electro voor beter verbruik

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

electro voor beter verbruik

Postby chiel74 » 17 Nov 2010 13:17

wat me opvalt na een paar weken hybride rijden, de accumeter geeft bijna altijd aan dat deze bijna vol is. Nou gebruik ik de Assist maar beperkt maar hoe kan ik zorgen dat de energie in die accu beter gebruik zodat het verbruik lager wordt. Zonder bij het optrekken meer gas te geven, want dat is weer niet goed voor het verbruik.
chiel74

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: electro voor beter verbruik

Postby Hondahok » 17 Nov 2010 13:29

Als je er voor zorgt dat je bij het optrekken zo weinig mogelijk assist nodig hebt dan hoeft er bij het afremmen zo min mogelijk energie opgeslagen te worden dan rijdt je het zuinigst. Je moet zo gelijk matig mogelijk rijden, zo min mogelijk optrekken en afremmen. Zoals iemand hier op het forum treffend zei, je moet ervan uitgaan dat je rem je grootste vijand is.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby HCH-CH » 17 Nov 2010 14:17

Met het eerste deel van hondahok zijn antwoord ben ik het toch niet helemaal eens.
Als de accu 100% vol zit, wordt er geen energie geregenereerd. Dat klopt, maar dat wil tevens zeggen dat je de aanwezige bewegingsenergie moet weg remmen bij een kruising of verkeerslicht.
Dus gebruik bij het versnellen ook de assist, want dan heeft de accu weer wat ruimte, om bij het vertragen de energie op te slaan. Bovendien is het veel leuker om lekker snel van je plaats af te komen.
De zuinigste cijfers krijg je door hem zo lang mogelijk uit te laten rijden, met een heel klein beetje gas, zodat er niet geladen wordt. Kom je dan nog te snel bij een rotonde aan dan kun je de S-stand gebruiken om het teveel aan snelheid grotendeels in elektrische energie om te zetten, voordat je de rem erbij pakt. Mij lijkt het het beste om wel de assist te gebruiken, maar de accu op 6 à 7 blokjes vol te houden.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby Hondahok » 17 Nov 2010 14:19

Dank voor de aanvulling/correctie.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby the martin » 18 Nov 2010 07:24

Maar als de accu volledig <edit> VOL is hoef je bij het uit laten lopen van de auto dus ook geen "gas" bij te geven om de laadstreepjes te laten verdwijnen..
Gebruik ik 's ochtends altijd als de IMA nog niet wakker is. Op trekken en tig meter uit laten rollen zonder noemenswaardig af te remmen
Last edited by the martin on 18 Nov 2010 11:57, edited 1 time in total.
the martin

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Chiel » 18 Nov 2010 10:54

the martin wrote:Maar als de accu volledig leeg is hoef je bij het uit laten lopen van de auto dus ook geen "gas" bij te geven om de laadstreepjes te laten verdwijnen..
Gebruik ik 's ochtends altijd als de IMA nog niet wakker is. Op trekken en tig meter uit laten rollen zonder noemenswaardig af te remmen

's Ochtends kun je idd 30 km/h rijden zonder gas te geven of de cc te gebruiken. Maar dat komt volgens mij door de choke, die zorgt voor een hoger stationair toerental. Als de accu's leeg zijn bij een warme motor worden ze geforceerd bijgeladen wat ook kan resulteren in een hoger stationair toerental maar het is m.i. een ander mechanisme dat dan in werking treedt.
Chiel

Huidige auto: HCH Crystal Black/beige leder/JVC KWNX7000/coaxial upgrade/16" titan LM

Postby the martin » 18 Nov 2010 12:03

Ik bedoel natuurlijk vol, heb ik al aangepast
En ja die choke is natuurlijk ook zo... Maar was meer als (achter af foutief) voorbeeld
the martin

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby chiel74 » 18 Nov 2010 12:23

Hoe kan ik dan bv zorgen dat ik bij filerijden dat alleen op electro doe, dat is juist een mooi moment daarvoor. Soms valt bij langzaam rijden (tot 40 oid) het toerental vd verbrandingsmotor idd terug naar 1000 rpm en geeft de Assist (met blokjes) aan dat je op de electromotor rijdt. Maar dat gebeurt dus niet altijd, dat kan nogal brandstof besparen!
chiel74

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby Chiel » 18 Nov 2010 13:34

chiel74 wrote:Hoe kan ik dan bv zorgen dat ik bij filerijden dat alleen op electro doe, dat is juist een mooi moment daarvoor. Soms valt bij langzaam rijden (tot 40 oid) het toerental vd verbrandingsmotor idd terug naar 1000 rpm en geeft de Assist (met blokjes) aan dat je op de electromotor rijdt. Maar dat gebeurt dus niet altijd, dat kan nogal brandstof besparen!

Je voet heel stil houden en niet een helling op hoeven. Of er gewoon niet zo op letten, dat doet bij mij vaak wonderen.

De cruise control doet het vanaf 43 km/u, er dat rijdt-ie ook vol-elektrisch.
Chiel

Huidige auto: HCH Crystal Black/beige leder/JVC KWNX7000/coaxial upgrade/16" titan LM

Postby HCH-CH » 18 Nov 2010 21:49

De truc is; als je tussen 17 en 48 km/u rijdt, even het gas lichten. Dan pakt de elektro-motor het over, tenminste als je meer dan vier blokjes lading hebt. Bij vier of minder werkt dit niet meer.
Wil je bij file rijden het volle voordeel van het start-stop systeem hebben, moet je na de tweede stop minstens 17 km/u gehaald hebben om opnieuw tweemaal het systeem te kunnen gebruiken. Daarvoor moet je dus zo nu en dan een gaatje laten vallen, dan even kort versnellen en zolang mogelijk uit laten rollen.
ch
HCH-CH

Postby sybren » 17 Mar 2011 16:32

HCH-CH wrote:De truc is; als je tussen 17 en 48 km/u rijdt, even het gas lichten. Dan pakt de elektro-motor het over, tenminste als je meer dan vier blokjes lading hebt. Bij vier of minder werkt dit niet meer.
Wil je bij file rijden het volle voordeel van het start-stop systeem hebben, moet je na de tweede stop minstens 17 km/u gehaald hebben om opnieuw tweemaal het systeem te kunnen gebruiken. Daarvoor moet je dus zo nu en dan een gaatje laten vallen, dan even kort versnellen en zolang mogelijk uit laten rollen.
ch

Als je dus onder de 17 km/h blijft loopt de motor stationair? Voor mij is dat weer handig want ik sta vaak bij controle posten (schiphol oost) en dan slaat elke keer die motor af.
sybren

Huidige auto: hch

Postby HCH-CH » 17 Mar 2011 17:54

Dat heb ik niet gezegd. Onder de 17 km/u kan je niet meer ALLEEN op de elektro-motor rijden.
Als je wilt voorkomen dat het start-stop systeem elke keer in werking treedt, moet je hem in L zetten. Als je normaal in D wilt rijden, moet je hem al boven de 17 km/u in L zetten om de motor niet af te laten slaan.
Maar waarom zou je dat willen? Je verbruikt brandstof en je rijdt geen meter, dan gaat je gemiddelde snel omhoog.
ch
HCH-CH

Postby sybren » 18 Mar 2011 19:02

Dan begreep ik u verkeerd. Nou omdat je elke 10 sec een autolengte naar voren gaat. Dan is het gewoon een beetje irritant. Misschien moet ik er gewoon nog aan wennen. Ik vraag me trouwens af of dat start/stop systeem echt zo veel helpt kwa verbruik.
sybren

Huidige auto: hch

Postby revolution-nl » 18 Mar 2011 20:07

HCH-CH wrote:De truc is; als je tussen 17 en 48 km/u rijdt, even het gas lichten. Dan pakt de elektro-motor het over, tenminste als je meer dan vier blokjes lading hebt. Bij vier of minder werkt dit niet meer.
ch

Dit kan je ondervangen door de zogenaamde N pulse te gebruiken. Als je wegrijd en niet boven de 17kmph komt en je komt weer tot stilstand dan zet je hem van D naar N en weer naar D. Je zal zien dat autostop dan werkt. Voor mij is dit een automatisme geworden. Werkt prima.

Electro gebruik ik eigenlijk alleen boven de 5 SOHO bars en pas ik toe in de file, in de bebouwde kom van stoplicht naar stoplicht. Als je het bij een lager niveau doet dan krijg je bij de nieuwe software te maken met het laad programma waardoor je geen assistentie heb (tenzij je een start beweging maakt met het contact, dan word het laad programma onderbroken. Handige tip ;) )

Als het accu niveau laag is en ik rijd in de file onder de 10kmph rijd ik regelmatig in de L om het accu niveau weer op peil te krijgen, De L stand is ook erg handig in de winter om bij een stationair draaiende motor met choke de energie te gebruiken om de accu vol te krijgen en/of de motor sneller op te warmen zodat auto/stop werkt.

Zorg ervoor dat je bij het remmen de remweg zolang mogelijkhoud zodat je zoveel mogelijk energie kan opslaan. Leg je voet op de rem zodat de charge indicator helemaal uitslaat maar de auto enkel afremt op het IMA systeem, en niet op de remblokken (remmen in de S stand is minder efficient door het energie verlies in de motor /aandrijflijn) . Met een beetje oefenen kan je dit goed aanvoelen.
revolution-nl

Huidige auto: Ford Focus '11

Postby Ken » 11 Jan 2012 16:27

revolution-nl wrote:Zorg ervoor dat je bij het remmen de remweg zolang mogelijkhoud zodat je zoveel mogelijk energie kan opslaan. Leg je voet op de rem zodat de charge indicator helemaal uitslaat maar de auto enkel afremt op het IMA systeem, en niet op de remblokken (remmen in de S stand is minder efficient door het energie verlies in de motor /aandrijflijn) . Met een beetje oefenen kan je dit goed aanvoelen.

Ja, dat heb ik gemerkt. De HCH heeft een elektrische rembekrachtiger. De ECU kan dus zelf bepalen hoeveel hij op de IMA motor moet afremmen en hoeveel met de normale remmen (dmv rembekrachtiger).
Als de IMA accu helemaal vol is, dan moet je ineens harder op de rem trappen. Heel irritant is dat. Jammer dat de computer daar geen rekening mee houdt.
Ken

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2009

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen