Hoger verbruik & minder assist na onderhoud / IMA problemen

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Re: Hoger verbruik & minder assist na onderhoud / IMA proble

Postby revolution-nl » 25 Jan 2011 13:23

Weer een nieuw dingetje ontdekt. Een geforceerde lading van 3 naar 6 bars kan cancelen door het contact naar voren te draaien terwijl je rijd (dus net zoals je hem start). De motor gaat niet uit maar het laadprogramma word wel afgebroken. IMA probeert echter wel de accu weer op 6 bars te krijgen alleen dan MET assistentie. Eigenijk zoals oorspronkelijk werkte zonder update ellende

Werkt brilliant!

Ondertussen lijkt de auto wel weer een hobbelkar. De auto wijkt weer constant af, dan weer naar links dan weer naar rechts. De 17 jaar oude Suzuki Swift van mijn vriendin spoort beter op de snelweg. Blijkbaar moet de Civic voor de zoveelste keer weer uitgelijnt worden.

Ze kunnen de onderhouds interval van deze auto beter terugzetten naar 10.000km. Ben ondertussen een beetje klaar met al die bezoekjes aan de dealer buiten het onderhoud om.
revolution-nl

Huidige auto: Ford Focus '11

Postby wlunchi » 25 Jan 2011 20:03

Dat zoekerigheid merkte ik laatst toen ik mijn winterbanden op 2.8 - 2.9 heb gepompt.
Bij 2.4 - 2.5 merkte ik niet zo erg.
Misschien dat de bandenspanning roet in het eten gooit?
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby revolution-nl » 07 Feb 2011 13:20

Vandaag over 130km weer 3x een recalibration gehad :?
revolution-nl

Postby wlunchi » 07 Feb 2011 16:36

Ik heb onlangs al tegen mijn Manager gezegd dat ik alleen maar in S-stand rijd:)
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby Laus » 10 Feb 2011 20:16

Gemiddeld genomen is bij mij het verbruik ondanks nieuwe banden met hogere rolweerstand dan de vorige ongeveer gelijk gebleven tot licht verbeterd. Zal wel aan mijn rijstijl liggen.

Blijft het feit dat het systeem soms erg vreemd doet. Doe mij er maar een koppelpedaal bij voor de elektromotor zegmaar...stuk slimmer dan zo'n progsel.
Image
Laus

Huidige auto: Honda Civic Hybrid, Neutron Blue

Postby revolution-nl » 18 Apr 2011 08:50

Update!
Met de stijgende temperaturen en met een andere rijstijl weet ik momenteel zuiniger te rijden dan in dezelfde periode vorig jaar zonder de nieuwe software.

Ik kwam er onlangs achter dat bij een volle accu er enorm veel assistentie is. Ik probeer nu dus zoveel mogelijk de accu helemaal vol te krijgen. Hierdoor rij ik wel minder volledig electrisch maar ik kom ik toch op een lager verbruik.

De truc voor om een lager verbruik te realiseren dan voor de update is dus om het soho niveau zo hoog mogelijk te houden. Voorheen reed ik altijd met een relatief laag niveau.

Gemiddeld rij ik nu 1:18-1:20. Vorig jaar was dat 1:17 - 1:18
revolution-nl

Postby revolution-nl » 15 Aug 2011 09:18

Update:

Ik ben weer op een laadgedrag gestuit die ik nog niet eerder heb geconstateerd. Dit gedrag lijkt met een steeds hogere frequentie voor te komen.
Accu loopt ineens leeg naar één bar om vervolgens in 1x van 1 naar 8 soho bars te gaan. Sowieso loopt het batterypack weer minimaal 1x per dag en soms zelfs 2x per dag volledig leeg naar 1 bar.

Link naar video:
http://www.myvideo.nl/watch/8236993
revolution-nl

Postby MyHCH » 15 Aug 2011 19:39

Wat je in het filmpje ziet is een herkalibratie van het accu-niveau. Dat komt erop neer dat de software zo is ingesteld dat af en toe het accu-niveau op minimaal wordt gezet om een noodoplading te forceren. Deze noodoplading blijft doorgaat totdat er teveel 'weerstand' vanuit de accu wordt ondervonden; hierbij blijft het accuniveau een tijdje op vrijwel leeg staan. Wanneer de 'weerstand' maximaal is, stopt het laden en weet de software hoeveel lading er in de accu past. Hierop wordt de capaciteit aangepast en pas daarna wordt de echte lading van de accu weergegeven (de meter gaat heel rap van leeg naar vol). Dit is allemaal om ervoor te zorgen dat de accu langer meegaat en slijtage (afnemen van de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden) wordt geregistreerd. Tot zover niets geks; elke HCH doet dit (model 2006 - 2008 zonder software-updates ongeveer 1 keer per jaar, model 2009 ongeveer eens per week).
Waar je op moet letten: deze herkalibratie gebeurt eens in de zoveel tijd of wanneer de software denkt dat het laadniveau niet meer klopt. In dat laatste zit 'm het probleem: gaat de auto dagelijks dit soort acties uitvoeren dan is er echt iets mis. De dealer kan uitlezen wat het verschil is tussen het minimale en het maximale niveau en daarmee dus de achteruitgang in capaciteit (al willen ze dit misschien niet doen :cry: ). Tijd voor vervanging van de accu!
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby revolution-nl » 16 Aug 2011 17:27

MyHCH wrote:Wat je in het filmpje ziet is een herkalibratie van het accu-niveau. Dat komt erop neer dat de software zo is ingesteld dat af en toe het accu-niveau op minimaal wordt gezet om een noodoplading te forceren. Deze noodoplading blijft doorgaat totdat er teveel 'weerstand' vanuit de accu wordt ondervonden; hierbij blijft het accuniveau een tijdje op vrijwel leeg staan. Wanneer de 'weerstand' maximaal is, stopt het laden en weet de software hoeveel lading er in de accu past. Hierop wordt de capaciteit aangepast en pas daarna wordt de echte lading van de accu weergegeven (de meter gaat heel rap van leeg naar vol). Dit is allemaal om ervoor te zorgen dat de accu langer meegaat en slijtage (afnemen van de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden) wordt geregistreerd. Tot zover niets geks; elke HCH doet dit (model 2006 - 2008 zonder software-updates ongeveer 1 keer per jaar, model 2009 ongeveer eens per week).
Waar je op moet letten: deze herkalibratie gebeurt eens in de zoveel tijd of wanneer de software denkt dat het laadniveau niet meer klopt. In dat laatste zit 'm het probleem: gaat de auto dagelijks dit soort acties uitvoeren dan is er echt iets mis. De dealer kan uitlezen wat het verschil is tussen het minimale en het maximale niveau en daarmee dus de achteruitgang in capaciteit (al willen ze dit misschien niet doen :cry: ). Tijd voor vervanging van de accu!

Ik ben bekend met de recallibratie. Echter toen het tweede accupakket vers was heb ik zeker de eerst 15.000km niet één recall gezien.
Zoals gezegt is het nu dagelijks en is de recallibratie niet altijd meer insync met het SOHO display. Voorheen zag je aan de soho display direct dat je een recall kreeg doordat het niveau daalde. Nu blijft het SOHO niveau gelijk, zie je aan het display dat IMA aan het laden is en voel je dat er geen assistentie meer is. Na een minuut daalt het SOHO niveau pas. Dit geld hetzelfde voor het laadgedrag. De actuele status is niet afleesbaar via de SOHO display. Het display loopt soms 1 tot 2 minuten achter.

Gister wederom een filmpje gemaakt van een recall, deze laat een ander gedrag zien tov het eerste filmpje. Hier zie je dat het SOHO niveau wel actueler is bij het laden.

http://www.myvideo.nl/watch/8238224
revolution-nl

Postby Koekiemonster » 16 Aug 2011 17:45

Ik heb die één keer per week ook niet. In een kleine 30.000 km heb ik 'm nog nooit onder de 3 of 4 bars gezien. En die twee keer dat dat gebeurde had ik de accu zelf leeggetrokken door veel alleen op de accu te rijden.
HCH 2011: Image
Koekiemonster

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Elegance

Postby Sirach » 31 Oct 2011 19:56

Na nog meer gedonder gaat bij mij de HCH het komend jaar weg en stap ik over op een Insight Elegance om diverse redenen, ten eerste had mijn vrouw altijd al wat problemen met het zitten in de HCH door de krappe passagiers ruimte voorin omdat mijn vrouw behoorlijk groot en fors is net als ikzelf, we zijn beiden nog steeds even groot mijn vrouw iets flinker dan ik qua gewicht, ik krijg nu een neer klapbare achterbank waardoor ik gemakkelijker grote stukken kan vervoeren dan in de HCH, na een vrijdag nog meer geduvel met nu ook de CVT die niet meer goed functioneerd bij nog voldoende assist van de accu,s ben ik het echt zat, de 2e keer in een jaar het accu pakket naar de knoppen en dat bij 30000 km, een steeds uitvallende verwarming, data gegevens die al naar Honda Japan zijn door gestuurd en nog geen reactie, heb ik een zaterdag na diverse dealers een offerte te hebben gevraagd toch weer bij van Nieuwkerk terecht gekomen die nog altijd 3000 euro meer gaf voor de HCH dan de andere dealers, de Insight wordt geleverd met een extra optie pakket zoals gepolijste aluminium instap dorpels, B stijlen van geanodiseerd aluminium en zonne gordijnen in combinatie met Alabaster silverlak, wat ik nu ook heb en goed bevalt en donkere bekleding binnen, dus volgend jaar zit ik bij de andere club maar blijf de belevenissen natuurlijk wel volgen op de HCH afdeling.groeten Sirach.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

Postby EcoDriver » 01 Nov 2011 08:18

Sterkte !! En natuurlijk een goede keus qua kleur > hier zie het minste vuil en krassen op.
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Sirach » 01 Nov 2011 15:23

Bedankt voor de reactie en vanochtend proef gereden in de nieuwe Insight, het enige wat mij opviel was als exautomonteur het iets meer hoorbaar zijn van een rauw klinkende motor, verder een prima rijdende stille auto met minder windruis dan de HCH, zijwind gevoeligheid kunnen testen en viel behoorlijk mee evenals het afrol geluid van de banden, ik merkte nu wat ik het laatste jaar in de HCH kwijt was, voldoende vermogen in de stoplicht sprint na 20 meter op 50 KM is toch behoorlijk snel alleen het doseren van het gas is wat dieper intrappen van het gaspedaal, verder weing commentaar en ik hoop dat ik met deze auto meer geluk heb, het koopcontract is getekend en aflevering in vermoedelijk Januari 2012 of iets later en geen reparatie kit maar een thuiskomer als reservewiel.groeten Sirach.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

Postby revolution-nl » 02 Nov 2011 18:49

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik hoop voor je dat je hier meer geluk mee heb. Dat zal ongetwijfeld goed komen gezien ik nog niet één negatief bericht gelezen heb over de HIH.

Ik heb al medelijden met de potentiele kopers die een probleemloze auto verwachten bij 30.000km en 2 jaar oud.
Hoe reageerde de dealer overigens dat je nu echt bent met de HCH door alle problemen.

De HCH bezorgt Honda echt een forse imago schade.
revolution-nl

Postby sybren » 04 Nov 2011 10:29

@ revolution wat kan jij toch lekker overdrijven zeg met je forse imago schade. Vergeet niet dat er ook heeeeeeeeeeeel veel HCH rond rijden zonder problemen...zoals die van mij en vele andere gelukkig. Tuurlijk is het waardeloos als je problemen met IMA heb maar je moet dan niet meteen alle HCH over 1 kam gooien. Kijk naar de beoordelingen op autoweek.nl bijv erg positief allemaal.
sybren

Huidige auto: hch

PreviousNext

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen