook. Elektrisch rijden kan je gewoon forceren (tussen 17 en 48 km/u) door even het gaspedaal te lichten.
ch
User avatar
HCH-CH
 
Posts: 316
Joined: 06 May 2009 13:38
Location: Hoorn nh
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Re: Bijladen in de L-stand

Postby NiTas » 14 Dec 2011 20:04

Maakt verder ook niet uit, de auto is van 2008 met de laatste IMA update van eind 2010
Vanaf het begin werkt het elektrisch rijden inderdaad al prima maar het verschil is nu dat deze veel sneller (makkelijker) inschakeld.
User avatar
NiTas
 
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2010 06:14
Huidige auto: Prive HCH Elegance 2008, Zwart/Beige/Bruin Leer


Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests